Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2004, 10:38
Type
Type is offline
Goedendag allen.

Ik heb een vraag. Maar ik begin met een verhaaltje:

Ik heb zelf jarenlang naar punk, (nu-)metal, rock, emo, nou ja, noem het maar op, geluisterd. Van raggen tot janken, van gejengel tot gedreun. En ook nu nog bevindt zich zo ongeveer 10 GB van die 'troep' op mijn harde schijf.
Ik luister het zo af en toe nog wel eens (Nu heb ik bijv. Flogging Molly opstaan, en RATM bijv. blijft ook tijdloos) maar toch voel ik mezelf tegenwoordig steeds meer getrokken door de electronische beats.

Tegenwoordig dreunt er dus steeds vaker Drum 'n Bass, Jungle, Breakbeat, Electronic, IDM, alweer, noem het maar op, door mijn kamer. Ook van raggen tot janken, ook gejengel en gedreun, maar toch met een andere sfeer en een andere setting.

Ik ben namelijk de muziek een beetje kwijt in de metal etc.
Als ik tegenwoordig luister naar een SOAD of een Slayer, hoor ik alleen maar geruis met daar zo af en toe een stem bovenuit. Het schreeuwt, het stampt, maar het heeft imho geen melodie meer. En gaat het daar niet om in de muziek? Om de melodie?

Nou ja, mijn vraag is dus: aangezien hier een overgroot deel metalfans zit; wat maakt de metal interessant, wat houdt het interessant, en waarom zitten jullie niet ook aan de synthetische muziek?

Even een nota: dit is geen betoog om met z'n allen maar DnB te gaan luisteren, aangezien ieders smaak zijn of haar eigen zaak is.
Ik vraag me gewoon af welke pro's en cons er te verzinnen zijn voor en tegen metal, en natuurlijk voor en tegen DnB. (om die maar even als belangrijkste stromingen te nemen)

Komt u maar op, ik ga er wel tegenin
Oud 14-05-2004, 10:56
Master of Puppets
Master of Puppets is offline
Vooral de melodie

ik luister de laatste tijd ook steeds meer Drum & Bass trouwens, maar dat terzijde
Oud 14-05-2004, 10:57
Blenderhead
Blenderhead is offline
metal maak je zelf, electro bestaat voornamelijk uit samples (denk ik)

gister nog een kleine 3 uur naar tekno geluisterd daar niet van....
Oud 14-05-2004, 10:59
Type
Type is offline
Citaat:
birthmark schreef op 14-05-2004 @ 11:57 :
Hoe komen die samples er dan?
Oud 14-05-2004, 11:03
Verwijderd
Citaat:
birthmark schreef op 14-05-2004 @ 11:57 :
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 11:06
Whaxx
Whaxx is offline
ik heb nog wel iets voor je, idm metal

http://home.aim.hsbrabant.nl/s136976/teringherrie.mp3

ga er maar niet te diep op in.
Oud 14-05-2004, 11:09
konflict
konflict is offline
Citaat:
Whaxx schreef op 14-05-2004 @ 12:06 :
ik heb nog wel iets voor je, idm metal

http://home.aim.hsbrabant.nl/s136976/teringherrie.mp3

ga er maar niet te diep op in.
hardcore shit man
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 11:12
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Type schreef op 14-05-2004 @ 11:59 :
Hoe komen die samples er dan?
scheten van bosnegers, nou goed?
Oud 14-05-2004, 11:38
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
Type schreef op 14-05-2004 @ 11:38 :

Nou ja, mijn vraag is dus: aangezien hier een overgroot deel metalfans zit; wat maakt de metal interessant, wat houdt het interessant, en waarom zitten jullie niet ook aan de synthetische muziek?
Er zijn een hoop bands die er wat leuks en interessants van maken. En de mogelijkheden daartoe zijn eindeloos. Sfeer, ritmes, opbouw/structuur, zang, zangmelodie, melodie, het gitaarwerk, het basgitaarwerk, etcetera, etcetera.

En ik zit trouwens ook behoorlijk wat aan de synthetische muziek.

Citaat:
En gaat het daar niet om in de muziek? Om de melodie?
KUCH.
Oud 14-05-2004, 11:45
Verwijderd
Citaat:

Nou nou, gaan we nu iedereen over 1 kam scheren ?? Ik heb zelf een brede muzieksmaak en ik luister zowel Rock/metal als Electronische muziek erg vaak.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 11:47
naan
naan is offline
ik vroeg me gister precies hetzelfde af

voor mij is t nu haast alleen maar "herrie", terwijl ik 3/4 jaar geleden t echt geweldig vond. k ben benieuwd hoe ik over paar jaar tegen bv dnb aankijkt. misschien ben ik er ngo steeds veel mee bezig, misschien vind ik het dan ook wel troep.

ik vind het best apart. muziek waarbij ik eerst echt helemaal los ging vind ik nu gewoon eigenlijk haast niets meer aan.
Oud 14-05-2004, 11:56
Stamping Zhanz
Stamping Zhanz is offline
ik luister vooral naar hardcore/metal/emocore. Ik luister hier ongeveer al 7 a 8 jaar naar maar ik denk dat dit binnen een aantal jaar ook steeds minder wordt ofzelfs helemaal verdwijnt. Ik denk dat je het na een bepaalde tijd ook wel gezien hebt. Ik heb dat bij veel oldskool hardcore. Lijkt te veel op elkaar. Nu luister ik steeds meer Tekno maar dat zal na een tijd ook wel minder worden en dan zal er wel iets anders komen gok ik. Smaken veranderen
Oud 14-05-2004, 12:14
Ragnar
Ragnar is offline
Ik luister naar metal sinds ik 9 ben, dus ik ben wat dat betreft vrij constant. Dit wil echter niet zeggen dat mijn smaak binnen de metal niet veranderd is. Ik heb naar allerlei soorten geluisterd, dan weer meer daar dit en dan weer meer naar dat. Zo luisterde ik de laatste tijd zowat alleen black metal, nu is dat weer wat minder aan het worden (zal ook wel aan het jaargetijde liggen) en luister ik weer wat meer thrash en power metal. Omdat ik zo lang naar metal luister is het meer dan muziek alleen geworden. Metal kan mij op alle fronten aanvullen, of ik me goed voel, of slecht voel, blij ben, of me kut voel etc. Omdat veel metal muziek met een ziel is naar mijn idee, iets wat ik in bijvoorbeeld electronische muziek niet kan ontdekken. Dus ik denk niet dat metal bij mij een fase is waar ik later lachend op terug zal blikken zo van: ja toen was ik jong...
Oud 14-05-2004, 12:31
Unique Clone
Unique Clone is offline
Citaat:
birthmark schreef op 14-05-2004 @ 12:12 :
scheten van bosnegers, nou goed?
Oud 14-05-2004, 12:36
Verwijderd
Citaat:
AmnesJAn schreef op 14-05-2004 @ 13:14 :
Ik luister naar metal sinds ik 9 ben, dus ik ben wat dat betreft vrij constant. Dit wil echter niet zeggen dat mijn smaak binnen de metal niet veranderd is. Ik heb naar allerlei soorten geluisterd, dan weer meer daar dit en dan weer meer naar dat. Zo luisterde ik de laatste tijd zowat alleen black metal, nu is dat weer wat minder aan het worden (zal ook wel aan het jaargetijde liggen) en luister ik weer wat meer thrash en power metal. Omdat ik zo lang naar metal luister is het meer dan muziek alleen geworden. Metal kan mij op alle fronten aanvullen, of ik me goed voel, of slecht voel, blij ben, of me kut voel etc. Omdat veel metal muziek met een ziel is naar mijn idee, iets wat ik in bijvoorbeeld electronische muziek niet kan ontdekken. Dus ik denk niet dat metal bij mij een fase is waar ik later lachend op terug zal blikken zo van: ja toen was ik jong...
En Ulver enzo? Dat wordt toch ook gewaardeerd door veel BM dudes?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 13:26
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
ik luister nog steeds op dezelfde manier naar 'rock-muziek' om het maar even heeeeeeel breed te zeggen als dat ik deed toen ik nog weinig naar 'electronische muziek' luisterde om weer maar iets breeds te pakken.

"Ik ben namelijk de muziek een beetje kwijt in de metal etc.
Als ik tegenwoordig luister naar een SOAD of een Slayer, hoor ik alleen maar geruis met daar zo af en toe een stem bovenuit. "

daar heb ik dus geen last van
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 13:27
Ragnar
Ragnar is offline
Citaat:
eXo schreef op 14-05-2004 @ 13:36 :
En Ulver enzo? Dat wordt toch ook gewaardeerd door veel BM dudes?
Ik moet zeggen dat ik niet bepaald kapot ben van Ulver. Kijk ik vind sommige electronica in metal wel gaaf, zolang het goed gedaan wordt en met mate
Oud 14-05-2004, 13:36
Verwijderd
Ik luister het allebei en ook combinaties van beide wat ik zelfs nog interessanter vind.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 14:24
Fjall
Fjall is offline
Tot mijn 14e luisterde ik vrij mainstream muziek, daarna is mijn muzieksmaak continu in ontwikkeling geweest. Ik luister dus niet specifiek naar 1 genre als metal, hardcore, hiphop etc en heb dus niet echt de beperkingen van luisteren naar 1 genre. Het is gewoon onmogelijk voor mij om de hele tijd naar 1 bepaald genre te luisteren, want dat wordt simpelweg te saai. Op het ene moment heb je gewoon zin in het ene soort bands en het andere moment weer in andere. Er zijn zoveel verschillende genres, met even zoveel goede bands, je moet alleen net juist de goede bands etc. treffen.
Jazz is alleen nog een genre waar ik moeilijk in kom, dus als iemand nog tips heeft voor iemand die geen ervaring heeft met jazz bands? Gelieve geen bands die al TE jazzy zijn, maar meer van die instap bands of cds.

Laatst gewijzigd op 14-05-2004 om 14:26.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 14:25
Stormkraai
Stormkraai is offline
Waarom zou je je tot één muzieksoort beperken? Bepaalde genres spreken bepaalde gevoelens nu eenmaal meer aan.
Oud 14-05-2004, 16:44
FaZ
FaZ is offline
wat een walgelijke topic
Oud 14-05-2004, 16:44
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Metal heeft bijna alles voor mij. Maar het is ook zo breed dat ik denk dat iedereen opzich wel z'n eigen stijl metal cool kan vinden. Net zoals ik misschien een bepaalde soort electronische muziek cool kan vinden...
Oud 14-05-2004, 19:57
Verwijderd
Citaat:
FaZ schreef op 14-05-2004 @ 17:44 :
wat een walgelijke topic
Het was niet walgelijk voordat jij erin postte floatfaggy.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 20:00
Relic Delic
Relic Delic is offline
Citaat:
wat een walgelijke topic
en waar baseer je dat op...?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 20:20
Type
Type is offline
Citaat:
ALX schreef op 14-05-2004 @ 12:45 :
Nou nou, gaan we nu iedereen over 1 kam scheren ?? Ik heb zelf een brede muzieksmaak en ik luister zowel Rock/metal als Electronische muziek erg vaak.
ok ok, ik was aan het generaliseren inderdaad, maar om een krachtige statement te zetten moet dat zo af en toe

Citaat:
wat een walgelijke topic
En waarom?

Citaat:
Stamping Zhanz schreef op 14-05-2004 @ 12:56 :
ik luister vooral naar hardcore/metal/emocore. Ik luister hier ongeveer al 7 a 8 jaar naar maar ik denk dat dit binnen een aantal jaar ook steeds minder wordt ofzelfs helemaal verdwijnt. Ik denk dat je het na een bepaalde tijd ook wel gezien hebt. Ik heb dat bij veel oldskool hardcore. Lijkt te veel op elkaar. Nu luister ik steeds meer Tekno maar dat zal na een tijd ook wel minder worden en dan zal er wel iets anders komen gok ik. Smaken veranderen
Met periodes komt dus smaak voor (van) alles... Smaken veranderen, heb je helemaal gelijk in, maak ik nu door zelfs. Maar zoals AmnesJan, 10 jaar lang naar dezelfde soort muziek luisteren, hoe blijft dat dan interessant?

Citaat:
AmnesJAn schreef op 14-05-2004 @ 13:14 :
Metal kan mij op alle fronten aanvullen, of ik me goed voel, of slecht voel, blij ben, of me kut voel etc. Omdat veel metal muziek met een ziel is naar mijn idee, iets wat ik in bijvoorbeeld electronische muziek niet kan ontdekken.
Waar zit dan het verschil voor jou? Waarom klinkt electro je dan zielloos in de oren, en wat zorgt ervoor dat metal dat wel heeft, en al 10 jaar lang heeft...?

Ik ben lastig, ik weet het, maar omdat ik het dus eens ben met 'smaken veranderen' en ook denk dat ze zelfs regelmatig moeten veranderen om je extra te ontplooien in je leven, vraag ik me af hoe mensen er tegenover staan die al jarenlang consistent naar dezelfde soort muziek luisteren.
Oud 14-05-2004, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 14-05-2004 @ 14:26 :
ik luister nog steeds op dezelfde manier naar 'rock-muziek' om het maar even heeeeeeel breed te zeggen als dat ik deed toen ik nog weinig naar 'electronische muziek' luisterde om weer maar iets breeds te pakken.

"Ik ben namelijk de muziek een beetje kwijt in de metal etc.
Als ik tegenwoordig luister naar een SOAD of een Slayer, hoor ik alleen maar geruis met daar zo af en toe een stem bovenuit. "

daar heb ik dus geen last van
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 20:56
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
ik ken het probleem niet echt, ik zet net zo lief eerst Autechre of DJ Krust op om daarna met Dillinger Escape Plan van leer te trekken en vervolgens met Neil Young af te sluiten.
Oud 14-05-2004, 20:59
Verwijderd

toen wist ik het !
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 21:14
Rhinus
Rhinus is offline
Ik heb er geen last van, maar ik luister als ik naar metal luister ook naar het soort wat niet op Nu-Metal endergelijke lijkt. Dus ja..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 21:51
NERD
NERD is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 14-05-2004 @ 21:56 :
ik ken het probleem niet echt, ik zet net zo lief eerst Autechre of DJ Krust op om daarna met Dillinger Escape Plan van leer te trekken en vervolgens met Neil Young af te sluiten.
<3
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 21:56
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
NERD schreef op 14-05-2004 @ 22:51 :
<3
EN... ik vind Slipknot een goeie band...
Oud 14-05-2004, 22:01
NERD
NERD is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 14-05-2004 @ 22:56 :
EN... ik vind Slipknot een goeie band...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 22:02
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
NERD schreef op 14-05-2004 @ 23:01 :
zet je toch aan t denken he
Oud 14-05-2004, 22:30
Verwijderd
Mja metal luister ik eigenlijk nie zoveel meer naar. Maar nog altijd 100 keer liever dan drum & bass
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 11:07
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
NERD schreef op 14-05-2004 @ 22:51 :
<3
Die Neil Young deed het hem
Oud 15-05-2004, 11:43
funest
funest is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 14-05-2004 @ 21:56 :
zoiets dus
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 14:36
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:

Toevallig is wat ik tegenwoordig luister voor ongeveer een derde synthetisch; (Pagan) Ambient/Noise als de nieuwere Burzum, Neptune Towers, Mortiis en dergelijke, + af en toe wat hardcore (de hak-hardcore dus).

Ik ben de laatste tijd naast Black Metal steeds meer het sferische/kosmische/dromerige gaan waarderen. De overeenkomst met BM is (over het algemeen gezien) dat men bij deze muzieksoorten alleen de essentie laat horen, met veel herhaling, waarbij af en toe een variatie. Dat is niet vreemd want de figuren die de muziek in bovenstaande bands maken hebben ook allen hun wortels in de BM scene. Naar die hyperactieve DnB en Hardstyle/Trance dj's kan ik niet luisteren op een of andere manier. De benaming Trance vind ik trouwens volkomen kut, als je ergens níet van in trance kan komen is het wel die blije tmf troep van ID&T.

Laatst gewijzigd op 16-05-2004 om 14:49.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 17:18
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
AmnesJAn schreef op 14-05-2004 @ 14:27 :
Ik moet zeggen dat ik niet bepaald kapot ben van Ulver. Kijk ik vind sommige electronica in metal wel gaaf, zolang het goed gedaan wordt en met mate
Ik vind de Black Metal van Ulver juist kut, van mij mogen ze meer gaan DJen

Na een kleine 8 jaar Metal en aanverwante, maakt het mij nu eigelijk helemaal geen reet uit welk genre ik opzet. Ik heb net zoveel Jazz, als Klassiek, als Elektroniek en als Rock/Metal in mijn bezit op dit moment. De essentie van muziek voor mij is toch de ziel, of de artiest wat te vertellen heeft en dat interessant genoeg doet. Of dat nu Akitsa, Temnozor, Alec Empire, Autechre, Louis Armstrong, B.B. King of Tchaikovsky is.
En die ziel is volgens mij ook wat de muziek interessant houdt, en die kan je in elk genre wel ergens vinden.

Behalve in emo, want alle emo is kut.
Oud 16-05-2004, 17:34
Verwijderd
Hier nog een aanrader punkmetal industrial achtig iets
mindless self indulgence verder ook nog wel the kovenant, Pain, And Oceans en Deathstars vind ik allemaal wel goed te pruimen
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 17:46
dortpimp
dortpimp is offline
Ik luister naar rock, metal, nu metal....eigenlijk niet naar die techno en hardstyle enzo...
het spreekt me meer aan, en ik vind het meer muziek.

bij die technische dingen luister je naar een melodietje dat telkens (door de computer) word herhaald.
daarom denk ik ook niet dat je mensen die techno enzo maken muzikanten kan noemen. maargoed, dat terzijde
Oud 16-05-2004, 18:15
Verwijderd
Citaat:
dortpimp schreef op 16-05-2004 @ 18:46 :
daarom denk ik ook niet dat je mensen die techno enzo maken muzikanten kan noemen. maargoed, dat terzijde
Precies! Oké, ze maken dan wel muziek, maar muzikanten zijn het niet.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 18:56
Verwijderd
heavy metal is the law! daarom
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 19:26
konflict
konflict is offline
Citaat:
eXo schreef op 16-05-2004 @ 19:15 :

producer of componist zou het moeten zijn, een (goede) muzikant is iemand die een instrument perfect beheerst.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 19:41
NERD
NERD is offline
Citaat:
konflict schreef op 16-05-2004 @ 20:26 :
een (goede) muzikant is iemand die een instrument perfect beheerst.
Ik ben even te lui om het woordenboek er op na te slaan maar de term "muzikant" impliceert bij mij eigenlijk alleen dat het om iemand gaat die muziek maakt. En of dat dan met een gitaar of met een laptop gebeurt is mij om het even.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 19:54
konflict
konflict is offline
Citaat:
NERD schreef op 16-05-2004 @ 20:41 :
Ik ben even te lui om het woordenboek er op na te slaan maar de term "muzikant" impliceert bij mij eigenlijk alleen dat het om iemand gaat die muziek maakt. En of dat dan met een gitaar of met een laptop gebeurt is mij om het even.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik vind dat er een verschil zit tussen een laptop en een gitaar. Wil je een gitaar perfect kunnen bespelen dan is een portie talent en tienduizend porties doorzettings vermogen een vereiste. Muziek maken met je laptop kun je ook niet zo één twee drie, maar daarvoor zijn vooral een portie softwarekennis en tienduizend porties creativiteit van belang.
Wanneer je muzikant dus ziet als 'iemand die met een instrument muziek maakt', zoals ik bedoelde, vind ik dat er een verschil is tussen een gitarist en een laptopgebruiker. Niet alle hoogbegaafde gitaristen kunnen een creatief nummer schrijven, niet alle laptopmuzikanten kunnen een 'echt' instrument bespelen. Vaak zijn het combinaties, maar het blijven twee verschillende dingen hoewel het één niet onder doet voor het ander (en ik persoonlijk de voorkeur geef aan creativiteit boven virtuositeit).
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:04
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
eXo schreef op 16-05-2004 @ 19:15 :
Voor bijvoorbeeld goeie hardcore moet je echt wel wat inzicht hebben in structuren in de nummers om een bepaald effect te krijgen op de luisteraar. Luister bijvoorbeeld eens naar No Man van Psylocke (te vinden op Thunderdome 13)

Edit: 'Crazy' van 3 Steps Ahead, ook op Kazaa te vinden.

Goeie nummers hoeven ook niet perse geschreven te zijn door mensen die al jaren prof. muzikant zijn. Een goed idee is 3/4 van het werk. Ik ben bijvoorbeeld een belabberd slechte gitarist, maar sommige dingen die ik bedenk vind ik erg goed. Ik zeg altijd maar: ik heb geen talent om gitaar te spelen, maar wel om (folk-doom-)black metal te maken.

Laatst gewijzigd op 17-05-2004 om 18:32.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:12
Tricks'
Tricks' is offline
achja, misschien heb je na een tijd balans nodig. Ik ben van metal & grunge via jazzy hiphop naar triphop, jazz, funk, soul en nu zelfs electro(clash) gegaan, maar vind het allemaal nog wel goed, op z'n tijd.

Nou vind ik het een beetje raar als je vanwege de melodie op electronische muziek overstapt. De meeste electronische muziek die ik luister (D'nb, electro, een beetje techno) heeft bar weinig melodie en niet bepaald een songstructuur. Ik denk dat je voor melodie toch voornamelijk bij popmuziek/singersongwriter moet zijn, of niet?
Oud 18-05-2004, 11:17
Fog
Fog is offline
idd. je moet balans vinden.
Oud 18-05-2004, 11:21
Verwijderd
Eh ik was sarcastisch

Ik vind dat als je muziek met een zeker niveau van profesionaliteit maakt, ben je een muzikant, of dat nou op een gitaar, een triangel, een laptop of het schedeldak van je zusje doet is om het even.

(vet schedel percussionist )
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:21
Verwijderd
Of die menselijke bas uit From Dusk Till Dawn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten