Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2004, 17:25
Astuanax
Astuanax is offline
"Maak een opstel over de excursiedag naar Brussel vanuit een origineel perspectief" was de opdracht die we kregen... (leerkrachten weten echt uit alles munt te slaan!)

Ik lig op mijn rug in het stof. Mijn blik op oneindig, het stof reutelend in mijn longen, mijn lippen plakkerig van dorst. Met enorm veel gegrom en heen-en-weer gezwaai kom ik uiteindelijk op mijn benen terecht. De eerste stap is altijd de zwaarste, de stappen die volgen gaan beter en beter, tot het na verloop van tijd een automatisme wordt.
Voor mij zie ik een massieve, vanuit de grond oprijzende paal, ik vraag me af naar waar deze heen voert.
Ik besluit op onderzoek te gaan. Wanneer ik eenmaal boven ben, zie ik voor mij een uitgestrekte massa van een of andere zachte stof met daarin een vulling van veren. Wacht even! Ik zie boven de lakens een harige, woelige massa. Wanneer ze een plotse beweging maakt grijp ik mijn kans en spring erin na een reutelend hoestje onderdrukt te hebben.
Wauw! Dit is echt het aards paradijs! Heerlijke haren om in te stoeien en een uitgelezen voedselbron op 5 centimeter afstand! Begerig zet ik mijn tanden in de zachte huid en drink me helemaal vol.
Vaarwel schorre stem, rommelende maag en reutelend hoestje!
Helemaal verzadigd, zet ik me vast tussen twee haren en val in een diepe slaap.
Na zo een paar uur geslapen te hebben, word ik wakker geschud door luide stoeikreten, met half geopende ogen zie ik een bende dartele jongeren voor me uit drentelen. Met kreten van vreugde lopen ze achter elkaar aan en lachen ze als psychopaten.
“Zwijg ik probeer te slapen! Ooit al gehoord van geluidsoverlast tijdens de nachtrust?” Grommend dommel ik terug in.
Ik heb een prachtige droom, ik lig te rusten in weelderige haren terwijl ik plots een echte vamp zie, met een joviale stem roep ik haar na “Hey, schatje, waar ga jij zo alleen naartoe, heb je geen zin om hier eens langs te komen?” waarop zij begerig in mijn weelderig territorium springt en…
Daar heb je het weer! Midden in mijn heerlijke droom schijnt een felle spot recht in mijn ogen. Mijn bloedfabriek blijft stilstaan voor een schilderij met daarop een mooie dame in een witte jurk. Ik bekijk het schilderij met bewondering, midden in de net iets te puntige boezem zie ik iets zitten. Het puntje lijkt verbazend veel op de vamp van mijn dromen. Verbeeld ik het me of trippelt ze nu verleidelijk met haar poten in mijn richting?
Ik beantwoord haar getrippel met een heel stoute blik. Wanneer ze plots een lokkende beweging met haar poten maakt zwicht ik helemaal.
Met een echte tijgersprong beland ik onderaan het schilderij. Ik hoest even door al het stoffige pastel op het schilderij. Stilaan klim ik van de donkere en grauwe achtergrond naar de lichte kleuren van de jurk, als een overgang van nacht naar dag, van zondig en smerig naar puur en verheven.
Nog maar een meter scheidt me van de Venus der luizen, ik voel mijn bloed het kookpunt bereiken. Ik zie de welving van de heupen en de elegante pose van de dame onder me wegglijden. Even later merk ik de accentuerende V-vorm van de jurk bij de taille op.
Nog even volhouden Zwingli, je bent er bijna! Mijn Venus draait zich even om, wat is ze toch prachtig! Ik kijk even om me heen en bemerk de vreemde vorm van de deur achter de dame, die uit zes rechthoeken bestaat. Nog maar dertig centimeter! Ik versnel mijn tempo en begin aan een heuse eindsprint. Nog twintig! “Moet ik geen openingszin voorbereiden?” vraag ik me nerveus af. Nog tien centimeter,
“Hoe moet ik haar aanspreken” vraag ik me af met lichte paniek in mijn stem.
“Hey schatje, wat zou je ervan vinden als ik je eens kwam verblijden met mijn gezelschap?”
Zwijgend bleef ze met haar rug naar mij toe staan.
Wanneer ik op haar schouder wil tikken, merk ik plots dat ze eigenlijk helemaal niet de vamp van mijn dromen is, “ze” is eigenlijk een stukje wapperende verschilferde verf. In de verte zie ik mijn bloedfabriek wegstrompelen.

Voor een ogenblik verbrak een miniem plofje de rustige stilte die er in de zaal hing. Een luis die een sprong van twee meter had gewaagd bevond zich twee dagen later kuchend en grommend in de stofzak van de museumstofzuiger.
Oud 16-05-2004, 18:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ohhh leuk verhaal! Leuk leuk leuk!!!!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 18:09
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Een origineel perspectief is het zéker
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 18:11
Verwijderd
Ontzettend leuk. Je moet alleen wel even de titel veranderen, deze is zo BAM - overduidelijk.

Offtopic: Tijdens het lezen van dit verhaal zat ik te denken dat ik het zo leuk vind dat jij (en andere Letteren-bezoekers) zo vroeg bezig zijn met verhalen schrijven. Ik ben op de middelbare school nooit gestimuleerd, wij mochten alleen zakelijk schrijven. Misschien is het niet zo leuk om een creatief verhaal over je excursie te moeten schrijven, maar stiekem ben ik jaloers op je.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 18:27
Millroy
Millroy is offline
über verhaal
Die leerkrachten zijn inderdaad erg, ik moet een verhandeling van 5 pagina's schrijven met als titel: De pitbull terrier, een hond van deze tijd?
verhaal!
Oud 16-05-2004, 21:20
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Millroy schreef op 16-05-2004 @ 19:27 :
über verhaal
Die leerkrachten zijn inderdaad erg, ik moet een verhandeling van 5 pagina's schrijven met als titel: De pitbull terrier, een hond van deze tijd?
verhaal!
wow dat s wel nét iets moeilijker vrees ik.....
Oud 16-05-2004, 21:25
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
zuster schreef op 16-05-2004 @ 19:11 :
Ontzettend leuk. Je moet alleen wel even de titel veranderen, deze is zo BAM - overduidelijk.

Offtopic: Tijdens het lezen van dit verhaal zat ik te denken dat ik het zo leuk vind dat jij (en andere Letteren-bezoekers) zo vroeg bezig zijn met verhalen schrijven. Ik ben op de middelbare school nooit gestimuleerd, wij mochten alleen zakelijk schrijven. Misschien is het niet zo leuk om een creatief verhaal over je excursie te moeten schrijven, maar stiekem ben ik jaloers op je.
Kan ik de titel nog veranderen? En in wat dan? (ik vond deze titel net goed ! Maar ik ben er zeker van dat Uwe Hoogheid een betere zal verzinnen )

Eig mogen wij ook alleen zakelijk schrijven, ik bedoel, de meeste leerlingen deden het uit het perspectief van een andere leerling of vanuit het perspectief van de leerkracht nederlands (een vreselijke teef trouwens ) (maar wat kan dat me schelen )
in de opgave stond er ook nog: "Beschrijf een van de schilderijen die je gezien hebt" vandaar dus die zinnetjes over het schilderij die ik er nonchalant tussengesmeten heb
Oud 16-05-2004, 21:28
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 16-05-2004 @ 22:25 :
Kan ik de titel nog veranderen? En in wat dan? (ik vond deze titel net goed ! Maar ik ben er zeker van dat Uwe Hoogheid een betere zal verzinnen )

Eig mogen wij ook alleen zakelijk schrijven, ik bedoel, de meeste leerlingen deden het uit het perspectief van een andere leerling of vanuit het perspectief van de leerkracht nederlands (een vreselijke teef trouwens ) (maar wat kan dat me schelen )
in de opgave stond er ook nog: "Beschrijf een van de schilderijen die je gezien hebt" vandaar dus die zinnetjes over het schilderij die ik er nonchalant tussengesmeten heb
Ja nou, ik weet niet. Een luizenleven deed me
a) meteen aan "a bug's life" van Disney denken en
b) wist ik meteen dat het over een luis ging en ik word zo graag verrast.

Maar doe maar fijn je eigen titel hoor.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 21:30
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
zuster schreef op 16-05-2004 @ 22:28 :
Ja nou, ik weet niet. Een luizenleven deed me
a) meteen aan "a bug's life" van Disney denken en
b) wist ik meteen dat het over een luis ging en ik word zo graag verrast.

Maar doe maar fijn je eigen titel hoor.
Neenee!! Je hebt gelijk, ik was nogal inspiratieloos op het moment dat ik de titel maakte Verbeteren die handel!
Oud 17-05-2004, 09:49
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ik vind het juist een erg goede titel!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 17:45
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 17-05-2004 @ 10:49 :
Ik vind het juist een erg goede titel!

eindelijk! Een rechtschapen mens!
Oud 17-05-2004, 18:33
Astuanax
Astuanax is offline
Ik had juist een ingeving: "een luizenleven, opgedragen aan zuster" (totdat de limiet van 1440 minuten daar een stokje tussen kwam steken.... )
Oud 17-05-2004, 18:34
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 17-05-2004 @ 18:45 :
eindelijk! Een rechtschapen mens!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 17-05-2004 @ 19:33 :
Ik had juist een ingeving: "een luizenleven, opgedragen aan zuster" (totdat de limiet van 1440 minuten daar een stokje tussen kwam steken.... )
Pssst, je kunt LUH of Ieke een PM sturen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:46
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
zuster schreef op 17-05-2004 @ 19:38 :
Pssst, je kunt LUH of Ieke een PM sturen.
Naar wie van de twee, jij mag er de sympathiekste uitkiezen...
Reageren

Regels voor berichten