Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2004, 09:23
Fleur
Fleur is offline
Stel je bent 18, doet op dit moment examen en bent 2 maanden zwanger.

Je woont nog thuis (bij je moeder) maar wilt graag op jezelf gaan wonen.
Je vriend woont in een andere stad en werkt part-time.

Je hebt totaal minder dan een half jaar gewerkt.

Heb je in deze situatie recht op een uitkering?
(Je wilt graag thuis kunnen blijven om voor je kind te zorgen in de eerste levensjaren en daarna weer gaan werken)

En hoe zit het met het vinden van een baan als je zwanger bent, ben je verplicht te melden dat je zwanger bent tijdens een sollicitatie? Hoeveel verlof heb je recht op etc.?
Oud 31-05-2004, 09:46
Grimmetje
Grimmetje is offline
Hey !

Zwangerschap + baan
Normaal kan een arbeidsovereenkomst worden ontbonden op grond van dwaling. Dwaling kent 3 varianten: wederpartij gaf verkeerde info / wederpartij schond spreekplicht / wederzijdse dwaling met verkeerde voorstelling van zaken. Wanneer moet werknemer uit eigen beweging bepaalde info verstrekken?

Eén grond (van de vier) is:
3. Medische gesteldheid: geen sprake van informatieplicht. Alleen als een bepaalde kwaal de werknemer ongeschikt maakt voor de betrekking. Verbod vragen zwangerschap, mag over worden gelogen.

Dus als je ervoor zorgt dat je ergens solliciteert voordat het zichtbaar is dat je zwanger bent, is er niks aan de hand. Je loopt wel risico om te worden ontslagen in je proeftijd (het mag dan wel niet gebeuren op grond van toekomstig ziekteverzuim (Zwangerschap) maar daar zijn werkgevers heel creatief in...)

Recht op uitkering?
Je hebt 2 soorten uitkeringen. Een loongerelateerde, en een kortdurende. Op de 1e heb je geen recht ( je moet minstens 4 jaar van de in totaal 5 jaar gewerkt hebben, te berekenen vanaf het jaar voordat je werkeloos werd.)

De 2e zou wel kunnen, maar voordat je in aanmerking komt voor deze uitkering, moet er gedurende zekere tijd arbeid zijn verricht. In de 39 weken onmiddellijk voorafgaand aan 1e dag van werkloosheid moet ten minste 26 weken arbeid zijn verricht. Dit heet de 26 uit 39 eis.

Ook dit lijkt me een probleem....als dit wel zo is, moet je het maar even laten weten, dan zal ik je de andere eisen wel even melden..

Verlof na bevalling:
Ouderschapsverlof:
De voorwaarden staan in 6:1 Waz. Een drietal voorwaarden:
1.Werknemer moet ouder van kind zijn, dan wel persoon op zelfde adres als het kind;
2.De arbeidsovk moet minstens 1 jaar hebben geduurd; Onderbrekingen van minder dan drie maanden tellen als niet onderbroken.
3.Het kind mag de leeftijd van 8 jaar nog niet hebben bereikt (6:4 Waz).

De duur van het verlof is gelijk aan het maximaal aantal arbeidsuren per week en dat over 13 weken. Het verlof dient te worden opgenomen in aaneengesloten periode van max. 6 maanden. Het aantal uur verlof per week is max. de helft van de arbeidsduur per week.

Nog meer vragen? Misschien kan Nare Man het nog een beetje aanvullen. Ik heb nog niet alle eisen voor een uitkering vermeld..dus als je dat wilt laat het maar even weten...

Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 09:48.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 12:34
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
Grimmetje schreef op 31-05-2004 @ 10:46 :
Hey !

Zwangerschap + baan
Normaal kan een arbeidsovereenkomst worden ontbonden op grond van dwaling. Dwaling kent 3 varianten: wederpartij gaf verkeerde info / wederpartij schond spreekplicht / wederzijdse dwaling met verkeerde voorstelling van zaken. Wanneer moet werknemer uit eigen beweging bepaalde info verstrekken?

Eén grond (van de vier) is:
3. Medische gesteldheid: geen sprake van informatieplicht. Alleen als een bepaalde kwaal de werknemer ongeschikt maakt voor de betrekking. Verbod vragen zwangerschap, mag over worden gelogen.

Dus als je ervoor zorgt dat je ergens solliciteert voordat het zichtbaar is dat je zwanger bent, is er niks aan de hand. Je loopt wel risico om te worden ontslagen in je proeftijd (het mag dan wel niet gebeuren op grond van toekomstig ziekteverzuim (Zwangerschap) maar daar zijn werkgevers heel creatief in...)

Recht op uitkering?
Je hebt 2 soorten uitkeringen. Een loongerelateerde, en een kortdurende. Op de 1e heb je geen recht ( je moet minstens 4 jaar van de in totaal 5 jaar gewerkt hebben, te berekenen vanaf het jaar voordat je werkeloos werd.)

De 2e zou wel kunnen, maar voordat je in aanmerking komt voor deze uitkering, moet er gedurende zekere tijd arbeid zijn verricht. In de 39 weken onmiddellijk voorafgaand aan 1e dag van werkloosheid moet ten minste 26 weken arbeid zijn verricht. Dit heet de 26 uit 39 eis.

Ook dit lijkt me een probleem....als dit wel zo is, moet je het maar even laten weten, dan zal ik je de andere eisen wel even melden..

Verlof na bevalling:
Ouderschapsverlof:
De voorwaarden staan in 6:1 Waz. Een drietal voorwaarden:
1.Werknemer moet ouder van kind zijn, dan wel persoon op zelfde adres als het kind;
2.De arbeidsovk moet minstens 1 jaar hebben geduurd; Onderbrekingen van minder dan drie maanden tellen als niet onderbroken.
3.Het kind mag de leeftijd van 8 jaar nog niet hebben bereikt (6:4 Waz).

De duur van het verlof is gelijk aan het maximaal aantal arbeidsuren per week en dat over 13 weken. Het verlof dient te worden opgenomen in aaneengesloten periode van max. 6 maanden. Het aantal uur verlof per week is max. de helft van de arbeidsduur per week.

Nog meer vragen? Misschien kan Nare Man het nog een beetje aanvullen. Ik heb nog niet alle eisen voor een uitkering vermeld..dus als je dat wilt laat het maar even weten...
bedankt voor je informatie!

Baan zoeken zou dus geen probleem moeten/mogen zijn, dat is mooi.

Of die kortdurende uitkering zal lukken vraag ik mij af.
De persoon waar het om gaat heeft vorig jaar een lange vakantiebaan gehad, die dus niet meer mee telt voor die 39 weken als ik het goed begrijp.
En ze is al rond de 2 maanden zwanger, dus nu nog 26 weken werken zal denk ik niet lukken, dan zou ze precies alle resterende 7 maanden van haar zwangerschap moeten gaan werken. Een baan heeft ze op dit moment niet en tot het einde van de zwangerschap doorwerken is niet gebruikelijk/haalbaar denk ik (al heb ik geen idee tot hoe lang je in principe kunt blijven werken)

Zou je nog wat andere eisen/mogelijkheden kunnen vertellen?
Oud 31-05-2004, 16:25
Grimmetje
Grimmetje is offline
Verdere eisen voor een kortlopende WW-uitkering.

Iemand heeft recht op WW uitkering als hij:
1.Verzekerde is;
2.Werkloos is;
3.Voldoet aan referte eis
4.Voldoet aan arbeidsverleden eis
5.Niet valt onder categorie van art. 19 WW.

Ad 1:
Je bent verzekerde als je werknemer bent in de zin van de WW. Je moet in publiek / of privaatrechtelijke dienstbetrekking staan.

Ad 2:
Iemand is werkloos als hij ten minste 5 of ten minste de helft van zijn arbeidsuren heeft verloren, alsmede het recht op doorbetaling van loon over die uren. Bovendien !! moet de werknemer beschikbaar zijn op arbeid te aanvaarden. Als iemand zich inschrijft bij CWI, dan is hij bereid te werken.

Ad 3:
Dit is dus die eis van 26 weken arbeid in de 39 weken voorafgaand.

Ad 4:
Deze is alleen van belang voor een loongerelateerde uitkering. Maar voor de goede orde: Je moet in de 5 kalenderjaren voorafgaande aan kalenderjaar dat je werkloos wordt, tenminste 4 kalenderjaren over 52 of meer dagen per jaar loon hebben ontvangen.

Ad 5:
Art. 19 WW mag niet van toepassing zijn. Dus niet al een uitkering hebben op grond van de Ziektewet; Al een andere uitkering ontvangen; in hechtenis; 65 jaar zijn; enz. In dit geval hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing.

Wat ik nog niet vermeld heb, en misschien wel handig is (ik ging ervan dat je dat wel wist...maar voor de volledigheid). Ze heeft geen recht op ouderschapsverlof, maar natuurlijk wel op zwangerschaps / bevallingsverlof. Dit gaat in om minimaal 4 weken voor datum van bevalling. In totaal recht op 16 weken. en ze heeft dan ook recht op een uitkering..

Ik moet wel zeggen, dat ik niet helemaal thuis ben in de zwangerschapsverlof-regelingen...dus misschien dat iemand het kan aanvullen?

Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 16:34.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 21:05
Verwijderd
Ik zou niet liegen over je zwangerschap tijdens de sollicitatie. Zoals Grimmetje terecht opmerkt leidt dat hoogstwaarschijnlijk tot ontslag in de proeftijd, en als men ná de proeftijd erachter komt kun je er donder op zeggen dat je werkgever wel iets verzint om je alsnog te lozen of weg te pesten.

Als je vanaf het begin eerlijk bent, sta je achteraf (mocht je je toch eventueel benadeeld voelen vanwege je zwangerschap, of zelfs ontslagen worden) sterker in je bewijspositie.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 09:05
Hagel
Hagel is offline
Citaat:
Fleur schreef op 31-05-2004 @ 13:34 :
bedankt voor je informatie!

Baan zoeken zou dus geen probleem moeten/mogen zijn, dat is mooi.

Of die kortdurende uitkering zal lukken vraag ik mij af.
De persoon waar het om gaat heeft vorig jaar een lange vakantiebaan gehad, die dus niet meer mee telt voor die 39 weken als ik het goed begrijp.
En ze is al rond de 2 maanden zwanger, dus nu nog 26 weken werken zal denk ik niet lukken, dan zou ze precies alle resterende 7 maanden van haar zwangerschap moeten gaan werken. Een baan heeft ze op dit moment niet en tot het einde van de zwangerschap doorwerken is niet gebruikelijk/haalbaar denk ik (al heb ik geen idee tot hoe lang je in principe kunt blijven werken)

Zou je nog wat andere eisen/mogelijkheden kunnen vertellen?
Ik zou even naar een CWI kantoor gaan als ik haar was, daar weten ze alles precies
Oud 01-06-2004, 11:47
cyntha
cyntha is offline
Citaat:
Hagel schreef op 01-06-2004 @ 10:05 :
Ik zou even naar een CWI kantoor gaan als ik haar was, daar weten ze alles precies
Daar weten ze dus echt niet alles precies. Ik ben daar zelf een half jaar geleden naar toe gegaan, omdat ik vragen had over mijn werk en een uitkering. Ze hebben me verkeerd advies gegeven, daardoor heeft het 6 maanden langer geduurd voordat mijn uitkering rond was.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten