Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2013, 09:38
keesssie11
keesssie11 is offline
Ik ben midden 20, heb een aantal jaar in het onderwijs gewerkt. Ik was ondertussen bezig om mijn pabo diploma te halen. Maar dat lukte niet echt. Ik kreeg wat kenmerken van overspannenheid. Heb daarna op advies van de bedrijfsarts onderzoeken laten, uit het IQ onderzoek bleek dat ik geen HBO kop heb, maar MBO. Dat verklaarde waarom ik de pabo niet kon afronden, en waarom het werk mij veel energie kostte. Ik heb in april besloten om in juli weg te gaan, en een baan op MBO niveau te zoeken. Ik was van mening dat dit niet zo moeilijk zou zijn, maar zit nog steeds zonder baan sinds augustus. Terwijl ik toch wel elke week gemiddeld 5 brieven de deur uit doe.
Iedereen zei tegen mij: je hebt geen recht op uitkering want je hebt zelf ontslag genomen. Ben er zelf nooit achteraan gegaan. Maar pas zei iemand: ja je bent wel zelf weggegaan, maar je had er wel een rede voor: het niveau was te hoog. Heb ik recht op een uitkering? Want de bodem van mijn spaarpotje begint aardig in zicht te komen.
Misschien had ik achteraf niet weg moeten gaan, ik had een vaste benoeming, dus ze zouden niet zomaar van mij af kunnen geweest zijn. Maar ik had zoiets van: ik ga niet nog langer onbevoegd voor de klas staan en werk boven mijn niveau doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2013, 11:11
Pluis
Pluis is offline
Omdat je zelf ontslag heb genomen, heb je geen recht op een WW-uitkering. In zoverre had "iedereen" gelijk.
Maar iedere nederlander heeft wel recht op een soort van basisinkomen, dus je zou eens kunnen kijken of je in aanmerking komt voor de bijstand.
Op de website van rijksoverheid staat precies uitgelegd hoe dat werkt en waar je aan moet voldoen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand
Oud 08-11-2013, 18:51
Verwijderd
Ja, waarschijnlijk kun je wel bijstand krijgen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2013, 13:17
Adore
Adore is offline
Als je zelf vertrekt bij een werkgever, heb je geen recht op WW. De reden van je vertrek doet er niet toe, dus nu achteraf kun je helaas niet alsnog WW krijgen.
Je kunt bijstand aanvragen, maar voor jongeren tot en met 27 jaar gelden aparte regels. Wanneer je deze uitkering aanvraagt bij het UWV, moet je vervolgens eerst een maand solliciteren voordat je de aanvraag kunt afronden. Ook als je de afgelopen periode al actief hebt gesolliciteerd.
Verder kijkt de sociale dienst van jouw gemeente hoe jouw situatie is en welke oplossing het beste bij jou past. Dat kan ook een werk-/leertraject zijn.
Als je alleen bent, is de bijstand overigens maar zo'n €230,- per maand.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2013, 15:41
igfy
igfy is offline
230 per maand? Daar kun je toch nooit van rondkomen? Verwachten ze dat je ouders de rest betalen als je onder de 27 bent?
Oud 18-11-2013, 17:16
Tink*
Tink* is offline
Ik heb ook een tijdje bijstand gehad en dat was 880 ofzo, ook alleenstaand en onder de 27. Misschien verschilt het per gemeente.
Oud 19-11-2013, 11:10
Verwijderd
Geen uitkering nemen joh. Dat is voor zwakkelingen.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2013, 10:29
Ivo
Ivo is offline
TS is 25. Als TS zelfstandig woont én een diploma heeft op HAVO, VWO of MBO niveau dan gelden voor de bijstand 'gewoon' de regels voor volwassenen.

Heb je in augustus zelf ontslag genomen, of had je een tijdelijk contract wat niet werd verlengd? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaal.

Als je zelf ontslag hebt genomen: dan heb je geen recht op WW. Mogelijk heb je wel recht op bijstand. Maar omdat je door je eigen schuld zonder inkomen zit, kan het zijn dat ze ook daarvoor een wachttijd geldt van een aantal maanden voordat je er recht op hebt. Ook moet je overdag fulltime beschikbaar zijn voor werk als je een uitkering geniet. Volg je een opleiding, dan heb je in de meeste gevallen geen recht op bijstand.

Heb je geen ontslag genomen, maar liep je contract van rechtswege af? Dan had je minimaal 3 maanden recht op een WW-uitkering, maar die moet je wel binnen een week na de dag waarop je werkloos wordt aanvragen. Over aanvragen met terugwerkende kracht doen ze heel moeilijk, omdat over de periode die al verstreken is niet meer goed gecontroleerd kan worden of je wel aan alle eisen en verplichtingen voldeed.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 19:14
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
TS is 25. Als TS zelfstandig woont én een diploma heeft op HAVO, VWO of MBO niveau dan gelden voor de bijstand 'gewoon' de regels voor volwassenen.
Art. 13, lid 2 Wet werk en bijstand: geen recht op (algemene) bijstand heeft degene die jonger is dan 27 jaar, onderwijs kan volgen en dan recht zou hebben op studiefinanciering (MBO, HBO of WO). Inmiddels al meerdere malen door de rechter bevestigd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten