Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2004, 10:25
nienna elensar
nienna elensar is offline
eeej,
Ik moet voor bio een practicum doen, maar ik heb echt geen idee wat ik kan onderzoeken. 't moet iets zijn zoals onderzoeken of banaan de vitamine in sinaasappelen vernietigd, maar dan iets moeilijker. Het moet dus wel op school uit te voeren zijn. Heeft iemand een idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2004, 10:57
dutch gamer
dutch gamer is offline
Je pakt een aantal (bijvoorbeeld 4) reageerbuizen. Je doet in iedere reageerbuis een aantal (bijvoorbeeld 2) druppels DCPIP*.
Je pakt sinaasappelsap en geprakte banaan. Je doet dit in de verhouding 1:1 in een druppelflesje. Je moet zorgen dat dit goed gemengd is.
Daarna ga je meteen in de eerste reageerbuis druppelen totdat de indicator ontkleurt (druppels tellen!!!).
Na vijf minuten doe je dit bij de tweede buis, na tien bij de derde en na vijftien bij de vierde.
Als het aantal druppels dat je nodig hebt om de DCPIP te laten ontkleuren in iedere buis gelijk is, weet je dat de banaan geen invloed heeft op de vitamine c. Als je steeds meer druppels nodig hebt, zie je dat de banaan wel invloed heeft op de vitamine c (en dat er daardoor dus steeds minder vitamine c per ml oplossing is).

*Dit is een indicator die blauw is. Als er een bepaalde hoeveelheid vitamine c bijkomt, ontkleurt de indicator (Dit is dus NIET hetzelfde als kleurloos worden!!!).

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 11:37
nienna elensar
nienna elensar is offline
dat van die sinaasappelen en banaan was eigenlijk meer een voorbeeld Toch bedankt voor de moeite!
Ik bedoel dat ik zo'n soort onderzoek moet doen. Bv. kijken of de ingrediënten van een product ook echt aanwezig zijn enz. Omdat iedereen dit soort onderzoekjes doet wil ik graag iets originelers, alleen weet ik niet wat.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 13:57
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
het verschil tussen echt sinaasappelsap en dat uit een pakje, hoe origineel
Reageren

Regels voor berichten