Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2004, 10:37
Verwijderd
Hoe kun je oefenen om een split te doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2004, 10:39
Tofke_H
Tofke_H is offline
VRAAG:
Ik heb een vraagje over de split en de spagaat.
Hoe kan ik die het beste oefenen of leren?
Heeft dat effect op je trapkracht, beinvloed het?
En hoe lang duurt het ongeveer voor je hem kan?

ANTWOORD:
Laat ik meteen maar met mijn eigen mening over dergelijke oefeningen in huis vallen: Het is in veel vechtsportscholen een zeer belangrijk onderdeel van de trainingen, de split en spagaat. Nu is het echter zo dat wetenschap op het gebied van flexibiliteit niet heeft stil gestaan in alle jaren en is er het een en ander over ontdekt.

Met de split en spagaat wordt vnl. STATISCHE flexibiliteit en kracht ontwikkeld. Iets waar niets mee mis is, maar bij het uitvoeren van snelle technieken zoals trappen heb je juist DYNAMISCHE flexibiliteit nodig. Door het doen van statische oefeningen, dat wil zeggen het lang vasthouden van een techniek of rekoefening, kun je nooit dynamische vaardigheden aanleren. Omgekeerd geldt het zelfde. Nu kan het geen kwaad om zo nu en dan statische rekoefeningen te doen, maar de hoofdtoon van je flexibiliteitstraining moet gevoerd worden door dynamische rekoefeningen zoals beenzwaaiingen en dergelijke.

Probeer eens om iedere ochtend en iedere avond (behalve je trainingsdagen) je been naar voren op te zwaaien (ong. 3 sets van 10 rechts en 3 sets 10 links), je been naar de zijkant op te zwaaien (idem) en naar achteren. Je zult als je dit volhoudt al snel resultaat merken en na 8 weken kun je jouw maximale flexibiliteit bereiken.

Ik hoop dat de vraag hiermee voldoende beantwoord is, ook al gaat het niet zozeer meer om de split en spagaat. Maar het resultaat moet denk ik betere traptechniek zijn, dus denk ik dat dit een beter advies zou kunnen zijn.

bron: Taekwon-do.nl
Oud 20-05-2004, 10:40
Verwijderd
dankuwel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten