mijn vriend, D en zijn vriend B zagen een brandweerauto op internet die ze graag wilden hebben. ik heb B het geld ervoor geleend omdat ze dit echt heel leuk vinden. B kreeg de auto omdat D al een auto heeft. de auto staat wel op naam van D. niet dat ik er niet op vertrouw mijn geld terug te krijgen, maar voor het geval dat. ik vraag me nu af: als B de auto te koop zet en er winst op maakt, wie heeft dan recht op die winst? niet dat hier sprake van is, maar dat vroeg ik me af. er staat niks zwart op wit dus ik heb nergens recht op vanuit het rechtssysteem denk ik. behalve op mijn geld wat ik geleend heb, ook al heb ik geen poot om op te staan. omdat de auto op naam van D staat denk ik dat hij volgens het recht al het geld zou moeten krijgen dus.
maar dit is allemaal bekeken vanuit het rechtssysteem (als mijn veronderstelling klopt want heb er de ballen verstand van) maar als je kijkt vanuit redelijkheid denk ik dat:
ik recht zou hebben op de helft omdat ik het geld geleedn heb. ik heb het hem geleend omdat hij die auto zo graag wilde hebben en je er nooit meer zo een ziet, dus niet zo van: doe maar wat je wilt. dus verkopen en er winst op maken en mij alleen afbetalen zou erg lullig zijn. maar als ik hem zelf had gehouden had ik het risico van het proberen te verkopen niet genomen dus denk ik dat hij ook recht heeft op de helft. of eigenlijk heeft mijn vriend daar recht op, want de auto staat op zijn naam. maar die vriend betaalt de benzine enzo.... hehe ik snap het zelf niet meer: help

ben gewoon nieuwsgierig, er is helemaal geen sprake van verkopen en ben ook niet bang mn geld niet terug te zien ofzo