Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2002, 16:18
TMLWKY
TMLWKY is offline
Wat denken jullie dat dromen zijn?

Afleiding, je eigen onderdrukte gevoelens, of boodschappen van *iets*?

Ik vraag dit omdat ik dezelfde droom (nachtmerrie) al twee weken lang ongeveer 2x in de week heb, en ik wil weleens weten wat dat te beteken kan hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2002, 16:44
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Volgens mij droom over dat wat het sterkste in je onder bewuste zit.

Wat dat over jouw nachtmerrie zegt, weet ik niet
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 16:46
Onorthodox
Onorthodox is offline
Als je de betekenis van je droom wil hebben lijkt het me nuttiger om wat over je droom te vertellen.

Laatst gewijzigd op 27-07-2002 om 19:56.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 18:19
TMLWKY
TMLWKY is offline
De droom is eigenlijk verdeeld in drie delen:

Ik wordt wakker in een straat van een of ander Spaans plaatsje, ik kan een naambordje zien met daarop Puerto nogiets, met de gedachte dat ik naar het vliegveld moet om met mijn ouders naar Frankrijk te gaan. Ik ren door de straten van het stadje omdat ik te laat ben voor het vliegtuig, onderweg klampen allerlei Spaanse mensen me aan om te vragen of ik ook drugs of iets dergelijks bij me heb... Als ik bij het vliegveld kom kan ik er niet in, omdat de poort waar ik bij ben alleen voor uitgaande bezoekers zijn. Naast de ingang hangt een kaart van het vliegveld, waarop inderdaad te zien is dat ik bij de uitgang sta, terwijl de ingang tien kilometer verder opzij is. Ik ren naar de ingang, maar op het moment dat ik daar aankom zie ik het vliegtuig - met aan boord mijn ouders - wegvliegen richting Frankrijk.

Dan zie ik ineens allerlei mensen die ik ken - niet van naam maar wel van gezicht, omdat ze in dezelfde plaats wonen als ik - langslopen, en merk ik tot mijn verbazing dat ik ineens in mijn woonplaats rondloop. Achter me hoor ik nog het rumoer van het Spaanse stadje, maar als ik omkijk zie ik gewoon de straat waar ik altijd langsfiets als ik naar school ga. Nu zie ik mezelf ook langsfietsen, naast een meisje uit mijn straat met wie ik weleens fietste maar die nu haar examens heeft gehaald en dus niet meer naar dezelfde school gaat. Bij het voorbijgaan vang ik iets van het gesprek op: ze hebben het over de pil. Ik loop door, naar mijn huis, en ga naar binnen. Dan bevind ik me in de studio van een soort wie-van-de-drie uitzending. Er bevinden zich drie gordijnen in de wand van ons huis, met grote neonnummers erboven. Aan de piano zit Paul de Leeuw, hij zingt eerst een lied (welk lied het is kan ik me niet herinneren), waarna hij een microfoon grijpt en me vraagt een deur te kiezen. In de achterkamer is inmiddels een tribune met publiek tevoorschijn gekomen, en voor ik het weet is mijn hele huiskamer veranderd in een televisiestudio. Hij stelt alle personen achter de gordijnen voor: ik hoor de stemmen van Petra en Ellen (Petra is een meisje dat op dezelfde school zit als ik, Ellen is een meisje die ik via internet ken), de derde stem herken ik niet. Het publiek begint te roffelen, en Paul vraagt mij een keuze te maken. Ik kies voor de derde deur, met de onbekende stem. Het gordijn gaat open, en achter het gordijn blijkt mijn ex-vriendin te staan.

Op dat moment schrik ik wakker in mijn droom, en wordt wakker achter mijn bureau, met een vel papier voor me. Mijn kamer is volgeplakt met rode papieren hartjes, waarop met een gelige kleur de tekst 'je bent een klootzak' is geschreven. Op het vel papier - de achterkant van een songtekst van Queen's nummer Love of my Life - staan twee woorden en een zin geschreven: 'NEE' in hoofdletters, en 'Waarom'. Helemaal onderaan staat een zinnetje: 'Soms moet je de vlam van de hoop laten doven, anders...' Ik weet dat er nog iets achter staat, maar dat kan ik me niet herinneren.
Als ik het papier even heb bekeken vliegt het in de brand, en hoor ik van buiten harde muziek komen, het nummer Love of my Life: "You've taken my love, and now desert me", waarna dit op een bizarre wijze overgaat in de tekst van Queen's Innuendo: "You can be anything you want to be, just turn yourself into anything you think that you could ever be."
Ik loop naar het raam, en zie buiten de auto uit die oude Bolletje-reclame (met die luidsprekers bovenop). Aan het stuur van de auto zit mijn eerste vriendin. Ze lacht en zwaait naar me. Ik zwaai terug, en een fractie van een seconde voordat de auto waar ze in zit ontploft weet ik dat het gaat gebeuren.

Daar houdt de droom op...

Ik kan me niet precies alle details herinneren, maar dit is het ongeveer. Ik had deze droom begin juni voor het eerst, en nu ongeveer twee keer in de week ofzo... Is er iemand die deze droom kan ontleden of iets dergelijks?

PS Ik zet dit onderwerp ook nog wel op het Mystiek-forum

Laatst gewijzigd op 27-07-2002 om 18:25.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 19:29
Verwijderd
Citaat:
TMLWKY schreef:
Droom
OMG!!
Als je dit serieus droomt is dat flink bizar.
En verder is het vreemd genoeg erg van
toepassing op mijzelf.

[edit]
Helaas kan ik weinig aan je droom analyseren, ben immers geen expert op het gebied. My guess: het is een stuk verwerking en misschien wel een boodschap van jezelf aan jezelf dat je je ex-vriendin moet proberen te vergeten.
[/edit]

Laatst gewijzigd op 27-07-2002 om 19:33.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 20:32
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
KontraDix schreef:

OMG!!
Als je dit serieus droomt is dat flink bizar.
En verder is het vreemd genoeg erg van
toepassing op mijzelf.

[edit]
Helaas kan ik weinig aan je droom analyseren, ben immers geen expert op het gebied. My guess: het is een stuk verwerking en misschien wel een boodschap van jezelf aan jezelf dat je je ex-vriendin moet proberen te vergeten.
[/edit]
Ik BEN mijn ex-vriendin al vergeten.

Naja, vergeten... uit mijn hoofd gezet.
Daarom snap ik het ook niet
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 20:58
jimmyO
jimmyO is offline
Dromen in het algemeen: Ik denk niet dat alle dromen een betekenis hebben, maar - zo schijnt, toch? - het is natuurlijk een reflectie van wat er in je onderbewustzijn afspeeld. Niet ALLE dromen hebben een betekenis, maar ik denk dat sommige wel degelijk een boodschap hebben. Ik heb hier zelf namelijk een ervaring mee gehad, maar daarvan wil ik nog niks op dit forum zetten. (tja, helaas...).

JOU droom: Het valt me erg op dat je (naast het feit dat je die droom nu zo vaak achter elkaar hebt gehad..) heel veel details nog weet. Je weet bijvoorbeeld wat er op het bordje staat, op die briefjes, en welke nummers er worden gezongen... Ik zou nooit zoveel kunnen onthouden, dus dat vind ik wel frappant. Verder heb ik er ook niet zo veel verstand van, maar jou beschrijving geeft me wel het idee, dat er iets in zit...
Oud 27-07-2002, 23:27
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Misschien:

Misschien heeft jouw ex je heel hard te pakken gekregen, en heb je het idee wat je nog een appeltje te schillen hebt met haar. Of je hebt een schuld conflict met je zelf over hoe je je vriendin hebt behandelt.

Onder bewust heb je misschien het gevoel dat je ouders je in de steek laten, dat je allemaal nieuwe, enge dingen ontmoet.
(dit omdat je in een vreemde omgeving zit die toch je thuis is, en dat je ouders weg zijn).

Ok - hoe kan ik dit zeggen?
1: je vriendinnen lopen als een rode raad door je droom, en daar mee door je onder bewuste
2: een hoop fantasie. Mensen moeten dit niet zien alsof ik er veel van af weet of doe als of ik dat weet.

Ik geloof in iedergeval dat dromen een weerspiegeling zijn van je onderbewuste, en dat de onderwerpen van jouw droom zich heftig in jouw onderbewuste geklemt zitten.
Wie heeft er nou 2 weken lang de zelfde droom?
Als ik je droom dan een beetje lees, kom ik op ongeveer bovenstaande conclussies...
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 10:30
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
Dromen in het algemeen: Ik denk niet dat alle dromen een betekenis hebben, maar - zo schijnt, toch? - het is natuurlijk een reflectie van wat er in je onderbewustzijn afspeeld. Niet ALLE dromen hebben een betekenis, maar ik denk dat sommige wel degelijk een boodschap hebben. Ik heb hier zelf namelijk een ervaring mee gehad, maar daarvan wil ik nog niks op dit forum zetten. (tja, helaas...).

JOU droom: Het valt me erg op dat je (naast het feit dat je die droom nu zo vaak achter elkaar hebt gehad..) heel veel details nog weet. Je weet bijvoorbeeld wat er op het bordje staat, op die briefjes, en welke nummers er worden gezongen... Ik zou nooit zoveel kunnen onthouden, dus dat vind ik wel frappant. Verder heb ik er ook niet zo veel verstand van, maar jou beschrijving geeft me wel het idee, dat er iets in zit...
Ik herinner me heel veel dingen wel ja, maar bepaalde dingen lijken gewoon geblokkeerd te zijn. De naam van dat plaatje Puerto nogiets ligt op het puntje van m'n tong, net als het einde van die zin op dat papier... Ik kan er alleen net niet op komen.

Ik heb totaal niet het gevoel dat ik 'nog een appeltje te schillen heb' met mijn ex, we zijn op een voor mijn gevoel goede manier uit elkaar gegaan, zijn ook nog steeds vrienden... Dus dat is het niet.

En ik heb die droom niet 2 weken, maar inmiddels een maand en 2 weken... Sinds begin juni

Ik weet niet hoe het komt dat ik me de droom zo goed herinner. Ik herinner het me NU ook niet precies, maar ik heb altijd een stuk papier naast mijn bed liggen (ik schrijf weleens zelf muziek, en als ik dan een idee voor een tekst ofzo krijg kan ik het gelijk opschrijven), en nu had ik gelijk nadat ik wakker was geworden dit opgeschreven.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 14:46
saxy girl
saxy girl is offline
Je droomt normaal gezien elke nacht eenmaal, soms heb je meerdere dromen per nacht. Dat hangt ervan af. Maar je herinnert je niet alle dromen.
Misschien herinner je je alleen de dromen die een belangrijke betekenis hebben, maar die je zelf niet weet ???
En soms heb ik wel een nachtmerrie over iets waar ik mee in mijn gedachten zat, in mijn onderbewustzijn. Als die droom dan ook eens uitkomt, tja...

Soms kan je sommige dromen manipuleren, heb ik ondervonden. Als je voor je in slaap valt aan iets denkt, fantaseert, ... dan kan je daar ook over dromen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten