Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2005, 23:24
joelnvt
joelnvt is offline
Beste scholierders,

Ik ben hoofdredacteur van mijn schoolkrant. Ik heb al wat leuke artikeltjes maar ben benieuwd of jullie wat leuke spetterende ideeen hebben voor mij want meerdere mensen weten meer dan een en ik kan jullie creativiteit goed gebruiken.

Iets spetterends, een leuke reportage, lekker gewaagd!

ALvast bedankt

J.
Oud 03-10-2005, 23:35
Verwijderd
http://forum.scholieren.com/showthre...ht=schoolkrant

Is wel een oud topic.

en verder hoort dit meer op School&Studie

Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 16:59
Uice
Uice is offline
Waar heel veel schoolkrantredacteuren niet aan denken (terwijl het toch best voor de hand ligt), is het interviewen van bekende Nederlanders in plaats van de congiërge of de aardrijkskundeleraar. Bel gewoon eens een beroemdheid op, vaak zijn ze bereid een afspraak voor een interview te maken en dan heb je al snel twee of drie interessante pagina's.

Verder wist mijn schoolkrant wel eens voor opschudding onder de leraren en springerde brugklassers te zorgen met (stijvolle) naaktfoto's van leerlingen en condooms als cadeau achterin, maar dat is allemaal wat puberaal en goedkoop.
Oud 04-10-2005, 17:13
Nyawa
Tja, het enige stuk waarvan echt bekend is dat het niet door de censuur kwam was een veiligheidstest van de gymzalen bij ons op school (met als uitkomst dat het zeer verbazingwekkend was dat er nog geen grote ongelukken zijn gebeurd te afgelopen jaren), maar dat is nu niet bepaald spectaculair... Verder wilden we in het vorige nummer één van de leerlingen aan het woord gelaten die tijdens een schoolreis naar Parijs het hotel is uitgezet, maar behalve veel irritaties bij de afdelingsleiders heeft dat ook niet veel veroorzaakt omdat er zoveel over gezeurd werd dat het voor mij - ook hoofdredacteur - vrijwel onmogelijk was om het artikel nog op tijd in de schoolkrant te krijgen. Besluiten van de schoolleiding afkraken heeft natuurlijk iets gewaagds, maar dat is vaak wel erg makkelijk en ook een beetje flauw. De censuur is bij ons vrij streng en daarom ondernemen ook veel redacteuren geen pogingen om gewaagde artikelen te schrijven.

Ik wacht met spanning de reacties af; misschien heb ik er ook nog iets aan voor mijn schoolkrant .
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 22:50
mysecret
mysecret is offline
doe eens een pagina vol met wistje datjes.. spannend
Oud 17-11-2005, 20:38
VeerleKraj
VeerleKraj is offline
haaj mensen...
ik moet nog een beetje in dit forum komen, is heel anders dan ons schoolforum ,waar ik wel in thuis ben...(www.marianum.tk)

maar ik heb me aangemeld omdat ik las over schoolkranten...
Bij ons op 't Marianum hebben we de Loep, schoolkrantje dat al meer dan 50 jaar bestaat en de afgelopen jaren was gedegradeerd tot meteen-in-de-prullenbak-krantje....
Dit jaar hebben we de Loep eens flink vernieuwd en het resultaat mag er zijn hoor we hadden bijna alleen maar positieve reacties op 't leerlingenforum!

we hadden hele leuke stukjes, misschien ideetjes voor jullie schoolkrant:

- koken/bakken met een leraar
(leraar engels moest een appeltaart bakken, nadat hij een of andere weddenschap had verloren, foto's verschenen in de loep)

- broodbakken --> foto's maken broodtrommeltjes van willekeurige leerlingen van school en verhaaltjes bij de broodbak bedenken.

- uitspraken van leraren --> ik denk dat wel meer scholen die in de schoolkrant hebben staan...

- wat vooral veel indruk maakt is gewoon schrijven wat je denkt en dus volledig tegen de school tekeer gaan vind ik persoonlijk het allerleukste!! wij hebben op school allemaal nieuwe manieren van leren (misschien hebben jullie ooit gehoord van slash 21) en dat is dus eigenlijk een heel slecht systeem, maar het wordt naar buiten gebracht naar de media als iets geweldigs. Een leerling van het reguliere systeem heeft eens een stuk geschreven in de loep over dat stomme slash 21....

ik wil ook wel ideeën van jullie horen, vind 't erg leuk allemaal
Oud 17-11-2005, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Nyawa schreef op 04-10-2005 @ 18:13 :
De censuur is bij ons vrij streng en daarom ondernemen ook veel redacteuren geen pogingen om gewaagde artikelen te schrijven.

Ik wacht met spanning de reacties af; misschien heb ik er ook nog iets aan voor mijn schoolkrant .
Dan druk je de vunzige artikelen clandestien en verspreid je die buiten het kader om?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 20:51
duivelaartje
duivelaartje is offline
Onze schoolkranten is een tijdje afgeschaft geweest, omdat 'ie te seksueel getint was...

Maar we hebben een nieuwe, niet erg spectaculair. Ik weet niet eens wie er bij de schoolkrant zitten. Wil er ook wel bij, voor een grote verandering, ga er maar eens achteraan. Het is namelijk nogal saai, cliche en geschreven met weinig talent.

Wat leuke aspecten aan onze schoolkrant:
- Avondeten bij een leraar thuis en vragen over zijn leven.
- Interviews met cabaretiers
- Geniale opmerkingen van leraren (soms wel een beetje triest )
- Enquetes over bepaalde zaken op school (ookal is dat meer iets voor de leerlingenraad)
- Geheime fotostrip over het dagelijks leven van de concierge (over hoe saai dat wel niet is)
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 15:31
Mindfields
Mindfields is offline
Ik ben praeses van de schoolkrant en ook mijn bestuur en ik hebben onze krant een flinke boost gegeven. Hij verschijnt nu 6 keer per jaar met tussen de 30 en de 45 bladzijdes, voorkant in kleur. We laten hem kopieeren op school = duur.

Experiment, vertel jij de rest maar.
Oud 18-11-2005, 15:58
Bambi87
Bambi87 is offline
ik ben ook hoofdredactuer van onze schoolkrant de Senzuur...de naam zegt het al...we worden door de schoolleiding gecenzureerd...ze willen het namelijk niet laten over komen alsof er brutale en ongemanierde mensen op onze school zitten.
Wij hebben oa.: horoscoop, stukjes over studies, collum van student, testpanel van kantine producten, de web-site van.., leraren uitspraken etc
Reageren

Regels voor berichten