Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2004, 15:47
lovetear
lovetear is offline
Warme ochtend, bittere mond,
onbekenden, als stof door ’t huis verspreidt.
Geen flauw benul van datum of van tijd,
slechts honger, dorst en vreselijk ongezond.

Een zure walm van drank, die door de poriën bijt.
Herinneringen weggevaagd, ze zweven in het rond.
Langzaamaan de kamer door, vol rotzooi op de grond
en hersenen zo groot dat het de schedel kloppend splijt.

Te vaak heb ik dit tafereel moeten beleven:
de droeve ochtend na een magisch feest
maakt gelukkig zijn mismoedig, niet gebleven.

Zou dit de laatste zware ochtend zijn geweest?
Het tikken van de klok haast even zinloos als vergeven,
de stilte van de gure lucht beangstigend bedeest.
Oud 20-05-2004, 16:34
Halogeen
Halogeen is offline
*kijkt naar subscript*

Dat heb je soms...

Ik zal serieus reageren als ik niet meer zo melig ben.

EDIT: het enige wat ik eigenlijk nog heb toe te voegen, kun je het like inspreken en dan uploaden? Want ik ben wel benieuwd hoe je dit zou voordragen.

Laatst gewijzigd op 20-05-2004 om 19:06.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 14:37
Not for Sale
Not for Sale is offline
Een kater is toch meer ochtendwéérzin dan vrees?
Verder goed uitgebeeld lijkt me zo.
Oud 21-05-2004, 17:00
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 20-05-2004 @ 17:34 :
EDIT: het enige wat ik eigenlijk nog heb toe te voegen, kun je het like inspreken en dan uploaden? Want ik ben wel benieuwd hoe je dit zou voordragen.
Hmm, nee, dat kan ik niet . Waarom ben je benieuwd naar hoe ik het zou voordragen? Ik heb daar eigenlijk nog nooit aan gedacht, ben ook niet echt zo'n fan van voorgedragen gedichten.

Not for sale: Eigenlijk weerzin inderdaad, maar ik haat titels verzinnen . Heb hier ook niet zo lang op gezeten, dus hij moet nog geschaafd worden.
Oud 21-05-2004, 17:22
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
lovetear schreef op 21-05-2004 @ 18:00 :
Hmm, nee, dat kan ik niet . Waarom ben je benieuwd naar hoe ik het zou voordragen? Ik heb daar eigenlijk nog nooit aan gedacht, ben ook niet echt zo'n fan van voorgedragen gedichten.
ook niet in zo'n underground cafétje waar alleen goede muziek wordt gedraaid, en waar wij ons dan zitten te bezatten, en onze melancholische stemming bevorderen door het voordragen van echte en diepe gedichten op een klein podiumpje, verlicht met 1 grote kaars, terwijl het publiek bestaat uit enkele hoog ontwikkelde luisteraars die ademloos genieten van de universele waarheden die daar in dat sinistere hoekje worden geopenbaard?
Oud 21-05-2004, 18:52
Sue1
Sue1 is offline
De titel spreekt mij heel erg aan in ieder geval.
Ik had gedacht dat het gedicht over depressiviteit zou gaan, maar een kater kan ook natuurlijk
De stijl van het gedicht is goed, maar niet echt mijn smaak. Wel leuk om te lezen dat meer mensen hun zondag(?)ochtenden ervaren zoals ik, haha.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 20:03
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 21-05-2004 @ 18:22 :
ook niet in zo'n underground cafétje waar alleen goede muziek wordt gedraaid, en waar wij ons dan zitten te bezatten, en onze melancholische stemming bevorderen door het voordragen van echte en diepe gedichten op een klein podiumpje, verlicht met 1 grote kaars, terwijl het publiek bestaat uit enkele hoog ontwikkelde luisteraars die ademloos genieten van de universele waarheden die daar in dat sinistere hoekje worden geopenbaard?
Nee, eigenlijk niet, ik vind het een beetje artyfarty .

Een hiphopfeest(waar mensen freestylen, battelen en hun shows geven) vind ik geweldig, maar de sfeer is daar veel meer ontspannen. Bij zo'n cafe dat jij beschrijft ben ik wel eens geweest, maar ik vond het zo beklemmend, ik was daar helemaal niet op mijn gemak. Daarnaast lach ik ook vrij veel bij het uitgaan en komt de diepgang pas op de weg naar huis als je in het gras gaat liggen en de wereld bespreekt, niet in een grote groep, maar 1 op 1. Ik vind hoog ontwikkelden trouwens vaak saaie mensen .

Bedankt voor de reacties .
Oud 21-05-2004, 20:26
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Ik vind de rijm leuk, orgineel verwoord, maar ik heb nog wel wat moeite met het 't goed ritmisch te lezen.

Het is goed visualiserend; zie het voor mij, daar houd ik wel van.

Leuke alliteratie op 't einde.

Enneh, 'n beetje kalm aan met die drank he het komende weekend
Oud 23-05-2004, 00:53
Not for Sale
Not for Sale is offline
*herleest*

Goed dus. Sonnetvorm en -idee is goed uitgekomen.
Dat lukt mij nou nooit... Halverwege krijgt zo'n schrijfsel een eigen wil en gaat het heel iets anders doen En zeker het rijmschema van de laatste twee strofen krijg ik met geen mogelijkheid kloppend. HOE DOE JE DAT?

De beeldendheid stijgt gestaag, van letterlijk tot aangezet, via melancholisch eindigend bij mooie synesthesie en beeldspraak.
Top, drie maal top.
Oud 23-05-2004, 14:19
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
lovetear schreef op 21-05-2004 @ 21:03 :
Nee, eigenlijk niet, ik vind het een beetje artyfarty .

Een hiphopfeest(waar mensen freestylen, battelen en hun shows geven) vind ik geweldig, maar de sfeer is daar veel meer ontspannen. Bij zo'n cafe dat jij beschrijft ben ik wel eens geweest, maar ik vond het zo beklemmend, ik was daar helemaal niet op mijn gemak. Daarnaast lach ik ook vrij veel bij het uitgaan en komt de diepgang pas op de weg naar huis als je in het gras gaat liggen en de wereld bespreekt, niet in een grote groep, maar 1 op 1. Ik vind hoog ontwikkelden trouwens vaak saaie mensen .
Citaat:
Dreamerfly schreef op 23-05-2004 @ 15:08 :
Beetje rapperdepep style
Goed, voordat ik veel te offtopic ga, Sonetvorm en rijm vielen me pas op toen not for sale er wat van zei . Knap gedaan.
Oud 23-05-2004, 19:15
passport
passport is offline
wat een geweldig dramatische verwoording van zoiets eenvoudigs!!!!!! Het gedicht loopt geweldig en de zinnen zijn duidelijk en komen krachtig over, echt geweldig.
Oud 23-05-2004, 19:56
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik snap je reactie, bij het lezen van jou gedicht...
Om eerlijk te zijn, ben ook wel nieuwsgierig hoe
zoiets voorgedragen wordt. Niet om het doen, maar
om het bedenken...
Een gedicht met lange, krachtige en veel zinnen,
wordt tijdens het overdragen vaak moeilijk. Dan ligt
het lot van de reactie, al snel in de handen van het
voordragen....

Vandaar.

Verder; complimenten!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 10:44
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 21-05-2004 @ 21:03 :
NIk vind hoog ontwikkelden trouwens vaak saaie mensen .
Nou, en bedankt .

.

Een lekker snel sonnet; dat gaat er wel in zo op de vroege ochtend, wanneer ik nog melancholisch verdrietig terugdenk aan Italië, hoe graag ik daar ook alweer naar terug ga en hoezeer ik Florence en Rome mis en... Ach, een perfect gedicht om je de ziekte bij de zuipen, hč Martien ?

Even wat taaltechnische puntjes:
- 'vreselijk' in de 4e zin 1e strofe vind ik niet zo mooi; zou ik weghalen.
- 'bijt' vind ik wat te hard klinken in de 1e zin vd 2e stofe, waardoor 'herinneringen weggevaagd' ook een beetje vreemd staat.

Verder is er taaltechnisch natuurlijk weer geen ene moer op aan te merken ; perfect zoals (bijna) altijd . Ik bewonder je om je dichtkunst; ik vind dit echt een on-ge-lo-fe-lijk sterk stukje werk...

Om niet te vervallen in opmerkingen over het rijmschema, waarbij ik mij namelijk geheel bij mijn bovenburen aansluit (en dus niets nieuws te melden heb daarover ), zal ik even iets vertellen over de inhoud: die raakt me echt... het beschrijft namelijk precies mijn gevoel nu... 'de melancholieke bui na het geweldige feest dat veel te snel voorbij ging'. Echt, ik heb zelden een gedicht gelezen dat zó bij mijn stemming aansloot....

(vandaar ook deze enigszins vage reactie )
Oud 24-05-2004, 16:09
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
xineof schreef op 24-05-2004 @ 11:49 :
Nou, en bedankt .
hmmjah... ik raak ook best wel verveeld van mezelf na 17 jaar
Oud 26-05-2004, 07:44
lovetear
lovetear is offline
Wat zakt alles snel zeg, ben net twee dagen ofzo weggeweest. Nou ja, heel erg bedankt voor de reacties in ieder geval .

Reacties zijn trouwens positiever dan verwacht, het valt me ook op dat niemand iets heeft gezegd over de laatste regel van de eennalaatste strofe, terwijl ik die zelf behoorlijk geforceerd gerijmd vind eigenlijk:

maakt gelukkig zijn mismoedig, niet gebleven.

Ik denk dat ik ervan maak:

maakt gelukkig zijn mismoedig overdreven.

En xineof: glijdt in plaat van bijt? Ik vind bijt eigenlijk toepasselijker, het hoorde eigenlijk ook een beetje hard te klinken, maar als het verschil met de regel daarna te groot is kan ik het misschien beter veranderen.

Vreselijk heb ik niks anders voor.

Oh, en halogeen: Ik ben geen rapper, maar ook geen intelectueel .

Laatst gewijzigd op 26-05-2004 om 07:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten