Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2004, 15:28
Verwijderd
Hallo!
Bij mij op school is een leerlingenraad waar verschillende leerlingen praten over wat er verbeterd kan worden op school om het de leerlingen naar hun zin te maken.
Nou vroeg ik me af of er op andere scholen ook leerlingenraden zijn en wat die doen...
dus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2004, 15:37
cyntha
cyntha is offline
Bij mij op school was er ook een leerlingenraad. Ze hadden het over dingen die verbeterd moesten worden op school, nieuwe kleuren verf voor op de muren, schoolfeesten, uitstapjes, wat er veranderd moest worden aan de kantine, kwt regels, stiltecentra, etc, etc.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 15:46
Fleurop
Fleurop is offline
Ik zit in de studentenraad van mijn school.
Er worden mededelingen gedaan vanuit school en naar onze mening gevraagd. Ook verzoeken ze ons regelmatig in de klas na te vragen of er nog punten zijn die ze liever anders zien.
En tja, je praat dan over roosterzaken, nieuwbouw, fietsenstalling, toetsen, stages en alles wat al genoemd is.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 19:53
Konijn
Konijn is offline
Ik ben op onze school zelf een leerlingenraad begonnen omdat die er niet was.
Wij hadden inspraak in de nieuwe school die ze aan het bouwen zijn, we praten over klachten, rechten en plichten van leerlingen, regels etc. Verder zorgen we voor feesten, buitenschoolse activiteiten, lezingen etc.
Oud 26-05-2004, 21:13
Susanne
Susanne is offline
Ik ben voorzitter geweest van de leerlingenraad bij ons op school Ansich werd er toen niet zoveel uitgevoerd, wat we zeiden deden ze toch niet, maar het was toch wel cool om me een beetje slim voor te doen eens in de zoveel tijd Daar hou ik wel van
Oud 27-05-2004, 06:36
Verwijderd
Wij hebben 2 vormen leerlingenraden bij ons op school..
Onze school is opgedeeld in clusters van A t/m E die allemaal een eigen school vormen. Elk cluster heeft een eigen leerlingenraad.
Ik zit in de leerlingenraad van de A.

Onze leerlingenraad kwam dit jaar moeizaam op gang en er was jammergenoeg geen begeleiding. Ook niet vanuit het parlement. Vandaag is de laatste vergadering dus dan ben ik d'r weer mooi vanaf .

Het verschilt per afdeling hoe de leerlingenraad draait. De A (klas 1 t/m 6) draaide minder dan bijvoorbeeld de D2 (klas 4/5) en natuurlijk is dat ook logisch.

ook hebben we een leerlingenparlement. Hierin horen vanuit elke afdeling 2 gekozen mensen te zitten. Dit is in sommige afdelingen het geval. Maar als je in ieder geval een keer in het parlement zit dan zit je er tot dat je geen zin meer hebt. Best bagger dus.

Tsja, verder ga ik volgend jaar ervoor zorgen dat de leerlingenraden en het parlement goed draaien. Tips hiervoor zijn altijd welkom.

Overigens, hoevaak vergaderen jullie als leerlingenraad en hoelang? Wij vergaderen 1x per 2 weken 1 lesuur (70 minuten)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 08:46
Erbenda
Erbenda is offline
Ik zit in de studiehuisraad vwo van onze school.
De conrector bespreekt met ons zijn eventuele plannen over bepaalde dingen, en vraagt onze mening over de gang van zaken op school. Verder bespreken we dingen die we liever anders zouden zien, dat kan gaan over proefwerken en andere toetsen, maar ook over dingen als de kantine e.d.
Ook zijn we de aanspreekpunten van andere leerlingen. Als zij een klacht hebben kunnen ze deze aan ons doorgeven.
Daarbij moeten we weleens praten met docenten van andere scholen, over bijv. het toetssysteem van onze school.

Laatst gewijzigd op 27-05-2004 om 08:49.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 08:48
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 27-05-2004 @ 07:36 :

Overigens, hoevaak vergaderen jullie als leerlingenraad en hoelang? Wij vergaderen 1x per 2 weken 1 lesuur (70 minuten)
Wij vergaderen meestal alleen na een proefwerkweek. Soms is er weleens een extra vergadering, maar hiervoor is dan een reden.
Meestal duurt een vergadering 2 tot 3 lesuren van 50 minuten.
Oud 27-05-2004, 10:51
Konijn
Konijn is offline
Wij vergaderen ook zo'n 1x in de twee weken, op vrijdagmiddag, en soms op dinsdagmiddag. Nooit onder lessen.
Oud 27-05-2004, 14:29
autodropje
autodropje is offline
Bij ons werd er meer gepraat dan bereikt...
Oud 27-05-2004, 14:52
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik ben op dit moment een leerlingenraad aan het opzetten bij mij op school, de aanmeldingen stromen echt binnen.....
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 18:32
Luna
Luna is offline
Wij hebben een leerlingen raad ja en die hebben 1 keer in de twee weken ofzo vergadering en zijn ook eens in de zoveel tijd bij de lerarenvergadering aanwezig. Bij ons is het ook om de leerlingen hun zegje te laten doen en volgens mij is dat wel goed, maar tot nu toe merk ik niet echt dat we onze zin krijgen met bepaalde dingen..
Oud 28-05-2004, 06:31
Verwijderd
Citaat:
Keyser Saus schreef op 27-05-2004 @ 15:52 :
Ik ben op dit moment een leerlingenraad aan het opzetten bij mij op school, de aanmeldingen stromen echt binnen.....
Is het bij jullie niet zo dat mensen er verplicht in moeten zitten?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 06:35
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 28-05-2004 @ 07:31 :
Is het bij jullie niet zo dat mensen er verplicht in moeten zitten?
Je kunt toch moeilijk mensen verplichten? Op grond waarvan verplicht je bepaalde mensen daar toe? En je kunt je afvragen of dat wel zin heeft (ongemotiveerde mensen/mensen die tot iets verplicht worden heb je vaak weinig aan, alleen maar negatief).

Wij hebben wel een studentenraad, volgens mij, zal ongeveer hetzelfde zijn als een leerlingenraad. Max. aantal studenten per klas is 2, nu zit er uit mijn klas niemand in, volgens mij...volgend jaar hoogstwaarschijnlijk iig 1, misschien 2.

Ik heb het op de middelbare school nooit gedaan en als ze het me verplicht hadden, dan was dat voor mij reden geweest om er helemaal tegen te zijn. Ik ga naar school om te leren en eventueel aanvullende dingen te doen die wel binnen mijn interesses liggen (bv. helpen bij open dagen).
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 06:42
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-05-2004 @ 07:35 :
Je kunt toch moeilijk mensen verplichten? Op grond waarvan verplicht je bepaalde mensen daar toe? En je kunt je afvragen of dat wel zin heeft (ongemotiveerde mensen/mensen die tot iets verplicht worden heb je vaak weinig aan, alleen maar negatief).

Wij hebben wel een studentenraad, volgens mij, zal ongeveer hetzelfde zijn als een leerlingenraad. Max. aantal studenten per klas is 2, nu zit er uit mijn klas niemand in, volgens mij...volgend jaar hoogstwaarschijnlijk iig 1, misschien 2.

Ik heb het op de middelbare school nooit gedaan en als ze het me verplicht hadden, dan was dat voor mij reden geweest om er helemaal tegen te zijn. Ik ga naar school om te leren en eventueel aanvullende dingen te doen die wel binnen mijn interesses liggen (bv. helpen bij open dagen).
Ik ben het er ook niet mee eens hoor, maar bij ons op school is het verplicht maar je hebt in ieder geval mensen. En in élke klas zitten meestal wel mensen en anders komt er toch wel een vrijwillger naar voren die het zou willen. En anders ben je de lul.

In de leerlingenraad op dit moment zitten misschien 9/10 mensen die er vrijwiillig inzitten om de SLU's die je ervoor krijgt.

Ik weet niet of het op iedere school zo is, maar op mijn school moet je elk jaar 80 SLU vullen met 'het andere leren' dus bijvoorbeeld in een leerlingenraad/parlement/mr , meedoen aan een extra cursus, het geven van een extra cursus enzovoort. Hierdoor word je er toch tot verplicht.

Het is niet goed om mensen te verplichten, dat weet ik zelf ook wel. Maar het is toch wel iets om over na te denken
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 06:51
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 28-05-2004 @ 07:42 :
Ik weet niet of het op iedere school zo is, maar op mijn school moet je elk jaar 80 SLU vullen met 'het andere leren' dus bijvoorbeeld in een leerlingenraad/parlement/mr , meedoen aan een extra cursus, het geven van een extra cursus enzovoort. Hierdoor word je er toch tot verplicht.
Je wordt verplicht om 'iets' te doen, niet om in de leerlingenraad te zitten, dat is in mijn ogen een nogal groot verschil. Het kan zijn dat iemand zo'n leerlingenraad vreselijk vindt, maar andere dingen daarentegen wel weer erg leuk vindt om te doen.

Bij mij op de middelbare school had elke klas een klassenvertegenwoordiger, dat was ook 'verplicht' één iemand uit elke klas. Meestal kwam er dan uiteindelijk toch wel iemand vrijwillig...klassenvertegenwoordiger zijn vond ik in jaar 1 en 2 niet erg (en dat was ik toen dus ook), omdat er verder niks aan vast zat; er waren geen 'gezellige etentjes met andere klassenvertegenwoordigers en docenten' ed.

Maar als echt niemand wil, dan vind ik het niet goed om dan maar iemand aan te wijzen. Beetje lullig en bovendien oneerlijk om zomaar één van de dertig (?) daar voor aan te wijzen...
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 09:43
NN
NN is offline
Toen ik nog op het VWO zat, was ik ook lid van de leerlingenraad.

(Tegenwoordig neem ik deel aan het facultaire poldernetwerk van mijn faculteit in opleidingscommissies. Komend jaar zit ik in de faculteitsraad.)

Mocht iemand behoefte hebben aan specifieke ervaringen, laat het maar weten.
Oud 29-05-2004, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-05-2004 @ 07:51 :
Maar als echt niemand wil, dan vind ik het niet goed om dan maar iemand aan te wijzen. Beetje lullig en bovendien oneerlijk om zomaar één van de dertig (?) daar voor aan te wijzen...
Ik ben het wel met je eens hoor

Maar bij ons op school blijkt achteraf dat mensen het toch leuk vinden en er mee door willen gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 11:27
Balance
Balance is offline
Ik weet alleen dat het LP (leerlingenplatform) bij ons ervoor gezorgd heeft dat we frisdrank- en snoepautomaten hebben
Verder zou ik het niet weten wat ze doen.
Oud 29-05-2004, 11:53
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Bij ons word de leerlingenraad geselecteert door leraren, oftewel ze kiezen alleen de mensen die al een vergelijkbare mening hebben. Dan vergaderen ze vrijdag avond ofzo soms. Echt een kutclubje dat onderonsjes heeft met de leraren over de rest van de leerlingen.

Verder hebben we een gekozen groepje dat feesten organiseert.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 12:02
Demiurge
Demiurge is offline
Wij hebben wel een leerlingen raad, maar die is voor ons weinig te merken, we weten vaag wie de "voorzitter etc" is en voor schoolfeesten krijgen we altijd te horen dat de leerlingenraad besloten heeft geen alcohol te schenken, of het tot 24:00 te laten duren en dat soort grapjes. Maar het is nu te laat daar verandering in aan te brengen, ben al bijna van de school af...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 12:12
Energie
Energie is offline
elke school heeft er een.. dat is verplicht.

MR medezegenschaps raad in dit geval.
Oud 29-05-2004, 22:43
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Energie schreef op 29-05-2004 @ 13:12 :
elke school heeft er een.. dat is verplicht.

MR medezegenschaps raad in dit geval.
En dat is dus wat anders dan een leerlingenraad. Daar heb je recht op, maar het is geen plicht. Dat is ff wat anders.
Oud 30-05-2004, 10:09
ironflower
ironflower is offline
Ik heb ook bij de leerlingenraad gezeten.
Bij ons is hij opgedeeld in commissies:

PR
Feest
Vaad (gaat over een speciaal feest en adoptie)
Cultuur en Welzijn
MR (2 ll zitten ook meteen in de llr)

En er wordt vooral veel gepraat en gekletst, en wat minder uitgevoerd. Maar nu ben ik eruit, vanwege mn examens, maar als ik terug kijk hebben we toch wel wat dingen gedaan.
Wel kleine dingen, maar das toch wat.

Ook heb ik een cursus van het Laks gedaan toen ik in de llr zat, was heel erg leuk.

Ook heb ik in het leerlingenpanel gezeten, dat vooral over de toetsen, de opvulling en werking van de z-banden (zelfstudie uren obv leraren)
Reageren

Regels voor berichten