Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2004, 15:35
King Ralph
King Ralph is offline

Stanley Kubrick is waarschijnlijk de enigste regisseur die ik kan bedenken met 40+ jarige carriere die ook nog eens perfect track-record heeft.
Kan iemand nog een regisseur bedenken, met z'n lange carriere die ook nog nooit een slechte film heeft gemaakt (40+ jaar, dus Terence Mallick telt niet mee)

out of ****

The Killer's Kiss ***
The Killing ****
Paths Of Glory **** (masterpiece)
Spartacus ****
Lolita ****
Dr. Strangelove Or How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb **** (masterpiece)
2001 : A Space Odyssey **** (masterpiece)
A Clockwork Orange **** (masterpiece)
Barry Lyndon **** (masterpiece)
The Shining ****
Full Metal Jacket *** 1/2
Eyes Wide Shut *** 1/2

Laatst gewijzigd op 03-06-2004 om 21:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2004, 15:40
Uice
Uice is offline
Ik zou inderdaad zou gauw geen andere regisseur kunnen verzinnen met zo'n lange carrière met zoveel hoogtepunten en eigenlijk geen dieptepunten. Mijn favorieten zijn Dr. Strangelove, 2001, A Clockwork Orange en The Shining.
Oud 03-06-2004, 15:42
King Ralph
King Ralph is offline
Mijn persoonlijk favorieten Kubrick film is toch wel Paths Of Glory, maar ze liggen allemaal dicht bij elkaar in de buurt...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 15:54
Dinalfos
Dinalfos is offline
Mwah, ik vind Kubrick eerlijk gezegd niet zo geweldig. Full Metal Jacket was uitstekend en films als A clockwork Orange, Barry Lyndon, 2001 en Spartacus aardig tot goed.

Echter, The Shining, Lolita en Eyes Wide Shut vind ik allen matig tot ronduit zwak.

Nee geef mij maar Hitchcock , alhoewel die ook verre van de perfecte track record heeft met wanproducten als Marnie en Number 17.
Oud 03-06-2004, 16:03
Verwijderd
Akira Kurosawa
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 16:07
King Ralph
King Ralph is offline
Citaat:
alluman schreef op 03-06-2004 @ 17:03 :
Akira Kurosawa
The closest possible answer, indeed.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 16:49
Briseïs
Briseïs is offline
Ik heb alleen nog maar Dr. Strangelove en 2001 gezien
Oud 03-06-2004, 16:51
King Ralph
King Ralph is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 03-06-2004 @ 17:49 :
Ik heb alleen nog maar Dr. Strangelove en 2001 gezien
De rest komt toch nog wel...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 16:53
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
alluman schreef op 03-06-2004 @ 17:03 :
Akira Kurosawa
!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 16:57
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
King Ralph schreef op 03-06-2004 @ 17:51 :
De rest komt toch nog wel...
Natuurlijk
Oud 03-06-2004, 17:22
Type
Type is offline
Persoonlijk vond ik A Clockwork Orange een rotfilm, maar dat komt enkel omdat deze film in geen manier op kan leven tegen het boek. Het goddelijke boek...

En met een dergelijk kleine lijst als Kubrick op zijn naam heeft staan (wat regie betreft) is het ook niet al te moeilijk geweldig te zijn en te blijven.
Hoe meer films je maakt, hoe meer kans dat er een faalt.
Oud 03-06-2004, 17:32
lovetear
lovetear is offline
Dr strangelove vond ik niks aan. Full metal jacket vond ik wel leuk, maar dan voornamelijk vanwege die drillinstructeur en die laatste scene. Eyes wide shut vond ik saai. The shining vond ik wel goed. A clockwork orange vond ik nog beter. De rest moet ik nog steeds zien, maar ik heb daar niet zo veel haast bij, ik vind ze niet allemaal zo geweldig.
Oud 03-06-2004, 17:47
Verwijderd
Citaat:
lovetear schreef op 03-06-2004 @ 18:32 :
Dr strangelove vond ik niks aan.[...]
Die was zo geweldig!!!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 18:05
ganralph
ganralph is offline
Kubrick is idd waarschijnlijk 1 van de beste regisseurs allertijden. hij heeft iig een mooi rijtje afgeleverd. die man was gewoon een natuurtalent denk ik
Oud 03-06-2004, 18:08
Uice
Uice is offline
Citaat:
Type schreef op 03-06-2004 @ 18:22 :
Persoonlijk vond ik A Clockwork Orange een rotfilm, maar dat komt enkel omdat deze film in geen manier op kan leven tegen het boek. Het goddelijke boek...
Ik vond hem ook vreselijk omdat hij niet kon opleven tegen de heerlijke bonbon die ik twee minuten voor het kijken at. Het boek vond ik echter ook niks, want ik had vlak voor het te lezen een heel goed concert gezien dus ja dan valt dat wel in het niet.
Oud 03-06-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 03-06-2004 @ 19:08 :
Ik vond hem ook vreselijk omdat hij niet kon opleven tegen de heerlijke bonbon die ik twee minuten voor het kijken at. Het boek vond ik echter ook niks, want ik had vlak voor het te lezen een heel goed concert gezien dus ja dan valt dat wel in het niet.

Maar je hebt wel gelijk

Ik heb nog maar een handjevol 'Kubricks' gezien maar die waren idd wel allemaal retegoed dusja..
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 18:45
Master of Puppets
Master of Puppets is offline
Clockwork Orange, Full Metal Jacket en The Shining vind ik geweldig, de rest wat ik gezien heb (Eyes Wide Shut en Space Odyssey) vond ik weinig aan.
Oud 03-06-2004, 23:17
Diesel
Diesel is offline
Mijn Kubrick favoriet is A CLOCKWORK ORANGE.

Gevolgd door 2001 en EYES WIDE SHUT.
Oud 03-06-2004, 23:47
Blubje
Blubje is offline
Ik heb alleen nog maar Eyes Wide Shut gezien en daar vond ik eerlijk gezegd weinig aan, maar ik heb die een paar jaar geleden gezien, dus ik heb besloten die nog eens opnieuw te gaan kijken
Lolita komt volgens mij volgende week op tv (??) Dus die ga ik dan wel kijken...
A Clockwork Orange heb k ook nog nooit gezien () maar dat ben ik zeker nog wel van plan...

Kan er eigenlijk weinig over zeggen dus
Oud 04-06-2004, 00:19
Verwijderd
Heeft een aantal heel goede films gemaakt inderdaad. Persoonlijke favorieten zijn moeilijk te noemen, op enkele na vind ik ze allemaal goed tot zeer goed. (Moet Killer's Kiss, Lolita en Spartacus overigens nog zien).
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 01:02
Daangerous
Daangerous is offline
heb A Clockwork Orange, 2001, The Shining, Full Metal Jacket gezien, en die zijn meesterlijk...

echter David Fincher, Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, David Lynch, Quentin Tarantino en Milos Forman hebben ook een aardige staat van dienst
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 02:18
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Ik heb er niet veel gezien, maar van Dr Strangelove ben ik toch wel die hard fan....
Oud 04-06-2004, 08:03
G.T.C.
G.T.C. is offline
Ik weet niet hoe het komt maar ik heb echt een ontzettende hekel aan zijn films. De enige films waar ik van heb kunnen genieten zijn The Shining en A Clockwork Orange.
Ik vind het dan ook moeilijk om te beschrijven waarom deze films mij dan juist wel weer aanspreken aangezien dit ook helemaal in "kubrick style" is.
Oud 04-06-2004, 10:04
legatus
legatus is offline
Citaat:
David Fincher, Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, David Lynch, Quentin Tarantino en Milos Forman hebben ook een aardige staat van dienst
En Cronenberg en Polanski..
Oud 04-06-2004, 17:27
Type
Type is offline
Citaat:
Juice schreef op 03-06-2004 @ 19:08 :
Lekker flauw. Tja, wat wil je hier mee zeggen?
Ik vind alleen het idee die ik in mijn hoofd had van het boek beter dan Kubrick's idee, daardoor viel de film wat tegen imho. Dat kan, dat mag, en om dan zo te reageren is een beetje nutteloos, niet?
Oud 04-06-2004, 17:47
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 04-06-2004 @ 02:02 :
heb A Clockwork Orange, 2001, The Shining, Full Metal Jacket gezien, en die zijn meesterlijk...

echter David Fincher, Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, David Lynch, Quentin Tarantino en Milos Forman hebben ook een aardige staat van dienst
David Finch : volgens sommigen is Alien 3 een slechte film.

FFC : The Godfather 3 is een forse teleurstelling. En hij maakte Jack, met Robin williams. Ook bepaald geen meesterwerk.

Martin S : Got me on this one. Ik kan geen echt slechte film van hem bedenken.

David Lynch : Lost Highway. ik weet dat hij populair is, maar een goede film kan ik het niet noemen.

Tarantino : Jacky Brown(zeer matig)+ zijn aandeel in het project "Four Rooms"(ronduit slecht).

Milos Forman: Got me again, alhoewel One flew in mijn optiek zeker geen meesterwerk is.
Oud 04-06-2004, 17:54
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
alluman schreef op 03-06-2004 @ 18:47 :
Die was zo geweldig!!!
Ik vond hem niet echt grappig. Ik had er veel van verwacht, maar hij viel me zwaar tegen.
Oud 04-06-2004, 19:37
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Kill Bill is een meesterwerk
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 19:44
Diesel
Diesel is offline
Citaat:
David Fincher, Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, David Lynch, Quentin Tarantino en Milos Forman hebben ook een aardige staat van dienst
Mee eens, ze hebben inderdaad een aardige staat van dienst. Ik heb bijna alle films gezien van de regisseurs die je hebt opgenoemd en er zitten toch wel een paar slechte/matige tussen, dit is niet het geval bij Kubrick want zijn films zijn allemaal erg goed.

Fincher:
Se7en is onvergetelijk en Fight Club is een moderne klassieker. Maar voor de rest vind ik Fincher niet geweldig, hij debuteerde matigjes met Alien³, The Game is niet meer dan een onderhoudende thriller en hetzelfde geldt voor Panic Room.

Coppola:
Begon aan zijn carrière met hersenloze nudie-cutie flicks als Tonight for Sure en The Bellboy and the Playgirls, films die hij zelf ook allang vergeten is. Verder vind ik Dementia 13, Peggy Sue Got Married en Gardens of Stone niet bijzonder en Jack en Supernova zijn zelfs ronduit slecht. Van de 23 films die Coppola heeft geregisseerd zit naar mijn mening precies zes meesterwerken tussen (waaronder The Conversation en The Godfather). Dat is heel wat maar jammer dat hij ook heel wat matige films heeft geleverd.

Scorsese:
The Age of Innocence en Kundun vind ik niet geslaagd en Gangs of New York is ook alles behalve bijzonder. Verder weinig aan te merken op mr. Scorsese.

Lynch:
Vind Dune net niet en Twin Peaks: Fire Walk with Me is wat mij betreft ook niet helemaal geslaagd. Voor de rest een geweldige regisseur.

Tarantino:
Over Reservoir Dogs en Pulp Fiction hoef ik jou niets te zeggen maar Jackie Brown is niet meer dan onderhoudend en Kill Bill: Vol. 1 deed mij erg weinig, veel mensen denken hier natuurlijk anders over maar dit is slechts mijn mening.

Forman:
One Flew Over the Cuckoo's Nest is natuurlijk een van de beste films ooit gemaakt, verder vind ik The People vs. Larry Flynt, Amadeus en Man on the Moon simpelweg geweldig. Hair, Ragtime en Valmont vind ik dan weer matigjes.

Naast Kubrick zou ik zelf Akira Kurosawa en Federico Fellini nomineren als beste regisseur. Verder vind ik Tarkovsky en Bergman ook erg goed maar erg veel kan ik niet zeggen over die twee omdat ik veel van hun films nog niet gezien heb. Tarantino en Fincher vind ik de twee minste van de regisseurs die je hebt opgenoemd en Scorsese en Coppola de beste twee, Forman en Lynch vind ik de middenmootjes tussen de goede regisseurs. De beste nieuwelingen in het vak vind ik Darren Aronofsky en Alejandro González Iñárritu, vooral Aronofsky belooft erg veel.
Oud 04-06-2004, 19:45
Diesel
Diesel is offline
Citaat:
MarKel schreef op 04-06-2004 @ 20:37 :
Kill Bill is een meesterwerk
Dat mag jij vinden ja.
Oud 04-06-2004, 21:29
Uice
Uice is offline
Citaat:

Het ging dus wel om een carrière van langer dan 40 jaar.
Oud 04-06-2004, 23:02
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
Juice schreef op 04-06-2004 @ 22:29 :
Het ging dus wel om een carrière van langer dan 40 jaar.
ja, maar jah, als je 12 films in 40 jaar maakt, heb je ook niet erg veel films gemaakt. ieders carriere is uniek, en ik hou zeker van kubrick's werk. ik kan ook zeggen: is er 1 regisseur die in iets meer als 10 jaar zo'n status heeft opgebouwd als Tarantino? nee. maarjah, dan heb je geen discussie
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 09:39
King Ralph
King Ralph is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 05-06-2004 @ 00:02 :
ik kan ook zeggen: is er 1 regisseur die in iets meer als 10 jaar zo'n status heeft opgebouwd als Tarantino? nee. maarjah, dan heb je geen discussie
In de eerste 10 jaar als regisseur (om mee te beginnen) :

Francois Truffaut (Les Quatre Cents Coups, Tirez Sur Le Pianiste, Jules & Jim, Fahrenheit 451)

Preston Sturges (o.a. The Great McGinty, Christmas In July, The Lady Eve, Sullivan's Travels, The Palm Beach Story, The Miracle Of Morgan Creek, Hail The Conquering Hero, Unfaithfully Yours)

Terence Malick (Badlands, Days Of Heaven)

Steven Spielberg (Duel, The Sugerland Express, Jaws, CE3K, 1941, Raiders Of The Lost Ark)

Woody Allen (What's Up Tiger Lily, Take The Money And Run, Bananas, Everything You Always Wanted To Know About Sex But Was Afraid To Ask, Sleeper, Love and Death)

Billy Wilder (The Major and The Minor, Double Indemnity, The Lost Weekend, Sunset Blvd., Ace In The Hole)

Jean Vigo (L'Atalante)

Charles Laughton (The Night Of The Hunter)

David Lean (In Which We Serve, Brief Encounter, Great Expectations, Oliver Twist)

Frederico Fellini (Variety Lights, The White Sheik, I Vitelloni, La Strada, Le Notti De Cabiria, La Dolce Vita)

en dan natuurlijk nog de man die in de eerste 10 jaar van zijn carriere de filmwereld totaal veranderden en ook nog eens het meest herkenbare icoon uit de filmgeschiedenis bedacht :

Charles Spencer Chaplin
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 12:34
Daangerous
Daangerous is offline
om eerlijk te zijn: ik ken alleen steven spielberg en woody allen van dat stel. en die hadden beide, na 10 jaar nog niet de status van Tarantino nu.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 16:41
The Stranger
The Stranger is offline
Tarantino is behalve regisseur ook bekend als schrijver en acteur. Zo is het natuurlijk wel wat makkelijker in 10 jaar zo'n status op te bouwen. Charlie Chaplin en Woody Allen acteren en schrijven ook (acteerde en schreef voor Chaplin dan ). Clint Eastwood had ook een enorme status 10 jaar na zijn regie debuut (Play Misty For Me, 1971), maar was dat alleen door zijn werk als regisseur?

Het "in 40 jaar tijd..." verhaal is wat mij betreft ook onzin, zoals Type al zei, Kubrick heeft niet zoveel films geregisseerd. Er zijn ook zat regisseurs die een paar films op hun naam hebben staan die niet zo goed zijn, maar je weet dan ook niet om welke redenen de regisseur die film heeft gedaan.

Ik heb trouwens maar vier van Kubrick's films gezien (zover ik weet ). Dr. Strangelove is dan toch wel mijn favoriet, maar dat komt denk ik meer door Peter Sellers dan Kubrick. Zonder Sellers zou de film nog niet half zo goed geweest zijn.
Oud 05-06-2004, 21:58
King Ralph
King Ralph is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 05-06-2004 @ 13:34 :
om eerlijk te zijn: ik ken alleen steven spielberg en woody allen van dat stel. en die hadden beide, na 10 jaar nog niet de status van Tarantino nu.

*raad Daangerous aan om eerst heel veel over filmgeschiedenis te lezen alvorens te zeggen dat Spielberg en Allen niet de status hadden na 10 jaar als Tarantino nu*

*raad vervolgens Daangerous aan om films van de andere regisseurs te zien, hun biografieen te lezen etc etc.*
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 22:31
p-chez
p-chez is offline
Kubrick heeft idd wel topfilms gemaakt. Full Metal Jacket was bijv. geweldig in de eerste helft. Wát een vette drill-instructor scènes.

"Private Joker, why did you join my beloved Corps?" - "Sir, to kill, sir'!" - "So, you're a killer!" - "Sir, yes, sir!" - "Let me see your warface!" - "Sir?" - "You've got a warface? AAAAGH, that's a warface. Now let me see your warface!" - "AAH" - "Bullshit! You didn't convince me! Let me see your real warface!" - "AAAAAAH" - "You didn't scare me! Work on it!" - "Sir, yes, sir!"

Geweldig gewoon.
Oud 05-06-2004, 23:03
Verwijderd
Citaat:
lovetear schreef op 04-06-2004 @ 18:54 :
Ik vond hem niet echt grappig. Ik had er veel van verwacht, maar hij viel me zwaar tegen.
...hij is zo heerlijk cynisch...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 23:41
Verwijderd
The Killer's Kiss

Niet gezien.

The Killing

Topfilm. De verschillende verhaallijnen door elkaar heen verwoven was verrassend en bevatte tevens veel humor. Goed acteerwerk van Hayden.

Paths Of Glory

Nog niet gezien.

Spartacus

Nog niet gezien.

Lolita

Nog niet gezien.

Dr. Strangelove Or How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb

Heerlijk cynische en subtiele humor, met een goede climax. Geen echte lachfilm zoals we die vandaag de dag gewend zijn; in deze film draait het om de situaties die op een ándere manier hilarisch zijn.

2001 : A Space Odyssey

De lange scenes maken het soms tergend saai en slaapverwekkend (ik zou deze film geen 4e, 5e of 20e keer kunnen kijken), maar je kunt niet ontkennen dat het knap in elkaar is gezet en dat de film nog tot ver in de toekomst voor discussiestof rondom de evolutie zorgt. Alhoewel ik op het moment dat ik 'm zag niet al te zwaar onder de indruk was, heb ik achteraf wel waardering gekregen voor het geheel.

A Clockwork Orange

Een erg aparte invulling van een fantastisch boek. Dankzij deze film heb ik Malcolm McDowell leren waarderen...De film zelf is surreëel vormgegeven, en alhoewel heel anders dan dat ik me had voorgesteld, vind ik het toch een goede verfilming.

Barry Lyndon

Zeer vermakelijk. Afgezien van het Duits-sprekende Nederlandse meisje is dit een mooi vormgegeven drama dat geen moment echt verveelt.

The Shining

Wel aardig, niet spectaculair. Jack is fantastisch in deze film, maar Shelley Long vind ik irritant. De mooiste scenes zijn die waarin het jochie met zijn skelter door het hotel raast. Overigens lijkt het boek me beter.

Full Metal Jacket

Fantastisch eerste deel op het trainingskamp, met Gomer Pyle (Onofrio) en de brute Sgt. Hartman (Ermey). Prachtige, memorabele ontknoping aan het eind van de eerste helft. Daarna (het tweede deel, in Vietnam) zakt de film in en wordt het wat 'gewoontjes'. Maar toch, die eerste helft maakt het de moeite waard

Eyes Wide Shut

Ik heb een hekel aan Tom Cruise ergens, en kon hem, en het thema, de vormgeving en scenes niet echt uitstaan. Erg beklemmend, sinister en surreeel, wat opzich pluspunten zijn, maar dat wekte toch irritatie op. Is me dus niet echt bevallen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 07:37
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
alluman schreef op 06-06-2004 @ 00:03 :
...hij is zo heerlijk cynisch...
Mja, daar moet je van houden, het was gewoon mijn humor niet.
Reageren

Regels voor berichten