Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2004, 19:10
biep
biep is offline
Ik vertrek in augustus een jaar naar Frankrijk.
ik ga daar werken op een manege/ranch/handelsstal nabij Dijon.
Ik heb er hartstikke zin in, hoewel ik denk dat het wel zwaar zal worden (ik moet alles achter laten, 8 u per dag werken 6 dagen per week etc.) maar het lijkt me een echte uitdaging.

het is dus de bedoeling dat ik die paarden inrij/zadelmak maak/train/in conditie houd etc. maar het is daar 's zomers gemiddeld(!) 35 graden, en er zijn zelfs dagen dat het er 40 graden of meer is!
Nu vroeg ik me af of het bij zulke temperaturen (40 graden ed) wel verantwoord is te trainen, en hoelang/intensief?
Ik heb nl wel eens meegemaakt dat er op concours bij 30graden een paard dood neerviel toen het klaar was met het parcours door een hartaanval

Ik neem mijn eigen paard ook mee, en ik neem aan dat zij ook moet wennen aan die temperaturen, hoe kan ik dat het beste doen? als het heet is in stal laten staan of gewoon in de wei zetten? (dat lijkt me nl ook wel heet in de zon)
Of kan zo'n paard er in 1 dag wel aan wennen
Oud 31-05-2004, 20:23
AngelLena
AngelLena is offline
Jouw eigen paard kan je het beste de eerste week helemaal met rust laten. Deze heeft tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en aan het klimaat. Die overschakeling kan heel plotseling zijn al kan het hier in augustus ook flink warm zijn. Na die week kan je rustig aan beginnen met een half uurtje per dag licht werk. Dat kan je dan langzaam opbouwen en let goed op de signalen van je paard. Als je merkt dat deze moe wordt, zorg voor een goede cooling down (veel stappen, ook nog tijdje stappen zonder zadel en bit aan de hand, laten rollen, afspuiten, als ie redelijk afgekoeld is, een verhit paard nooit afspuiten tenzij je em meteen op stal kan zetten met een zweetdeken, hoe warm het ook is), na het trainen mag een paard een halve emmer water in 1 keer naar binnen slokken, niet meer, dan heb je kans op koliek. Een uurtje later als het paard goed afgekoeld is kan het weer normaal drinken. Op wei staan kan prima, zolang er voldoende water en schaduw aanwezig is.

De paarden die daar al zijn zullen weinig last hebben van het klimaat aangezien ze niet anders weten en dat gewend zijn. Bij extreme pieken in de temperatuur heeft een paard vaak ookgeen zin om hard te trainen en zal hij je dat ook op alle mogelijke manieren laten merken. Dan heeft het ook geen zin om te forceren, kan je beter licht werk met het paard verrichten om het toch nog in conditie te houden.
Verder kan je redelijk intensief met het paard trainen. Met paarden die zadelmak gemaakt worden of die net ingereden worden is een kwartier/half uur per dag al intensief genoeg voor het paard, omdat het nog niet veel kent en alles nog moet leren.

Dus het ligt er een beetje aan in welke situatie een paard zich bevind hoe lang en intensief je kan trainen. Is het een volleerd paard, dan kan je een stuk meer mee dan een groen paard die net om de hoek komt kijken. En heeft een dag nou echt een piek in temperatuur, dan kan je het beste tegen de schemering gaan rijden als het wat af begint te koelen als het paard aangeeft vandaag echt 0,0 aan zin te hebben ivm de hitte.
Oud 31-05-2004, 20:51
biep
biep is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 31-05-2004 @ 21:23 :
, een verhit paard nooit afspuiten tenzij je em meteen op stal kan zetten met een zweetdeken, hoe warm het ook is), na het trainen mag een paard een halve emmer water in 1 keer naar binnen slokken, niet meer, dan heb je kans op koliek. Een uurtje later als het paard goed afgekoeld is kan het weer normaal drinken. Op wei staan kan prima, zolang er voldoende water en schaduw aanwezig is.
bedankt! weer wat geleerd!

nu nog hopen dat ik het zelf uithoud bij 40*
Oud 01-06-2004, 00:18
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
biep schreef op 31-05-2004 @ 21:51 :
bedankt! weer wat geleerd!

nu nog hopen dat ik het zelf uithoud bij 40*
Haha idd, ik denk dat jij er uiteindelijk meer last van zult gaan hebben dan je paard. Met 40 graden rijden is geen pretje, jij ligt na een kwartier naast je paard van uitputting en hij staat nog te springen dat ie wat wil doen
Oud 02-06-2004, 11:58
Roxy
Roxy is offline
Oef ik ken het probleem, ik was vaak minstens 5 weken in de zomervakantie bij familie in spanje en daar kan het ook tussen de 35 en 45 graden zijn overdag... en ik had daar dan maar een manege gezocht omdat ik me anders verveelde.. .. en eigenlijk de manegelessen heeft ie alleen 's morgens om 9 en 10 uur want dan gaat het nog wel met de hitte dan is het rond de 28-30 graden en 's avonds vanaf 7 uur valt het ook nog wel mee.. maar tussen 12 en 4 zou ik het rijden vermijden.. ik kan het in ieder geval echt niet, moet je zo'n vieze plakkerige lange en warme paardrijbroek aan brrr. In hoeverre het voor de paarden erg is weet ik niet.. maar het is wel logisch dat ze eerder vermoeid zijn dan in gewone omstandigheden..
Reageren

Regels voor berichten