Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2004, 17:52
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Vraagje:

Ik heb een behoorlijk pijne en met vocht(veel) gevulde blaar op mn hak. Aan de ene kant geeft het bescherming(?), maar het is zo behoorlijk pijnlijk en wil het t liefst doorprikken(met steriele naald uiteraard). Verstandig of niet?

Bedankt alvast!

Groets,
Mar
Oud 25-08-2004, 17:57
Verwijderd
Ik dacht dat je het beste de blaar kan laten zitten als je er veel mee gaat lopen enzo, het is immers een vervelende wond als ie doorgeprikt is.
maar als je er weinig nog meer doet zou ik hem steriel doorprikken en goed verbinden.
verder heel goed schoonhouden!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 17:57
Liss
Liss is offline
Had ik vorige week ook, heb hem gewoon doorgeprikt. Als je ermee blijft lopen blijft het zeer doen en als je hem doorprikt doet het eventjes meer zeer maar zit het velletje zo weer vast (als je hem er teminste niet aftrekt want dan duurd het ff voor de pijn weg is..) en dat vind ik dus meestal fijner dan ermee blijven lopen.
Oud 25-08-2004, 18:45
Dith
Dith is offline
Ik dacht altijd dat je een gewone blaar wel mocht doorprikken maar een bloedblaar nooit.
En ik heb daardoor ook nog nooit problemen gehad dus ik zou 'm gewoon doorprikken.
Oud 25-08-2004, 18:57
Verwijderd
Doorprikken kan op zich geen kwaad.
Tip: prik aan zowel de boven- als onderkant een gaatje, dus als je je voet op de grond zet van onderaf en van boven, prik daar waar de blaar begint en net niet meer je gewone huid is.
Als je twee gaatjes prikt loopt het vocht er goed uit (denk aan een pak sap bijv dat je ook vaak aan 2 kanten openknipt zodat je het gewoon kan leegschenken ipv dat het gaat 'klokken')
Als de blaar leeg is even afplakken met tape (geen gewone pleister, dan kan de huid nog steeds schuren en kan de vroegere blaar stuk gaan of er kan een nieuwe blaar komen)

Omslachtige post om te zeggen: doorprikken.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 18:58
murwari
murwari is offline
Blaren openprikken doe je normaal beter niet ivm bacteriën. Maar als ze op je voeten zitten is het meestal wel slim om ze door te prikken en ze dan te ontsmetten en een steriele pleister erop oid. Op die manier is het ook beschermd. In een schoen kan een blaar namelijk makkelijk vanzelf stuk gaan en dan merk je het vaak niet en zo wordt
het wondje ook niet ontsmet.
Oud 25-08-2004, 23:25
Boozle
Boozle is offline
Blaren doorprikken is verstandig, want als ie eenmaal doorgeprikt is, heb je er geen last meer van.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 00:45
Daevrem
Daevrem is offline
Blaren op je voeten prik je wel. Als je loopt heb je immers elke keer dat het vocht naar een andere plek gedrukt wordt.

Ik snap zowiezo het probleem van blaren niet. Ik heb wel eens 3 blaren over elkaar heen gehad waarvan er dan eentje een bloedblaar was. Maar je voelt er tijdens het sporten niets van, alleen daarna pas.

Verder is een blaar geen wond, het is gewoon een stuk zonder huid.

Het boeit niet echt wat je doet. Voor mij part trek je de losse huid er gewoon af. Naar twee dagen voel je er met sporten toch nauwelijks nog wat van, ten minste, ik dan.
Oud 26-08-2004, 13:03
ekki
ekki is offline
Ik geloof dat het heel goed helpt om er kamferspiritus op te smeren. Daar gaat ie van weg, zei m'n vader, of daar wordt je huid hard van ofzoiets, in ieder geval heb je er dan al snel geen last meer van.

Misschien verkrijgbaar in de apotheek? Ik geloof dat het zo'n idee uit grootmoeders tijd is, maar als het helpt... hoef je het ook niet door te prikken (dus ook geen kans op infecties e.d.).
Oud 26-08-2004, 13:05
ekki
ekki is offline
Op blaren.nu staat:

* Was uw handen voordat u de blaar gaat behandelen.
* Reinig de huid met kamferspiritus, zodat de blaar duidelijk te zien is.
* Ontsmet de huid met een huidontsmettingsmiddel.
* Prik de blaar met een bloedlancet door.
* Prik in de basis van de blaar, zo dicht mogelijk tegen de huid aan.
* Prik de blaar twee maal door in de looprichting. Zorg dus dat de blaar automatisch leegloopt wanneer de patient weer gaat lopen.
* Druk de blaar leeg met een wattenstaafje en vang het vocht op met een gaasje
* Desinfecteer de huid nogmaals en plak de blaar af.
Oud 26-08-2004, 14:18
pluizeb33stje
pluizeb33stje is offline
Als ik een blaar heb, laat ik hem ff een nachtje staan en de volgende morgen prik ik hem door..
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 19:35
Balance
Balance is offline
Als ik een blaar heb dan prik ik hem meestal door, doe er wat betadine op en dan een pleister.
Oud 26-08-2004, 19:50
Bartje
Bartje is offline
gewoon doorprikken, onder heet water houden
even laten drogen, weer onder heet water.
pleister erop en dan heelt het vanzelf
Oud 26-08-2004, 21:54
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
idd gewoon doorprikken... Ik knip altijd een stukje huid weg omdat de blaar anders vaak weer volloopt de dag erna. Een blaar laten zitten als je nog veel moet lopen heeft vaak ook geen nut als je dan loopt dan klapt die vanzelf en dan heb je volgens scouting begrippen een waterval in je schoen....
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten