Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2004, 20:44
Verwijderd
Ik had vanmiddag nogal een grote blaar (4 bij 4 cm) op m'n hiel zitten (door schuren met m'n schoenen), en daar liet het vel helemaal van los

Nu kijk je dus tegen rood vlees aan, een open plek, dr zit niet echt veel vel meer op en het doet goed pijn. Elke keer als er koude lucht langskomt doet het pijn, maar ik kan er moeilijk een pleister opplakken omdat de blaar 4 bij 4 cm is ongeveer..

Nou is dus zeg maar de blaar weg, omdat het vel eraf is en al dat vocht eruit gelopen is, alleen nu begint er een soort van nieuwe blaar op dat stuk te komen, het wordt dikker en je ziet dat het wit wordt, dus gewoon een nieuwe blaar.

Wat moet ik hiermee doen?
Heb de zoekfunctie gebruikt, maar heb alleen gevonden dat het makkelijk kan ontsteken als het echt open is, wat dus bij mij het geval is. Nou las ik ook dat je er dan jodium of betadine op moet doen, maar volgens mijn ma moet dat juist niet bij open wonden (en dat is het eik wel..)... (en dat je blaren niet moet openprikken ofzo, maar het is vanzelf opengegaan, kan ik weinig aan doen..)

Alvast bedankt..
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 20:48
Verwijderd
iig andere schoenen aandoen, waar je geen blaren van krijgt. En volgens mij kan je zo'n speciale blarenpleister (van Hansaplast) ook op open blaren plakken... Die werken echt heel goed. Vraag het ff bij de apotheek of dat kan of lees de verpakking ff ofzo. (Al zijn de winkels nu wel dicht tot dinsdag. )

Jodium of betadine moet je volgens mij idd niet gebruiken bij open wonden...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 29-05-2004 @ 21:48 :
iig andere schoenen aandoen, waar je geen blaren van krijgt. En volgens mij kan je zo'n speciale blarenpleister (van Hansaplast) ook op open blaren plakken... Die werken echt heel goed. Vraag het ff bij de apotheek of dat kan of lees de verpakking ff ofzo. (Al zijn de winkels nu wel dicht tot dinsdag. )

Jodium of betadine moet je volgens mij idd niet gebruiken bij open wonden...

andere schoenen zeker mja

Ik heb hier wel blaarpleisters liggen, maar die zijn 3 bij 1 cm.. dan moet ik er een paar tegelijk opplakken dus zegmaar, en kan da echt zo op een open wond?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 20:52
Verwijderd
Citaat:
(: schreef op 29-05-2004 @ 21:51 :
en kan da echt zo op een open wond?
Dat moet je dan dus ff nalezen in de bijsluiter.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 29-05-2004 @ 21:52 :
Dat moet je dan dus ff nalezen in de bijsluiter.
eh.. dat is wel een handige tip mja
*gaat ff kijken*

edit:
Citaat:
Als een blaar wel open is, dien je hem eerst goed te ontsmetten en de losse huiddeeltjes te verwijderen. Daarna kun je er een blaarpleister van hydrocolloïde materiaal overheen plakken voor een snellere genezing.
Dat staat op de verpakking, alleen kom ik erachter dat het doosje leeg is
Moet dus tot iig dinsdag nog wachten..

Laatst gewijzigd op 29-05-2004 om 20:58.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 21:54
ironflower
ironflower is offline
Mijn moeder zegt dat je een blaar altijd zo open mogelijk moet houden. Dus snachts bijvoorbeeld niets erop doen, en als je gewoon thuis bent ook.
Hierdoor geneest het sneller, door de buitenlucht ed.

Ik probeer dus snachts altijd zonder pleister oid te slapen als ik een blaar hebt.

Het klinkt mss heel stom, maar als je echt niet weet wat je er op moet doen, maar je wilt er wel iets op hebben.
Kan je mss een inlegkruisje erop doen. (die deed ik in mn sokken bij mn hiel toen ik erge blaren had). En dan wat kleiner knippen en met wit plakband, of pleisters vastzetten..

Of met een gaasje en van dat witte plakband.
Een gaasje ademt, wat me wel fijn lijkt
Oud 29-05-2004, 22:02
Verwijderd
Citaat:
ironflower schreef op 29-05-2004 @ 22:54 :
Mijn moeder zegt dat je een blaar altijd zo open mogelijk moet houden. Dus snachts bijvoorbeeld niets erop doen, en als je gewoon thuis bent ook.
Hierdoor geneest het sneller, door de buitenlucht ed.

Ik probeer dus snachts altijd zonder pleister oid te slapen als ik een blaar hebt.

Het klinkt mss heel stom, maar als je echt niet weet wat je er op moet doen, maar je wilt er wel iets op hebben.
Kan je mss een inlegkruisje erop doen. (die deed ik in mn sokken bij mn hiel toen ik erge blaren had). En dan wat kleiner knippen en met wit plakband, of pleisters vastzetten..

Of met een gaasje en van dat witte plakband.
Een gaasje ademt, wat me wel fijn lijkt
Hmm, ik moet zeggen dat dat idee van inlegkruisje wel goed klinkt
Ik draai 's nachts nogal veel, dus ik ben bang dat het nogal gaat schuren dan (=vrij pijnlijk), en ik snap wel dat open beter is, maar ik denk dat ik er even een inlegkruisje overheen doe ja
Bedankt
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 06:44
Verwijderd
Nadeel van een gaasje is weer dat het kan gaan plakken aan de wond ed.

Die blaarpleisters zijn speciaal ontworpen voor blaren, die vormen zeg maar een 'tweede huid'. Volgens mij is het daarmee niet zo erg als de wond afgedekt wordt...maar misschien vergis ik me, kan.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 06:56
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Ik had ook zulke blaren op mijn hielen (mijn schoenen waren een maat te klein ). Ik heb ze opengemaakt en ontsmet en toen zoveel mogelijk op blote voeten gelopen. Ik heb er alleen pleisters op gedaan als ik mijn schoenen (nu andere) aandeed.

Ik hoop voor je dat het bij jou sneller over gaat dan bij mij. Bij mij duurde het een paar weken, zo open waren ze

Het is nu helemaal dicht enzo, maar mijn hielen zijn nog steeds blauw. Heel apart

Die blarenplijsters helpen trouwens wel heel goed!
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 09:17
Dzjes
Dzjes is offline
Bij ons in de jeugdbeweging ontsmetten we de blaren altijd met zuurstofwater..? Het prikt wel ff ,maar dan is je wond wel schoongespoeld

Voor de rest idd die blarenpleisters (alhoewel.. bij mij gingen ze er eens niet af, en trok ik een stuk huid mee.. bij een vriendin van mij het omgekeerde, ze gingen er te snel af..etc)
Ik heb me laten vertellen dat je blaren het best dus gewoon aan de buitenlucht open laten.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 10:23
Verwijderd
Citaat:

Die blaarpleisters zijn speciaal ontworpen voor blaren, die vormen zeg maar een 'tweede huid'. Volgens mij is het daarmee niet zo erg als de wond afgedekt wordt...maar misschien vergis ik me, kan.
Gaasje lijkt me ook niet echt heel fijn nee, ik haal iig dinsdag blaarpleisters, eens kijken of dat werkt

Citaat:
Ik hoop voor je dat het bij jou sneller over gaat dan bij mij. Bij mij duurde het een paar weken, zo open waren ze
Wel te hopen, ik moet zaterdag en zondag heel de dag lopen

Citaat:
Bij ons in de jeugdbeweging ontsmetten we de blaren altijd met zuurstofwater..? Het prikt wel ff ,maar dan is je wond wel schoongespoeld
Wat is zuurstofwater? Als ik dat zou doen, kan ik dat halen bij de apotheek ofzo?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 11:15
cyntha
cyntha is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-05-2004 @ 07:44 :
Er zijn ook speciale gaasjes met iets erop of erin waardoor het niet gaat plakken aan de wond. Die heb ik gekregen toen ik nogal een grote wond op mijn enkel had.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 11:37
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
sensual schreef op 30-05-2004 @ 12:15 :
Er zijn ook speciale gaasjes met iets erop of erin waardoor het niet gaat plakken aan de wond. Die heb ik gekregen toen ik nogal een grote wond op mijn enkel had.
Ook die gaasjes verkleven (iig dat is mijn ervaring). Oeh, verklevingen doen pijn: kan je vervolgens gaan lopen weken in ee 1% zoutoplossing.

Je moet een open wond altijd goed schoonmaken (gewoon met water en zeep boenen, en ja dat doet pijn) en vervolgens met een steriel doekje (of gaasje) afdrogen. Als het al ontstoken is dan moet je even met je voet in water gaan zitten zodat de wond opengeweekt wordt en alle troep eruit komt.

Wat betreft een pleister: als je er geen pleister opdoet dan geneest het sneller maar heb je meer kans op een ontsteking, en als je er wel een pleister opdoet dan geneest het minder snel maar dan heb je minder kans op een ontsteking. Sowieso is het niet slim om de hele dag te gaan lopen nu, daarmee vertraag je alleen het genezingsproces. (maar ja, als het echt niet anders kan dan goede schoenen aan en lijkt me dan wel prettig om een pleister erop te doen)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 11:42
Verwijderd
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 30-05-2004 @ 12:37 :
Ook die gaasjes verkleven (iig dat is mijn ervaring).
Ook de mijne (en die van de rest van mijn familie).
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 13:00
Elmoo
Elmoo is offline
Geen jodium of betadine gebuiken, mag tegenwoordig niet meer heb ik gehoord. Als het open is gewoon een (bio)gaasje erover en slippers dragen. Het geneest vanzelf.
Oud 30-05-2004, 14:17
Mindfields
Mindfields is offline
Ik heb nu ook 2 enorme blaren op mijn hielen, maar ik hoorde dat je ze juist WEL moest openprikken? En heb dat dan ook gedaan?
Oud 30-05-2004, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 30-05-2004 @ 15:17 :
Ik heb nu ook 2 enorme blaren op mijn hielen, maar ik hoorde dat je ze juist WEL moest openprikken? En heb dat dan ook gedaan?
Als je er geen last van hebt, kun je ze beter niet doorprikken, de kans dat het gaat ontsteken is dan veel minder groot. Als je er wel last van hebt en je prikt de blaar door met een steriele naald en zorgt er daarna ook voor dat ie goed schoon blijft (goed schoonmaken/afspoelen en dan bv. een pleister er op - en het ook goed schoon blijven houden en regelmatig een nieuwe pleister er op plakken), dan is het ook niet zo'n ramp.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 14:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 30-05-2004 @ 15:17 :
Ik heb ook een keer een hele grote blaar op mijn hiel gehad en dat deed gewoon heel veel pijn als ik erop liep. Die heb ik toen ook doorgeprikt, naald gesteriliseerd met alcohol en vlammetje, daarna blaar schoongemaakt (eerst gewassen, daarna met sterilon), toen doorgeprikt, uitgedrukt met steriel gaasje en toen een pleister opgeplakt en regelmatig pleister vervangen en sokken vervangen en het is verder allemaal goed gekomen dus als je het goed schoonhoudt kan het best vooral omdat je er op die plaats vaak last van hebt als dat vocht erin blijft zitten.

Regels voor berichten