Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2004, 16:01
vosje16
vosje16 is offline
Hey,
Ik moet morgen in de klas praten over 'lang haar is beter dan kort haar'
Ik moest er ook een tekstje van 250 woorden over schrijven. Kunnen jullie er de ergste fouten uithalen? En nog een zin toevoegen ofzo want nu heb ik een 15-tal woorden te kort, maar kweet echt niet wat ik nog zou kunnen schrijven

Liebe Mitschülern,
Ich soll euch einmal erzählen warum es besser ist lang Haar zu haben dann kurz Haar.
Erstens und besonders will ich mitteilen dass ich kein Problem habe mit den Menschen die kurz Haar haben aber sie vermissen viel lustige Momenten.
Wenn zum Bleispiel jedermann lang Haar hätte, könnte niemand noch die Mädchen und die Jungen unterscheiden und das konnte sehr spaBig sein weil du dann nicht weiBt gegen wer du sprechst.
Noch ein groBer Vorteil ist dass du dein Haar sehr oft muss waschen weil es so schnell fettig wird. Es dauert auch viel langer weil es so lang ist und dann ist es noch nicht einmal getrocknt! Aber das ist auch immer ein spaB. Wer träumt jetzt nicht um drei Viertelstunden mit sein Arm und Haartrockner in der Luft zu stehen? Da kriegst du nämlich Muskels von!
Auch hängen deine Hären immer vor dir Gesicht. Du kannst dann fortwährend deine Haaren nach hinten werfen, was jedermann sehr sexy findet. Insbesondere wenn deine Haaren in ihr Gesicht fallen!
Die Möglichkeit dass ein Haar ausfallt ist auch viel groBer und es ist immer sehr appetitlich wenn du ein Haar in deiner Suppe findst. Das ist warum ich lang Haar habe.
Jungen und Madchen mit sehr sehr sehr langen Haaren sind auch viel schöner dann Menschen mit kurzen Haaren.
Mag ich ihr so den Guten Rat geben: „Lass alle euch Haar wachsen!“
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2004, 19:23
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 02-06-2004 @ 17:01 :
Hey,
Ik moet morgen in de klas praten over 'lang haar is beter dan kort haar'
Ik moest er ook een tekstje van 250 woorden over schrijven. Kunnen jullie er de ergste fouten uithalen? En nog een zin toevoegen ofzo want nu heb ik een 15-tal woorden te kort, maar kweet echt niet wat ik nog zou kunnen schrijven

Liebe Mitschüler,

Ich werde/will euch mal erzählen warum es besser ist langes Haar zu haben als kurzes Haar.
Erstens und besonders will ich mitteilen, dass ich kein Probleme habe mit den Menschen die kurzes Haar haben aber sie vermissen viele lustigen Momenten.
Wenn zum Beispiel jeder(mann) langes Haar hätte, wären die Mädchen und die Jungen nicht mehr unterscheidbar und das könnte sehr spaßig sein weil man dann nicht weiß mit wem man spricht.
Noch ein großer Vorteil ist, dass man das Haar sehr oft waschen muss weil es so schnell fettig wird. Es dauert auch viel länger weil es so lang ist und dann ist es noch nicht einmal getrocknet!
Aber das macht einem auch immer Spaß. Wer träumt jetzt nicht davon drei Viertelstunden mit seinem Arm und Haartrockner in der Luft zu stehen? Das besorgt einem nämlich Muskeln!
Auch hängen dir die Haare immer vor dem Gesicht. Man kann dann fortwährend die Haare nach hinten werfen, was jedermann sehr sexy findet. Vor allem wenn man die Haare ins Gesicht eines anderen Menschen wirft.
Die Möglichkeit ein Haar zu verlieren ist auch viel größer und es ist immer sehr appetitlich ein Haar in der Suppe zu finden. Das ist warum ich langes Haar habe.
Jungen und Mädchen mit sehr sehr sehr langen Haaren sind auch viel schöner als Menschen mit kurzen Haaren.
Ich will Ihnen also diesen guten Rat geben: "Lass die Haare wachsen!“
Eerst en vooral: 'ß' vorm je door Alt in te drukken en tegelijkertijd 225 te typen. (Normaal gezien)
Alleen substantieven met hoofdletter; guten Rat. En wees a.u.b. consequent met Umlaut, dat spaart al heel wat tijd uit.
Ik zal nu je tekst verbeteren.
Oud 02-06-2004, 19:25
Emilia
Emilia is offline
Ik heb je tekst verbeterd in de quote zelf en heb niet aangeduid waar je fouten lagen omdat het dan compleet onoverzichtelijk voor me werd. Maar het verschil is wel merkbaar denk ik. Normaal gezien zijn de grootste fouten er nu wel uit. Succes ermee!
Oud 03-06-2004, 16:13
uit--duitsland
too late...

Liebe Mitschüler,

Ich werde/will euch mal erzählen, warum es besser ist, langes Haar zu haben als kurzes Haar.
Erstens will ich mitteilen, dass ich kein Probleme habe mit den Menschen die kurzes Haar haben, aber sie vermissen viele lustige Momente.
Wenn zum Beispiel jeder(mann) langes Haar hätte, wären die Mädchen und die Jungen nicht mehr zu unterscheiden und das wäre sehr lustig, weil man so nicht weiß, mit wem man spricht.
Noch ein großer Vorteil ist, dass man das Haar sehr oft waschen muss, weil es so schnell fettig wird. Es dauert auch viel länger und danach muss man es noch föhnen!
Aber das macht einem auch Spaß. Wer träumt denn nicht davon eine Dreiviertelstunde mit seinem Föhn, den man mit seinem Arm festhält, herumzustehen. Das besorgt einem nämlich Muskeln!
Auch hängen dir die Haare immer vor dem Gesicht. Man kann dann fortwährend die Haare nach hinten werfen, was jedermann sehr sexy findet. Vor allem wenn man die Haare ins Gesicht eines anderen Menschen wirft.
Die Möglichkeit ein Haar zu verlieren ist auch viel größer und es ist immer sehr appetitlich ein Haar in der Suppe zu finden. Das ist warum ich langes Haar habe.
Jungen und Mädchen mit sehr sehr sehr langen Haaren sind auch viel schöner als Menschen mit kurzen Haaren.

Very good text, only 2/3 mistakes
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 18:47
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
uit--duitsland schreef op 03-06-2004 @ 17:13 :
too late...

Liebe Mitschüler,

Ich werde/will euch mal erzählen, warum es besser ist, langes Haar zu haben als kurzes Haar.
Erstens will ich mitteilen, dass ich kein Probleme habe mit den Menschen die kurzes Haar haben, aber sie vermissen viele lustige Momente.
Wenn zum Beispiel jeder(mann) langes Haar hätte, wären die Mädchen und die Jungen nicht mehr zu unterscheiden und das wäre sehr lustig, weil man so nicht weiß, mit wem man spricht.
Noch ein großer Vorteil ist, dass man das Haar sehr oft waschen muss, weil es so schnell fettig wird. Es dauert auch viel länger und danach muss man es noch föhnen!
Aber das macht einem auch Spaß. Wer träumt denn nicht davon eine Dreiviertelstunde mit seinem Föhn, den man mit seinem Arm festhält, herumzustehen. Das besorgt einem nämlich Muskeln!

Very good text, only 2/3 mistakes
Danke. Ich studiere Deutsch an der Uni.
Oud 04-06-2004, 12:43
Stoetel
Stoetel is offline
Citaat:
uit--duitsland schreef op 03-06-2004 @ 17:13 :
too late...

Liebe Mitschüler,

Vraagje: moet dat niet keine Probleme zijn?
Oud 04-06-2004, 17:02
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Stoetel schreef op 04-06-2004 @ 13:43 :
Vraagje: moet dat niet keine Probleme zijn?
Ja, das Problem, maar die Probleme.
'Kein' is net zoals 'die' een richtiges Determinativ en kan niet zonder uitgangen voorkomen.
Over het hoofd gezien.
Ik weet echter niet of TS onze reacties nog heeft gelezen... Ik hoop van wel, anders heb ik wel wat tijd verspild, maar ik doe het graag, hoor.
Oud 04-06-2004, 18:43
Verwijderd
.

Laatst gewijzigd op 28-11-2016 om 22:28.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 19:18
Stoetel
Stoetel is offline
Citaat:
uit-Duitsland schreef op 04-06-2004 @ 19:43 :
@ Stoetel
yes, it was my mistake
keine Probleme

better:

dass ich kein Problem mit Menschen habe, die kurzes Haar haben

Ik had niet veel tijd jouw tekst na te kijken
Mijn Nederlands is niet zo goed, daarom schrijf ik meestal in Engels

Kan ik ook schrijven:
Mijn Nederlands is niet zo goed, als je kan zien. Daarom schrijf ik meestal in Engels

Ik hab lange tijd niet meer Nederlands gesproken of geschreven, daarom is it goed, als jullie al mij veele fouten verbetern.

thx
Lol, is niet erg hoor, dat kleine foutje De rest van de tekst zag er heel goed uit! Dit viel me gewoon nog even op.
Oud 04-06-2004, 20:55
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
uit-Duitsland schreef op 04-06-2004 @ 19:43 :
@ Stoetel
yes, it was my mistake
keine Probleme

better:

dass ich kein Problem mit Menschen habe, die kurzes Haar haben

Ik had niet veel tijd om jouw tekst na te kijken
Mijn Nederlands is niet zo goed, daarom schrijf ik meestal in het Engels

Kan ik ook schrijven:
Mijn Nederlands is niet zo goed, zoals je kan zien. Daarom schrijf ik meestal in het Engels

Ik heb (gedurende) lange tijd geen Nederlands meer gesproken of geschreven, daarom is het goed, als jullie al mijn vele fouten verbeteren.

thx
Je maakt niet zoveel fouten, hoor. Ik heb ze verbeterd in de quote. Versta je alles wat wij zeggen/schrijven?
Oud 04-06-2004, 21:45
Verwijderd
.

Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 09:18
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
uit-Duitsland schreef op 04-06-2004 @ 22:45 :
bekdankt voor het corrigeren
Het meest of dat, wat jullie schrijven, versta ik. En als ik een woord niet versta, kijk ik in het woordenboek.

Ik heb er nog een vraag:
Waarom kan ik niet "als" zeggen?
( Mijn Nederlands is niet zo goed, zoals je kan zien )

En nog een twede:
Wanneer moet ik "er" zeggen?
Ik weet het niet precies.

Bij fouten corrigeren ,
thx,
uit-Duitsland
Ik denk dat je bij "als je kan zien" denkt aan "wie du sehen kannst".
Het is erg moeilijk om uit te leggen wanneer je 'als' moet gebruiken en wanneer 'zoals' omdat het evident is voor mij. Ik zal een paar voorbeeldjes geven:
- Ik ben zo groot als Jan. (Ich bin ebenso groß wie Jan.)
MAAR (Komparativ) Ik ben groter dan Jan. (Ich bin größer ALS Jan.)
- De hond gromt als/zoals een beer.
Bij een echte, pure vergelijking moet je 'als' gebruiken, denk ik, maar ik zal eens zoeken of ik een betere uitleg kan vinden.

De 'er'-kwestie:
In het Duits gebruik je alleen 'es' als het echt nodig is, om er voor te zorgen dat het finiete werkwoord (das finite Verb) op de tweede plaats kan blijven staan in de zin. Structure preserving heet dat. Het Nederlands gebruikt 'er' op plaatsen waar het strikt genomen niet nodig is en dus redundant (überflüssig). (vanuit een Duits standpunt overbodig)
Bvb.
Heb je nog appels? Ja, ik heb er nog.
Hier gebruik je 'er' om een partitieve genitief uit te drukken; je hebt als het ware de verzameling appels en je haalt er wat uit (raar uitgedrukt, maar kom ).
In het Duits zeg je:
Hast du noch Äpfel? Ja, ich habe noch.
'Es' als tegenhanger van 'er' verschijnt niet omdat het niet nodig is; het vervoegde werkwoord kan sowieso op de tweede zinsplaats blijven staan.

Komen er nog studenten? Ja, er komen er nog.

Kommen noch Studenten? Ja, es kommen noch.

Je kunt 'er' in het Nederlands ook gebruiken ter vervanging van 'daar, op die plaats'.

Ich hoffe, dass es schon ein bisschen deutlicher ist, aber ich bin nicht zufrieden mit meiner Erklärung. Wenn du noch Fragen hast...
Oud 05-06-2004, 13:39
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
Ik denk dat je bij "als je kan zien" denkt aan "wie du sehen kannst".
--> ik denk dat je misschien eerder denkt aan 'as you can see' uit het engels?

*als = 1) indien --> vb. Als het mooi weer is, gaan we naar de zee.
2) bij een vergelijking --> zo ... als ... (vb. zo groen als gras); bij een comparatief (= vergrotende trap) gebruik je 'dan' --> groter dan ...; maar in het dialect zegt men soms wel eens groter als. Dat is niet juist natuurlijk

*zoals is een voegwoord en staat meestal in het begin van een zin staan, het leidt dus een bijzin in; vb. Zoals ik al zei...
zoals kan ook betekenen 'op dezelfde manier als', vb. ik redeneer zoals mijn broer

*ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb nog nooit nederlandse grammatica aan iemand uitgelegd...

*wil je eigenlijk uitleg in het nederlands, duits of engels?

Laatst gewijzigd op 05-06-2004 om 13:46.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 13:43
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
bekdankt voor het corrigeren
Het meest of dat, wat jullie schrijven, versta ik. En als ik een woord niet versta, kijk ik in het woordenboek.

Ik heb er nog een vraag:
Waarom kan ik niet "als" zeggen?
( Mijn Nederlands is niet zo goed, zoals je kan zien )

En nog een twede:
--> je vroeg toch om jouw fouten te corrigeren, hé?

- bedankt (maar die 'k' zal waarschijnlijk wel gewoon een typfout zijn?)
- het meeste van dat wat jullie schrijven (je mag ook zeggen: van wat jullie schrijven)
- ik heb nog een vraag (ik kan niet uitleggen waarom hier geen 'er' moet, sorry)
- tweede
Oud 05-06-2004, 17:54
Verwijderd
.

Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 19:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
uit-Duitsland schreef op 05-06-2004 @ 18:54 :
thx @all

Het is echt moelijk met het woord "er".
Misschien kan iemand mij het zo makkelijk mogelijk verklaren.

Het "bekdankt" was slechts een typfout

soms verwissel ik Engelse woorden met Nederlandse woorden
of = oder (Nederlands)
of = von (Engels)
...

Ik geloof, dat ik het met het woord "zals" heb begrepen, thx.

Het is beter, als jullie de uitleg in het Engels schrijven.

thx for all,
uit-Duitsland
I'll try to explain this in English.
I've corrected your mistakes in the quote.

I also want to point you to the word 'begrijpen'.
'Begrijpen' means understanding. But you used the word 'verstaan' in stead of 'begrijpen'.
I know 'verstehen' in German means understanding but 'verstaan' isn't the same. 'Verstaan' means that you've heard something right.

It's hard to explain, but i'll use some examples:

- I don't understand.
Ik begrijp het niet.

- I don't hear you.
Ik versta je niet.

- Did you hear what he said?
Heb je verstaan wat hij zei?

- Did you understand him?
Begreep je hem?
Oud 05-06-2004, 19:43
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-06-2004 @ 20:06 :
But you used the word 'verstaan' in stead of 'begrijpen'.
Instead is één woord. Wat het gebruik van "verstaan" betreft: in het Vlaams wordt dit ook in de betekenis van iets begrijpen gebruikt.
Oud 06-06-2004, 14:24
Balance
Balance is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 05-06-2004 @ 20:43 :
Instead is één woord. Wat het gebruik van "verstaan" betreft: in het Vlaams wordt dit ook in de betekenis van iets begrijpen gebruikt.
Maar ik neem aan dat hij gewoon Nederlands wil leren en geen Vlaams.
Als hij immers hier zegt dat hij iets niet verstaat zal iedereen harder gaan praten (terwijl hij dan eigenlijk zegt dat ie iets niet begreep).
Oud 06-06-2004, 14:38
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-06-2004 @ 15:24 :
Maar ik neem aan dat hij gewoon Nederlands wil leren en geen Vlaams.
Dat klopt, maar mijn opmerking was ook alleen maar bedoeld om te laten zien dat er een nauw verband bestaat tussen het Duitse verstehen en het Vlaamse "verstaan" in de betekenis van "begrijpen".

Citaat:
Balance schreef op 06-06-2004 @ 15:24 :
Als hij immers hier zegt dat hij iets niet verstaat zal iedereen harder gaan praten (terwijl hij dan eigenlijk zegt dat ie iets niet begreep).
Die kans zit er inderdaad in, tenzij degene tot wie hij zich richt voldoende Duits kent om te begrijpen wat hij precies bedoelt.
Reageren

Regels voor berichten