![]() |
|
Stem
Ende leescht verder. Hier kan geredekaveld worden, daar waar den anderen topic ten zielen ende dood dreigt ten gaan! Wees gegroet gij aandachtigen der gemeen ende hooger ingeschatten burgersch! Ik schrijf U aan in den groote vreesch dat het wellicht ende misschien aldaar ende al heden te laat is. Een der reinste ziektenepidemieen heeft onsch bereikt ende verspreidt zich als ware zij gestuurt door den gemelijkheid zelve! Hier oo' den Heere zijt met ons, vind gij een der plaatsen der terror ende ziekten! Aanschouw! Al den mensen zijn getroffen door een ziekten, vervaarlijker ende gevaarlijker dan de zwarte dood! Den ziekte woont u uit ende maakt uwer gezicht tot een geel objekt! Zie alhier! Ende aldaar! Een teken der Satangebroed ende meer geel geziekten! Den eersten offers der mensheid zijn reeds gemaakt, doch oo' glorie in d'hooge dunkt mij met den zaligheid ende stoutmoedigheids des Heere dat wij den epidemie een halt ende een stop kunnen aanroepen! Gewoon zou ik den oordeelsch Gods op uwer hoofden loslaten ende zelve een decisie nemen, doch ik ben een vooruitstrevend regent ende niet alleen in den Neerlandische taal! Aldaar vind u, in mijn sierlijke doch oprechte woorden den opstap naar wat ik U allen zeggen ga: Kiest gij, uit den reeks opertuniteiten den juiste! Het zal bovenal een test des volksch zijn, waaruit gij U waardigheid naar mij toe kan bewijzen ende profileren! De opertuniteiten zijn 1. Den nog altijd in den glorie des leven verkeerende getroffenen bij elckaar drijven ende hun aller harten doorklieven met den klingen der zwaarden van den edelen ende den rieken van den gemeen! Daarna zullen zij waarachtig branden op den brandstapel 2. Al zij die getroffen zijn op den boot zetten ende hen met een zwarte banier aan den mast der kraaiennest gebonden op weg sturen naar den rand des werelds, aldaar waar zij over den gevreeschte rand stromen opdat zij hun ziekten meenemen! 3. Den schuld geven aan een der oude gebochelde dorpsweduwen, die zoals gij allen weet, den lot der bedorvenheid meedragen. Den heksch, want dat zal zij zijn, zal op den waag gewogen worden op den reinheid, opdat we haar vervolgensch bij den zekere negatievelijke uitkomscht op den brandstapel zullen gooien. Aldaar waar den zieken niet belanden daar zij naar den dood heksche spontaan ende zeker genezen zullen! 4. Den stoutmoedigste den opertuniteiten! Een queste naar den heilige graal des zaligheid Christus organiseren ende met dit relekwie des Christus Reincarnaticus den zieken bij vondst ende thuiskomst genezen van den krankheid die hen getroffen heeft! Kiest gij, doch ende maar wees juist ende vaardig met uw besluit! Moge God, den Heer, onze vader, den hoeder der beslissingen zijn! Harba Lorifa!
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Aldus ende nochtans zal mijn kling uwer hart niet tot een zeefvergiet vermaken.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |