Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2004, 21:21
anjali
anjali is offline
Hi!

Ik maak me ergens best wel zorgen over ik heb ernstig last van obstipatie. Ik ben wel in de laatste 12 dagen naar de wc geweest 3 keer. Maar mijn ontlasting is aardig hard.

Ieder geval weet iemand wat ik hiertegen kan doen. Bijv water liever koud, lauw of warm?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 21:25
anjali
anjali is offline
Kan verstopping trouwens zelfs tot een operatie lijden?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 21:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Lauw water wordt altijd aangeraden tegen obstipatie. Verder veel vezels eten (bruin brood, volkoren producten, fruit behalve bananen en pruimen).

Bij mij helpt sinaasappelsap erg goed tegen verstopping, net als koffie met melk soms ook maar het zou best kunnen dat dat bij jou niet zo is. Lightproducten werken ook laxerend maar volgens mij moet je er dan flink veel van eten/drinken om dat effect te merken. Je kan ook proberen je buik een beetje te masseren, dat helpt soms ook wel.
Oud 11-06-2004, 21:27
Verwijderd
Bij mij hielp 's ochtends een glas lauw water op nuchtere maag, even wachten en daarna vezelrijk eten, en verder veel warme thee gedronken. Dat werkte vrij snel
En bij elke aandrang naar de wc gaan he, niet treuzelen, dat maakt het alleen maar erger.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 21:29
Verwijderd
Citaat:
anjali schreef op 11-06-2004 @ 22:25 :
Kan verstopping trouwens zelfs tot een operatie lijden?
Ja, kan, maar dan moet het echt heel erg zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 21:53
anjali
anjali is offline
Hoe erg?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 11:24
anjali
anjali is offline
pfffff opgeblazen....
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 12:37
onzeker&anoniem
onzeker&anoniem is offline
Volgens mij is metamucil zonder recept verkrijgbaar... of ga anders even naar de huisarts. Je wordt echt niet meteen open gesneden.
Oud 12-06-2004, 13:25
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
als ik daar last van heb pak ik altijd twee van die laxeerpilletjes (gewoon kruidvatmerk) en binnen 6-12u zit je dan niet meer verstopt
en geen dagen achter elkaar gebruiken gewoon echt als je al dagne niet naar de wc kunt...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 13:57
Redhair
Redhair is offline
naar de dokter gaan
ik loop al mijn hele leven bij de dokter vanwege obsipatie. ik krijg daarvoor laxeermiddelen. lauw water drinken op je nuchtere maag, pruimen, bruin brood, vezelrijk eten eten. afblijven van bananen, wit brood, snoep en al helemaal van chocola.
Oud 12-06-2004, 14:19
anjali
anjali is offline
Maar ik durf niet naar de dokter! 12 dagen is aardig veel kijk ik ben wel gisterochtend naar de wc geweest, maar er was weinig ontlasting en het was vrij hard. Stel dat ik naar de dokter gaat dan moet ik natuurlijk direct naar het ziekenhuis! Ben bang voor operaties....

Redhair: Al je hele leven??? Blijf je obstipatie dan altijd houden?

Ieder geval ga de tips wel opvolgen. Heb al 6 sneetjes volkorenbrood op en sultana en een appel en ik drink veel lauw water. Ga vanavond rijst met bloemkool eten en daarna lauw water en voor dat ik na bed ga ook nog. Hoop dat het helpt! oh ja ga ook nog een beetje springen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 14:20
anjali
anjali is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef op 12-06-2004 @ 14:25 :
als ik daar last van heb pak ik altijd twee van die laxeerpilletjes (gewoon kruidvatmerk) en binnen 6-12u zit je dan niet meer verstopt
en geen dagen achter elkaar gebruiken gewoon echt als je al dagne niet naar de wc kunt...
Hoeveel kost dat en kun je het gewoon slikken?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 14:27
Quiana
Quiana is offline
Als ik jou was, zou ik eerst de "huis-, tuin- en keukenmiddeltjes"
proberen, zoals de dingen die Redhair bijv zei; "lauw water drinken op je nuchtere maag, pruimen, bruin brood, vezelrijk eten eten. afblijven van bananen, wit brood, snoep en al helemaal van chocola."

En naar de huisarts gaan, zeker als het al zolang duurt...

Laxeermiddelen kan je gewoon bij iedere drogist kopen,
de prijs kan verschillen, maar veel meer dan een paar euro
zal het niet zijn... (huismerk iig? - da's iig meestal het goedkoopst)

Verder is het ook altijd handig om de bijsluiter te lezen, lijkt
me, weet je gelijk wanneer je het wel/niet kan gebruiken,
dat je het niet te lang achter elkaar moet gebruiken, enz.
Oud 12-06-2004, 14:52
anjali
anjali is offline
Quiana Ik ga het ook doen zoals jij het zegt. Tot en met zondag als er dan maandagochtend nog niets is veranderd dan gaik toch laxeermiddelen kopen, en je weet maar nooit mocht het daarna nog niet goed gaan dan naar de doker.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 20:42
Mijke16
Mijke16 is offline
Ik had daar ook last van, maar ben toen wel naar de huisarts gegaan. Heb toen Movicolon (zoiets) gekregen en dit werkte goed. Daarna ben ik 's ochtends begonnen met ontbijtkoek en jus d'orange (met vruchtvlees!) en het is goed blijven gaan! Dus ik zou gewoon even langs gaan. Opereren doen ze echt niet zo snel hoor!

Succes ermee!
Oud 12-06-2004, 21:13
anjali
anjali is offline
Kun je movicolon gewoon slikken?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 21:21
Buffy
Buffy is offline
ik wil eerst een fabel de wereld uit helpen:

BANANEN verstoppen NIET

ook ik heb sinds 1,5 jaar last van (hevige) obstipatie. mij werd aangeraden om volkorenbrood te eten, pruimen, veel drinken (Desnoods 3 liter per dag),veel bewegen (zwemmen), en af en toe een banaantje. ik geloofde dat eerst dus ook niet, maar tijdens de zoveelste wanhoopspoging toch gedaan. en: ik moest naar de wc !

ook helpt bij mij koffie met melk, zodra ik een bakje heb gehad, voel ik de druk al opkomen.

succes,

liefs buffy
Oud 12-06-2004, 23:15
Verwijderd
Bananen kan je idd gewoon eten, en een kop koffie 's ochtends kan ook wonderen doen.
En de dokter stuurt je echt niet zo maar door naar het ziekenhuis, ik ben zelfs na 3 weken geen wc te hebben gezien niet naar het ziekenhuis gestuurd. Ik kreeg laxeermiddelen en moest koffie drinken, gewoon blijven doen, elke ochtend. Na een tijdje werkt het wel
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 11:17
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Buffy schreef op 12-06-2004 @ 22:21 :
ik wil eerst een fabel de wereld uit helpen:

BANANEN verstoppen NIET

ook ik heb sinds 1,5 jaar last van (hevige) obstipatie. mij werd aangeraden om volkorenbrood te eten, pruimen, veel drinken (Desnoods 3 liter per dag),veel bewegen (zwemmen), en af en toe een banaantje. ik geloofde dat eerst dus ook niet, maar tijdens de zoveelste wanhoopspoging toch gedaan. en: ik moest naar de wc !

ook helpt bij mij koffie met melk, zodra ik een bakje heb gehad, voel ik de druk al opkomen.

succes,

liefs buffy
raar, mijn huisarts en de arts in het ziekenhuis zeggen dat ik absoluut geen bananen mag. Ik heb al obsipatie vanaf mn geboorte, soms een jaar of wat niet en dan komt het weer terug, maar waarom zeggen doktoren dan van niet?
Oud 13-06-2004, 11:20
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
anjali schreef op 12-06-2004 @ 15:19 :
Maar ik durf niet naar de dokter! 12 dagen is aardig veel kijk ik ben wel gisterochtend naar de wc geweest, maar er was weinig ontlasting en het was vrij hard. Stel dat ik naar de dokter gaat dan moet ik natuurlijk direct naar het ziekenhuis! Ben bang voor operaties....

Redhair: Al je hele leven??? Blijf je obstipatie dan altijd houden?

Ieder geval ga de tips wel opvolgen. Heb al 6 sneetjes volkorenbrood op en sultana en een appel en ik drink veel lauw water. Ga vanavond rijst met bloemkool eten en daarna lauw water en voor dat ik na bed ga ook nog. Hoop dat het helpt! oh ja ga ook nog een beetje springen.
je hoeft nooit geopereerd te worden, lijkt me. ik hou het mn hele leven waarschijnlijk omdat mn darmen gewoon te lui zijn, dat us bij jou niet het geval, omdat je het nog maar kort hebt. Ga gewoon naar de dokter. hij kan je goede laxeermiddelen voorschrijven, en ik ben ook doorgestuurd naar het ziekenhuis vroeger, omdat de dokter niet wist wat er was. toen kreeg ik gewoon een kinderarts, en het ergste wat ik ooit heb moeten doen is een rontgenfoto laten maken, so don't worry, de dokter eet je niet op. Vertel hem dat je er al een poosje last van hebt en voila, daar komen de laxeermiddelen.
Oud 13-06-2004, 11:35
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Een operatie is pas nodig als je last krijgt van darmperforatie. En je moet je ontlasting wel heel erg lang ophouden wil dat gebeuren. Dit is meestal alleen bij mensen die niet durven te poepen, niet bij mensen waarbij het niet lukt.
Oud 14-06-2004, 10:11
anjali
anjali is offline
Nou ik heb uiteindelijk toch laxeermiddelen (trekpleistermerk) gebruikt. En het heeft gewerkt! Alleen wil ik niet afhankelijk worden van pillen. Ik ga het nog wel 5 dagen gebruiken, om harde resten enz weg te krijgen en dan ga ik gewoon erg gezond eten.
De dingen die jullie allemaal hebben opgeschreven brood, water fruit enz. Sla ik gelijk twee vliegen in 1 klap: En het is gezond,en ik kan op gewicht blijven.

Alleen mag je wel soep drinken? Want de hele dag water is saai en gaat op een gegeven moment ook irriteren. Dus bijvoorbeeld bouillon en cup-a-soup mag dat?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 10:14
Verwijderd
bouillon en cup-a-soup is natuurlijk net zo goed warm water . Ik weet alleen niet of het zout erin niet verstoppend werkt, ofzo. (kruiden)thee is ook warm water trouwens.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 11:26
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bouillon en cup a soup is met warm weer soms zelfs beter dan water omdat je dan ook zout binnenkrijgt wat je dan veel kwijtraakt door te zweten. Verder kan je natuurlijk ook gewoon wel eens een keer iets anders drinken dan water, zolang je maar voldoende vocht binnenkrijgt werkt het anti-verstopping maar water is natuurlijk wel beter voor de lijn. Je kan verder ook thee drinken of je limonade aanmaken met siroop voor eens een anders smaakje.
Oud 14-06-2004, 15:53
Verwijderd
Volgens een heel erg verouderd kookboek helpt het ook om elke dag te sporten (hardlopen of fietsen is goed genoeg) en daarna te ontspannen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 16:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 14-06-2004 @ 16:53 :
Volgens een heel erg verouderd kookboek helpt het ook om elke dag te sporten (hardlopen of fietsen is goed genoeg) en daarna te ontspannen.
In een Libelle staat ook dat bewegen helpt tegen obstipatie dus ik denk dat het wel klopt.
Oud 14-06-2004, 18:41
ratonita7
ratonita7 is offline
Je kan ook een spastische darm hebben (irritable bowl syndrom of zo, zoek maar es op Google). Dat heb ik namelijk en daar zijn al topics over geweest. Dat is een aandoening die bij sommige diarree en bij anderen verstopping veroorzaakt. Er is jammergenoeg weinig aan te doen, soms is stress de oorzaak. Je kan wel letten op je eten: dingen eten die verstopping tegengaan zoals vezels, appelsienen, pruimen, ...
Succes
Oud 15-06-2004, 08:50
anjali
anjali is offline
Harstikke bedankt voor al jullie tips!

Ik had wel nog een vraagje: Ikben op zaterdg begonnen met laxeermiddelen en ik heb er tot nu toe vier geslikt, en ditwerkte echt goed. Gisteren ben ik gestopt en heb volkorenbrood, bouillon, noodles, rijst met bloemkool, en grapefruit, en veel lauw water gedronken. Vandaag ben ik begonnen met 4 sneetjes volkorenbrood en zelfs aardappelen en champignons erbij en weer water. Toen ben ik naar het toilet gegaan, maar er komt zonder pillen gewoon niets! Ik weet dat als je laxeerpillen langer dan 3 dagen gebruikt je luie darmen kan krijgen, daarom heb ik het maar 2 daagjes gebruikt, wat ikme afvroeg is zijn mijn darmen nu wel of niet lui? Zaterdag avond begon ik met pillen, en vrijdagochtend lukte het me om weinig maar harde ontlasting er uit te krijgen. Ieder geval ikben echt bangdatmijn darmen lui zijn geworden. Weet iemand hoeje hier achter kan komen en wat je eraan kunt doen?

En er is nog iets opvallends, IK keek gisteren in de spiegel naar mijn buik en toen zag ik dat het boven mijn navel ietsje dikker was geworden, kan dit door de obstipatie komen? Of ben ik gewoon aangekomen, want doordat mijn al die tijd aardig dik was kon ik het niet zien nu wel.

Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 08:54
Verwijderd
Je moet nu naar de wc gaan wanneer je aandrang voelt, drink 's ochtends een glas lauw water, of wat koffie. Eet wat bruin brood. Voel je geen aandrang? Dan drink je 's middags weer een glas lauw water, of wat koffie en eet je weer wat bruin brood.

Je darmen moeten nu even weer zelf gaan werken, kan eventjes duren. Masseren kan helpen, warm bad ook.

Dat je buik dikker is, kan gewoon komen door eten, hoeft niet per se met obstipatie te maken te hebben. (Volgens mij wordt je dan eerder wat dikker in je onderbuik.)
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 08:57
anjali
anjali is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 15-06-2004 @ 09:54 :
Je moet nu naar de wc gaan wanneer je aandrang voelt, drink 's ochtends een glas lauw water, of wat koffie. Eet wat bruin brood. Voel je geen aandrang? Dan drink je 's middags weer een glas lauw water, of wat koffie en eet je weer wat bruin brood.

Je darmen moeten nu even weer zelf gaan werken, kan eventjes duren. Masseren kan helpen, warm bad ook.

Dat je buik dikker is, kan gewoon komen door eten, hoeft niet per se met obstipatie te maken te hebben. (Volgens mij wordt je dan eerder wat dikker in je onderbuik.)
Harstikke bedankt! Ik zal je tips opvolgen hoe lang denk je eigenlijk dat het gaat duren? En hoe kun je je buik masseren?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 11:28
anjali
anjali is offline
Heeft iemand nog meer tips?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 11:39
Verwijderd
Citaat:
anjali schreef op 15-06-2004 @ 09:57 :
Harstikke bedankt! Ik zal je tips opvolgen hoe lang denk je eigenlijk dat het gaat duren? En hoe kun je je buik masseren?
Ik denk dat het niet heel lang gaat duren, gewoon goed eten (vezelrijk dus!), warme dingen drinken en je buik warm houden.
Buik masseren.. ik duw altijd op m'n onderbuik, heen en weer en van boven naar beneden. Goed warm wrijven. In een warm bad of onder de douche is het ook fijn. Het helpt bij mij altijd goed tegen buikpijn, welke soort ook (verstopping, buikgriep, menstruatie).

Als je geen aandrang krijgt, dan moet je dus gewoon je darmen goed blijven stimuleren. En krijg je het wel, meteen naar de wc gaan en de tijd nemen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 11:47
anjali
anjali is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 15-06-2004 @ 12:39 :
Ik denk dat het niet heel lang gaat duren, gewoon goed eten (vezelrijk dus!), warme dingen drinken en je buik warm houden.
Buik masseren.. ik duw altijd op m'n onderbuik, heen en weer en van boven naar beneden. Goed warm wrijven. In een warm bad of onder de douche is het ook fijn. Het helpt bij mij altijd goed tegen buikpijn, welke soort ook (verstopping, buikgriep, menstruatie).

Als je geen aandrang krijgt, dan moet je dus gewoon je darmen goed blijven stimuleren. En krijg je het wel, meteen naar de wc gaan en de tijd nemen.
Ik hoop zo erg dat je gelijk hebt. Want ikheb het gevoel dat helemaal niets gaat helpen. Erg lastig bij mijdoet het geen pijn, maar je buik wordt er zo dik van!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 21:57
Skilly
Skilly is offline
Om te beginnen
2 liter water per dag drinken.
Veel volkoren/ zilvervlies rijst.
Vermeid wit brood.

Maar gebruik bakolie. Je wet wel 1 lepen zonnebloem olie.. smaak ranzig maar help.

Voor sde ultieme ga-naar-de-wc:"
Drink melk met bonen en een sinasappel. Neem iets zuurs in de ochten pers zure sinasappels in melk. Wedden dat het dan werk? Messchien niet zoals het moet maar je ben in iedere geval geweest
Oud 19-06-2004, 08:45
EggeD
EggeD is offline
Inderdaad is een goed dieet belangrijk, veel vezels en water, 6 glazen water extra per dag oid. Er zijn bij reformzaken desnoods van die vezeltabletten verkrijgbaar, als je die een of twee maal daags neemt heb je al genoeg vezels voor een goede stoelgang. Daarnaast is bewegen goed, dat geeft de darmen zeg maar een extra zetje, het is ook goed voor de bloedsomloop. Ten slotte raad ik aan goed te ademen, dat stimuleert de darmen ook en het lijkt me verstandiger dan van buitenaf duwen op je buik. Ook niet persen als je aan 't poepen bent, daar kan je ook vanalles van krijgen, da's niet zo cool.

Regels voor berichten