Advertentie | |
|
![]() |
|
Anders zijn. Meer op zichzelf. En ik denk automatisch aan de mensen die ik ken waarvan ik weet dat ze autisme hebben. En volgens mij zijn hersenen geprogrammeerd om vooroordelen te hebben, niet alleen over mensen maar ook over situaties en dergelijke, zodat ze sneller kunnen reageren en niet elke situatie steeds opnieuw moeten beoordelen. Wat ontzettend veel tijd scheelt die levensreddend kan zijn als je toevallig een tijger tegenkomt en niet blanco moet beginnen met wat voor iets dat is en wat het gaat doen. Enzo.
Niet dat ik het goedkeur dat mensen onnodig negatieve oordelen over andere mensen hebben en die niet opzij durven/kunnen/willen zetten, maar meer dat vooroordelen erg menselijk zijn. Ook positieve, trouwens. |
![]() |
|
Je ergeren aan vooroordelen vind ik een onzinnige en vooral oneindige bezigheid. En ik ben het met Em. eens: mensen zijn geprogrammeerd met vooroordelen sinds de oertijd, om zichzelf te beschermen. Dat vooroordelen vaak negatief zijn én ongegrond is natuurlijk naar maar waar.
Toch wil ik wel een ding zeggen: Je hebt het over autisme als een handicap en om eerlijk te zijn maakt alleen dát me al een beetje bevooroordeeld: dan denk ik meteen aan mensen die zichzelf in een donker hoekje zetten en geen contact maken met anderen, dus basically hét vooroordeel over autisme. Ik ga echt niet alle autisten/'Aspergers' over één kam scheren maar ik heb zelf vaak genoeg meegemaakt dat autistische mensen ronduit asociaal/grof waren en dingen lekker op andermans schouders lieten dragen en het afdeden met 'het is niet mijn schuld, autisme is een handicap'. Hierdoor maak je jezelf een speciaal geval en creeër je des te meer vooroordelen (hetzelfde geldt voor mensen die het continu over hun autisme hebben en alles erop verhalen, die zijn er zeker op dit forum). Ik zou als ik jou was het begrip 'handicap' loslaten, want hierdoor maak je jezelf juist onnodig zielig. Edit: @TS: Ik las net een reactie van je op een ander topic waarin je het precies hebt over wat ik nu zeg. ![]()
Laatst gewijzigd op 03-08-2011 om 13:06. |
![]() |
|
Wel een vraag.
Stel dat het lullig is om een autist te zeggen dat hij slecht communiceert, op een andere manier natuurlijk. Is het dan beter om autist tegen hem te zeggen? Hoe reageren autisten trouwens als iemand ze een autist noemt? Is trouwens helemaal niet vanuit de oertijd, alleen ontwikkelt het zich meer. Denk je dat gorilla's andere apen dan niet anders behandelen dan zichzelf? Dat een hond die is opgegroeid tussen wolfshonden niet anders doet tegen een schoothondje? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik denk dan aan dat boek van Mark Haddon, van 'Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht'.
||
Citaat:
Overigens is het ook mogelijk dat ik een verstrooid beeld van de gemiddelde puber heb, maar als ik zo hier eens rondkijk in de omgeving komt het nogal veel voor. |
![]() |
|
![]() |
het probleem is gewoon dat veel te veel mensen niet weten wat autisme eigenlijk is. ze denken direct aan rainman als ze er over horen en daarom generaliseren ze dat naar iedereen en weten ze niet dat er ook veel mensen met autisme zijn die heel normaal overkomen. het is net zoals met steroïden. ze zien enkel maar de extremen en ze denken dat dat dan de maatstaf is.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De enige echte keren dat je mij op straat is dat ik ergens heen fiets of iets koop bij de C1000. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat in me op komt een kennis met een autistisch kind. En de zoon van een vrouw waar mijn moder poetst. allebei zijn ze heel slim maar kwa ouder worden zeg maar liggen ze achter. Ze doen dus dimgen wat kinderenc van 6jaar doen. Daar merk je aan dat ze autistisch zijn. Maar het zijn erg aardige mensen.En iedere autist is anders.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
Hoer.... rijk_v | 38 | 23-10-2008 07:20 | |
Games |
En ik zie jullie nu allemaal stuk voor stuk voor potentiele moordenaars Verwijderd | 33 | 08-07-2004 17:23 | |
Muziek |
Any New Metal??? -=OizO 5 STaR=- | 75 | 24-05-2003 13:18 | |
Muziek |
Welke bands allemaal in jou playlist? MazeMouse | 64 | 13-12-2002 19:25 | |
Liefde & Relatie |
raar als meisje groter is dan jongen? Buffy | 38 | 14-11-2002 10:26 | |
Psychologie |
Obsessie met mooi zijn Horror Kitty | 9 | 17-06-2002 11:31 |