|
Hey,
Wat het is, jah, raar om dat te vertellen en een echt duidelijk andwoord kan ik helaas niet vertellen... Toen ik te weten kwam dat mijn zus in een apz was, wist ik dat ze ziek was en in een soort speciaal zieken huis was... Later kwamik te weten dat het een soort opvang is voor mensen die even niet meer weten hoe alles moet en wat ze moeten doen bij iets... Psychiesch zitten zij niet goed inelkaar en doen rare dingen, dit kan verschillen... Ik weet dat mijn zus op een gegeven momend zei dat hij tegen een muurhad lopen bonken met zijn hoofd, dat ze rare dingen dachten, dus een echt prescies andwoord kan ik er niet op geven, het is niet leuk en ze gaan je daar dan helpen om weer in de wijde wereld te kunnen gaan. Dit gebeurd met Psychiaters.... Helaas kan dit soms goed fout lopen en ik vind psychiaters als ik eerlijk ben niet echt een goede oplossing, maar misschien is dit voor adnere mensen wel weer zo... Dus het isuitgebreid....
Ik hoop dat ik je iets heb kunnen duidelijk maken... dan zal ik nu even dat verhaal hieronder zetten:
Judith (verhaal)
Tjah, toen kwam je thuis als een 10 of 11 jarig thuis en word er gevraagd: “Wil je niet bij opa en oma gaan slapen??. Waarom?? Gewoon, vind je dat niet leuk??”. Ja, tuurlijk vind je dat leuk en dus ga je slapen bij je opa en oma, waar je ’s ochtends op hun bed word gezegd en er word gezegd dat Judith (mijn zus dus) ziek is… Ziek?? Heeft ze haar arm gebroken?? Vraag je dan met tranen in je ogen, zelfs dat vind je al erg… maar nee, dat was het niet, ze was in een speciaal ziekenhuis…
Als je dan thuiskomt, voelt het raar, wat is er nu aan de hand?? Is het allemaal zo erg?? Duidelijk wel… je gaat naar je papa en je begint te huilen, maar waarom, je weet amper wat er aan de hand is…. Je gaat naar je moeder die begint te huilen en jij doet mee, maar nog steeds is de vraag waarom, wat is er aan de hand….
Dan een jaar later na dat Judith wel 100 keer voor je gevoel thuis was en weer terug is gegaan naar dat “speciale ziekenhuis” gebeurd er nog iets. Dit keer niet met je zus voor de verandering, maar met je opa… Je opa is ook in een apz, maar wat is het nou toch, hij denkt dat hij afgeluisterd word door de Duitsers, wat hem in de oorlog ook is overkomen… Hij is zo geschrokken van Judith en hij krijgt allemaal herinneringen naar boven van de oorlog, van het werk kamp…
Dan moeten je ouders naar je oma toe rijden, haar afzetten bij het apz van opa, daarna naar het apz van Judith rijden, je oma weer ophalen en thuis brengen… ze hebben nog 2 dochters, een bedrijf en een verenging om die lopend te houden… Hoe lang zal het duren tot ze op raken, niet super lang meer, was te merken…
Ik kreeg steeds meer dingen te weten van wat er gebeurd was, door te luisteren naar mijn ouders als ze hun verhaal kwijt deden… Die viezerik die je leuk vond heeft aan je zus gezeten, die vrienden van je zus hebben haar bedrogen en haar geen steun gegeven toen zij het eens nodig had… Je komt er achter dat je zus boven aan een brug heeft gestaan om er van af te springen, maar dat je vader op tijd was… dat die verbandjes die ze om der polsen heeft niet voor niks was, omdat ze in zichzelf heeft lopen snijden in haar polsen en benen. Dat ze aan de medicijnen zit voor allemaal dingen die ik nog steeds niet begrijp…
Dan ga je leuk een week de vierdaagse van Nijmegen lopen met je familie en daar word het voor een jongen te veel… Die avond zit op mijn netvlies gebrand… Ik had al een minder leuke dag tot ik allemaal rare dingen hoorde en ik Remco (die jongen) op de grond zag liggen met mijn ouders en nog een man erboven op… Remco schreeuwt:”LAAT LOS< LAAT LOS!!!!!”. Waarop je moeder zegt:”Pas als jij rustig doet!!!”. Dan sta je daar te kijken hoe je ouders worstelen met een jonge die zichzelf misschien ook wel zou verminken als het te gek werd en een jongen die erg sterk was op dat moment en niet wist wat hij deed… Daar sta je naar te kijken en je ziet Linda staan achter het geworstel waar je naar toe rent en in huilen uitbarst… Ze neemt je mee naar de kantine en kroelt met je, maar je bent ontroostbaar,… Je 2e zus Annelies, neemt je mee naar een kamer waar niemand is en ze moet ook huilen… Annelies die moet huilen, nog nooit gezien…. Annelies die moet huilen, het gaat dan wel heel goed fout… Alle herinneringen die je ook maar een beetje hebt weggepompt komen boven, die nog op je netvlies lagen, komen nog veder omhoog, je leeft er weer helemaal in…. En ophouden met huilen??? Wat is dat…?? Je ziet je moeder even later huilen, je ziet zelfs stiekem je vader een traantje wegpinkt, oei, dat is fout… Daar gaat je avond dan, zal Judith ook zo doen?? Je weet het niet…
Je ouders zijn dus op en jij misschien stiekem ook, zelfs nu een paar jaar later is alles nog steeds niet goed… Je zit vast met herinneringen die je wel weg hebt, maar telkens weer omhoog worden gegooid door dat je zus weer terug gaat naar het apz… mijn opa heeft ondertussen niet lang meer en dat is maar beter ook, klinkt misschien r gard, maar hij is op… in de winkels zie je het soms ook: “op=op”. Helaas is dat nu bij mijn opa zo gekomen… mijn ouders hebben een vakantie nodig, maar kunnen het niet neen door het bedrijf en zo gaat je leven langzaam door….
Is misschien raar, maar toch gaat et heel langzaam vooruit, vergeleken met hoe het allemaal eerst was, kan ik dit misschien net iets beter noemen…. Ik heb alleen nooit de zus gehad waar je je voorbeeld uit moet nemen…. Maar ik heb zeker wel een zus gehad!!!!!! en ik ben ook blij, ik heb dingen geleerd, misschien op een harde manier en misschien ook niet, maar ik heb geleerd… Het is alleen zo, dat op het moment dat iets gebeurd dat zelf de kleine dingen heel hard aan komen en dat is niet even fijn… de kleine dingen staan er niet in beschreven, want dan kan ik door blijven gaan, maar ze komen hard aan…!!!!
Als je een puzzel maakt, moet je hem eerst breken en steeds weer komt er een goed stukje op een goed plekje hoe lang het ook duurt….
Tjah, dat was mijn kleine verhaaltje dan... het is nu bijna 6 jaar bezig en een deel van die tijd kan ik niet vergeten of vergeven... Mezelf heb ik ook altijd een deel schuld gegeven en het praten erover is soms moeilijk voor mij.... Begrijpen is voor andere mensen die buiten dit staan ook moeilijk en dat is te begrijpen....
Ik hoop wel dat ik iniedergeval iets commentaar op dit verhaal krijg, dat zou ik erg fijn vinden voor mezelf...
Liefs Inge
|