Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een betere stelling zou zijn:
Het moge duidelijk zijn dat dit een rechtswetenschappelijk vraagstuk betreft. In dit geval een die internationaal van aard is. Of de achtergebleven ouders het recht hebben om hun kind weer mee terug te nemen, hangt daarmee af van een aantal factoren, bijvoorbeeld de wetten het land waarin het kind zich bevindt en de relatie tussen Nederland en dat land. Aangezien deze informatie hier ontbreekt en mijn kennis over internationaal recht miniem is, kan ik deze stelling verder niet beantwoorden. Ik stel voor dat jullie hier een meer ethische vraag van maken. Zoiets als: "Het is ethisch aanvaardbaar je eigen kind, dat door een ander is ontvoerd naar een ander land en daar onder dwang op een plaats wordt gehouden, zo nodig met geweld daar weg te halen en mee terug te nemen naar je eigen land." |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb over dit onderwerp een aantal interressante boeken gelezen: 'In een Sluier gevangen' en 'niet zonder mijn kind (?geloof ik dat dat de titel was, van deel II) van Betty Mahmoody en 'Heroine of the Desert' van Donya Al Nahi.
In het begin lijkt het allemaal nog goed te gaan, een leuk huwelijk, in veel gevallen een goed moslimleven en dan komen er kinderen... De eerste jaren geven meestal niet... Maar dan.. Dan beseft de man dat zijn kinderen in een vrij, westers en democratisch land opgroeien met een westerse moeder en besluit dat het maar beter is als ze opgroeien in een (streng) islamitisch of soms arabisch land en neemt z'n kinderen mee. Ik vind het niet goed omdat: a. de moeder het recht heeft om voor haar kinderen te zorgen als zij hiertoe (mentaal) in staat is. Is zij dat niet, dan heeft ze op z'n minst het recht om haar kinderen van tijd tot tijd te zien, te spreken enz. b. Ik vind de omgeving waar de kinderen heen worden gesmokkeld geen goede plaats voor kinderen om op te groeien. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ad (2). Je doelt hier op de manier waarop het kind meegenomen. Ik bedoel iets anders, namelijk dat het niet zozeer gaat om hoe een kind meegenomen wordt, als wel dat het een reactie betreft op een eerdere ontvoering. Bij heldere zaken van ontvoering wordt veelal ook geweld gebruikt om de ontvoerde terug te krijgen. Wat dit betreft zie ik geen verschil met jullie voorbeeld. Waarin het wel verschilt, is dat we idd met kinderen te maken hebben, die wellicht niet op de hoogte zijn van wat gaande is. Dit wijst er wederom op dat het interessanter is om hier een ethische kwestie van te maken: Is het ethisch verantwoord om een kind, dat niet op de hoogte is van dat het ontvoerd is, (eventueel met geweld) terug te halen naar het eigen land? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
als een van de ouders het er niet mee eens is, is het weghalen van een kind een ontvoering.
als een van de ouders volgens de wet geen zeggenschap heeft is dit een achterlijke wet. als de ontvoerend ouder juridisch of normaal niet naar rede luistert is het gebruik van andere middelen op zijn plaats. ik ben het dus eens met de stelling. ik ga zelfs verder: Juridisch gezien moet de Nederlandse staat zijn burgers beschermen, als een ander land dit in de weg staat ben ik ervoor dat er zware middelen gebruikt worden, stel gewoon met heel europa en eventuele andere landen een volledig handelsembargo in voor zo'n achterlijk land, dan moet je eens zien hoe snel ze om zijn en de kinderen weer normaal thuiszitten. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Kamerlid Mariko Peters betrokken bij ontvoering' T_ID | 26 | 01-09-2011 11:58 | |
De Kantine |
Saai zijn kan niet meer, ik zou niet weten hoeee #976c, subparagraaf I-D Verwijderd | 501 | 03-05-2010 01:05 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ('was 't maar wah') Verwijderd | 500 | 08-05-2006 16:04 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 500 | 02-06-2005 14:02 | |
Dutroux Donald Duck | 234 | 06-07-2004 20:39 |