Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2004, 19:43
Mr T
Mr T is offline
Ik zat me zo af te vragen of je tijdsbesef of gevoel voor tijd veranderd naarmate je langer leeft. Zal het zo kunnen zijn dat het lijkt dat een dag/week/maand/jaar sneller of langzamer om gaat naarmate je ouder wordt?
Oud 08-06-2004, 19:53
Verwijderd
de tijd vliegt als je lol hebt
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 19:56
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
bij mij wel, in groep 4 was een schooljaar nog lang
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:44
Verwijderd
Lijkt me erg lastig te onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 22:53
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 08-06-2004 @ 19:56 :
bij mij wel, in groep 4 was een schooljaar nog lang
ik merk wel dat, hoe ouder ik word, hoe sneller ik voor mijn gevoel alwéér jarig ben
Tijd lijkt voor mij sneller te gaan in vergelijking met toen ik nog klein was.
Oud 09-06-2004, 09:56
Mr T
Mr T is offline
Citaat:
Qimm schreef op 08-06-2004 @ 23:53 :
ik merk wel dat, hoe ouder ik word, hoe sneller ik voor mijn gevoel alwéér jarig ben
Tijd lijkt voor mij sneller te gaan in vergelijking met toen ik nog klein was.
ja dat heb ik nu dus ook. Maar ik had pas bedacht dat dat juist helemaal niet logisch zou zijn, maar oud dat ik alweer ben, ik ben dus vergeten hoe ik dat had bedacht. Ik ga mijn best weer eens doen
Oud 09-06-2004, 13:57
I love stars
I love stars is offline
Je zou het kunnen onderzoeken. Bijv zet iemand van 12 , iemand van 30 en iemand van 65 in aparte kamers en laat hen aangeven waneer zij denken dat er een kwartier voorbij is gegaan. Herhaal dit dan wel een stuk of 100 keer , één onderzoek is niet betrouwbaar omdat, het ook verschillenden personen zijn. Maak hiervan gemiddelde's liggen ze redelijk ver van elkaar af dan zou je voorzichtig conclusies kunnen trekken en dat dan weer verder onderzoeken.

bijv. 12 jarigen denken dat de kwartier na 12,47 minuten voorbij is. 30 jarige na 14,53 minuten en 65 jarige na 16,78 minuten. Zo kan je concluderen dat de tijd bij 12 jarige ( voor hun gevoel)langzamer gaat en voor 65 ( voor hun gevoel) sneller.
Oud 10-06-2004, 15:31
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 09-06-2004 @ 14:57 :

-tekst-
Volgensmij gaat het hier niet om een korte periode van 15 minuten maar over een periode van bijvoorbeeld een jaar.

Bovendien lijkt me zo'n test ook helemaal niet goed werken. In dat kwatier verveel je je dood, en dat heeft denk ik wel invloed op hoe je de tijd beleeft.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 15:36
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ja, en dat een kwartier voor oude mensen voor hun gevoel misschien sneller voorbij gaat betekent niet dat ze minder goed een kwartier in kunnen schatten.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 18:30
Mr T
Mr T is offline
en oude mensen zijn sowieso nooit bij de tijd en dement als een koolraap dus das wel allemaal lastig om bij hun te onderzoeken...verder nog meningen ideëen/theoriën over dit idee?
Oud 10-06-2004, 19:00
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Mr.Beefy schreef op 10-06-2004 @ 19:30 :
en oude mensen zijn sowieso nooit bij de tijd en dement als een koolraap dus das wel allemaal lastig om bij hun te onderzoeken...verder nog meningen ideëen/theoriën over dit idee?
Mja als je ouder bent heb je al wat meer meegemaakt ben je wat geduldiger, wat rustiger. Als kind ben je jong, wil je de wereld nog ontdekken en als iemand je dan 5 minuten stil op een stoel laat zitten lijkt dat een eeuwigheid, terwijl oude mensen dagenlang in hun stoel zitten.
Oud 11-06-2004, 15:21
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 10-06-2004 @ 20:00 :
Mja als je ouder bent heb je al wat meer meegemaakt ben je wat geduldiger, wat rustiger. Als kind ben je jong, wil je de wereld nog ontdekken en als iemand je dan 5 minuten stil op een stoel laat zitten lijkt dat een eeuwigheid, terwijl oude mensen dagenlang in hun stoel zitten.
Ik ben nu nog ook best jong (toch? ), wil ook de wereld ontdekken etc. Maar toch lijkt een jaar veel korter te duren dan 10 jaar geleden.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 09:39
Verwijderd
het gaat steeds sneller heb ik t idee
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 19:30
-=>Knuckles<=-
-=>Knuckles<=- is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 13-06-2004 @ 10:39 :
het gaat steeds sneller heb ik t idee
dat heeft volgens mij echt wel met leeftijd te maken
als je ouder wordt heb je de meeste dingen wel gezien
en heb je meer geduld waardoor de tijd sneller gaat
Oud 30-06-2004, 18:58
puto
puto is offline
het heeft zeker met leeftijd te maken.
en volgens mij kunnen we uit de reacties toch aardig concluderen dat iedereen hier naarmate ze ouder worden, te tijd sneller vinden gaan?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 23:45
funky!
funky! is offline
Zie het zo: als je fietst langs een weg waar je nog nooit langs hebt gefietst, lijkt de weg veel langer te zijn, dan als je fietst langs een weg waar je honderden keren langs hebt gefietst (eigen ervaring )

Zo moet het ook ongeveer met het leven gaan.
Oud 01-07-2004, 17:50
Auryon
Auryon is offline
Het is wel zo dat de tijd sneller lijkt te gaan hoe ouder je wordt. Ik denk gewoon dat dat komt doordat je al meer tijd achter je hebt liggen.

Stel je maakt een reis van 1000 km, dan zullen de eerste kilometers maar traag vooruit gaan ("Zijn we nu nog maar 50 km ver?"). Maar hoe meer je hebt afgelegd hoe sneller de kilometers vliegen. Als je op 800 km bent, en je dus nog 200 km moet gaan, dan is het uiteindelijk ook nog maar 1/4 van de reeds afgelegde weg die je nog te gaan hebt. En dan heb je al meteen een gevoel dat je er al bijna bent.

Volgens mij is dat met tijd net hetzelfde. Als je 20 jaar bent is 1 jaar slechts een 20ste van je leven tot nu toe. Als je 5 jaar bent, is een jaar 1/5 van je leven...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 09:06
EggeD
EggeD is offline
Check topic "Gewenning", tweede of derde pagina, bij F&L.

Vanaf hier

Laatst gewijzigd op 02-07-2004 om 09:11.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 09:26
Paris in flames
Paris in flames is offline
boekentip:

Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt, van Douwe Draaisma. Een leuk en prettig te lezen boek over dit onderwerp.
En niet al te duur hehe... 13 euro dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 09:32
Jampot
Jampot is offline
vroeger duurde een jaar echt heel lang, nu zitten mijn dagven veel voller met allerlei troep, en ben ik veel meer bezig, wat leidt tot een gevoel van minder tijd.. dnek ik
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 14:45
mosterd
mosterd is offline
als je nu 1 uur op een trein moet wachten is dat best wel lang, maar als je over een dag terug denkt aan die dag denk je achja 1uur ging wel snel
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 10:07
A Narrator
A Narrator is offline
Ja, volgens mij veranderd je tijdsbesef dramatisch naar mate je ouder word. Want toen ik nog maar klein was duurde voor mij een dag veel langer dan nu.
Nu gaat alles heel erg snel, m'n proefwerkweek zit er al bijna weer op!!!
Oud 09-07-2004, 14:20
Slobber
Slobber is offline
We hebben toch met z'n allen berekend dat de tijd sneller gaat naarmate je zwaarder wordt? Zo komt een vlieg aan zijn reactievermogen en een olifant aan zijn logheid. Daarom duurt een jaar voor een kleuter van 25 kilo (hoe zwaar zijn die kindjes eigenlijk?) veel langer dan voor een middelbare scholier van 60 kilo.
Oud 09-07-2004, 22:20
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
We hebben toch met z'n allen berekend dat de tijd sneller gaat naarmate je zwaarder wordt? Zo komt een vlieg aan zijn reactievermogen en een olifant aan zijn logheid. Daarom duurt een jaar voor een kleuter van 25 kilo (hoe zwaar zijn die kindjes eigenlijk?) veel langer dan voor een middelbare scholier van 60 kilo.
ROFLMOA

Nee, dat hebben we niet 'berekend' en joost mag weten hoe je erop komt. Een olifant is log omdat signalen langer moeten reizen tussen lichaamsdelen en natuurlijk omdattie veel zwaarder is waardoor het veel meer energie kost om het geheel in beweging te zetten. Vergelijk dat met een vlieg die 1 cm lang is en 1 gram weegt (minder zelfs maar never mind). Reacties zijn vrijwel direct en de acties van de spieren hebben ook vrijwel direct effect. Dat heeft niks te maken met dat de tijd sneller of langzamer gaat....

Misschien ben je in de war met de relativiteitstheorie die stelt (omdat C constant is) dat wanneer een object de snelheid van het licht benaderd dat zijn tijd dan wel langzamer moet zijn.... Maar dat heeft hier niks mee te maken.

Tijdsbeleving (lijkt mij) is gebaseerd op de hoeveelheid gegevens die je verwerkt. Wanneer dit veel zijn (omdat je verveeld, of jonger bent) dan zul je langzamer tijd beleven. Maar als je druk bezig bent, of alcohol inneemt of bijvoorbeeld slaapt blijft er van dit tijdsbesef weinig over, omdat je zo weinig gegevens verwerkt.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 10:09
Q
Q is offline
Tijd is relatief, laten we dat eerst vastellen. Tijd wordt door ieder ander beleefd, naar mijn mening. Ik kan je wel zeggen dat ik uit persoonlijke ervaring heb ondervonden dat de tijd inderdaad steeds sneller lijkt te gaan. Voorbeeld: Ik ben al 24... waar is die tijd gebleven, wat heb ik in die tijd gedaan, vraag je jezelf dan af. Terwijl je op het moment , bijvoorbeel nu heel erg besefd dat het nog best lang duurt voordat je weer gaat slapen. Dus tijd op het moment zelf beleef je anders dan de langere tijd.

Hoe ouder je wordt hoe erger je besef is van de toekomst en hoe snel de tijd kan gaan. Maar of ik het zo over 20 jaar nog ervaar is nog de vraag, de tijd zal het leren...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2004, 21:07
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
ik denk dat het temaken heeft met hartslag.
Wordt die niet gemiddeld iets lager als je ouder word?

Zou wel toevallig zijn.
Oud 12-08-2004, 22:45
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
De zomervakantie's gaan sneller, maar het schooljaar gaat ook sneller, voor mijn gevoel .
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 14:15
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 09-07-2004 @ 23:20 :
ROFLMOA

Nee, dat hebben we niet 'berekend' en joost mag weten hoe je erop komt. Een olifant is log omdat signalen langer moeten reizen tussen lichaamsdelen en natuurlijk omdattie veel zwaarder is waardoor het veel meer energie kost om het geheel in beweging te zetten. Vergelijk dat met een vlieg die 1 cm lang is en 1 gram weegt (minder zelfs maar never mind). Reacties zijn vrijwel direct en de acties van de spieren hebben ook vrijwel direct effect. Dat heeft niks te maken met dat de tijd sneller of langzamer gaat....

Misschien ben je in de war met de relativiteitstheorie die stelt (omdat C constant is) dat wanneer een object de snelheid van het licht benaderd dat zijn tijd dan wel langzamer moet zijn.... Maar dat heeft hier niks mee te maken.

Tijdsbeleving (lijkt mij) is gebaseerd op de hoeveelheid gegevens die je verwerkt. Wanneer dit veel zijn (omdat je verveeld, of jonger bent) dan zul je langzamer tijd beleven. Maar als je druk bezig bent, of alcohol inneemt of bijvoorbeeld slaapt blijft er van dit tijdsbesef weinig over, omdat je zo weinig gegevens verwerkt.
Ik zou maar niet te hard lachen, want zijn opmerking is niet helemaal op lucht gebaseerd.

Volgens de algemene relativiteitstheorie verloopt een klok langzamer, naarmate het zich in een sterker zwaartekrachtsveld bevindt (langzamer in de zin van: vergeleken met een klok die niet in een zwaartekrachtsveld zit). Oftewel, een klok op het oppervlak van de aarde zal langzamer lopen, dan 1 op een satalliet. En ja, dit effect is te meten. Het is zelfs een effect waarvoor moet worden bijgesteld in GPS-technologie.

Dus ja, in zekere zin zal voor een zwaarder iemand de tijd iets langzamer verlopen. Want die creëert voor zichzelf een sterker zwaartekrachtsveld... Het effect is natuurlijk compleet verwaarloosbaar, maar het gaat om het idee
Oud 13-08-2004, 14:39
Neoma
Neoma is offline
Nee, een zwaarder iemand creëert een sterker zwaartekrachtsveld dan een lichter iemand, maar ondervindt er zelf geen enkele invloed van. De aarde of de zon ondervinden ook geen invloed van hun eigen zwaartekrachtsvelden, enkel van die van de ander.
Oud 13-08-2004, 15:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Neoma schreef op 13-08-2004 @ 15:39 :
Nee, een zwaarder iemand creëert een sterker zwaartekrachtsveld dan een lichter iemand, maar ondervindt er zelf geen enkele invloed van. De aarde of de zon ondervinden ook geen invloed van hun eigen zwaartekrachtsvelden, enkel van die van de ander.
klopt, maar met de uitzondering dat die velden de objecten in kwestie bij elkaar houden.
Oud 13-08-2004, 15:37
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Neoma schreef op 13-08-2004 @ 15:39 :
Voor zover ik weet wordt de zon nog altijd bijeen gehouden door zijn eigen zwaartekracht.
Oud 13-08-2004, 15:54
Neoma
Neoma is offline
Zie de post van T_ID, maar ik bedoelde dus dat de zon zelf geen effect ondervindt van de tijds-dilitatie die ontstaat door haar zwaartekrachtsveld. Alleen andere objecten die zich binnen haar zwaartekrachtsveld begeven zullen daar een effect van ondervinden. Je kunt bv. dus wel zeggen dat wanneer een dik en een dun persoon naast elkaar staan, de tijd van de dunne persoon langzamer loopt dan de tijd van de dikke, maar dit scheelt natuurlijk nog geen seconde in 100 miljard jaar.
Oud 14-08-2004, 22:34
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Neoma schreef op 13-08-2004 @ 16:54 :
Zie de post van T_ID, maar ik bedoelde dus dat de zon zelf geen effect ondervindt van de tijds-dilitatie die ontstaat door haar zwaartekrachtsveld. Alleen andere objecten die zich binnen haar zwaartekrachtsveld begeven zullen daar een effect van ondervinden. Je kunt bv. dus wel zeggen dat wanneer een dik en een dun persoon naast elkaar staan, de tijd van de dunne persoon langzamer loopt dan de tijd van de dikke, maar dit scheelt natuurlijk nog geen seconde in 100 miljard jaar.
"Alle andere objecten..."

Dat vind ik maar een rare uitspraak. Uiteindelijk is de zon ook opgebouwd uit losse atomen e.d. Wil je beweren dat die niet het effect van tijd-dilatatie ondervinden? Wanneer hoort een object bij de zon, en wanneer niet?

Ieder object dat zich in een gravitatie-put bevindt, ondervindt het effect; dus ook alle atomen waaruit de zon is opgebouwd.
Reageren

Regels voor berichten