![]() |
Verwijderd
de tijd vliegt als je lol hebt
![]() |
![]() |
bij mij wel, in groep 4 was een schooljaar nog lang
|
![]() |
Verwijderd
Lijkt me erg lastig te onderzoeken.
|
![]() |
Gespleten Geest schreef op 08-06-2004 @ 19:56 :
bij mij wel, in groep 4 was een schooljaar nog lang ![]() Tijd lijkt voor mij sneller te gaan in vergelijking met toen ik nog klein was.
Qimm schreef op 08-06-2004 @ 23:53 :
ik merk wel dat, hoe ouder ik word, hoe sneller ik voor mijn gevoel alwéér jarig ben ![]() Tijd lijkt voor mij sneller te gaan in vergelijking met toen ik nog klein was. ![]()
ja, en dat een kwartier voor oude mensen voor hun gevoel misschien sneller voorbij gaat betekent niet dat ze minder goed een kwartier in kunnen schatten.
|
![]() |
Mr.Beefy schreef op 10-06-2004 @ 19:30 :
en oude mensen zijn sowieso nooit bij de tijd en dement als een koolraap dus das wel allemaal lastig om bij hun te onderzoeken...verder nog meningen ideëen/theoriën over dit idee?
Verwijderd
De Veroorzaker schreef op 10-06-2004 @ 20:00 :
Mja als je ouder bent heb je al wat meer meegemaakt ben je wat geduldiger, wat rustiger. Als kind ben je jong, wil je de wereld nog ontdekken en als iemand je dan 5 minuten stil op een stoel laat zitten lijkt dat een eeuwigheid, terwijl oude mensen dagenlang in hun stoel zitten. ![]() |
![]() |
Verwijderd
het gaat steeds sneller heb ik t idee
|
![]() |
spacegirl schreef op 13-06-2004 @ 10:39 :
het gaat steeds sneller heb ik t idee als je ouder wordt heb je de meeste dingen wel gezien en heb je meer geduld waardoor de tijd sneller gaat
het heeft zeker met leeftijd te maken.
en volgens mij kunnen we uit de reacties toch aardig concluderen dat iedereen hier naarmate ze ouder worden, te tijd sneller vinden gaan? |
![]() |
Laatst gewijzigd op 02-07-2004 om 09:11. |
![]() |
boekentip:
Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt, van Douwe Draaisma. Een leuk en prettig te lezen boek over dit onderwerp. En niet al te duur hehe... 13 euro dacht ik. |
![]() |
vroeger duurde een jaar echt heel lang, nu zitten mijn dagven veel voller met allerlei troep, en ben ik veel meer bezig, wat leidt tot een gevoel van minder tijd.. dnek ik
![]() |
![]() |
als je nu 1 uur op een trein moet wachten is dat best wel lang, maar als je over een dag terug denkt aan die dag denk je achja 1uur ging wel snel
|
![]() |
De zomervakantie's gaan sneller, maar het schooljaar gaat ook sneller, voor mijn gevoel
![]() |
![]() |
dragonstorm schreef op 09-07-2004 @ 23:20 :
ROFLMOA Nee, dat hebben we niet 'berekend' en joost mag weten hoe je erop komt. Een olifant is log omdat signalen langer moeten reizen tussen lichaamsdelen en natuurlijk omdattie veel zwaarder is waardoor het veel meer energie kost om het geheel in beweging te zetten. Vergelijk dat met een vlieg die 1 cm lang is en 1 gram weegt (minder zelfs maar never mind). Reacties zijn vrijwel direct en de acties van de spieren hebben ook vrijwel direct effect. Dat heeft niks te maken met dat de tijd sneller of langzamer gaat.... Misschien ben je in de war met de relativiteitstheorie die stelt (omdat C constant is) dat wanneer een object de snelheid van het licht benaderd dat zijn tijd dan wel langzamer moet zijn.... Maar dat heeft hier niks mee te maken. Tijdsbeleving (lijkt mij) is gebaseerd op de hoeveelheid gegevens die je verwerkt. Wanneer dit veel zijn (omdat je verveeld, of jonger bent) dan zul je langzamer tijd beleven. Maar als je druk bezig bent, of alcohol inneemt of bijvoorbeeld slaapt blijft er van dit tijdsbesef weinig over, omdat je zo weinig gegevens verwerkt. Volgens de algemene relativiteitstheorie verloopt een klok langzamer, naarmate het zich in een sterker zwaartekrachtsveld bevindt (langzamer in de zin van: vergeleken met een klok die niet in een zwaartekrachtsveld zit). Oftewel, een klok op het oppervlak van de aarde zal langzamer lopen, dan 1 op een satalliet. En ja, dit effect is te meten. Het is zelfs een effect waarvoor moet worden bijgesteld in GPS-technologie. Dus ja, in zekere zin zal voor een zwaarder iemand de tijd iets langzamer verlopen. Want die creëert voor zichzelf een sterker zwaartekrachtsveld... Het effect is natuurlijk compleet verwaarloosbaar, maar het gaat om het idee ![]()
Neoma schreef op 13-08-2004 @ 15:39 :
Nee, een zwaarder iemand creëert een sterker zwaartekrachtsveld dan een lichter iemand, maar ondervindt er zelf geen enkele invloed van. De aarde of de zon ondervinden ook geen invloed van hun eigen zwaartekrachtsvelden, enkel van die van de ander.
Neoma schreef op 13-08-2004 @ 15:39 :
Nee, een zwaarder iemand creëert een sterker zwaartekrachtsveld dan een lichter iemand, maar ondervindt er zelf geen enkele invloed van. De aarde of de zon ondervinden ook geen invloed van hun eigen zwaartekrachtsvelden, enkel van die van de ander.
Neoma schreef op 13-08-2004 @ 16:54 :
Zie de post van T_ID, maar ik bedoelde dus dat de zon zelf geen effect ondervindt van de tijds-dilitatie die ontstaat door haar zwaartekrachtsveld. Alleen andere objecten die zich binnen haar zwaartekrachtsveld begeven zullen daar een effect van ondervinden. Je kunt bv. dus wel zeggen dat wanneer een dik en een dun persoon naast elkaar staan, de tijd van de dunne persoon langzamer loopt dan de tijd van de dikke, maar dit scheelt natuurlijk nog geen seconde in 100 miljard jaar. Dat vind ik maar een rare uitspraak. Uiteindelijk is de zon ook opgebouwd uit losse atomen e.d. Wil je beweren dat die niet het effect van tijd-dilatatie ondervinden? Wanneer hoort een object bij de zon, en wanneer niet? Ieder object dat zich in een gravitatie-put bevindt, ondervindt het effect; dus ook alle atomen waaruit de zon is opgebouwd.