Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2001, 20:16
Tampert
Tampert is offline
Bij deze de Nationale wetenschapsquiztopics. 5 vragen per topic lijkt me wel goed genoeg om erover te kunnen discussieren. LAat weten wat je denkt en discussieer lekker los op elkaars antwoorden ...

Vragen 1 t/m 5

1. Je hebt twee identieke glazen, één met rode en één met witte wijn. Je doet een lepeltje rode bij de witte. Je roert en je doet dan één lepeltje van de vermengde wijn in de rode. Welke wijn heeft de hoogste graad van vermenging?

a De 'rode' wijn.
b De 'witte' wijn.
c Beide dezelfde graad.

2. Aristoteles deed in zijn ‘Traktaat over de Meteorologie' de aanbeveling vlees altijd goed heet aan te braden, want dan zou het malser en sappiger blijven. Had hij gelijk?

aJa, als je het vlees snel dichtschroeit, kan het vocht er niet zo gemakkelijk uit.
bJa, maar dat geldt alleen voor jong spiervlees.
cNee, het vlees behoudt meer vocht wanneer het op matig vuur gebraden wordt.

3.Als je in een stille omgeving je vingers in je oren steekt, hoor je een laag rommelend geluid. Wat veroorzaakt dat geluid?

aHet pompen van je hart.
bDe spieren in je armen en handen.
cDe druk op je oorzenuwen.

4.Kun je beter leren met muziek op de achtergrond?

aJa, het geheugen functioneert beter met achtergrondmuziek.
bNee, als het stil is neem je de leerstof beter op.
cDat ligt aan het soort muziek. Klassieke muziek stimuleert het geheugen, popmuziek juist niet.

5.Wat is pijnlijker: geraakt te worden door een harde nieuwe tennisbal of door een slappe ouwe, die met dezelfde snelheid op je af komen?

aDe harde nieuwe.
bDe slappe ouwe.
cHet is allebei even pijnlijk.

vragen 6 t/m 10
vragen 11 t/m 15
vragen 16 t/m 20
Oud 04-12-2001, 16:59
autodropje
autodropje is offline
t zal waarschijnlijk wel fout zijn maar kga et toch proberen

1.b
2.a
3.c
4.b (of c denk ik, gok maar op b)
5.b!
Oud 04-12-2001, 17:08
juppeltje
juppeltje is offline
1 b , duh..
2 b (?)
3 c
4 c
5 a
Zo.
Oud 04-12-2001, 21:09
Tampert
Tampert is offline
even mijn eigen antwoorden (in overleg met een aantal mensen )
1. c
in een glas zitten zegmaar 20 000 moleculen, in een lepel 800. Je neemt dus 800 rode moleculen en roert die bij de witte wijn (even aannemen dat je het ideaal verdeelt). Dan bevat het glas dus 20 800 moleculen waarvan 800 rood. Dat is 3,8%. Dan pak je een lepel 'witte' wijn. Van die 800 moleculen zijn er 30 rood en 770 wit. Dit doe je in de rode wijn. Er zitten nu dus 770 witte moleculen in de rode wijn en 800 - 30 = 770 rode moleculen in de witte wijn. Dat is een even groot aantal.

OPM: In de praktijk zal niet ideaal geroerd worden, maar dit ksysteem klopt bij benadering wel.

2. a. Andere twee lijken mij niet waarschijnlijk. Verder geen echte reden.

3. c
a valt weg, daar is het kloppen te laag voor. b valt weg, als je twee potloden in je oor drukt hoor je het ook (proefondervindelijk vastgesteld )

4. a. Dit is een typische wetenschapsquizvraag met een typisch wetenschapsquizantwoord... Meer argumentatie heb ik niet

5. c. Volgens mij maakt het niet zovveel uit. De harde bal zal sneller terugkaatsen en zal dus meer kinetische energie omzetten in kinetische energie, de slappe bal zal echter kinetische energie omzetten in 'kreukeneergie', ik neem aan dat dat ongeveer evenveel is. De energie die niet wordt omgezet gaat je hoofd in.
Oud 04-12-2001, 21:18
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Tampert schreef:
5. c. Volgens mij maakt het niet zovveel uit. De harde bal zal sneller terugkaatsen en zal dus meer kinetische energie omzetten in kinetische energie, de slappe bal zal echter kinetische energie omzetten in 'kreukeneergie', ik neem aan dat dat ongeveer evenveel is. De energie die niet wordt omgezet gaat je hoofd in.
jawel een bal waar geen lucht in zit doet zeerder als ze even hard aankomen.
Als je een harde tennisbal tegen je aan krijgt word dat door de spanning in het leer opgevangen volgens mij en bij een slappe niet waardoor dat zeerder doet.
(probeer het maar eens met een voetbal, je moet tegen een slappe ook harder schoppen om em sneller te laten gaan)

denk ik dan
Oud 04-12-2001, 21:32
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Tampert schreef:
1. c
in een glas zitten zegmaar 20 000 moleculen, in een lepel 800. Je neemt dus 800 rode moleculen en roert die bij de witte wijn (even aannemen dat je het ideaal verdeelt). Dan bevat het glas dus 20 800 moleculen waarvan 800 rood. Dat is 3,8%. Dan pak je een lepel 'witte' wijn. Van die 800 moleculen zijn er 30 rood en 770 wit. Dit doe je in de rode wijn. Er zitten nu dus 770 witte moleculen in de rode wijn en 800 - 30 = 770 rode moleculen in de witte wijn. Dat is een even groot aantal.

OPM: In de praktijk zal niet ideaal geroerd worden, maar dit ksysteem klopt bij benadering wel.
deze heb ik ook met wat makkelijkere getallen geprobeerd en het klopt wel
Citaat:
180 in elk glas
20 gaan er in een lepel
20 rode uit a gaan bij de witte in b

a:160 rood
b:180 wit en 20 rood (samen 200, 2/20 is rood)

Dan wit roeren
pak je er dan weer een lepel uit met 2 rood en 18 wit (als je tenminste uitgaat van zodanig roeren dat dat precies klopt.)
deze lepel gaat in a

a: 162 rood en 18 wit
b: 162 wit en 18 rood

dus hetzelfde, alleen is in het ene glas rood en in het andere glas wit in de meerderheid

------------------
Be yourself, there are already so many others|Er zijn geen woorden voor, het is zo|Aan elk einde zit een nieuw begin.

[Dit bericht is aangepast door autodropje (04-12-2001).]
Oud 04-12-2001, 21:45
juppeltje
juppeltje is offline
autodropje?
waarom dee je dit? Het antwoord was toch al duidelijk? lama ik ga lekker slapen nu. enne waar blijven de reacties op de andere vragen? Deze topic is er toch 1 van 4 ?
Oud 05-12-2001, 13:00
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Tampert schreef:
4. a. Dit is een typische wetenschapsquizvraag met een typisch wetenschapsquizantwoord... Meer argumentatie heb ik niet

Bij 4 Weet ik heel zeker dat er verschil zit in het soort muziek. Muziek met zang leid iig meer af. Het beste was geloof ik monotome "gabber" muziek (mjah, weet et nie meer zeker, en ik heb et niet bedacht )

5. Twijfel... een slappe tennisbal zal meer kinetische energie op je overbrengen. Die zal namelijk minder ver terug stuiteren... Aan de andere kant zal dit in een over een langer tijdsbestek zijn...
Oud 05-12-2001, 13:28
GinnyPig
GinnyPig is offline
4 c
Tis zelfs zo dat mensen denken dat je door klassieke muziek slimmer wordt en ze het daarom aan hun kinderen laten horen (amerikanen... tsja...). Maar het stimuleert in ieder geval wel het geheugen.

De rest hadden jullie al...
Oud 06-12-2001, 17:04
pietje63
pietje63 is offline
1 is idd 7
Oud 07-12-2001, 20:34
DruidessI
DruidessI is offline
In verschillende artikelen op het Internet wordt beweerd dat het geheugen het best functioneert wanneer er GEEN muziek is, omdat er dan minder afleiders in de omgeving zijn.

Groetjes,
Suzan

[Dit bericht is aangepast door DruidessI (07-12-2001).]
Oud 26-12-2001, 20:47
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
juppeltje schreef:
autodropje?
waarom dee je dit? Het antwoord was toch al duidelijk? lama ik ga lekker slapen nu. enne waar blijven de reacties op de andere vragen? Deze topic is er toch 1 van 4 ?
ik had het zelf op een andere manier geprobeerd voor ik de uitleg van Tampert had. Ik vond het zelf een beetje ingewikkeld zoals hij het deed, daarom dacht ik zet mijn manier er ook ff bij die vind ik iets minder ingewikkeld
Oud 06-01-2002, 14:49
-DeJa-Vu
-DeJa-Vu is offline
Het is handiger/leuker als je NADAT de NWQ is geweest dit soort topics op internet zet. Waarom zijn er zo weinig discussies NADAT de quiz op tv is geweest?
Oud 06-01-2002, 16:38
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
-DeJa-Vu schreef:
Het is handiger/leuker als je NADAT de NWQ is geweest dit soort topics op internet zet. Waarom zijn er zo weinig discussies NADAT de quiz op tv is geweest?
Je kunt ze achteraf ook uppen...
Oud 07-01-2002, 13:42
Frituurdo
Frituurdo is offline
1. c
2. a
3. c
4. c
5. b
Reageren

Regels voor berichten