Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2004, 11:33
Verwijderd
Een tijdje terug had ik een discussie met een vriend over de temperaturen waarin bacteriën kunnen leven. Hij beweerde dat boven het kookpunt van water niks meer leeft, maar ik meende ooit ergens te hebben gelezen/gezien dat er bacteriën waren gevonden bij vulkanische bronnen op de zeebodem, in stoom & gassen van enkele honderden graden.

Wij heeft er gelijk?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2004, 13:09
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Benfatto jij hebt gelijk, ik heb ook maar ff een stukje daarover opgezocht. Hier is de link
http://www.planet.nl/planet/show/id=...6324/sc=294b95
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 16:34
Daevrem
Daevrem is offline
Hou wel het verschil in de gaten tussen omstandigheden waarin het organisme zich kan voortplanten en de omstandigheden waarin het organisme kan overleven.

Maar jij hebt dus gelijk.
Oud 06-07-2004, 19:11
Verwijderd
Mooi
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 21:44
nofi
nofi is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 06-07-2004 @ 17:34 :
Maar jij hebt dus gelijk.
Ik denk dat ze allebij gelijk hebben, tenminste naar stelling van de eerste post. Op de dieptes waar jij het over hebt is de druk zo hoog dat het zeewater rond de 121 graden waar het in het artikel hier boven over gaat nog lang niet kookt. Wat hij stelt klopt dus in dit geval.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 23:05
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
nofi schreef op 06-07-2004 @ 22:44 :
Ik denk dat ze allebij gelijk hebben, tenminste naar stelling van de eerste post. Op de dieptes waar jij het over hebt is de druk zo hoog dat het zeewater rond de 121 graden waar het in het artikel hier boven over gaat nog lang niet kookt. Wat hij stelt klopt dus in dit geval.
Beter lezen, het ging over het kookpunt van water = 100 gr bij normale druk.
Dus niet over kokend water
Oud 06-07-2004, 23:14
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 07-07-2004 @ 00:05 :
Beter lezen, het ging over het kookpunt van water = 100 gr bij normale druk.
Maar als de druk anders is, is het kookpunt ook anders, is wat nofi zegt Dus dan leven ze in feite niet boven het daar geldende kookpunt.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 23:19
Daevrem
Daevrem is offline
Ja maar het kookpunt is niet het punt waarom het water gaat koken maar het is gewoon 100 graden C.

Als water niet meer vloeibaar is dan zijn de biologische processen in cellen niet meer mogelijk.

Laatst gewijzigd op 06-07-2004 om 23:21.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 23:29
De Veroorzaker
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 07-07-2004 @ 00:14 :
Maar als de druk anders is, is het kookpunt ook anders, is wat nofi zegt Dus dan leven ze in feite niet boven het daar geldende kookpunt.
Wat Daevrem ook zegt, in de spreektaal is het kookpunt van water 100 graden.
Ik hoor mijn mama ook nooit over druk praten als ze staat te koken.

Nu ben ik in de war? Hoe lager de druk hoe .... het kookpunt?

Geen zin om mijn kaartje te pakken en de gaswet op te zoeken
Oud 06-07-2004, 23:45
Verwijderd
Hogere druk = hoger kookpunt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 00:12
Verwijderd
pV = nRT
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 01:04
De Veroorzaker
Bedankt.
Oud 10-07-2004, 19:05
Kozak
Kozak is offline
Ja op de zeebodem kookt het water juist sneller.
En dat een cel in kokend water niet werkt is niet waar. Een cel is zo kleinschalig dat het het effect van kokend water niet ondervind, het zou hetzelfde zijn als bij ons stroop zou koken, het blijft dan toch enigzins dezelfde rustige enigzins bubbelende substantie.

Het zijn trouwens ook geen bacterien die in die hete bronnen zitten maar Archea, dit is een levensvorm die veel op bacterien lijkt (men dacht eerst ook dat het bacterien waren) maar die o.a. een veel sterkere celwand heeft (door een bepaald eiwit/suiker coat eromheen). Archea (archea), Prokarya (bacterie), Eakarya (mens).
Oud 10-07-2004, 21:31
dragonstorm
dragonstorm is offline
Sneller?

Dat lijkt me niet als er vloeibaar water op 120 graden celsius op de bodem is...
M.a.w. alle wetten van de natuur spreken dat tegen.

En ga jij maar ns jezelf proberen te koken, kokend water maakt wel degelijk uit voor een cel. We hebbben het hier niet over nanoschaal oid....

En het zijn wel bacterien maar niet van een bekende soort.
'Bacterie' is een beschrijving van een bepaald aantal organismes, niet een gedefinieerd aantal soorten.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 22:59
Daevrem
Daevrem is offline
Oke, we hebben het niet over bacterieen maar over eencelligen, ten minste over de organismen in dat articel hierboven die dus bij die fosforvolkanen diep in de oceaan leven. Lijkt een klein verschil maar is eigenlijk best een groot verschil. Een eencellig dier heeft een celkern en kan daardoor veel ingewikkeldere processen hebben in de cel zelf. Het bijzonderste aan deze organismen is eigenlijk dat ze zonder licht leven.

Water kookt onder hoger druk bij een veel hogere temperatuur. Water kookt als het verdampt naar gasvorm. Dit gebeurd als de bindingen tussen de moleculen los breken. Dit kan bv doordat de moleculen door de warmte-energie heel snel heen en weer trillen. Want door dat trillen gaan ze steeds verder uit elkaar staan en dan kunnen ze ontsnappen aan elkaars invloed en dus gasvormig worden.

Onder hoge druk is er meer energie nodig. Want de druk drukt de moleculen tegen elkaar aan.

Verder over leven in kokend water. Het punt is dat als het water in de cel zelf gaat koken en dus gasvormig wordt de processen in de cel die leven zoals wij dat kennen mogelijk maken niet meer mogelijk zijn omdat kokend water niet die essientiele eigenschappen als vloeibaar water heeft.
Oud 11-07-2004, 12:49
sexylexy
sexylexy is offline
volgens mij wel onder het kookpunt, maar dieper is het kookpunt hoger
Oud 11-07-2004, 15:30
De Veroorzaker
Citaat:
dragonstorm schreef op 10-07-2004 @ 22:31 :
Sneller?

Dat lijkt me niet als er vloeibaar water op 120 graden celsius op de bodem is...
M.a.w. alle wetten van de natuur spreken dat tegen.

En ga jij maar ns jezelf proberen te koken, kokend water maakt wel degelijk uit voor een cel. We hebbben het hier niet over nanoschaal oid....

En het zijn wel bacterien maar niet van een bekende soort.
'Bacterie' is een beschrijving van een bepaald aantal organismes, niet een gedefinieerd aantal soorten.

Wat bedoel je nu precies?
We hebben het hier volgens mij over micro-schaal. Micro-organismen. Microbiologie. Makes sense to me.
Oud 30-07-2004, 11:47
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Bacteriën vind je overal.

Ze zijn in radioactief afval gevonden, bij extreem lage ph waardes.
En er zijn zelfs bacteriekoloniën (streptococcen) op een (foto/video)camera (van een voorgaande missie) op de maan gevonden.

Als er ergens ruimte is, dan zal leven zich daar gaan ontwikkelen, vrijwel ongeacht de omstandigheden.

Groetjes
Ben(die er dan ook heilig van overtuigd is dat er buitenaards leven is
Oud 30-07-2004, 11:51
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Kozak schreef op 10-07-2004 @ 20:05 :
knip knip(mens).
De kooktemperatuur is recht evenredig met de druk.

Dus hoe hoger de druk, hoe hoger het kookpunt komt te liggen.

Water dat je op Mars neergooit, gaat direct koken, vanwege de lage druk.

Dus dat klopt niet wat je zegt.

Groetjes
Ben(die het een begrijpelijke fout vind
Oud 30-07-2004, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef op 30-07-2004 @ 12:51 :
De kooktemperatuur is recht evenredig met de druk.
Dat geldt alleen voor een ideaal gas, dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 12:11
Kozak
Kozak is offline
Oei oei, wat een fout . Mijn kennis over druk was al niet zo fris meer maar ik had ergens gelezen dat het op een berg langer duurt voordat aardappels gaar zijn, dus ik dacht dat het langer duurde voordat het water kookte. Waarbij ik koken aan gaar worden koppelde terwijl ik temperatuur aan gaar worden had moeten koppelen *slaps head with hand*.
Reageren

Regels voor berichten