Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2004, 11:50
FulltimePsycho
FulltimePsycho is offline
Mijn computer maakt niet te weinig geluid, maar als ie langer dan een uur of 2 aan staat, begint ie van binnen te warm te worden en dus te haperen (op de warmere/benauwdere zomerdagen is een minuut of 20 genoeg).
Nu wil ik na de vakantie mijn computer op 2 punten verbeteren (naja 3, ik wil de kleur van de buitenkant veranderen, maar of dat nou echt verbeteren is )

-Ik wil hem koeler maken
-Ik wil hem stiller maken

Nu weet ik dat hem koeler maken niet zo moeilijk is:
meer koelers er in stoppen. Ook wil ik een big-tower aanschaffen zodat het allemaal wat meer ruimte heeft, en dus de warme lucht meer ruimte heeft.

Maar het nadeel van meer koelers is meer herrie en dat maakt ie genoeg, dus ook daar wil ik wat aan doen.

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe maak ik mijn pc koeler en/of stiller?
Oud 28-07-2004, 12:01
MacArt
MacArt is offline
-waterkoeling, relatief stil en erg koel..
-speciale koelblokken voor je cpu, b.v zalman cu3500 oid of de tower112 van ehhh thermaltek? iig kopere meuk, met evt heatpipes. Dat koelt beter. En grotere fans voor minder herrie.

als je wat specifieker verteld wat voor'n hardware je hebt, kan ik misschien nog wel wat meer tips geven..
Oud 28-07-2004, 12:36
Verwijderd
Doorgaans is het niet nodig om 500CFM door je kast te laten woeien, hoor. Wanneer je ruimte hebt voor 4 8x8-fans (ik hoop dat dàt wel het geval is gezien het feit dat je specifiek gaat kijken voor een kast met betere mogelijkheden tot koelen) en die ook gebruikt (2x in, 2x out) op 7 of 5V hoor je ze amper tot niet en heb je toch een behoorlijke koeling.

As for the rest; je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Waterkoeling is inderdaad een aardige doch dure oplossing (of je moet gaan kijken naar de goedkopere sets van bijvoorbeeld Thermaltake (Aquarius II)), passieve heatsinks of koelblokken voor op de hypothetische waterkoeling monteren op je videokaart vergt vaak handigheid èn de garantie vervalt.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 12:45
FulltimePsycho
Specificaties van mijn systeem:

Behuizing: 300W ATX midi-toren
Moederbord: Asus A7V333
Processor: AMD Athlon XP 1800+
Koeler: Cooler Master CP5-8JDIF-0L
Geheugen: 256 MB DRR2700
Harddisk: een 2 Gb schijfje en een 40 Gb Maxtor DiamondMax 40 ATA 66
Videokaart: XFX GeForrce FX5500
Geluidskaart: Soundblaster Live met Livedrive 2
Dvd-speler: Aopen DVD-1648
CD-ReWriter: Plextor PlexWriter 40/12/40A
Tv-kaart: Leadtek Winfast TV2000 Deluxe
Netwerk kaart: HP 10/100TX

En nog 1 case-fan

Volgens mij heb ik dan mijn systeem

Laatst gewijzigd op 28-07-2004 om 13:06.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 12:50
Verwijderd
Citaat:
FulltimePsycho schreef op 28-07-2004 @ 13:45 :
Specificaties van mijn systeem:

Behuizing: 300W ATX midi-toren
Moederbord: Asus A7V333
Processor: AMD Athlon XP 1800+
Koeler: Cooler Master CP5-8JDIF-0L
Geheugen: 256 MB DRR2700
Harddisk: een 2 Gb schijfje en een 40 Gb Maxtor DiamondMax 40 ATA 66
Videokaart: XFX GeForrce FX5500
Geluidskaart: Soundblaster Live met Livedrive 2
Dvd-speler: Aopen DVD-1648
CD-ReWriter: Plextor PlexWriter 40/12/40A
Tv-kaart: Leadtek Winfast TV2000 Deluxe
Netwerk kaart: HP 10/100TX

En nog 1 case-fan

Volgend mij heb ik dan mijn systeem
Wat ik zou doen is die 2GB schijf d'r uit halen, en hèèl rap. Je hebt er niets aan wat HD-ruimte betreft, voor de rest genereert het alleen maar warmte in je kast en verspil je er ruimte (en mogelijk airflow) aan.

Als je die zooi in een Chieftec Dragon Midi zet -->

kun je het e.e.a. heerlijk koelen èn stil houden met 4 simpele 8x8 fans.

Edit:

http://www.chieftec.com/products/Workcolor/Dragon.htm

Edit 2:

Je zou ook je processor kunnen vervangen met een koeler exemplaar. Het moet raar lopen wil jij geen Palomino hebben, die staan bekend als heethoofden. Scoor een XP2200+ of XP2400+ -- die zijn verkrijgbaar met Thoroughbred A-core (scheelt je zeker een graad of 10). En wat niet van je CPU-heatsink af komt, hoeft ook niet afgevoerd te worden (aan hitte).

Edit 3: Werk dan ook alle kabels in je machine zo netjes mogelijk weg, en gebruik rounded IDE-kabels in ieder geval voor je CD/DVD-drives.

Laatst gewijzigd op 28-07-2004 om 12:54.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 13:00
FulltimePsycho
Citaat:
Dobermann schreef op 28-07-2004 @ 13:50 :
Wat ik zou doen is die 2GB schijf d'r uit halen, en hèèl rap. Je hebt er niets aan wat HD-ruimte betreft, voor de rest genereert het alleen maar warmte in je kast en verspil je er ruimte (en mogelijk airflow) aan.
Dat was ik sowieso van plan, ik wil um vervangen door een grote schijn (120/160 Gb)

Zou een big tower niet handiger zijn dan een midi?
Oud 28-07-2004, 13:03
Verwijderd
Citaat:
FulltimePsycho schreef op 28-07-2004 @ 14:00 :
Dat was ik sowieso van plan, ik wil um vervangen door een grote schijn (120/160 Gb)

Zou een big tower niet handiger zijn dan een midi?
Mwach. Als je een bigass waterkoeling intern wilt houden wel.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 13:05
FulltimePsycho
Citaat:
Dobermann schreef op 28-07-2004 @ 14:03 :
Mwach. Als je een bigass waterkoeling intern wilt houden wel.
In een bigtower kun je al je schijven verder uit elkaar plaatsen dus dat zou toch ook moeten zorgen voor wat meer koelte -of zit ik dan weer raar te denken?-
Oud 28-07-2004, 13:08
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
FulltimePsycho schreef op 28-07-2004 @ 14:05 :
In een bigtower kun je al je schijven verder uit elkaar plaatsen dus dat zou toch ook moeten zorgen voor wat meer koelte -of zit ik dan weer raar te denken?-
Nee je hebt dan meer airflow dus koelers nodig. Je kunt beter voor een kleine waterkoeling set gaan (maar wel een radiator erbij met 120mm fan). Een bigtower heeft groter oppervlak van de wanden en dergelijke waardoor er meer resonantie optreed en dus is een midi tower minder lawaaiig. De Chieftec kasten wegen zonder voeding iets van 18 kilo, dus zijn stevig genoeg om niet al teveel lawaai te maken.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 13:15
FulltimePsycho
Citaat:
]{ing schreef op 28-07-2004 @ 14:08 :
Nee je hebt dan meer airflow dus koelers nodig. Je kunt beter voor een kleine waterkoeling set gaan (maar wel een radiator erbij met 120mm fan). Een bigtower heeft groter oppervlak van de wanden en dergelijke waardoor er meer resonantie optreed en dus is een midi tower minder lawaaiig. De Chieftec kasten wegen zonder voeding iets van 18 kilo, dus zijn stevig genoeg om niet al teveel lawaai te maken.
Daar zit natuurlijk wat in ;-)
Wat voor waterkoelingset moet ik dan aan gaan denken -en aan wat voor prijzen-

Zijn er verder nog dingen die verstandig zijn om te veranderen/aan te schaffen?
Oud 28-07-2004, 13:22
FulltimePsycho
Als ik aan waterkoeling moet gaan denken, kan ik dat niet gewoon een watergekoelde kast kopen?

zoals de Koolance PC2-601BW?

Dan hoef ik niet te zoeken naar een kast en een koeler....
Oud 28-07-2004, 13:36
]{ing
]{ing is offline
Zo'n koolance set werkt wel ja. De losse onderdelen voor waterkoeling zijn vrij duur. Denk ongeveer aan dit; 50 euro voor CPU blok, 40 voor VGA blok (mits nodig), 40 voor een pomp en nog wat meer voor een radiator (beetje radiator kost al snel 50 euro). Met slangen enzo erbij zit je aan 200 euro. Voor dat geld heb je veel vergelijkbare setjes zoals die van Asetek. Koolance heeft natuurlijk een pomp/radiator en koelblokjes met minder capaciteit maar dan heb je wel een makkelijke oplossing en het ziet er op zichzelf al goed uit.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 13:56
FulltimePsycho
Heb net een review op internet gelezen van die Koolance-set

en wat ik daar las beval me wel.
Zijn er hier mensen die het tegen deel kunnen aangeven?

*de site heeft ineens een wachtwoord er op zitten...

Laatst gewijzigd op 28-07-2004 om 14:17.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 15:27
Verwijderd
Gaaf spul

Overigens hoor ik mijn eigen PC vrijwel niet. Dat is gewoon een stock-kast met verder alleen maar fans met een grote diameter (92 en 120 mm) op 5V in plaats van 12V. Stille harddisk (Hitachi Deskstar), stille temperatuurgeregelde CPU-fan (Arctic) en temperatuurgeregelde fan in de voeding.

Knutselen is leuk en vooral handig als je geen zin hebt om honderden eurie uit te geven voor een superdeluxe waterkoelingskit of een gave behuizing.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 17:15
Verwijderd
Met het stil maken van je PC val je helaas vaak van het een in het ander. Zo heb ik nu een stille voeding en een stille CPU-fan, maar echt stil is het allemaal nog steeds niet. Dit wordt dan weer veroorzaakt door de Leadtek GF4 en twee Maxtor Harddisks.

Voordat de boel dus echt onhoorbaar is, moet je echt even stil staan bij alles wat geluid produceert.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 20:42
M@rco
M@rco is offline
Ik zou gaan voor een kast met ruimte voor 120mm fans i.p.v. 80mm. Echt stukken beter.

Mijn systeem is nu ook redelijk stil; heb nu een 120mm outtake fan (nog wel gewoon op 12v), een temperatuurgeregelde HSF van Arctic, stille Zalman voeding en een Arctic VGA Silencer op mijn 9800 Pro. Eindelijk rust
Oud 29-07-2004, 00:44
SubbehQ
SubbehQ is offline
vraagje: hoe zorg je er voor dat hij op bijvoorbeeld 5v loopt. Welke van de 4 draaitjes moeten dan uit de molexstekker
Oud 29-07-2004, 01:04
Verwijderd
Citaat:
SubbehQ schreef op 29-07-2004 @ 01:44 :
vraagje: hoe zorg je er voor dat hij op bijvoorbeeld 5v loopt. Welke van de 4 draaitjes moeten dan uit de molexstekker

Da's niet zo moeilijk..

5V: FAN GEEL/ZWART --> MOLEX ROOD/ZWART

7V: FAN GEEL/ZWART --> MOLEX GEEL/ROOD
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 01:05
Verwijderd
Citaat:
PIE schreef op 28-07-2004 @ 18:15 :
Met het stil maken van je PC val je helaas vaak van het een in het ander. Zo heb ik nu een stille voeding en een stille CPU-fan, maar echt stil is het allemaal nog steeds niet. Dit wordt dan weer veroorzaakt door de Leadtek GF4 en twee Maxtor Harddisks.

Voordat de boel dus echt onhoorbaar is, moet je echt even stil staan bij alles wat geluid produceert.
Mwach, je HDD kun je wel dempen door bijvoorbeeld isolatiemateriaal in je case te monteren.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 08:09
FulltimePsycho
Ik heb wat rekenwerk gedaan en met zo'n koolance toren komt het totaal toch nog tussen de 300 en 400 euro uit, vanwege alle dingen die er nog bijgekocht moeten worden (de koelstukken zitten er niet bij).

Als ik een goed gekoeld en redelijk stil luchtgekoeld systeem bouw, wat zijn dan de verstandigste aankopen?

En zijn er nog mensen met goede geluidsdempingstips?
Oud 29-07-2004, 09:07
Jolt
Jolt is offline
- Vga silencer, artic silencer of die passief gekoelde van zalman.
- Zalman koeler voor de cpu(moet je ff kijken welke jij beste vind en op je moederbord past)
-Eventuel in je kast isolatie materiaal
-120 mm fans kopen en geen rotte 40 mm of zo
Oud 29-07-2004, 09:31
FulltimePsycho
Een vraagje over passieve koeling:

Als je de zooi passief koelt, kun je dan nog altijd veel van je pc vergen, krijg je dan niet dat je na een tijdje (zeker met warm weer) slecht gekoelde componenten krijgt door gebrek aan koude lucht?
Oud 29-07-2004, 09:39
Verwijderd
Citaat:
FulltimePsycho schreef op 29-07-2004 @ 09:09 :
Ik heb wat rekenwerk gedaan en met zo'n koolance toren komt het totaal toch nog tussen de 300 en 400 euro uit, vanwege alle dingen die er nog bijgekocht moeten worden (de koelstukken zitten er niet bij).

Als ik een goed gekoeld en redelijk stil luchtgekoeld systeem bouw, wat zijn dan de verstandigste aankopen?

En zijn er nog mensen met goede geluidsdempingstips?
Je zou eens kunnen kijken hoe die Koolance presteert t.o.v. alleen kant-en-klaar setjes, of het prijsverschil mogelijk prestatieverschil überhaupt wel waard is. Asetek, Dangerden, noem maar op maken behoorlijke dingen. Als je zelf losse dingen bij elkaar wilt sprokkelen kun je gewoon reviews lezen van radiatoren/blokjes. Maak je niet al te druk om de pomp in het setje; gewoon de lichtste Sicce of Eheim die je vinden kunt. Hoeveel liter per uur 't ding kan pompen doet to-taal niet ter zake; 300L/u zal net zo goed presteren als 1200L/u dit omdat water gigantisch veel hitte op kan nemen. Een goede radiator is 100x belangrijker, alsmede een goede heatsink.

Bij de Gamma kun je gewoon insolatiefoam halen en dat aan de binnenkant van je kast plakken. Met die Chieftec-cases kun je ook nog eens een kant-en-klaar pakketje halen dat helemaal op maat gesneden is voor die kast.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 09:40
Verwijderd
Citaat:
FulltimePsycho schreef op 29-07-2004 @ 10:31 :
Een vraagje over passieve koeling:

Als je de zooi passief koelt, kun je dan nog altijd veel van je pc vergen, krijg je dan niet dat je na een tijdje (zeker met warm weer) slecht gekoelde componenten krijgt door gebrek aan koude lucht?
Juist met passieve koeling is een "knisperend briesje" door je kast weldegelijk gewenst. 't Hoeft niet veel te zijn, maar wel wàt, en dan ook nog eens op de juiste manier (intakes laag, outtakes hoog in de behuizing).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten