Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2004, 22:54
Verwijderd
De komende nachten regent het meteoren

di 10/08/04 - Rond deze tijd van het jaar is opnieuw de meteorenzwerm Perseïden op zijn hoogtepunt. De aarde vliegt door een wolk stofdeeltjes achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle, die dan verbranden in de atmosfeer. In de nacht van woensdag op donderdag wordt de maximale activiteit verwacht.

Om vallende sterren waar te nemen is geen telescoop of verrekijker nodig. Die zijn zelfs niet nuttig want men moet een groot deel van de nachthemel bekijken om ze te ontdekken.

Meteoren kunnen op elk ogenblik en vanuit elke richting komen, maar meestal komen ze in zwermen op bepaalde ogenblikken van het jaar. De Perseïden die we nu kunnen zien, zijn altijd snel, zo'n 60 km per seconde, en laten vaak een nalichtend spoor na gedurende enkele tienden van een seconde. Meteoren van dezelfde zwerm lijken een punt aan de hemel te ontvluchten, de zogenaamde radiant. Voor de Perseïden ligt die in het sterrenbeeld Perseus, vandaar de naam, in het noordoosten.

De meeste meteoren worden verwacht in de nacht van 11 op 12 augustus, met mogelijk een korte extra piek rond 22.50 uur, en in de nacht van 12 op 13 augustus.

Brokken van de komeet 109P/Swift-Tuttle

Het ruimtestof waar de aarde door passeert, is afkomstig van de komeet 109P/Swift-Tuttle. Bij elke passage van de komeet om onze zon, zo om de 130 jaar, breken grote geisers van stof en gas door de korst van de komeet. Dat vormt een spoor, te vergelijken met het condensatiespoor van een vliegtuig.

En net zoals het spoor van een vliegtuig, deint het stofspoor van een komeet uit tot het nauwelijks nog een spoor vormt. Een meteorenzwerm ontstaat dan ook alleen als de aarde door een recent stofspoor vliegt dat nog niet is uitgedeind en waar veel stofdeeltjes bij elkaar zitten.

Meteoroïden, meteoren en meteorieten

De kleinste vaste lichamen in ons zonnestelsel heten meteoroïden. Ze zijn meestal niet groter dan een zandkorreltje. Er zijn er wel zo veel van dat de aarde er dagelijks ontelbare ontmoet. De meteoroïden komen dan met een snelheid van enkele tientallen km per seconde in botsing met de dampkring en worden door de wrijving uiteengerukt in losse moleculen. Ze verdampen als het ware.

De wrijving zorgt ook voor het oplichten van de omringende lucht, de lichtstreep die we 's nachts kunnen zien. Die lichtstreep noemen we een vallende ster of meteoor.

Grotere meteoroïden kunnen de tocht door de dampkring gedeeltelijk overleven en inslaan op de aarde. Datgene wat inslaat, noemt men een meteoriet.

Ook wanneer een meteoroïde zeer klein is, kan hij op aarde terechtkomen. Door de wrijving worden de kleine stukjes zo fel afgeremd, dat ze niet warm genoeg worden om op te branden. Geschat wordt dat er dagelijks tussen 1000 en 10.000 ton meteorietenstof op aarde terechtkomt.

Bron: VRT NIEUWSDIENST - http://vrtnieuws.streampower.be/nieu...ren/index.html

Laatst gewijzigd op 10-08-2004 om 23:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2004, 22:55
Verwijderd
ik ga zien! (als ze tenminste voldoende zichtbaar zijn..)
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 22:58
Neoma
Neoma is offline
Voorlopig is het zwaar bewolkt hier, als de bewolking wegtrekt ga ik zeker ff kijken.
Oud 10-08-2004, 23:34
Verwijderd
Geen tijd voor...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 01:02
T_ID
T_ID is offline
in Frankrijk waar we altijd op vakantie gaan stikt het altijd van de vallende sterren, daar is het trouwens ook donker genoeg om dat soort zaken te zien.
hier in Nederland is zoveel omgevingslicht dat je net zo goed een bouwlamp op je snuf kunt zetten, er veel zal het niet uitmaken voor wat je aan sterren ziet.
Oud 11-08-2004, 01:09
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2004 @ 02:02 :
in Frankrijk waar we altijd op vakantie gaan stikt het altijd van de vallende sterren, daar is het trouwens ook donker genoeg om dat soort zaken te zien.
hier in Nederland is zoveel omgevingslicht dat je net zo goed een bouwlamp op je snuf kunt zetten, er veel zal het niet uitmaken voor wat je aan sterren ziet.
wat moeten wij dan zeggen? Astronauten weten vanuit de ruimte ons land zo liggen doordat het een lichtgevend geheel is.. de lichtpolutie is nergens zo groot ter wereld als in België (en is Las Vegas ).. toch koester ik enige hoop..
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 07:48
Verwijderd
*benieuwd*
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 07:53
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2004 @ 01:02 :
hier anders niet
Oud 11-08-2004, 12:26
REIE
REIE is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 10-08-2004 @ 23:54 :
[B]Ook wanneer een meteoroïde zeer klein is, kan hij op aarde terechtkomen. Door de wrijving worden de kleine stukjes zo fel afgeremd, dat ze niet warm genoeg worden om op te branden. Geschat wordt dat er dagelijks tussen 1000 en 10.000 ton meteorietenstof op aarde terechtkomt.
Oh, dus daar komt die stoflaag in mijn kamer vandaan
Oud 11-08-2004, 15:01
Upke
Upke is offline
De aarde vlieg door een stofwolk? Is het niet andersom, de stofwolk vliegt richting aarde?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 15:09
Neoma
Neoma is offline
Beide uitspraken zijn even geldig.
Oud 11-08-2004, 15:13
Verwijderd
Ik ga er naar kijken.. ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Neoma schreef op 11-08-2004 @ 16:09 :
idd
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 15:34
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Neoma schreef op 11-08-2004 @ 16:09 :
hmz.. de aarde draait al tijden hetzelfde rondje, dus de stofwolk kruist ons pad niet andersom, zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 15:46
Neoma
Neoma is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 11-08-2004 @ 16:34 :
hmz.. de aarde draait al tijden hetzelfde rondje, dus de stofwolk kruist ons pad niet andersom, zou ik zeggen
Beweging is relatief. Vanuit ons oogpunt staat de aarde stil en kruist de stofwolk ons, maar vanuit het oogpunt van de stofwolk staat de stofwolk stil en beweegt de aarde er doorheen. Welke uitspraak geldig is, hangt dus af vanuit welk oogpunt of "inertiaal stelsel" je het bekijkt, objectief gezien zijn ze beide even geldig.
Oud 11-08-2004, 20:25
Skilly
Skilly is offline
Voor mij balen want Perseus zit bij mij helemaal aan de horizon waar net al die huizen voor staan met verlichting. Ik hoop dat de stroom uitvalt in Rijnmond wanneer ik de Peiseiden wil gaan zin
Oud 13-08-2004, 11:50
Mr T
Mr T is offline
Citaat:
Neoma schreef op 11-08-2004 @ 16:46 :
Beweging is relatief. Vanuit ons oogpunt staat de aarde stil en kruist de stofwolk ons, maar vanuit het oogpunt van de stofwolk staat de stofwolk stil en beweegt de aarde er doorheen. Welke uitspraak geldig is, hangt dus af vanuit welk oogpunt of "inertiaal stelsel" je het bekijkt, objectief gezien zijn ze beide even geldig.
in principe heb je gelijk, maar wij bekijken die wolk vanaf de aarde en niet andersom, dus voor 'ons' kruist die stofwolk 'ons' pad.
Oud 13-08-2004, 15:29
Verwijderd
ik bivakkeer al in de tuin met mijn vangnetje ¬_¬
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 21:55
Verwijderd
Ik heb er woensdag een paar gezien. Alleen jammer dat het bewolkt was en dat ik pijn in m'n nek kreeg van het naar boven kijken.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 22:41
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 13-08-2004 @ 22:55 :
Ik heb er woensdag een paar gezien. Alleen jammer dat het bewolkt was en dat ik pijn in m'n nek kreeg van het naar boven kijken.
haha ik ben dr eigelijk nog niet naar gaan zien en ik ben dan nog wel de topicstarter..

beetje vergeten enz, en hier ist ook best wel bewolkt..
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:34
Saycheese
Saycheese is offline
Ik heb woensdagavond met mn vader in de tuin gezeten, tuinstoel in ligstand en kijken maar. Het viel wat tegen, het hoogtepunt was waarschijnlijk een dag later, maar toen zou het gaan regenen dus keken we woensdag maar. Er waren een paar kleintjes, van die korte flitsen aan de hemel, maar we hebben één hele mooie gezien, die kwam van rechts naar links recht over onze hoofden heen scheren, heel helder en fel, het was net een vuurpijl. Daarna zijn we maar naar bed gegaan
Oud 14-08-2004, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Saycheese schreef op 14-08-2004 @ 17:34 :
Ik heb woensdagavond met mn vader in de tuin gezeten, tuinstoel in ligstand en kijken maar. Het viel wat tegen, het hoogtepunt was waarschijnlijk een dag later, maar toen zou het gaan regenen dus keken we woensdag maar. Er waren een paar kleintjes, van die korte flitsen aan de hemel, maar we hebben één hele mooie gezien, die kwam van rechts naar links recht over onze hoofden heen scheren, heel helder en fel, het was net een vuurpijl. Daarna zijn we maar naar bed gegaan
leuk
deed ik vorig jaar ook, toen was ik aan de kust en hadden we een heldere hemel!!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 13:28
Adriaanbanaan
Adriaanbanaan is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2004 @ 02:02 :
idem
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten