Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2004, 15:13
sjoeltie
sjoeltie is offline
Hoe belangrijk is humor voor de mens???

Waardoor onstaat humor??? Misschien moet je je dat eerst afvragen om te bepalen of humor belangrijk is...Wanneer de mens in tijden van onderdrukking leven, maakt men vaak gebruik van humor...Joodse humor is hier een goed voorbeeld van...In de kampen werd er veel aan stand-up comedy gedaan...Max Taillieur, één der grootste joodse grappenmakers, schreef enkel grappen over de ellende van de joden...Mensen die onder het juk van het stalinisme leefden hebben de meest schitterende grappen bedacht...Alsof humor een soort uitlaatklep is...

Onvrede met de situatie is vaak een bron van humor...Hedendaagse cabaretiers doen vaak hetzelfde...Op een sarcastische manier wordt vaak de politiek en meningen van anderen te kijk gezet...

Maar humor ontstaat ook in tijden van welvaart...

Hoe belangrijk is humor voor de mens???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2004, 15:52
Laurens87
Laurens87 is offline
uitlaatklep, genotsbron, relativeren,...

vooral op sociaal vlak belangrijk denk'k, aan humor beleef je genot & dus is iemand die je doet lachen iemand die je graag te vriend wilt hebben...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 18:39
Vice
Vice is offline
Humor kan idd helpen als iemand iets ellendigs heeft meegemaakt. Zo'n 3 jaar (eind oktober) geleden toen ik en m'n moeder in New York waren, vertelde een man in de trein dat hij een vriend had verloren door de aanslag op het WTC. Door z'n verdriet te verwerken vertelde hij juist grapjes over die aanslag. Volgens hem deden dat meer mensen die zo vrienden verloren hadden.
Oud 23-08-2004, 19:18
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
sjoeltie schreef op 23-08-2004 @ 16:13 :
Hoe belangrijk is humor voor de mens?
Vrij belangrijk denk ik, humor maakt mensen aan het lachen en lachen maakt een mens gelukkig. Een leven zonder humor lijkt me alleen handig voor mensen die behoefteloosheid nastreven, voor anderen is het ontspannend, leuk en relativerend.

Ik wordt iemand waar ik niet (onder andere) mee kan lachen vrij snel beu. Humor wordt ondergewaardeerd door wetenschappers als behoefte van de mens. Het is geen basisbehoefte, maar voor menigeen wel een voorwaarde voor een prettig leven. (maar daar heb ik geen cijfers van ofzo, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van onderzoeken over humor, vandaar ook mijn mening dat het ondergewaardeerd wordt door wetenschappers )
Oud 24-08-2004, 00:30
Daevrem
Daevrem is offline
Ik denk dat humor aangeleerd is.

Humor is niet grappig, humor is een gelegenheid waarbij je leert te lachen. Alleen als je het aangeleerd hebt dan zie je het verschil niet meer.

Waarom denk ik dit? Omdat er helemaal niets over humor te zeggen valt. Alles kan humor zijn. Er zit totaal geen logica of structuur in humor zelf. En wel in de manier waarop het gebruikt wordt. Dus ik zoek de definitie in dat laatste.
Oud 24-08-2004, 09:24
Charlottetje
Charlottetje is offline
humor is een onderdeel van cultuur, dus aangeleerd.
zo merk ik dat ik met mijn humor heel goed uit de voeten kan binnen een bepaald gedeelte van mijn familie, maar daarbuiten vaak niet.
vrolijkheid in het leven is belangrijk. Vrolijkheid kun je krijgen door gebruik van humor, maar ook door vanalles anders.
Humor kan heel fijn zijn, maar niet noodzakelijk, denk ik toch.
Oud 25-08-2004, 21:48
Shitonya
Shitonya is offline
erg belangrijk, geen humor geen leven
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 13:24
Verwijderd
Ik had een tijdje terug na het inhaleren van verbrandingsproducten van thc-houdende planten het doel van het leven weten terug te brengen tot humor. Helaas heb ik het niet genoteerd
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 14:13
Ndimension
Ndimension is offline
Kennen dieren humor?
Oud 26-08-2004, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Ndimension schreef op 26-08-2004 @ 15:13 :
Kennen dieren humor?
Ja; voorbeeld:
In blijdorp kunnen olifanten zichzelf douchen door met hun slurf aan een ketting te trekken (klinkt best fout). Nou zijn er regelmatig olifanten die voor de grap aan die ketting trekken als er een andere olifant onder loopt
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 19:21
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
een mank iemand kan best zeggen dat de een een ferrari voor de deur heeft staan en hij een looprekje. als dat hem goed doet, is het gunstig. humor is belangrijk voor ons denk ik. zonder humor missen wij een grote emotie. dan is er weinig meer over van al onze emoties. dan lijken we net robotten die alleen maar verdriet kennen. om het effe duidelijk te maken.

en waarom zouden dieren geen humor hebben? als nijlpaarden kunnen rouwen om hun dode jong, zullen ze ook zeker humor hebben.
Oud 26-08-2004, 19:52
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 26-08-2004 @ 15:13 :
Kennen dieren humor?
Niet dat we weten. Dieren lachen trouwens ook niet.
Oud 26-08-2004, 19:55
Ndimension
Ndimension is offline
Is humor dan enkel een menselijke emotie? Zo hevig en ingewikkeld dat die voor dieren niet te begrijpen valt?
Humor...het is een raar iets.
Oud 26-08-2004, 20:34
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 26-08-2004 @ 20:52 :
Niet dat we weten. Dieren lachen trouwens ook niet.
Apen ook niet?
Oud 26-08-2004, 21:01
Daevrem
Daevrem is offline
Ik denk dat een aantal zoologen die dagelijks mensapen bestuderen het er niet mee eens zullen zijn. Maar volgens mij is zijn er geen goede aanwijzingen voor echte humor en echt lachen. Er zijn inderdaad wel dingen die geinterpreteert kunnen worden als humor... Door mensen. De vraag is natuurlijk of de dieren het ook zo zien, want de definitie bij humor ligt niet bij gedrag zelf, maar in de interpretatie van andermans gedrag. Humor is sociaal aangeleerd.
Oud 26-08-2004, 22:39
Shitonya
Shitonya is offline
je ziet dieren niet lachen..de meeste dan met uitzondering van de aap, maar dat betekent niet dat ze ook geen humor kennen. Ze kennen het vast wel, je ziet het enkel niet/moeilijk
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 12:53
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 26-08-2004 @ 23:39 :
je ziet dieren niet lachen..de meeste dan met uitzondering van de aap, maar dat betekent niet dat ze ook geen humor kennen. Ze kennen het vast wel, je ziet het enkel niet/moeilijk
precies. je hebt ook mensen die niet bulderen van het lachen, maar stilletjes genieten.
Oud 27-08-2004, 14:35
Daevrem
Daevrem is offline
Als je het niet kunt meten dan bestaat het niet.
Oud 27-08-2004, 14:58
Verwijderd
ik ben het met Daevrem eens. Dieren kennen geen humor. De meeste dieren zijn niet eens bewust van hun eigen bestaan. Ook kennen ze geen verdriet, jaloezie, haat, gierigheid, trots, verliefdheid, liefde etc.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 15:56
Daevrem
Daevrem is offline
Er zijn wel dieren die enkele van die eigenschappen hebben, of lijken te hebben.

Net als met de discussie over AI, dat precies zo doet als iemand die verdrietig is... 'Ja maar hij voelt niet echt'. En dan vraag ik me af, 'voelt een mens wel echt?'.

Er zijn zat voorbeelden van dieren die gedrag vertonen wat op deze emoties kunnen duiden. De vraag alleen is, is het gewoon een lomp instinct? Of is het echt een hogere emotie zoals wij mensen die voelen?

Maar voor humor, daar valt niet echt een sterke case voor te maken.
Oud 27-08-2004, 16:13
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 27-08-2004 @ 15:58 :
ik ben het met Daevrem eens. Dieren kennen geen humor. De meeste dieren zijn niet eens bewust van hun eigen bestaan. Ook kennen ze geen verdriet, jaloezie, haat, gierigheid, trots, verliefdheid, liefde etc.
Das kul. Mn kat geeft duidelijk uiting aan gevoelens als jaloezie, trots, haat, verliefdheid en liefde. Waarom zou hij dan geen humor kennen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 17:21
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 27-08-2004 @ 17:13 :
Das kul. Mn kat geeft duidelijk uiting aan gevoelens als jaloezie, trots, haat, verliefdheid en liefde. Waarom zou hij dan geen humor kennen?
Humor is geen gevoel, dus die vergelijking die je maakt klopt niet helemaal.

Het blijft moeilijk te zeggen of een dier humor heeft, ik dacht dat apen wel konden lachen als er iemand uit de boom viel ofzo, volgens mij heb ik dat ooit ergens gezien. Maar als een dier lacht betekent het niet meteen dat het humor heeft. Maar als een dier humor heeft, betekent dat ook niet meteen dat een dier dat uit door te lachen of dat uberhaupt wel uit.

Laatst gewijzigd op 27-08-2004 om 17:28.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 22:10
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
rspct schreef op 27-08-2004 @ 15:58 :
De meeste dieren zijn niet eens bewust van hun eigen bestaan.
dat is nogal een aanname, nu de argumentatie graag
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 27-08-2004 @ 23:10 :
dat is nogal een aanname, nu de argumentatie graag
dat is min of meer bewezen. Als je een spiegel voor een dier zet denkt het desbetreffende dier dat het met een soortgenoot te maken heeft.

Citaat:
Mn kat geeft duidelijk uiting aan gevoelens als jaloezie, trots, haat, verliefdheid en liefde.
ziet jouw kat er zo uit?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 00:08
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
rspct schreef op 29-08-2004 @ 16:44 :
dat is min of meer bewezen. Als je een spiegel voor een dier zet denkt het desbetreffende dier dat het met een soortgenoot te maken heeft.
Betekent dat dat het dier niet beseft dat het zelf bestaat of gewoon niet begrijpt hoe een spiegel werkt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2004, 06:51
willypirate
willypirate is offline
geen idee. Zou een kat denken dat hij een soortgenoot ziet als hij wat water uit een beek drinkt?"Of snap ie het dan wel en is een voorgehouden spiegel net zoiets als werkelijk een kat voor hem houden?
Oud 30-08-2004, 20:25
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
als dieren territoriaal zijn, kennen ze toch wel jaloezie en haat en weet ik veel wat.
dieren vechten om een vrouwtje. dat kan ik onder de categorie trots en jaloezie zetten.

kunnen we in de kop van een dier kijken en weten welke emoties het kent en welke niet? tuurlijk niet..
Oud 31-08-2004, 13:35
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 27-08-2004 @ 15:35 :
Als je het niet kunt meten dan bestaat het niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten