Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2004, 13:29
Lotte
Lotte is offline
Mijn moeder kan het niet laten om in mijn bankafschriften, msn-gesprekken e.d. te neuzen. Bestaat er iets waardoor ik haar kan tegen houden dit te doen? Want ik heb er echt last van, ik wil gewoon dingen kunnen zeggen zonder dat zij daarvan af weet. Ze heeft ook gewoon niks met mijn geld te maken. Ze is heel bemoeizuchtig en ze wilt alles weten wat ik doe en wat ik uitgeef enzo Mijn vader vind het ook niet goed maar hij kan er verder niks aan doen, we kunnen ook niet helemaal zeker bewijzen dat ze in mijn berichten zit.

Mijn vraag is dus: wat kan ik hiertegen doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2004, 13:32
Verwijderd
Er zal best iets wettelijks zijn mbt privacy...maar of je je moeder op grond hiervan aan kan en wil klagen oid is een tweede...

Geen msngesprekken opslaan en/of beveiligen met een wachtwoord (je kunt ook instellen dat een comp bij het opstarten een bepaald profiel laadt (of hoe dat ook heet), dat kan dan beveiligd worden met een wachtwoord en tenzij ze aardig wat van computers afweet zal dat wel voldoende zijn, denk ik).

Heb je haar al eens duidelijk gezegd wat je er van vindt? En/of gevraagd waarom ze het doet? En/of heeft je vader er al eens met haar over gepraat?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 14:52
Balance
Balance is offline
Uitvinken dat je msn gesprekken worden bewaard?

En wat betreft je geldzaken denk ik dat een 15-jarige nog best afhankelijk is van d'r ouders en dat daar niet zo veel tegen te doen valt, hoewel dit puur gokken van mijn kant is.
Is het heel erg dan dat ze ziet wat jij uitgeeft en binnenkrijgt? Staan er dingen in die ze niet mag weten of gaat het je om het principe?

Neem anders een internetrekening met een persoonlijk wachtwoord die je haar uiteraard niet geeft. Geef vervolgens aan geen bankafschriften meer te willen.
Oud 23-08-2004, 15:02
Nijn*
Nijn* is offline
Mijn mams heeft daar ook last van ja, maar je moet gewoon een wachtwoord op je pc instellen, dan houdt ze vanzelf op. Hielp bij mij ook
Oud 23-08-2004, 16:28
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-08-2004 @ 14:32 :
Er zal best iets wettelijks zijn mbt privacy...maar of je je moeder op grond hiervan aan kan en wil klagen oid is een tweede...

Geen msngesprekken opslaan en/of beveiligen met een wachtwoord (je kunt ook instellen dat een comp bij het opstarten een bepaald profiel laadt (of hoe dat ook heet), dat kan dan beveiligd worden met een wachtwoord en tenzij ze aardig wat van computers afweet zal dat wel voldoende zijn, denk ik).

Heb je haar al eens duidelijk gezegd wat je er van vindt? En/of gevraagd waarom ze het doet? En/of heeft je vader er al eens met haar over gepraat?
Ik heb al een aantal keren gezegd dat ik me eraan erger en dat ik het absoluut niet wil. Ze had namelijk een hele persoonlijke brief van mij gelezen die alleen voor mij bedoeld was. Die had zij dus, opgevouwen, gevonden en doorgelezen waarna ze mij ermee confronteerde. Dat je hem leest vind ik erg, maar dat je dan ook nog het lef heb om dat aan mij te zeggen vind ik wel heel raar. Ze gaat er zelfs nog over door zeuren wat ik nou allemaal voel enzo, ze is ook een beetje panisch omdat ze manisch deppresief is geweest en misschien nog steeds is. Ze vond het ook helemaal niet erg dat ze hem had gelezen want ze moest als ouder alles van me weten. Ik vind dat ook kinderen recht op privacy hebben, maar daar verschillen we dus van mening over.

Verder sla ik mijn berichten al niet meer op maar ze leest ze 'toevallig' als ze zelf op de computer komt. Ik had ze neergezet zodat je alleen als je twee keer klikte je er kon komen dus ze moet er naar gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 16:31
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Balance schreef op 23-08-2004 @ 15:52 :
Uitvinken dat je msn gesprekken worden bewaard?

En wat betreft je geldzaken denk ik dat een 15-jarige nog best afhankelijk is van d'r ouders en dat daar niet zo veel tegen te doen valt, hoewel dit puur gokken van mijn kant is.
Is het heel erg dan dat ze ziet wat jij uitgeeft en binnenkrijgt? Staan er dingen in die ze niet mag weten of gaat het je om het principe?

Neem anders een internetrekening met een persoonlijk wachtwoord die je haar uiteraard niet geeft. Geef vervolgens aan geen bankafschriften meer te willen.
Het is niet zo erg dat ze het ziet want ik heb toch genoeg geld. Het is meer dat ze er dan soms commentaar bij heeft. Zo van: 'Nou je hebt wel erg veel daarvoor betaald'. Of: 'Je kan beter nu even geen t-shirts meer kopen'. Ik heb kleedgeld, zakgeld en ik werk dus ik vind dat ik dat allemaal zelf wel kan regelen. Ik vraag niet om een oordeel van haar. Pas als ik rood sta, wat nooit zal gebeuren, ga ik wel naar haar toe voor hulp. Maar anders is het gewoon niet nodig. Het gaat dus meer om het principe denk ik dan.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 16:51
Verwijderd
Daar kun je helaas niets tegen doen, je bent minderjarig en aangezien jouw ouders toezicht houden op jouw vermogen kun je hier weinig tegen doen. Het is niet netjes van je moeder, maar je kunt het haar niet verbieden.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 19:20
Auntie M
Auntie M is offline
Op zich kun je haar niet tegenhouden, maar als het je echt dwarszit: koop een geldkistje (kluisje gaat denk ik iets te ver) waar je je bankafschriften en zo in kunt doen. Lijkt me sterk dat ze dat slot openbreekt. Sla je msn-logjes op in een word-bestand waar je een wachtwoord opzet.
Jammer dat je vader haar niet kan overtuigen dat ze zich teveel met je bemoeit.
Oud 23-08-2004, 19:24
Verwijderd
Kan je niet iets regelen via de bank? Dat je geen bankafschriften meer krijgt maar alles via internetbankieren doet? Msn-gesprekken kan je ook niet opslaan.....
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 15:54
rubenrtv
rubenrtv is offline
Vraag internet-bankieren aan, koop een geldkistje met slot, sla je msn-gesprekken niet op (wat heb je eraan?)
Oud 24-08-2004, 15:56
MissesLena
MissesLena is offline
veel spinazie eten.. wordt je snel groot
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 16:40
Verwijderd
Citaat:
rubenrtv schreef op 24-08-2004 @ 16:54 :
Vraag internet-bankieren aan
Dan krijg je nog afschriften.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 18:29
Mara
Mara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-08-2004 @ 17:40 :
Dan krijg je nog afschriften.
Bij de ABN kan je ervoor kiezen omdat uit te schakelen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 20:07
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 24-08-2004 @ 19:29 :
Ik geloof dat dat bij de meeste banken kan.
Oud 25-08-2004, 20:19
MJM
MJM is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 24-08-2004 @ 19:29 :
maar dan moet je voogd wel eerst toestemming geven voor deze rekening wanneer je nog minderjarig bent !
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 21:38
Energie
Energie is offline
anders ga je ff msn gesprekken van je dochter door lezen.. hoezo geen leven?
Oud 25-08-2004, 22:53
Gumpy
Gumpy is offline
Citaat:
MJM schreef op 25-08-2004 @ 21:19 :
maar dan moet je voogd wel eerst toestemming geven voor deze rekening wanneer je nog minderjarig bent !
ze heeft ook nog een vader, die het er niet mee eens is wat haar moeder doet he
Oud 25-08-2004, 23:02
MJM
MJM is offline
Citaat:
Gumpy schreef op 25-08-2004 @ 23:53 :
ze heeft ook nog een vader, die het er niet mee eens is wat haar moeder doet he
heeel scherp
and life is like a box of chocolats..!

Laatst gewijzigd op 25-08-2004 om 23:04.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 20:06
rubenrtv
rubenrtv is offline
TS, waarom bewaar je je msn-gesprekken?
Oud 26-08-2004, 20:42
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 26-08-2004 @ 21:06 :
TS, waarom bewaar je je msn-gesprekken?
Om ze na te lezen of om te archiveren