Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2004, 19:17
Upior
Upior is offline
Kan iemand mij wat meer vertellen over deze man? Een wiskunde docent bij mij op school vertelde mij over een zeer interessante wiskundige stelling die hij heeft bewezen. Maar hij schijnt ook een metafysische visie op de wereld te hebben gehad. In het kort is het zoiets als "Mijn waarneming is niet gelijk aan jouw waarneming. Als de waarheid absoluut en éen is, hoe kunnen wij dan de waarheid kennen? Gevolg: iedereen leeft in een illusie". Ik zou graag wat meer over zijn filosofie willen weten. Weet iemand meer? (En ja, op Google heb ik gezocht maar daar kom ik vooral zijn wiskundige stelling tegen.)
Oud 28-09-2004, 19:18
Verwijderd
Nee.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 20:21
Upior
Upior is offline
Die had ik ook gevonden ja. Daar staat niets over zijn filosofie wat betreft metafysica..
Oud 28-09-2004, 21:33
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 22:12
Upior
Upior is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 28-09-2004 @ 22:33 :
[afbeelding]
Citaat:
Upior schreef al aan het begin van dit topic:

(En ja, op Google heb ik gezocht maar daar kom ik vooral zijn wiskundige stelling tegen.)
Oud 28-09-2004, 23:36
EggeD
EggeD is offline
Zoek sowieso met 'Girard' ipv 'Gerard', zo heet-ie namelijk.
Oud 29-09-2004, 00:01
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Upior schreef op 28-09-2004 @ 23:12 :
Een cursus "Hoe-gebruik-ik-Google-correct?" volgen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 14:12
appelsien15
appelsien15 is offline
Als je die opvatting 'mijn waarneming is niet gelijk aan jouw waarneming' interessant vindt, zou je ook eens meer over Plato op kunnen zoeken. Hij had ook een soortgelijke opvatting.
succes
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 14:33
Daevrem
Daevrem is offline
Heeft niet iedereen die opvatting?
Oud 05-10-2004, 18:54
appelsien15
appelsien15 is offline
nee, niet iedereen heeft die opvatting!

Archimedes (die dacht ik ook nog eens een leerling van Plato was, maar dat weet ik niet zeker), zei ineens dat hij vond dat iets pas de waarheid is als iets aangetoond kan worden met feiten, cijfers, noem maar op. Als 1 mensen iets aantoonde, zou de rest van de wereld op precies hetzelfde uit moeten kunnen komen, en dan zou het pas de waarheid zijn.

Dankzij hem is ook de scheikunde en de natuurkunde om die reden ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:57
appelsien15
appelsien15 is offline
En zelfs al heeft iedereen die opvatting, het kan toch handig zijn om de versie van een ander bekende man te horen. Daar is deze topic toch om begonnen, met Girard Desargues?!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:35
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
appelsien15 schreef op 05-10-2004 @ 19:54 :
nee, niet iedereen heeft die opvatting!

Archimedes (die dacht ik ook nog eens een leerling van Plato was, maar dat weet ik niet zeker), zei ineens dat hij vond dat iets pas de waarheid is als iets aangetoond kan worden met feiten, cijfers, noem maar op. Als 1 mensen iets aantoonde, zou de rest van de wereld op precies hetzelfde uit moeten kunnen komen, en dan zou het pas de waarheid zijn.

Dankzij hem is ook de scheikunde en de natuurkunde om die reden ontstaan.
Arcimedes was een uit Syracuse afkomstige wiskundige die van 287 tot 212 voor Christus leefde. Plato leefde van ca. 427 tot ca. 347 voor Christus. Ik vermoed dat je in plaats van Archimedes Aristoteles bedoelt die van ca. 384 tot 322 voor Christus leefde. Aristoteles was een leerling van Plato, en hij was tevens de leermeester van Alexander de Grote.

Laatst gewijzigd op 06-10-2004 om 17:50.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:37
EggeD
EggeD is offline
Aristoteles houdt van sardientjes.

( Sorry, flauw zinnetje in mijn logica-dictaat dat volgens de schrijver nooit door iemand gedacht is .. )
Oud 06-10-2004, 14:43
MasterB
MasterB is offline
In mijn filosofenlexicon kon ik niets over hem vinden.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:48
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 05-10-2004 @ 20:35 :
Aristoteles was geen leerling van Plato
Dit is onjuist volgens mij. Ik heb geleerd en net wederom gelezen dat Aristoteles wel een leerling van Plato was en twintig jaar leerling is geweest aan de Academie van Plato.

Hij uit echter wel kritiek op Plato hetgeen ook blijkt uit zijn schrijven over de deugdethiek. In boek I van Ethica Nicomachea bekritiseert Aristoteles bijvoorbeeld de opvatting van Plato over het goede.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 17:52
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
MasterB schreef op 06-10-2004 @ 15:48 :
Dit is onjuist volgens mij. Ik heb geleerd en net wederom gelezen dat Aristoteles wel een leerling van Plato was en twintig jaar leerling is geweest aan de Academie van Plato.
Het was inderdaad onjuist, maar ik heb het inmiddels al gecorrigeerd, zoals je in mijn vorige reply kunt zien.
Oud 06-10-2004, 19:40
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 06-10-2004 @ 18:52 :
Het was inderdaad onjuist, maar ik heb het inmiddels al gecorrigeerd, zoals je in mijn vorige reply kunt zien.
Ik heb het gezien. Vakken filosofie gevolgd?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 20:58
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
MasterB schreef op 06-10-2004 @ 20:40 :
Ik heb het gezien. Vakken filosofie gevolgd?
Nee, ik heb mijn informatie ontleend aan mijn Spectrum Filosofie van A tot Z. Verder heb ik nog een aantal boeken over filosofie in het algemeen, waaronder het Woordenboek Filosofie en de Sesam Atlas van de filosofie, en nog een aantal boeken over wetenschapsfilosofie, waar mijn voornaamste interesse met betrekking tot de filosofie naar uit gaat.
Oud 07-10-2004, 18:29
appelsien15
appelsien15 is offline
ja, het spijt me. Het was niet Archimedes. Oops, foutje, bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten