Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als het goed is geeft Nero bij een 4.7 GB-schijfje aan dat er 4.483 MB beschikbaar is. Dat is ook de daadwerkelijke grootte in megabytes, die dingen zijn namelijk niet 4.7 GB maar inderdaad een kleine 4.5 GB. Ik zou gewoon Nero geloven. Niet alleen moet je daar uiteindelijk toch mee branden en krijg je dezelfde afwijking met een ander brandprogramma, maar ook nog eens is Windows vaak best onnauwkeurig in het schatten van bestandsgrootten. Ik krijg soms over het netwerk ook belachelijke groottes (bijv. size on disk is kleiner dan de total size etc.) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wanneer ik een bestand van 1KB in een block zet van 512KB, dan wordt (voor zover ik het me nog kan herinneren van school) het complete block onbruikbaar voor andere bestanden en is de total size 1KB en size on disk 512KB. Of is dit het bekende klok-lepel verhaal? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als de clustersize groter is dan de bestandsgrootte dan kost dat inderdaad altijd minimaal een cluster. Dan krijg je dus het verschijnsel dat de gerapporteerde size on disk groter is dan de actual size. Het bestand neemt dan meer ruimte op de schijf in dan het eigenlijk aan data bevat, omdat er loze ruimte in de cluster(s) zit. Maar dit is dus precies andersom: de size on disk is kleiner dan de actual size. Dat is dus vreemd, want dat zou betekenen dat het programma zeg 100 MB is en maar 80 MB op de schijf inneemt (en ik heb nog veel raardere gezien, bestanden van 500 MB die op de schijf 30 MB zouden innemen). Wat ik maar wil zeggen zonder al teveel offtopic te gaan verder, is dat je het systeem van rapporteren van de Windows Explorer lang niet altijd moet geloven., |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik geef overigens toe dat ik de eerste keer ook wel schrok toen ik het zag, en dat velen deze prefixen weigeren te gebruiken, maar zo krijg je natuurlijk verwarring of het nu 2^x is of 10^x. De uitspraak van dit alles is nog absurder eigenlijk: kibi, mebi, gibi en daarnaast schrijf je kilobyte als kB (kilogram is ook een kleine k!). Dan even ter informatie het verschil tussen B en b (vooral belangrijk voor snelheden): B: byte, b:bit en 1B = 8b. Hopelijk leer je nu wat bij ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1 GB = 1000MB 1 Gib = 1024 MiB |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En daarom hebben ze dus Gib en Mib e.d. 'bedacht'; om de verwarring weg te nemen. En je gebruikt SI-eenheiden al lang hoor (kilogram, liter, meter...) |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|