Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2004, 00:01
Charlottetje
Charlottetje is offline
omdat ik het andere topic niet vol wilde gaan spammen.

Je woordenschat vergroot je natuurlijk door veel te lezen.
Gelukkig niet alleen daardoor.
Mijn basiswoordenschat heb ik echt wel gekregen door mijn ouders (familie, immers heb ik een veel oudere broer en veel oudere zus en werd ik constant verbeterd).
Als meisje van 6 of 7 was ik ontzettend arrogant, bedacht ik me laatst. Leergierig trouwens ook, maar ik vond dat ik beter kon lezen dan mijn klasgenoten.
Ik heb altijd langzaam gelezen (ik las (en lees?) zo snel als ik ook voorlees). Daardoor heb ik dus ook helemaal niet zoveel boeken gelezen. Mijn woordenschat heeft nu ook totaal geen voorsprong meer op die van leeftijdsgenoten, hoe graag ik het ook zou willen.
Toch wordt mijn woordenschat telkens groter (evenals mijn kennis over bepaalde zaken) zonder te lezen. Door discussies met verenigingsgenootjes, door mensen te vragen naar betekenissen van woorden, door een woord dat ik niet ken op te zoeken in een woordenboek nadat ik het opgeschreven heb om het niet te vergeten.
Ik lees te weinig en te langzaam, daar ben ik van overtuigd.
Ook ben ik er van overtuigd dat mijn woordenschat sneller zou groeien (evenals woordgebruik, formulering (argumentering?) wanneer ik meer zou lezen, maar het lezen en het discussieren vult elkaar wel duidelijk aan, aangezien er in beide toch ook (totaal) andere woorden gebruikt worden.

Nu jullie weer

Charlotte
Oud 24-08-2004, 00:11
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Mijn beurt? Fijn. Maar wat moet ik nu precies zeggen?
Oud 24-08-2004, 00:17
Charlottetje
Charlottetje is offline
waaraan jij denkt dat je je woordenschat (voornamelijk) te danken hebt bijvoorbeeld....
(lees dat andere topic eens en vertel wat je eigenlijk had willen zeggen na het lezen ervan...)http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=933525

Charlotte
Oud 24-08-2004, 00:20
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ik dank mijn woordenschat voornamelijk aan mijn studie denk ik. De meeste woorden en zinsconstructies leer ik op de uni. tijdens colleges en tijdens het lezen van boeken en artikelen. Tenminste, ik merk dat mn taalgebruik en woordenschat een enorme vlucht heeft genomen sinds ik studeer. Daarbij heb ik ook veel vrienden die graag in bepaalde termen praten, dus daar leer ikj ook weer van.
Oud 24-08-2004, 00:39
Charlottetje
Charlottetje is offline
dat bedoel ik inderdaad! dat je ook op heel andere manieren je woordenschat kunt vergroten, dat ik het nog in twijfel zou willen trekken of lezen dus wel de belangrijkste is.

Charlotte
Oud 24-08-2004, 06:12
Verwijderd
Citaat:
Raakvlak schreef op 22-08-2004 @ 18:00 :

Natuurlijk is het lezen een van de belangrijkste verwervingsmogelijkheden. Zo niet, de belangrijkste.
En nou ik: Lezen is inderdaad niet altijd nodig om een grote woordenschat te krijgen. Vroeger las ik veel, nu niet meer. Maar het aantal woorden dat ik leer neemt er niet door af. Soms tijdens het schrijven heb ik het idee dat ik woordjes opnieuw moet leren, bijvoorbeeld dat ik tien was toen ik van dat woordje gehoord heb en dus de betekenis wat versimpeld heb. Dan moet ik dat woord weet opzoeken in het woordenboek om mijn geheugen op te frissen. Maar het meeste haal ik voor mijn gevoel uit de dingen die Charlottetje zegt: discussiëren en vragen wat het woord betekent.

Grim
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 07:04
Verwijderd
Studie, lezen, zelfstudie en heel soms mensen om me heen. Maar meestal leren die van mij, omdat ik zo tof ben.

LUH-3417 - Bof.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 07:07
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 24-08-2004 @ 08:04 :
Studie, lezen, zelfstudie en heel soms mensen om me heen. Maar meestal leren die van mij, omdat ik zo tof ben.

LUH-3417 - Bof.
Klopt
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 08:02
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik lees ontzettend veel (misschien wel te veel), maar daardoor vergroot ik wel een beetje mijn woordenschat. Ook door school, maar ook door de mensen met wie ik omga, vergroot die. (Ja, veel zijn ouder dan ik).
Misschien ook omdat ik verhalen schrijf, want ik merk wel dat mijn woordenschat groter is dan de meeste anderen van mijn leeftijd.
Als ik een woord niet ken pak ik altijd het woordenboek erbij, soms zoek ik ook woorden op (als ik bijvoorbeeld een verhaal schrijf) die ongeveer hetzelfde betekenen. Die onthoud ik allemaal!

Maar de combinatie van lezen, omgang met mensen, school/studie en wat LUH zei; zelfstudie, zal wel zorgen voor een grote(?) woordenschat.

Duivelaartje - Ik kom niet uit m'n woorden, m'n vingers zijn stroef.

Laatst gewijzigd op 24-08-2004 om 08:34.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 08:23
Verwijderd
Mijn zus en ik schijnen altijd al goed uit onze woorden te komen en een grote woordenschat te hebben. Gek eigenlijk, mijn ouders spraken nooit erg goed Nederlands in ons bijzijn (vrij Twents, en een enorme woordenschat hebben ze niet). Maar ik kreeg ooit eens te horen dat het waarschijnlijk komt omdat mijn ouders altijd 'juiste' woorden hebben gebruikt. Sommige kinderen leren eerst alle verkleinwoorden en babywoorden voor zaken. ('Heb je je auw gedaan?' 'Wil je je flesje?' 'Wil je centjes?') Mijn ouders hebben daar een hekel aan. Daarnaast lieten ze ons veeel lezen, niet verplicht, het hoorde er gewoon bij. Vanaf m'n vierde nam mijn moeder me mee naar de bieb, een keer in de drie weken, en mocht ik een stapel boekjes mee naar huis nemen. Ik kon uren alleen zitten lezen en ging het ook steeds meer doen. Op school mocht ik voor taal extra taken doen en ging ik ook telkens leesniveaus omhoog. (Kinderen in mijn klas hadden moeilijkheidsniveau 3, ik zat toen op 9 - het hoogste - ) Op de middelbare school bleef ik lezen, maar toen vooral Engels. Mijn Nederlands is toen iets achteruit gegaan, nu probeer ik het weer goed te trekken door veel te lezen. Maar ja, ik wil ook Engels blijven lezen, en ooit Spaans lezen, en Japans. Dus aan woordenschat moet er nog wel wat komen
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 08:34
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 24-08-2004 @ 09:02 :
(Ja, veel zijn ouder dan mij).
het is: 'ouder dan ik
Oud 24-08-2004, 08:35
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 24-08-2004 @ 09:34 :
het is: 'ouder dan ik
Verbeterd, ik doe het altijd fout.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 08:39
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 24-08-2004 @ 09:35 :

Verbeterd, ik doe het altijd fout.
ach, ik werd er al op verbeterd vanaf het eerste moment dat ik het fout zei. dan onthoud je dat wel
Oud 24-08-2004, 10:39
Ndimension
Ndimension is offline
Het grootste deel van mijn woordenschat heb ik aan mijn ouders te danken. Het andere grote deel aan school. En een wat kleiner deel aan discussies voeren op internet (ja, ja, zo leer je nog 'ns wat!) en het kleinste deel heb ik uit boeken. De woorden die ik zoal uit boeken heb geleerd? Echt bizarre woorden: chtonisch, draconisch, hypochonder en weet ik veel wat nog meer...Vooral dank aan Umberto Eco en aan Dostojewski.
Oud 24-08-2004, 17:06
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Wij praten toch wel redelijk op niveau thuis, dus daar zal ik een groot deel wel van hebben.

Toen ik op de middelbare school kwam werd ik er opeens van beschuldigd (zo kwam het tenminste over) te moeilijk te praten. Naja, verder dan fuck e.d. komen ze ook niet. Zelfs als je het woord optimistisch gebruikte keken ze me met ogen als biljartballen aan (en dat noemde zich 3 vwo, tsss....)
Toen heb ik geleerd hoe ik mensen de mond moest snoeren door heel veel, in hun ogen, moeilijke woorden in zinnen te formuleren als ik tegen ze sprak. Daar kickte ik wel op, dus elke keer als ik een woord tegenkwam waar ik de betekenis nog niet van wist probeerde ik dat in mij op te nemen en toe te kunnen passen.

Zo is mijn woordenschat in ruim 3 jaar tijd erg vergroot .
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 12:54
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Ik denk dat je een heleboel woorden die je normaal nooit gebruikt, toch alleen goed kent als je af en toe een boek leest. Ik geloof niet dat mijn woordenschat echt veel door school vergroot is of zo, behalve waarschijnlijk een beetje in de eerste klassen van de basisschool. En al sprekend leer je natuurlijk ook vanzelf woorden bij.
Oud 06-09-2004, 18:02
Horus
Horus is offline
mijn woordenschat is enigzins uitgebreidt op de middelbareschool, en door mijn zus die met dure woorden aankwam. Ik probeer mijn zinnen en de woorden die ik gebruik zo makkelijk mogelijk te houden, anders werken mijn hersenen te veel. (ik heb een halfuur mijn hersenen moeten pijnigen op die laatste zin)
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 18:11
Drez
Drez is offline
Ik las heel erg veel vanaf het moment dat ik het kon, en ik lees daardoor ook heel erg snel, en heb een redelijke woordenschat. Nu lees ik veel minder, wat ik erg jammer vind, maar gelukkig lees ik wel veel voor mijn opleiding (gs)
Oud 06-09-2004, 18:48
xineof
xineof is offline
Natuurlijk door school, vooral met een vak als geschiedenis kom je heel veel tegen. Verder toch voornamelijk door het lezen van boeken, als ik iets niet weet zoek ik het op en ook wat Duivelaartje zegt: ik kijk gerust eens in de synoniemenwoordenlijst omdat ik dat interessant vind.

Je woordenschat wordt telkens vergroot door élke communicatie (je snapt welke ik bedoel; m.u.v. lichaamstaal ed. natuurlijk, maar niet alleen verbaal dus).
Oud 06-09-2004, 19:57
Astuanax
Astuanax is offline
Doordat mijn vader uit Den Haag en mijn moeder uit Antwerpen komt ken ik redelijk veel typisch nederlanse/vlaamse woorden.
Voor de rest ben ik continu bezig in verschillende boeken en moeten we vaak Nederlandse woordenschat leren op school.
Verder leer ik ook nieuwe woorden van het nieuwsbericht
Oud 06-09-2004, 20:04
Type
Type is offline
Lezen is bullshit. Voor mij dan. Het werkt op de fantasie, maar vermoordt meteen ook weer een deel daarvan.

En woordenschat krijg ik niet door te lezen. Want een geschreven verhaal heeft bij mij niet eens woorden. Daar kijk ik overheen, en ik vorm er een film van in mijn hoofd.

Mijn woordenschat komt... grotendeels door tv, mensen om me heen, fora, en het simpele feit dat ik altijd al wijs wilde overkomen.
Ik wil al sinds ik een klein broekie was mensen overweldigen met de stroom woorden die uit de mond van zo'n gastje kon komen. En dan vooral als het ook nog eens 'moeilijke' en/of 'dure' woorden waren.

Mijn woordenschat komt dus voornamelijk voort uit de drang mensen te overweldigen... En hoe/waar ik die woorden opgepikt heb... wow. fucked if I know.
Oud 06-09-2004, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Type schreef op 06-09-2004 @ 21:04 :
*knippiej*
Same here

Laatst gewijzigd op 06-09-2004 om 20:12.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 16:13
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
en het simpele feit dat ik altijd al wijs wilde overkomen.
Oud 07-09-2004, 16:37
Charlottetje
Charlottetje is offline
ik wil toch een keer een latijn-nederlands woordenboek ofzo aanschaffen....

Charlotte
Reageren

Regels voor berichten