Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2005, 16:08
Kozak
Kozak is offline
Ik wil graag mijn woordenschat gaan verrijken met woorden die iets exclusiever zijn en door veel mensen niet worden gebruikt. Woorden zoals:
scrupuleus
pedant
puissant

etc.

Ik hoopte eigenlijk dat er hier mensen waren die meer van dit soort woorden kennen of die schrijvers kennen die vaker dit soort woorden gebruiken, zoals bijv. harry mulisch.
Oud 14-08-2005, 16:18
duivelaartje
duivelaartje is offline
Gebruik eens een synoniemenwoordenboek. Als je iets wil schrijven/typen en het klinkt je net wat te alledaags, zoek daar eens een synoniem op.
Als je dus kijkt bij 'verwaand', kom je 'pedant' tegen.
Ik gebruik het zelf veel, niet om op zoek te gaan naar moeilijke woorden, maar meer een andere manier om iets te zeggen. Sommigen kijken me wel eens aan en zeg dan: 'Wat zeg jij nou?' Vermakkelijk!

Verder ken ik niet echt veel schrijvers die veel van zulke 'taal' gebruiken, maar idd Harry Mulisch.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 16:43
Verwijderd
Twee woorden: doe het niet. Het voorbeeld hierboven klopt al niet: verwaand en pedant hebben een (totaal) andere lading. Een woordenboek kan nooit genoeg nuance aanbrengen bij dit soort termen. De enige manier om een 'firm grasp' te krijgen op dit soort termen is veel protserige literatuur bestuderen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 16:53
Anki
Anki is offline
Citaat:
Snees schreef op 14-08-2005 @ 18:43 :
Twee woorden: doe het niet. .

Ben ik nou heel dom, of zijn het er echt drie?
Oud 14-08-2005, 17:05
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Snees schreef op 14-08-2005 @ 17:43 :
Twee woorden: doe het niet. Het voorbeeld hierboven klopt al niet: verwaand en pedant hebben een (totaal) andere lading. Een woordenboek kan nooit genoeg nuance aanbrengen bij dit soort termen. De enige manier om een 'firm grasp' te krijgen op dit soort termen is veel protserige literatuur bestuderen.
Zoals Anki zei, je kan niet tellen, het zijn er echt drie.

Als je pedant bent, ben je verwaand (of eigenwijs, kan ook nog). Dat weet ik zelfs zonder woordenboek. Hoe wil jij het woord pedant dan omschrijven? Simpel gezegd is dat gewoon verwaand, klopt dan toch?
Tuurlijk is de beste manier boeken lezen die geschreven zijn door schrijvers die veel van dit soort woorden gebruiken. Maar er zelf meebezig zijn is ook een manier, door op zoek te gaan naar gelijksoortige woorden en dan kom je ook woorden tegen die niet door de 'gemiddelde' nederlander worden gesproken.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 17:20
Anki
Anki is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 14-08-2005 @ 19:05 :

ik begon al aan mezelf te twijfelen..godzijdank hebben we duif!
Oud 14-08-2005, 17:29
Verwijderd
Het ontgaat iedereen dat dat juist de grap was...

Anyway, veel lezen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 17:42
duivelaartje
duivelaartje is offline
Nou, wat grappig. Zo denkt iedereen toch dat je dom bent?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 18:08
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 14-08-2005 @ 18:05 :

Als je pedant bent, ben je verwaand (of eigenwijs, kan ook nog). Dat weet ik zelfs zonder woordenboek. Hoe wil jij het woord pedant dan omschrijven? Simpel gezegd is dat gewoon verwaand, klopt dan toch?
Tuurlijk is de beste manier boeken lezen die geschreven zijn door schrijvers die veel van dit soort woorden gebruiken. Maar er zelf meebezig zijn is ook een manier, door op zoek te gaan naar gelijksoortige woorden en dan kom je ook woorden tegen die niet door de 'gemiddelde' nederlander worden gesproken.
Dat was inderdaad bedoeld als grapje.

Simpel gezegd is pedant inderdaad verwaand, maar dan mis je de nuance. Pedant neigt meer naar het Engelse 'patronizing' dan verwaand.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 18:16
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Snees schreef op 14-08-2005 @ 19:08 :
Dat was inderdaad bedoeld als grapje.

Simpel gezegd is pedant inderdaad verwaand, maar dan mis je de nuance. Pedant neigt meer naar het Engelse 'patronizing' dan verwaand.
Ok.

'Patronizing' betekent eigenlijk iets anders, meer richting minachtend/neerbuigend geloof ik. Als je het zo bekijkt zijn 'pedant' en 'verwaand' dus eerder hyponiemen van elkaar?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 19:03
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
De zogenaamde 'moeilijke woorden' kunnen handig zijn om in een woord te zeggen waar je anders een halve zin voor nodig hebt. Het probleem met zulke woorden is, dat er te veel mensen zijn die ze niet kennen. Daarom kun je ze alleen maar gebruiken voor een bepaald publiek en in lectuur dus alleen als je schrijft voor een bepaald publiek.
'Simpel en goed is beter dan ingewikkeld en goed' is mijn devies.
Oud 14-08-2005, 19:05
Blood Fire Rage
Btw, is 'patronizing' niet een manier van spreken die ietwat neerbuigend is, zoals een (ouderwetse) vader tegen een kind spreekt?
Oud 14-08-2005, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 14-08-2005 @ 17:43 :
Woordenboeken met voorbeeldzinnen uit de literatuur zijn heerlijk, jammer genoeg ken ik er geen in het Nederlands (ik heb er eentje in het Engels op een electronisch woordenboek zitten, zo handig, weet je meteen of een 'mooier woord' toepasbaar is in jouw context.)

Pedant zou ik niet 'patronizing' noemen, eerder 'sophomoric' of een soort 'smarty-pants'. Dat dekt het verwaande en wijsneuzerige. Patronizing is neerbuigend of zelfs paternalistisch, dat vind ik pedant niet echt.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 14-08-2005 @ 20:05 :
Btw, is 'patronizing' niet een manier van spreken die ietwat neerbuigend is, zoals een (ouderwetse) vader tegen een kind spreekt?
Jup, volgens mij wel. Een beetje minzaam of uit de hoogte. Ik vind het geen synoniem van pedant.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 19:29
Blood Fire Rage
Ik weet niet wat pendant betekend. Ik lees dan ook geen Nederlandse boeken. Daar zal het wel door komen
Oud 14-08-2005, 19:30
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 14-08-2005 @ 20:29 :
Ik weet niet wat pendant betekend. Ik lees dan ook geen Nederlandse boeken. Daar zal het wel door komen
Pendant is weer wat anders he. Ik geloof dat dat iets van tegenhanger is.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 14-08-2005 @ 20:21 :
Jup, volgens mij wel. Een beetje minzaam of uit de hoogte. Ik vind het geen synoniem van pedant.
Ik vind het ook absoluut geen synoniem, pendant hangt er alleen iets meer tegenaan.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 14-08-2005 @ 20:41 :
Ik vind het ook absoluut geen synoniem, pendant hangt er alleen iets meer tegenaan.
Ik vind het een slecht voorbeeld. Pedant (niet pendant dus) kan een beetje patronizing zijn, maar ook zoveel andere dingen die het meer kan zijn. (Zoals ik al zei; meer sophomoric/wijsneuzerig/verwaand/etc).

Laatst gewijzigd op 14-08-2005 om 19:56.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 12:29
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Als ik een nieuw woord leer op wat voor manier dan ook, probeer ik het altijd gelijk zoveel mogelijk toe te passen waardoor je het in de juiste context goed kan gebruiken, dus ook in je schrijfwerk, mocht dat de bedoeling zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 20:28
Verwijderd
Hehe, er wordt hier lekker ontopic geantwoord
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 21:18
Verwijderd
Ik heb een Prisma Vreemde Woordenboek, eens gekregen voor de grap. Misschien kun je er naar op zoek gaan, maar een woordenboek doorlezen is natuurlijk echt geweldig.

Ik denk dat je het beste op zoek kunt gaan naar boeken van meer dan vijftig jaar oud. Door boeken uit een andere periode te lezen, kun je ook flink wat nieuwe woorden leren, ook al zijn ze soms wat oubollig.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 14-08-2005 @ 20:20 :
Patronizing is neerbuigend of zelfs paternalistisch, dat vind ik pedant niet echt.
paternalistisch lijkt me zelfs letterlijk dezelfde betekenis hebben... dat 'vader' erin,
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 17:46
Green Day
Green Day is offline
waarom zou je dat willen en ik hanteer (zo nu en dan versus vaak), omdat ik niet anders kan, een wat unieke aparte (soms wat plechtige dure, soms gewoon vage) )manier van praten/schrijven en het wordt er echt niet duidelijker op voor de medemens
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 17:47
Nolos
Nolos is offline
Kozak, het is uitermate grappig dat je Harry Mullisch naar voren brengt, daar waar ik denk dat jij met die instelling wel zijn niveau gaat halen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Green Day schreef op 18-08-2005 @ 18:46 :
waarom zou je dat willen en ik hanteer (zo nu en dan versus vaak), omdat ik niet anders kan, een wat unieke aparte (soms wat plechtige dure, soms gewoon vage) )manier van praten/schrijven en het wordt er echt niet duidelijker op voor de medemens
Om niet te zeggen 'ronduit chaotische'...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2005, 17:56
Green Day
Green Day is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 18-08-2005 @ 18:52 :
Om niet te zeggen 'ronduit chaotische'...
I am chaos (maar om er nu trots op te zijn..)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 21:34
Magican
Magican is offline
Lees een woordenboek
Oud 24-08-2005, 13:27
ragdoll
ragdoll is offline
Citaat:
Green Day schreef op 18-08-2005 @ 18:56 :
I am chaos (maar om er nu trots op te zijn..)
Je hebt in elk geval een eigen stijl

geniaal trouwens dat er een hele discussie voortvloeit uit het woord "pedant"...
Reageren

Regels voor berichten