Advertentie | |
|
![]() |
|
ja een paar jaar geleden had ik hier heeel erg last van.
Vaak zei ik gewoon dat ik moe was, en daardoor zo stil was. Maar eigenlijk wist ik gewoon niks terug te zeggen, terwijl ik me wel verplicht voelde iets leuks of grappigs terug te zeggen. Maar ik ben daarna een tijdje depressief geweest (1 a 2 jaar) En toen kon het me dus niks meer schelen. Ik zei niks, ik wist niks te zeggen, ik voelde me ook niet verplicht iets te zeggen. Nouja, die depressie is nu wel grotendeels over, maar nog steeds ben ik over het algemeen vrij stil. Alleen ik voel me niet meer verplicht iets leuks of grappigs te zeggen, ik zeg gewoon wat ik vind of wat in me opkomt. Klikt het niet, dan niet. Nouja, wat ik dus eigenlijk wil zeggen, denk je dat het komt omdat je bang bent iets verkeerds te zeggen? Of weet je eigenlijk niet hoe het komt? Ik heb nog wel een aantal dingen tegen verlegenheid, heb alleen nu geen tijd om het over te typen. Maar als je die graag wil, wil ik wel kijken of ik vanavond en anders morgen even tijd heb om ze over te typen ![]()
|
Nouja, wat ik dus eigenlijk wil zeggen, denk je dat het komt omdat je bang bent iets verkeerds te zeggen? Of weet je eigenlijk niet hoe het komt?
Ik denk dat het wel zou kunnen komen doordat ik bang ben iets verkeerds te zeggen, en ik herken ook veel in wat je zei over dat je iets leuks of grappigs terug zou willen zeggen, dat komt op van die momenten gewoon niet in me op. Ik heb nog wel een aantal dingen tegen verlegenheid, heb alleen nu geen tijd om het over te typen. Maar als je die graag wil, wil ik wel kijken of ik vanavond en anders morgen even tijd heb om ze over te typen ![]() Als je dat zou willen doen, graag, maar het hoeft niet, hoor, als je geen tijd hebt. |
![]() |
||
Citaat:
Aan de andere kant denk ik ook weer: ze moeten me maar accepteren zoals ik ben, ik ben nou eenmaal stil, en als mensen mij aardig vinden omdat ik mijzelf er eens toe zou kunnen zetten om veel te praten, zal dat ook niet van lange duur zijn, want dat houd ik toch niet vol. |
![]() |
|
Heb ik ook.
Ik kan mezelf echt veel beter uiten in schrijven, als ik moet praten in een grote groep, maar ook gewoon bij mensen die ik niet zo heel goed ken, blokkeert echt alles. Dan weet ik wel wat ik wil zeggen, maar dan ben ik bang dat het verkeerd overkomt en durf ik niets te zeggen. Of dan durf ik gewoon mijn mond niet open te doen, omdat het vast allemaal heel stom is wat ik te zeggen heb. En vaak luister ik alleen maar, wil ik wel iets zeggen, maar weet ik gewoon echt niet wat. Zelf ervaar ik het wel als een probleem, ik probeer steeds zekerder van mezelf te worden. Ik zou bijvoorbeeld heel graag mee willen doen in (politieke) debatten, maar ik weet van mezelf dat ik dan toch weinig zeg, ook al neem ik mezelf voor dat ik dit keer wél mijn mond open zal doen. Ik ben soms bang dat het mijn toekomst zal belemmeren, zeker omdat ik wel weet dat ik graag iets in de politiek zou doen, op zo'n manier iets voor een ander te betekenen. Maar ja, als ik steeds niets weet te zeggen, en als ik dan zie (bijvoorbeeld bij dat debat vandaag over Margarita) hoe politici spontaan hele verhalen kunnen formuleren... daar heb ik echt bewondering voor. Wat wel goed helpt, bij een presentatie bijvoorbeeld, is van te voren echt op te schrijven wat je wilt zeggen, en dat het liefst ook helemaal uit te schrijven. Het maakt mij zekerder van mezelf, ik sta iets steviger voor een groep dan. Forummen is in ieder geval geen probleem... ![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb dat in een iets andere vorm.
ik ben wel spontaan en makkelijk in de omgang (naar mijn mening) maar als het over wat meer serieuse onderwerpen gaat (over mijn gevoelens enzo.. dus als het te dicht bij mij komt) dan ben ik heel moeilijk met praten. ik kan ook altijd veel beter schrijven (naja, meer typen, omdat mijn gedachten heel erg snel gaan en ik sneller kan typen dan schrijven, dus dat is makkelijker).. altijd al gehad. naja.. je bent dus niet de enige.. succes.. kus |
![]() |
|
Oke het heeft even geduurd, maar ik zal een begin maken met het overtypen van denkfouten tegen verlegenheid. Ik weet niet of je er iets aan hebt, zelf herken ik er niet zo heel veel in, terwijl ik in jou stukje wel weer veel herkende. Maar wie weet, het kan iig geen kwaad als ik het overtyp
![]() De denkfout van de negatieve vergelijking Verlegen mensen hebben de neiging zich te vergelijken met zeer succesvolle mensen: de gangmaker van het feest, de uitblinker op school of het beeldschone fotomodel. Hiermee benadruk je wat jijzelf niet bent en niet kunt en krijg je het gevoel niet goed genoeg te zijn. Wat te doen? Houd simpelweg op met jezelf te vergelijken met anderen. Betrek niet alles wat anderen doen, wat op televisie te zien is of in bladen staat, op jezelf. Zeker als het gaat om je lijf, is vergelijking zinloos. Hoe je eruitziet, staat immers maar in beperkte mate onder jouw controle. Vergelijk je jezelf toch, zeg dan hardop 'STOP!' tegen jezelf. Dat is een effectieve manier om een vervelende gedachtestroom te stoppen. Vervang de gedachte door iets positiefs, wat helemaal niet met de situatie te maken heeft, zoals: "Wat heeft dat schilderij een mooie kleur". Op een gegeven moment zul je merken dat die vergelijkende gedachten steeds minder vaak de kop opsteken en het dus ook minder vaak nodig is om vervangende gedachten op te roepen. Het eeuwige moeten Perfecionisme speelt verlegen mensen parten. Ze denken: 'Ik moet er altijd op en top uitzien' of 'Ik moet veel vrienden hebben, anders ben ik een nerd.' Zo loop je latijd op je tenen en heb je altijd het gevoel dat je tekortschiet. Wat te doen? Probeer jezelf eens te betrappen op gedachten die jouw streven naar perfectie instandhouden, zoals: "Als ik geen leuke dingen zeg in dit gesprek, ben ik een loser.' Een manier om deze gedachten te veranderen, is gewoon iets anders te denken, bijvoorbeeld: 'Ik ben ook maar een mens van vlees en bloed.' Dat klinkt erg simpel, maar het werkt wel. Verder is het belangrijk om onderscheid te maken tussen wat jij nu echt wilt en wat je is aangepraat. Het kan helpen om jezelf eens kritisch af te vragen waarom iets eigenlijk moet. Waarom moet je eigenlijk door iedereen aardig gevonden worden? Te veel over jezelf nadenken Door het idee dat ze perfect moeten zijn, zijn verlegen mensen enorm met zichzelf bezig. De onzeker makende gedachten maken je hoofd zo vol, dat je niet meer adequaat kunt reageren op wat de ander zegt. naderhand heb je dan het gevoel dat het gesprek niet goed verliep. Dit versterkt de sociale angst. Wat te doen? Besef dat andere mensen, net als jij, vooral met zichzelf bezig zijn. Het kan ook helpen om eens van perspectief te veranderen. Verplaats je eens in de ander en bedenk dan hoe die persoon jouw fout zou beoordelen. Hoe zwaar tilt je baas eraan als je niet meteen antwoord paraat hebt? Zou jij van je ondergeschikte die niet meteen een antwoord geeft, denken: "Wat is die dom"? Je zult ontdekken dat je waarschijnlijk een stuk milden bent voor anderen dan voor jezelf. De denkfout van de foutieve oorzaak Verlegen mensen schrijven hun mislukkingen toe aan zichzelf, maar hun successen aan de omstandigheden: ze hebben geen goede lezing gegeven, het was gewoon een makkelijk publiek. Maar als het slecht ging, kwam dat doordat de lezing niet interessant genoeg was. Wat te doen? Om de denkfout van de foutieve oorzaak te vermijden, moet je kritisch leren kijken naar de oorzaken van succes en falen. Neem die lezing die niet helemaal ging zoals je zou willen. Concludeer je dat dat kwam door je eigen nervositeit, vraag je dan eens af waarom je zenuwachtig was. Het is namelijk niet altijd terecht om je nervositeit louter toe te schrijven aan je angst of het feit dat je enorm opzag tegen de lezing. Misschien was je gesprekspartner of het publiek wel ongeïnteresseerd of overdreven kritisch. De bron is psychologie magazine. Goed, dit zijn er 4, ik heb er nog 4 (die zijn iets korter) maar die typ ik vanavond wel even over, want ik moet nu weer weg ![]() Ik hoop dat je, of iemand anders, er iets aan hebt/heeft.
|
[QUOTE]Ciskaatje schreef op 14-03-2003 @ 15:52:
[B]Oke het heeft even geduurd, maar ik zal een begin maken met het overtypen van denkfouten tegen verlegenheid. Ik weet niet of je er iets aan hebt, zelf herken ik er niet zo heel veel in, terwijl ik in jou stukje wel weer veel herkende. Maar wie weet, het kan iig geen kwaad als ik het overtyp ![]() Hartstikke bedankt voor de tips, ik herken er inderdaad ook niet zo heel veel in, alleen in de eerste een beetje, maar het zijn toch wel nuttige dingen, Alleen denk ik dat die adviezen die je zou moeten opvolgen iets makkelijker gezegd zijn dan gedaan, ik ben iniedergeval net zo goed in mezelf iets dwingen te doen |
![]() |
|
En de andere 4
![]() valse bescheidenheid Blij zijn met jezelf is voor sociaal angstige mensen moeilijk. Het wekt schuldgevoelens op, waardoor ze weer onnodig negatief over zichzelf gaan denken en sociale contacten nog stroever verlopen. Wat te doen? Het afleren van valse bescheidenheid begint bij het besef dat het niet slecht is om jezelf leuk, slim en mooi te vinden. Je bent niet arrogant of oppervlakkig, je bent gewoon blij met jezelf. Schrijf daarom de volgende boodschap op een briefje en hang het op een plek waar je regelmatig komt, bijvoorbeeld naast je bed of in de wc. "IK MAG MEZELF OKÉ VINDEN, IK BEN PRIMA ZOALS IK BEN' Filteren Filteren betekent dat je maar naar één element van de situatie kijkt, terwijl je andere dingen negeert. Je voelt je lelijk en minderwaardig in het contact met anderen, omdat je alleen maar let op de positieve eigenschappen van die ander: bij collega's focus je op hun prettige uiterlijk, terwijl het je niet opvalt dat ze eigenlijk helemaal niet interessant zijn. Bij jezelf focus je vooral op negatieve eigenschappen en dat maakt je verlegen: je vindt jezelf maar dom, en vergeet dat je bijvoorbeeld veel gevoel voor humor hebt. Wat te doen? Jezelf erop betrappen dat je weer aan het filteren bent, is vaak al genoeg om ervoor te zorgen dat je je blik verruimt. Richt bewust je aandacht op andere eigenschappen van jezelf of anderen. De volgende keer dat je die collega ziet, let dan eens heel bewust nie talleen op dat fantastische figuur, maar ook op intelligentie of gevoel voor humor. Let bij jezelf op goede eigenschappen. Het kan daarbij helpen om alles wat je leuk en mooi vindt aan jezelf eens op een rijtje te zetten. Zwart-wit denken Sociaal angiste en verlegen mensen zijn geneigd te denken in zwart-wit termen: je bent een loser of een winner, je doet het goed of fout. Een tussenweg bestaat niet. Omdat iedereen wel eens een foutje maakt, val je dus al snel in de categorie "onhandig" of "dom". Wat te doen? Het wordt tijd om nieuwe termen in je vocabulaire te introduceren. Beschrijf jezelf in genuanceerde termen. Bijvoorbeeld door te denken in percentages. Je sociale vaardigheden zijn voor 25 procent niet zo best, maar de resterende 75 procent kan er wel degelijk mee door. Gedachtelezen Als je collega niet met je wil uitgaan, dan kun je denken: 'Ze vindt me niet leuk genoeg.' Verlegen mensen denken vaak te weten wat anderen denken. Daarbij doen ze aan projectie: omdat zij zichzelf waardeloos vinden, zullen anderen dat ook wel vinden. Denken ze. Wat te doen? De beste remedie om gedachtelezen tegen te gaan, is expliciet zijn. Controleer je vermoedens door anderen te vragen hoe ze erover denken. Dit is een tip voor gevorderden, want het vereist wel enige assertiviteit. Wat me eigenlijk opvalt is dat het hieruit een beetje lijkt alsof iedereen die verlegen is ook een miderwaardigheidscomplex heeft.. Maar dat hoeft toch niet zo te zijn? Ja het zou kunnen, en verlegen mensen zijn ook wel onzekerder enzo, maar er is toch een verschil tussen gewoon verlegen zijn en echt een minderwaardigheidscomplex hebben? Dat hoeft toch niet altijd samen te gaan?
||
Citaat:
Je kan sommige dingen wel steeds tegen jezelf zeggen, maar ik denk dat er meer nodig is om er ook echt in te gaan geloven. Maar de tips die ze geven (bij "wat te doen") zullen wel iets helpen. Alleen ja het is meer de ideale versie, heel makkelijk verteld, maar dan moet je het nog waarmaken en er ook écht in geloven.
|
Ik herken mezelf wel vrij veel in die stukken uit het psychologie magazine...
Het helpt niet heel goed om dingen tegen jezelf te zeggen, maar wel een beetje. Het probleem is alleen dat je er zelf ook in moet geloven, en als ik zoiets tegen mezelf zeg, is t meestal zo van: nee, waar slaat dat nou weer op. En dan ga ik weer op mijn oude denkbeeld over. Maarja, het helpt dus wel een beetje. ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Dankzij jou kan ik zo schrijven,maar ik had het liever niet Zertab | 12 | 24-08-2012 16:39 | |
De Kantine |
Wat is er allemaal saai in jouw huis en wat vind je daarvan? #728 Verwijderd | 501 | 24-10-2009 16:53 | |
Psychologie |
Snijden? Rach_xx- | 216 | 22-09-2006 21:53 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] mijn poging tot het schrijven ervan. twim | 4 | 26-03-2003 16:16 | |
Psychologie |
een eigen wereld waar je vast in raakt. Verwijderd | 12 | 21-03-2003 16:46 | |
Psychologie |
Wat is er toch met mij? )Vampje( | 10 | 13-09-2002 17:53 |