Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2004, 22:26
Footprint
Footprint is offline
het duivels prentenboek

Onzichtbare handen
omsluiten het geluk
pril en onbevangen

de verantwoordelijke deler
glimlacht schalks
en legt de kaarten open

glasharde blikken,
uitdrukkingsloos
en onverschillig

Het geluk laat zich niet temmen.
Toevallig niet,

gelukkig niet.
Oud 06-09-2004, 07:52
Reem
Reem is offline
Het einde is mooi
Maar.. toen ik je titel las, verwachtte ik er iets heel anders bij.
Misschien ligt dat wel aan mij. Maar in ieder geval spreekt het me niet echt aan.
Oud 06-09-2004, 11:41
Verwijderd
Ik wist niet dat jij een dichter was Of trek ik opeens al die mensen van D&A mee sinds ik hier ook fb ben ^^.

Mooi geschreven, zeker ook de woorden, maar verder doet het me weinig .
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 16:37
Landslide
Landslide is offline
Ik vind hem mooi. Snel, pakkend, sfeervol.
Alleen de titel.. ik zou het persoonlijk op die kaarten gegooid hebben.. Het duivelse kaartspel ofzo. Maar ik weet hoe vervelend het is om achteraf een titel te veranderen, dus je moet zelf maar zien
Oud 06-09-2004, 19:36
xineof
xineof is offline
Knappe taalbeheersing, dat zeker. Toch raakt het me niet echt; ik vind het goed geschreven en je woordgebruik is prachtig, maar ik kan het gevoel er niet uit slepen. Het gedicht komt nogal koud en hard over, maar misschien is dat ook wel de bedoeling.

Het spel van de kaarten vind ik vrij negatief overkomen, alsof je dus die koude en onverschillige wereld beschrijft, maar toch komt er dan 'gelukkig dat het geluk zich niet laat temmen' als boodschap, terwijl de zin 'het geluk laat zich niet temmen' eigenlijk aansluit op het vorige. Dat snap ik dus niet helemaal, ik vind geluk van kaarten niet aansluiten op 'gelukkig niet', bij dat laatste lijkt het net alsof je het koppelt aan echt geluk, en niet aan de kansberekeninggeluk, als je snapt wat ik bedoel.
Oud 11-09-2004, 13:27
Footprint
Footprint is offline
Citaat:
Re3m schreef op 06-09-2004 @ 08:52 :
Het einde is mooi
Maar.. toen ik je titel las, verwachtte ik er iets heel anders bij.
Misschien ligt dat wel aan mij. Maar in ieder geval spreekt het me niet echt aan.
over de titel:
Kaart·spel (het ~)
1 spel met speelkaarten => het duivels prentenboek

Citaat:
Mutant schreef op 06-09-2004 @ 12:41 :
Ik wist niet dat jij een dichter was Of trek ik opeens al die mensen van D&A mee sinds ik hier ook fb ben ^^.

Mooi geschreven, zeker ook de woorden, maar verder doet het me weinig .
hehe ja ik schrijf zo nu en dan wat
maar bedankt

Citaat:
Hagezussa schreef op 06-09-2004 @ 17:37 :
Ik vind hem mooi. Snel, pakkend, sfeervol.
Alleen de titel.. ik zou het persoonlijk op die kaarten gegooid hebben.. Het duivelse kaartspel ofzo. Maar ik weet hoe vervelend het is om achteraf een titel te veranderen, dus je moet zelf maar zien
de titel heeft dus ook met de kaarten te maken
maar ik heb ehm er wel over gedacht een andere te nemen maar ik vond deze wel gepast omdat het er niet zo bij lijkt te passen maar toch wel doet.

Citaat:
xineof schreef op 06-09-2004 @ 20:36 :
Knappe taalbeheersing, dat zeker. Toch raakt het me niet echt; ik vind het goed geschreven en je woordgebruik is prachtig, maar ik kan het gevoel er niet uit slepen. Het gedicht komt nogal koud en hard over, maar misschien is dat ook wel de bedoeling.

Het spel van de kaarten vind ik vrij negatief overkomen, alsof je dus die koude en onverschillige wereld beschrijft, maar toch komt er dan 'gelukkig dat het geluk zich niet laat temmen' als boodschap, terwijl de zin 'het geluk laat zich niet temmen' eigenlijk aansluit op het vorige. Dat snap ik dus niet helemaal, ik vind geluk van kaarten niet aansluiten op 'gelukkig niet', bij dat laatste lijkt het net alsof je het koppelt aan echt geluk, en niet aan de kansberekeninggeluk, als je snapt wat ik bedoel.
ehm het gevoel bij het gedicht is min of meer dat de kaarten deler, al het geluk in zijn handen heeft, maar dat de kans dat hij al de "goede" kaarten jou toe deelt maar klein is. Maar zolang er nog geen kaart uitgedeelt is, is nog alles mogelijk.
Dat de blikken glashard, uitdrukkingsloos en onverschillig zijn;"een soort van pokerface, het niet willen laten merken of je nu erg "goede" of "slechte" kaarten hebt, aan elkaar
het geluk, dus de "goede kaarten" zijn alleen maar te krijgen als de deler ze je uitdeelt dus het ligt niet in jou handen.
en dat is in mijn ogen wel goed anders zou iedereen zichzelf alleen maar goede kaarten toedelen en nu is het spel nog helemaal open

misschien beetje warrige uitleg.
en excuses voor de up maar kan alleen maar in de weekenden achter internet
Reageren

Regels voor berichten