Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2004, 23:28
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Ik wil mijn pc een beetje sneller hebben. Ik heb het volgende systeem.
Dell Dimension DIM 4600
Kloksnelheid: 2.79 GHz
512 MB RAM-geheugen.
Ik zat er aan te denken om mijn RAM te verdubbelen, dus 512 erbij kopen om op een totaal van 1024 te komen.

Een vriend van me zei dat dat niet zo'n goed idee was, omdat er dan ''teveel RAM zou zijn, het kan elkaar in de weg lopen''.
Is dit mogelijk? Is het mogelijk om teveel RAM te hebben, of is het alleen maar: ''hoe meer hoe beter''?
Alvast bedankt,
Ernst
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2004, 23:32
Verwijderd
Die vriend van jou lult uit zijn nek. 1024 MB intern geheugen is helemaal niet uitzonderlijk tegenwoordig.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 23:35
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-08-2004 @ 00:32 :
Die vriend van jou lult uit zijn nek. 1024 MB intern geheugen is helemaal niet uitzonderlijk tegenwoordig.
het is al bijna standaard geworden
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 23:40
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 31-08-2004 @ 00:35 :
het is al bijna standaard geworden
Nee, standaard tegenwoordig is 512 MB. 'Winkelcomputers' met 1024 MB intern geheugen zijn nog wel schaars, vaak moet je dat dan nog tegen meerprijs uitbreiden.

Verder geldt voor geheugen 'hoe meer, hoe beter'. Geheugen is een van de beste investeringen in snelheid die denkbaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 23:43
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
ik weet niet hoe het met de huidige ram prijzen staat maar 1gb is meer dan genoeg. als het teveel is ramdisk maken
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 23:44
Verwijderd
1 GB is niet overbodig als je 700+ MB geluidsbestanden wilt bewerken (zoals ik). Ik kan je verzekeren dat zelfs met een snelle 10k RPM schijf het geen feest is om 700 MB direct to disk in een spiegelbestand te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 00:00
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
3/4 gig (ligt ook aan het mobo) is het maximum voor s478 en sA.
Voor s754 en s939 8 gig geloof ik!
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 10:03
Verwijderd
Ja, omdat omdat dat de maximum geheugengrootte is die nog door het L2-cache bestreken kan worden (cacheable maximum RAM). De Athlon 64 heeft de geheugencontroller intern, is anders opgebouwd en heeft dus geen last van die 4 GB-grens.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 13:55
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
2GB is de limiet, met PAE kan dit verhoogd worden tot 4GB, maar een limiet blijft: een proces kan niet meer dan 2GB adresseren. x86-64 (64-bit) heeft deze limieten niet.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 14:14
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Met de /3GB boot switch kun je 3GB i.p.v. gebruiken in Windows.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 17:00
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-08-2004 @ 14:55 :
2GB is de limiet, met PAE kan dit verhoogd worden tot 4GB.
Een 32 bits CPU kan 4GB adresseren. PAE wordt gebruikt om meer dan 4GB te ondersteunen. Niet dat je dat echt wilt, PAE is namelijk niet echt snel. Als je een dergelijke hoeveelheid geheugen nodig hebt koop dan een 64 bits CPU.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 23:53
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-08-2004 @ 14:55 :
2GB is de limiet, met PAE kan dit verhoogd worden tot 4GB, maar een limiet blijft: een proces kan niet meer dan 2GB adresseren. x86-64 (64-bit) heeft deze limieten niet.
Ook twee leuke dingen om te bespreken:
Hoe kom ik ineens aan die extra IRQ's? Is dat ook vanwege de Athlon64?

En altijd leuk om via het netwerk naar iemand een ISO bestand van ruim 4GB te kopiëren.. Na wat gekloot bleek het dat zijn schijf op FAT32 ingesteld stond.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 20:43
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
AAAAARGH!!


Ok mensen, ik ben duidelijk niet zo'n PC geek als jullie (no offense, sorry ) dus ik begrijp hier helemaal niks van.

We hebben het nu even over mijn pc. Kan die die uitbreiding van de RAM nou wel of niet aan? Kan mijn pc 1 GB RAM aan?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 21:00
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Waarschijnlijk wel, als je een extra slot hebt van het geheugen, waarschijnlijk is dat wel zo

Kijk wel ff met everest welke soort geheugen je hebt, anders pc/3200, die klokt zich toch automatisch terug als je langzamer geheugen hebt
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 08:39
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Jolt schreef op 01-09-2004 @ 22:00 :
Kijk wel ff met everest welke soort geheugen je hebt, anders pc/3200, die klokt zich toch automatisch terug als je langzamer geheugen hebt
Geheugen 'klokt' helemaal niet. Die rating is gewoon de 'kwaliteit' van het geheugen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 09:02
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Als je toch pc/3200 geheugen hebt. maar je hebt maar een fsb van 133 dan gaat ie vanzelf op pc/2100 lopen
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 09:21
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 02-09-2004 @ 09:39 :
Geheugen 'klokt' helemaal niet. Die rating is gewoon de 'kwaliteit' van het geheugen.
Precies. Net zoals een luidspreker geen 'vermogen' heeft maar wel 'belastbaarheid.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 09:34
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Jolt schreef op 02-09-2004 @ 10:02 :
Als je toch pc/3200 geheugen hebt. maar je hebt maar een fsb van 133 dan gaat ie vanzelf op pc/2100 lopen
PC/X zijn ratings, geen snelheden. Het geheugen doet helemaal niks, maar wordt door het mobo aangestuurd. Fysiek zit er vaak geen verschil tussen verschillende ratings, en vaak kun je geheugen boven z'n rating gebruiken. Ik heb 'vroegah' ook gewoon 66MHz geheugen op 100MHz gehad.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 02-09-2004 @ 09:39 :
Geheugen 'klokt' helemaal niet. Die rating is gewoon de 'kwaliteit' van het geheugen.
Ik heb al regelmartig wat gelezen over het overclocken van je geheugen ed...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 12:55
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
********** schreef op 02-09-2004 @ 12:14 :
Ik heb al regelmartig wat gelezen over het overclocken van je geheugen ed...
Mja gewoon de verkeerde naam aan het beestje geven...
je clockt niet het geheugen maar de aansturing van het geheugen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 13:12
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 02-09-2004 @ 12:14 :
Ik heb al regelmartig wat gelezen over het overclocken van je geheugen ed...
Duh. Het gaat erom dat geheugen geen 'eigen' frequentie heeft. Een processor eigenlijk ook niet. Je prikt zo'n DIMM of CPU in een voetje en vervolgens komt daar spanning en stroom op te staan en genereert een kristal een bepaalde frequentie op de pinnen. Daarom kun je geheugen en processoren ook eenvoudig op een hogere snelheid laten draaien dan waar ze voor gemaakt zijn, omdat die dingen simpelweg niet weten wat voor spanning, stroom en frequentie erop staat.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 14:00
Auryon
Auryon is offline
Zolang je Windows XP hebt, geldt hoe meer geheugen, hoe beter.
Oudere versies van Windows hadden wel eens de neiging om trager te lopen als er meer dan 512 meg RAM beschikbaar was.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 22:40
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Citaat:
Auryon schreef op 07-09-2004 @ 15:00 :
Zolang je Windows XP hebt, geldt hoe meer geheugen, hoe beter.
Oudere versies van Windows hadden wel eens de neiging om trager te lopen als er meer dan 512 meg RAM beschikbaar was.
Ah, kijk, een goed, simpel antwoord

Daar zat ik op te wachten

Van mij mag hij dicht, of iig niemand hoeft er meer op te reageren, ik heb het antwoord.

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 19:43
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Sorry maar je gaat te snel op een mening / uitspraak af. Meer geheugen is niet sneller. Te weinig geheugen is langzamer. Soms zelfs heel veel langzamer. Maar 80000GB ipv 2GB is 0,0% sneller. Niet bij normaal gebruik iig.

Bij DX8 games is 512MB geheugen normaal, bij nieuwe games / high end computer is 1024MB geheugen aan te bevelen. Daarboven alleen voor servers of professioneel workstation gebruik.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 19:51
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Hallo??

feitelijk zeg je nu niets anders als het topic waar hij "te snel op af ging "
hij zegt 512 bij oude systemen uis een beetje de max...

jij zegt: Meer als 512 hebje niet nodig want.......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2004, 20:02
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Uhm de quote waar hij op reageerde was toch "Zolang je Windows XP hebt, geldt hoe meer geheugen, hoe beter." ?

Dat is tegenovergesteld dan wat ik beweer: meer geheugen is niet sneller, tenzij je te weinig geheugen hebt.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 07:31
Auryon
Auryon is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-09-2004 @ 20:43 :
Sorry maar je gaat te snel op een mening / uitspraak af. Meer geheugen is niet sneller. Te weinig geheugen is langzamer. Soms zelfs heel veel langzamer. Maar 80000GB ipv 2GB is 0,0% sneller. Niet bij normaal gebruik iig.

Bij DX8 games is 512MB geheugen normaal, bij nieuwe games / high end computer is 1024MB geheugen aan te bevelen. Daarboven alleen voor servers of professioneel workstation gebruik.
De vraag van dit topic was of hij het op 512 meg zou houden, of er 1024 van zou maken. Omdat zijn vriend zei dat alles trager zou lopen met 1024 meg. Mijn mening is dat alles toch iets sneller zou gaan met 512 meg en niet trager zoals zijn vriend beweert (toch niet onder Win XP). Zelf zou ik het op dit moment niet nemen, maar naar mijn mening gaat alles toch iets vlotter lopen. Vooral als je veel energievretende toepassingen tegelijk hebt lopen. Hij was niet van plan er 80000 gig bij te steken...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 13:28
Verwijderd
Natuurlijk wordt je PC sneller van 512MB extra geheugen. Misschien dat je 't in Windows/Word niet zo snel zult merken; maar ga dan eens serieus gamen (Doom III en Far Cry).. Je zult nooit meer terug willen naar 512MB.

En die vriend van je moet je een behoorlijke ros op z'n snarrel geven.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-09-2004 @ 20:43 :
(...)

Bij DX8 games is 512MB geheugen normaal, bij nieuwe games / high end computer is 1024MB geheugen aan te bevelen. Daarboven alleen voor servers of professioneel workstation gebruik.
Tuurlijk, de DirectX-versie van een spel heeft ook echt iets te maken met de hoeveelheid intern geheugen die het nodig heeft.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 14:23
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-09-2004 @ 20:43 :
Sorry maar je gaat te snel op een mening / uitspraak af. Meer geheugen is niet sneller. Te weinig geheugen is langzamer. Soms zelfs heel veel langzamer. Maar 80000GB ipv 2GB is 0,0% sneller. Niet bij normaal gebruik iig.
We hebben het hier niet over tientallen gigabytes, maar over het verschil tussen 512 en 1024MB. En dat verschil is met games als Doom 3 zeker merkbaar.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 14:38
Verwijderd
Niet alleen bij Doom 3. Ook bij een 'minder veeleisend' spel als UT2k4 merk je gewoon dat je met 1024 MB veel minder last heb van schokken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 15:26
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Toch merk je het verschil tussen 512 en 1024 ook wel als je geen enkele game speelt.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 16:17
Verwijderd
Ja, maar echt nauwelijks. Het enige waar het echt veel verschil bij uitmaakt is het bewerken van een groot (700+ MB) audiobestand met een programma als Goldwave. Dan kun je met 1 G namelijk direct to ram werken, terwijl je met 512 M nog een wisselbestand moet aanmaken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 16:25
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-09-2004 @ 17:17 :
Ja, maar echt nauwelijks.
Het is afhankelijk van je gebruik. Windows gebruikt al je beschikbare geheugen. Op het moment dat je een programma afsluit wordt het niet uit het geheugen verwijderd. Als je het dan opnieuw opstart, gaat dit een heel stuk sneller. Pas als je een tekort krijgt aan fysiek geheugen gaat windows opschonen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 16:26
Verwijderd
Mooi kanker is dat van Windows.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 16:57
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-09-2004 @ 20:43 :
Sorry maar je gaat te snel op een mening / uitspraak af. Meer geheugen is niet sneller. Te weinig geheugen is langzamer. Soms zelfs heel veel langzamer. Maar 80000GB ipv 2GB is 0,0% sneller. Niet bij normaal gebruik iig.

Bij DX8 games is 512MB geheugen normaal, bij nieuwe games / high end computer is 1024MB geheugen aan te bevelen. Daarboven alleen voor servers of professioneel workstation gebruik.
Hoe wou je al dat geheugen gaan aansturen??
Zoals iedereen anders had gezegd: 512 Meg bij kan echt geen kwaad, ook niet als je weinig gebruikt. Het verschil zit hem in je gebruikt: als je bv. DOS loopt op 128 meg of 512 meg zal het weinig uitmaken. Voor Windows is het altijd handig wat meer omdat je zo minder gebruik moet maken van een wisselbestand (wel dom van Windows om geen aparte partitie daarvoor te maken , zelf gebruik ik een SWAP-partitie van Linux op een andere schijf als wisselbestand en dat werkt perfect)
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:16
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-09-2004 @ 17:26 :
Mooi kanker is dat van Windows.
Niet dus. Wat wil je dan met dat geheugen doen, gewoon niet gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 11:45
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-09-2004 @ 14:55 :
Tuurlijk, de DirectX-versie van een spel heeft ook echt iets te maken met de hoeveelheid intern geheugen die het nodig heeft.
Maar wel met de generatie van het spel. Ik kan het ook met Pixel Shader Model aanduidelen, maar DirectX of OpenGL versie geeft al een aardig idee over de generatie waartoe een spel behoort. Doom 3 / Half Life 2 behoren in elk geval tot een heel andere generatie dan Quake 3 (OpenGL) of Half Life. In de praktijk zijn het de DirectX9 spellen die veel baat hebben bij meer geheugen, niet omdat ze DirectX9 gebruiken maar omdat ze tot een nieuwere generatie games behoren die hogere systeemeisen vergen.
Citaat:
Chimera schreef op 14-09-2004 @ 15:23 :
We hebben het hier niet over tientallen gigabytes, maar over het verschil tussen 512 en 1024MB. En dat verschil is met games als Doom 3 zeker merkbaar.
De stelling was "hoe meer, hoe beter". Ik bestrijd dat met een extreem voorbeeld. Niet gebruikt geheugen betekent dat ook al heb je er meer van, het niets uitmaakt. Hooguit de disk cache kan daar verandering in brengen, en Nare Man die disk cache kun je met utilities tweaken.

Maar als jij in een kale windows in notepad zit te tikken en met window schermpjes zit te prutsen, wordt die 1024MB echt niet gebruikt voor programma-data. Weer extreem voorbeeld maar het gaat om het principe.

Onder Linux/BSD kun je mooi zien hoe je geheugen gebruikt wordt:
Mem: 290M Active, 58M Inact, 102M Wired, 11M Cache, 60M Buf, 34M Free
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 12:35
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-09-2004 @ 17:17 :
Ja, maar echt nauwelijks. Het enige waar het echt veel verschil bij uitmaakt is het bewerken van een groot (700+ MB) audiobestand met een programma als Goldwave. Dan kun je met 1 G namelijk direct to ram werken, terwijl je met 512 M nog een wisselbestand moet aanmaken.

*psst* Er zijn heel wat andere deelgebienden zoals videobewerking en renderen van 3d animaties e.d. *psst*

Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 12:40.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 12:56
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-09-2004 @ 12:45 :

De stelling was "hoe meer, hoe beter". Ik bestrijd dat met een extreem voorbeeld.
Duh. Het extreme voorbeeld slaat dus nergens op. Laten we het realistisch houden.

En zoals ik al zei, extra geheugen wordt niet alleen voor de disk-cache gebruikt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Airflow Antec 300 in stoffige omgeving.
Severus
9 09-12-2011 12:13
Software & Hardware Keuze laptop: acer aspire 5672 WLMI versus aspire 1694
Verwijderd
18 23-06-2006 18:02
Software & Hardware [Algemeen] Nieuwe pc: hulp gewenst
Balance
120 23-10-2005 02:00
Software & Hardware [Server] Op zolder; veiligheid?
forum.scholieren.com
4 12-11-2002 12:47
Software & Hardware Kan iemand me helpen?
Verwijderd
5 26-09-2001 15:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.