Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2004, 13:34
skippy65
skippy65 is offline
hallo,

even een vraagje, ik moet de formule geven van zouten, nu zit ik hiermee:

aluminiumsulfide, aluminium is Al3+ en sulfide is S2-
hoe moet je nu verder?

kan iemand mij het precies uitleggen, want je moet het toch aan alle 2 kanten neutraal maken?? hoe doe je dit?

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2004, 13:40
Verwijderd
Je moet evenveel + als - hebben.. denk maar aan breuken gelijk maken ofzo, dat lijkt er wel op.
Je neemt 2x Al, dan heb je 6+ en dan moet je hoeveel sulfide hebben? 3x S dus.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 14:07
skippy65
skippy65 is offline
maar het antwoord is dit: Al3+2 S2-3

waarom is het zo opgeschreven? sorry maar ik snap 't nog niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 14:14
Verwijderd
Ja dat is dus wat ik zei 2x Al en 3x S.
Al2S3
Die notitie wil gewoon zeggen dat er in hetzelfde molecuul 2 Al atomen zitten en 3 S atomen. En je kunt natuurlijk de ladingen erboven blijven schrijven om het makkelijker te maken, dus:
Al3+2S2-3
Dan kun je in 1x berekenen of het klopt: 3+ x 2 = 6+ en 2- x 3 = 6-.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 17-09-2004 @ 15:14 :
Ja dat is dus wat ik zei 2x Al en 3x S.
Al2S3
Die notitie wil gewoon zeggen dat er in hetzelfde molecuul 2 Al atomen zitten en 3 S atomen. En je kunt natuurlijk de ladingen erboven blijven schrijven om het makkelijker te maken, dus:
Al3+2S2-3
Dan kun je in 1x berekenen of het klopt: 3+ x 2 = 6+ en 2- x 3 = 6-.
Het gaat hier niet om moleculen. De indices geven aan wat de verhouding is tussen de Al- en S-ionen in het ionrooster.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 18:27
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-09-2004 @ 16:29 :
Het gaat hier niet om moleculen. De indices geven aan wat de verhouding is tussen de Al- en S-ionen in het ionrooster.
correctie: molverhouding --> 1 mol Al2S3 bevat 2 mol Al3+ en 3 mol S2-

--> de 2 en de 3 geven molverhoudingen weer.

by the way, wat er werd gezegd over moleculen was goed, behalve dat het geen molculen zijn maar ionen

Laatst gewijzigd op 17-09-2004 om 18:30.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 19:06
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 17-09-2004 @ 19:27 :
correctie: molverhouding --> 1 mol Al2S3 bevat 2 mol Al3+ en 3 mol S2-

--> de 2 en de 3 geven molverhoudingen weer.

by the way, wat er werd gezegd over moleculen was goed, behalve dat het geen molculen zijn maar ionen
Dat is precies wat ik zei. Een mol stof is namelijk equivalent aan een bepaalde hoeveelheid stof.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 09:03
Verwijderd
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "het gaat hier niet om moleculen" ? Ik ga iig mee met sdekivit z'n antwoord..
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 09:40
skippy65
skippy65 is offline
sorry hoor, maar ik heb nog nooit gehoord van molverhoudingen.

nu snap ik er niet veel meer van
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 18-09-2004 @ 10:03 :
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "het gaat hier niet om moleculen" ? Ik ga iig mee met sdekivit z'n antwoord..
Ionen zijn geen moleculen. Als ionen in een rooster zitten spreek je daarom ook niet van losse moleculen, maar van een ionrooster. Je kunt immers geen aparte ionen aanwijzen die "bij elkaar horen".
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 11:14
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
skippy65 schreef op 18-09-2004 @ 10:40 :
sorry hoor, maar ik heb nog nooit gehoord van molverhoudingen.

nu snap ik er niet veel meer van
In dat geval maar even een herhaling van het begrip mol: 1 mol is per definitie gelijk aan het aantal koolstofatomen in 12 gram zuivere koolstof. Dit aantal N A heeft de waarde 6,02*1023. Dit is het getal van Avogadro, wat je kunt vinden in tabel 7 van Binas.
Net zoals 1 mol koolstof overeenkomt met 12 gram koolstof, komt 1 mol van een bepaalde stof overeen met een bepaald aantal gram M. Deze waarde van M wordt de molmassa van de desbetreffende stof genoemd. In tabel 41 van Binas (tabel 98 in de vijfde druk) vind je van een aantal stoffen de molaire massa M. In een molecuulformule van de vorm ApBq geven p en q de molverhouding weer van de stoffen A en B. Je kunt voor de vorming van ApBq uit de stoffen A en B namelijk de reactievergelijkking pA + qB -> ApBq opstellen. Uit deze reactievergelijking lees je af dat p mol A en q mol B met elkaar reageren tot 1 mol ApBq. Dit geeft de molverhouding A:B:ApBq=p:q:1. Met behulp van deze molverhouding kun je bijvoorbeeld berekenen hoeveel je van A en B nodig hebt om een bepaalde hoeveelheid ApBq te krijgen.

Laatst gewijzigd op 18-09-2004 om 11:17.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 11:21
sdekivit
sdekivit is offline
voor de molmassa neem je gewoon de molecuulmassa of atoommassa, omdat als je NA en de atomaire massa-eenheid gebruikt, je op ongeveer de zelfde massa komt alleen dan in g.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-09-2004 @ 10:45 :
Ionen zijn geen moleculen. Als ionen in een rooster zitten spreek je daarom ook niet van losse moleculen, maar van een ionrooster. Je kunt immers geen aparte ionen aanwijzen die "bij elkaar horen".
Oh op die manier. Nee maar in het algemeen, wanneer je niet-metaalachtige verbinding hebt willen de getallen eronder natuurlijk wel zeggen hoeveel van welk atoom er in een molecuul zitten. Bij ionen zijn het dus de verhoudingen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 14:15
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 18-09-2004 @ 14:33 :
Bij ionen zijn het dus de verhoudingen.
Vandaar dan ook dat de formule van het bijbehorende zout een verhoudingsformule wordt genoemd.
Reageren

Regels voor berichten