Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2004, 18:52
Verwijderd
Ik ben afgelopen tijd een paar keer ziek geweest, door een ongeluk dat ik heb gehad. Nu krijg ik fysiotherapie en een andere leidinggevende zou me als deze behandelingen gestopt zijn weer normaal normaal inplannen zodat ik weer gewoon mijn normale uren per week zou werken. Ik ben parttime (zeg maar in het weekend) vakkenvuller. Maar mijn baas wil me nu ontslaan omdat ik teveel ziek ben... Mag dat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2004, 19:09
little nemo
little nemo is offline
zit je in je proefperiode? dan ja
ben je uitzendkracht? dan ja

is dat niet zo dan mag het NIET
Oud 12-09-2004, 19:12
Auntie M
Auntie M is offline
Hij kan je in ieder geval niet 'zomaar' vanwege veel ziekte ontslaan, tenzij je in een proefperiode zit (maar dat neem ik aan van niet). Zaken als 'passend werk aanbieden' en 'reintegratie' moeten toch eerst aan bod komen.
Oud 12-09-2004, 19:24
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 12-09-2004 @ 20:12 :
Zaken als 'passend werk aanbieden' en 'reintegratie' moeten toch eerst aan bod komen.
reintegratie?? dat is voor wao mensen, niet als je een paar weekjes iets tijdelijks hebt
Oud 12-09-2004, 19:36
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Nee dit mag niet zomaar.
Alleen als:
Je in je proefperiode zit (minder dan 2 maanden)
Je op uitzendbasis werkt
Je contract af is gelopen en hij deze dus niet verlengd

Tussentijds ontslaan mag dus niet
Ontslaan als je een contract voor onbepaalde tijd hebt mag dus ook niet

Gelukkig maar, al wil dit kabinet weer de regels voor het ontslaan van werknemers versoepelen.
BEN DAAR DUS OP TEGEN, werknemers hebben ook rechten!

Ben denk ik zo wel duidelijk, wat ze mogen en niet Waar werk je ik kan straks gaan gillen al hoop ik dat niet
Oud 12-09-2004, 20:55
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 12-09-2004 @ 20:36 :
verhaal
Werkgevers worden altijd in het nadeel getrokken. Ik weet niet of je het weet hoor maar zij zorgen voor werk hoor.

Je kan wel ontslagen worden als ze maar een goeie reden hebben. Als jij te vaak ziek bent dan moet je gewoon weg, lijkt mij ook duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 21:08
Apomes
Apomes is offline
België is dat ontslag wegens dwingende reden.
Oud 12-09-2004, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Syphon schreef op 12-09-2004 @ 21:55 :
(...)

Je kan wel ontslagen worden als ze maar een goeie reden hebben. Als jij te vaak ziek bent dan moet je gewoon weg, lijkt mij ook duidelijk.
Ja, maar dan niet op grond van een dringende reden en nog los van het feit dat de werkgever tijdens ziekte van de werknemer in beginsel niet mag opzeggen. Dan moet hij 'm gewoon opzeggen met inachtneming van de wettelijke termijnen, of (en dat gebeurt bij regelmatig ziekteverzuim vaker) een ontbinding door de kantonrechter.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 05:52
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
little nemo schreef op 12-09-2004 @ 20:24 :
reintegratie?? dat is voor wao mensen, niet als je een paar weekjes iets tijdelijks hebt
Met de nieuwe wet Poortwachter is het begrip 'reintegratie' in de praktijk iets breder geworden dan voorheen. Waar je vroeger in de 13e week pas iets hoefde te doen tav WAO-zaken, verwacht men nu dat je al in de 2e week iets doet, zoals een 'reintegratie'-plan opstellen voor en samen met je werknemer.
Oud 13-09-2004, 17:01
Verwijderd
Ik werk er al meer dan een jaar en heb nu 2 zaterdagen niet gewerkt, maar ben nu voortaan niet meer ingepland op zaterdag.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 17:13
ikbenschipper1
Citaat:
Syphon schreef op 12-09-2004 @ 21:55 :
Werkgevers worden altijd in het nadeel getrokken. Ik weet niet of je het weet hoor maar zij zorgen voor werk hoor.

Duh, ze moeten de werknemers beschermen, als dat niet gebeurd kan je om een klein probleem, of meningsverschil ontslagen worden wat me niet de bedoeling lijkt.

Verder is ZIEKTE geen reden tot ontslag aangezien dit een risico is, de baas is tenslotte ook wel eens ziek.

Dat ze voor werk zorgen is zo echter moeten ze daarbij de wetgeving hanteren. daarin word dus gezegt dat je niet zonder gegronde reden iemand kan ontslaan, ziekte is GEEN gegronde reden. Ik weet niet of je dat wist?

Citaat:
z0pje schreef op 13-09-2004 @ 18:01 :
Ik werk er al meer dan een jaar en heb nu 2 zaterdagen niet gewerkt, maar ben nu voortaan niet meer ingepland op zaterdag.
Je diend wel je contract uren uitbetaald te krijgen, waar werk je nou??
Oud 13-09-2004, 18:30
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
K3wlMan schreef op 13-09-2004 @ 18:30 :
Met zo een nickname als die van jou, wel ja.

Hehe
Oud 13-09-2004, 18:34
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
K3wlMan schreef op 13-09-2004 @ 18:30 :
Met zo een nickname als die van jou, wel ja.

Hehe
Oud 13-09-2004, 19:47
grimmm
grimmm is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 13-09-2004 @ 18:13 :
Je diend wel je contract uren uitbetaald te krijgen, waar werk je nou??
Albertheijn
Ja, het stomme is dat ze me van de planning gegooid hebben omdat ik steeds ziek was (nuja, ziek, last van blessure) zodat het ze geen uren en geld kost. Daar kan ik best inkomen, want zij moeten natuurlijk een budget naleven. Maar nu opeens hoor ik dat mijn baas aan andere leidinggevende verteld dat ze maar gauw een reden moeten vinden om me te ontslaan

en vriendin van me werkt bij de zelfde Albertheijn en meldde zich vandaag ziek, iig, dat was de bedoeling. Ze werd compleet uitgekafferd en gezegd dat ze maar zelf vervanging moest vinden, of toch komen werken, anders hoeft ze nooit meer terug te komen. Ik bedoel.. wtf
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 19:49
grimmm
grimmm is offline
Citaat:
i did not start schreef op 13-09-2004 @ 20:47 :
Albertheijn
Ja, het stomme is dat ze me van de planning gegooid hebben omdat ik steeds ziek was (nuja, ziek, last van blessure) zodat het ze geen uren en geld kost. Daar kan ik best inkomen, want zij moeten natuurlijk een budget naleven. Maar nu opeens hoor ik dat mijn baas aan andere leidinggevende verteld dat ze maar gauw een reden moeten vinden om me te ontslaan

en vriendin van me werkt bij de zelfde Albertheijn en meldde zich vandaag ziek, iig, dat was de bedoeling. Ze werd compleet uitgekafferd en gezegd dat ze maar zelf vervanging moest vinden, of toch komen werken, anders hoeft ze nooit meer terug te komen. Ik bedoel.. wtf
oh kut, vergeten uit te loggen
ik ben gewoon z0pje op een onderkoffer.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 20:18
ikbenschipper1
Citaat:
i did not start schreef op 13-09-2004 @ 20:47 :
Albertheijn

snik snik wat doe je me aan nu ga ik dus echt flippen.

Wat denken sommige gekken bij de AH, het kan allemaal niet wat ze wullen, die supermarktgekken denken namelijk dat jongeren niks van hun rechten weten DUS wel!
Gelukkig wees niet bang het komt ook bij deC1000,EDHA, JUMBO, en dergelijk voor.

ZE MOETEN JE JE CONTRACT BETALEN ALS JE ZIEK BENT!!!!!
ZE KUNNEN JE NIET ONTSLAAN ZONDER REDEN, ZIEKTE IS GEEN REDEN. Diefstal, Herhaaldelijk niet op komen dagen (let op HERHAALDELIJK), Fraude, etc natuurlijk wel. Logisch lijkt me, let er op en laat je dat niet aansmeren.

Geven ze je de keuze of je tekend zelf of we ontslaan je , tekjen dan niet zelf want ze kunnen je niet zomaar ontslaan
SChakel de OR in raad ik je aan, want het mag niet, desnoods een van de bonden (FNV , CNV).

Heeft je vriendin zich wel aan de geldende regels gehouden, dus minimaal x-uur van te voren ziekmelden, of voor een bepaalde tijd, anders is het opzich logisch dat ze verlangen dat je iemand regelt want dan is het tot zekere mate jezelf te verwijten, tenzij je natuurlijk op de dag ziek bent geworden etc.

Gelukjkig werk ik nog altijd in een filiaal waar niet moeilijk word gedaan. Al heb ik het gevoel dat die met de dag schaarser worden
Oud 13-09-2004, 21:07
Verwijderd
Hoeveel uren contract heb je? Als je nul uren hebt wordt het misschien wel een beetje lastig om elke maand alsnog X salaris uitbetaald te krijgen. Maar als je wel een bepaald aantal uren hebt moet je daar volgens mij ook gewoon voor betaald worden.

Maar ontslaan wegens ziekte hoort in iedergeval niet, dan moeten ze eerst kijken of je aangepast werk kan doen ofzo. Als je iets aan je been hebt kun je ws. nog best achter de kassa zitten...Je moet zelf ook wel een beetje meewerken natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 22:21
ikbenschipper1
Citaat:
Moenbloem schreef op 13-09-2004 @ 22:07 :
Hoeveel uren contract heb je? Als je nul uren hebt wordt het misschien wel een beetje lastig om elke maand alsnog X salaris uitbetaald te krijgen.
Klopt echter mij is al eens verteld op devraag warom AH geen nul-uren contracten heeft (of bijna niet) dat dit een landelijke regel is dit niet tot zelden te doen.
Dus daar ga ik niet van uit
Idd je zou met iets kleins aan je been best kassa werk kunnen doen.
Oud 15-09-2004, 13:55
Susu
Susu is offline
Iemand die ik ken werd vorig jaar aan haar voet geopereerd ofzo. Ze werkte al een jaar of 3 bij de AH elke zaterdag. Maar toen ze met dr voet in het verband zat heeft ze echt minstens 6 weken niet hoeven werken en werd ze gewoon uitbetaald.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 14:38
matrix21
matrix21 is offline
Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten waarbij ze dachten dat ze mijn rechten konden ontnemen. Ook supermarkt ook veel jonge gasten die allemaal dachten dat het zo hoorde. Jammer voor hun sta ik erg op mijn rechten en wil ik gewoon krijgen wat ik behoor te krijgen, zeker als ik normaal en goed werk lever.

Ik ben toen naar [url]www.FNV.nl[url] gegaan en daar een email gestuurd met mijn verhaal en de vraag of ik daarover advies kon krijgen (ik was niet eens lid op dat moment). Krijg je binnen een week ofzo antwoord. Een goed antwoord waar ze niet omheen kunnen.
Print het uit, zwaai ermee bij je chef voor je neus en ze worden super nerveus. Vervolgens gooi je er nog een paar woorden uit als rechtzaak met FNV. Gouden handdruk en kantonrechterformule (waar je recht op hebt als je onterecht ontslagen wordt). En dan beginnen ze regelingen te treffen om jou te helpen. Is bij mij ook gelukt, al ben ik blij dat ik m'n chef niet zo vaak zie, want die mag mij niet meer zo.

Uiteraard moet je niet liegen in het emailtje naar FNV want dan kunnen ze geen goed advies geven. Zorg dat je zeker weet dat je gelijk hebt zodat je niet voor lul staat later.
En het er vooral niet bij laten zitten en je al helemaal niet ondersteboven laten praten door de supermarktmanager.

Weet je trouwens zeker dat het is dat je ontslagen wordt? Of loopt gewoon je contract af? Voor jou is dat hetzelfde maar je hebt dan geen poot om op te staan. Ze hoeven niet eens een reden te geven dan.

Op de site uwgoudenhanddruk.nl vond ik trouwens dat je niet kon worden ontslagen indien:
"gedurende de eerste twee jaar dat u ziek of, arbeidsongeschikt of arbeidsgehandicapt bent
NB: in bepaalde gevallen kunt u wèl binnen deze eerste twee jaar ontslagen worden. Bijvoorbeeld als u volgens het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) niet of onvoldoende meewerkt aan uw reïntegratie, zoals het volgen van scholing, het aanvaarden van passend werk of het meewerken aan een plan van aanpak".
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 17:04
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Vertel nou eens even wat voor contract je hebt.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 17:14
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Hmm, ok, even tegen de groep in

JA HET MAG WEL mits hij een super goeie onderbouwde reden heeft. Ontslaan mag dan trouwens alleen via de rechter!!

Kijk maar even op deze site, die legt je alles heel duidelijk uit.

Zomaar de deur uitschoppen mag iig niet. Het moet op dit moment (er van uit gaande dat je contract niet afloopt en je niet in je proefperiode zit) via de rechter.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 20:24
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 12-09-2004 @ 20:36 :
Nee dit mag niet zomaar.
Alleen als:
Je in je proefperiode zit (minder dan 2 maanden)
Die proefperiode, is dat altijd dat het alleen maar minder dan 2 maanden moet zijn of maakt het ook uit hoe lang je contract duurt?
Oud 15-09-2004, 20:59
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 15-09-2004 @ 21:24 :
Die proefperiode, is dat altijd dat het alleen maar minder dan 2 maanden moet zijn of maakt het ook uit hoe lang je contract duurt?
Sowieso moet er iets in je contract staan als er een proefperiode is. Verder is het afhankelijk of je contract voor onbepaalde of bepaalde tijd is.
Bij onbepaald is het max. 2 maanden, bij bepaald een max. van 1 maand.
Oud 15-09-2004, 22:00
ikbenschipper1
zopje om erachter tekomen wat je contract is vraag ik je het volgende.
Rechts boven op je loonstrookje staat het volgende

Personeelsnummer
Sofinummer
Dienstverb/Funktied
norm uren
uurloon
Geboortedatum

NU ben ik alleen geintresseerd naar De regel "Dienstverb/Funktied" wat staat daar? Dat wi lik graag weten dan kan ik zeggen wat je rechten precies zijn.

Groetjes
Ivo Jan
Oud 16-09-2004, 14:05
Verwijderd
Ik heb het aan een andere leidinggevende nagevraagd en die zegt dat ik niet ontslagen mag worden, als hij een andere reden vindt wel. Ik moet maar zien, zo gek ben ik toch niet op dat baantje..
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 16:18
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 15-09-2004 @ 21:59 :
Sowieso moet er iets in je contract staan als er een proefperiode is. Verder is het afhankelijk of je contract voor onbepaalde of bepaalde tijd is.
Bij onbepaald is het max. 2 maanden, bij bepaald een max. van 1 maand.
Ik heb een contract van 3 maanden, met een proeftijd van 8 weken. Dat mag dan toch niet?

Ik zit nl een beetje met hetzelfde probleem, mn baas wil me ook ontslaan, omdat ik iig tot mijn uitslag van de MRI niet mag vakkenvullen en daarna waarschijnlijk ook nog niet meteen. Ik mag nog 2 weken kassa proberen en als ze daarna geen plek hebben, willen ze me ontslaan. Ik werk er (met die 2 weken erbij) dan 7,5 week.
Oud 16-09-2004, 16:48
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 16-09-2004 @ 17:18 :
Ik heb een contract van 3 maanden, met een proeftijd van 8 weken. Dat mag dan toch niet?

Ik zit nl een beetje met hetzelfde probleem, mn baas wil me ook ontslaan, omdat ik iig tot mijn uitslag van de MRI niet mag vakkenvullen en daarna waarschijnlijk ook nog niet meteen. Ik mag nog 2 weken kassa proberen en als ze daarna geen plek hebben, willen ze me ontslaan. Ik werk er (met die 2 weken erbij) dan 7,5 week.
Zit je werkgever vast aan een CAO? Dan schijnt het dus weer wel te mogen. Anders alleen maar als je contract voor bepaalde tijd voor langer dan 2 jaar is.
Kun je die halve week niet rekken? Dan ben je uit die proefperiode. Ik vind trouwens 2 maanden proefperiode tov 1 maand niet meer in de periode wat vreemd overkomen, maar das persoonlijk, snap niet dat ze dan niet voor nog 1 maand wat voor je kunnen vinden.
Oud 16-09-2004, 22:10
ikbenschipper1
Citaat:
da leentjuh schreef op 16-09-2004 @ 17:18 :

Je hebt in jouw situatie helaas geen pootv om op te staan. Puur omdat je nog in je proefperiode zit, mensen die dan al langere tijd ziek zijn "bevallen" de werkgever dus niet en ontslaan ze.

Tja volgens mij zegt de Levensmiddelen CAO waar de supers onder vallen dat er altijd een proeftijd van 2 maanden is. Dat de lengte van het contract en de proeftijd nu wel erg scheef zijn geef ik toe
Oud 17-09-2004, 14:00
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 16-09-2004 @ 23:10 :
Je hebt in jouw situatie helaas geen pootv om op te staan. Puur omdat je nog in je proefperiode zit, mensen die dan al langere tijd ziek zijn "bevallen" de werkgever dus niet en ontslaan ze.

Tja volgens mij zegt de Levensmiddelen CAO waar de supers onder vallen dat er altijd een proeftijd van 2 maanden is. Dat de lengte van het contract en de proeftijd nu wel erg scheef zijn geef ik toe
Ja dacht ik al.. Zo lang ben ik nog niet ziek maar goed, die domme lui willen iedereen die ook maar een klein beetje zwakker is dan ze aanstaat er meteen uitgooien. Rotlui.
Oud 21-09-2004, 23:28
amok
amok is offline
Ik werk zelf bij een supermarkt (inmiddels 5 jaar) toen ik pfeiffer had werd het gemiddelde van mijn loon genomen van de afgelopen 6 weken o.i.d. (gelukkig net na de zomervakantie) en daar werd 80% als ziektegeld uitbetaald dus ik had alsnog gewoon loon zelfs met 0-uren contract.

Belachelijk gedoe bij die supermarkten bij ons vliegen alle moeders en mensen boven de 19 eruit. Mensen onder de 19 zijn nog welkom omdat die geen reet kosten. vind het ook erg vaag dat ze je willen ontslaan omdat je 2(!) keer niet bent geweest en je eigenlijk een hele goedkope kracht voor ze bent.
Oud 22-09-2004, 00:30
p-chez
p-chez is offline
Ik kan me ook nog herinneren bij de AH. Ik begon altijd (standaard, duidelijk afgesproken) om 13:00 uur. Dus ik kwam een keer aan om 13:00 uur, begon de op dat moment leidinggevende helemaal te flippen, dat ik om 09:00 uur 's ochtends al had moeten beginnen. Hadden ze het rooster dus heel leuk veranderd, zonder even te informeren of dit van mijn kant mogelijk was. "Nou, dan moeten we er nu maar een punt achter zetten!", schreeuwde die dude.
Dus ik zei: "Ok!", en ik deed m'n AH-kleding uit, en draaide me om.
Toen kribbelde ie terug, en deed ineens normaal. Had ie kennelijk niet verwacht.

Is nogal offtopic, maar dacht er ineens aan.
Oud 22-09-2004, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Ernst schreef op 15-09-2004 @ 18:14 :
Hmm, ok, even tegen de groep in

(...)
Je gaat niet echt tegen de groep in, je herhaalt gewoon in simpeler bewoordingen wat ik al had gezegd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten