|
Kennis hebben over het Islamitische geloof, en de bewijsvoering hiervoor (kennen)! Deze kennis is: de totale overgave aan de Eenheid van Allaah, door Hem onherroepelijk te gehoorzamen en (jezelf) te ontdoen van (alle manifestaties van) Shirk. Dit fundament bestaat uit drie categorieën: “Islaam”, Iemaan” en “Ihsaan.” Elke categorie is gebouwd op zuilen.
De eerste categorie
(1) De Islaam bevat vijf zuilen:
- De getuigenis; dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allaah, en dat Mohammed de Boodschapper van Allaah is. (Shahaadah)
- Het onderhouden van het gebed. (Salaah)
- Het geven van de verplichte aalmoezen. (Zakaat)
- Het vasten in de maand Ramadaan. (Sawm)
- De bedevaart naar Allaahs huis Al-Haraam. (Hadj)
De argumentatie voor de Shahaadah is Allahu Ta’ala’s Uitspraak: “Allaah getuigt dat er geen god is dan Hij, en (ook) de Engelen en de Bezitters van kennis (getuigen voor Zijn Eenheid), standvastig in gerechtigheid. Niets of niemand heeft het recht om aanbeden te worden dan Hij, de Almachtige, de Alwijze.” (Ali ‘Imraan: 18)
De betekenis van: “Niets of niemand heeft het recht om aanbeden te worden behalve Allaah” is: “Niets of niemand” is een ontkenning (van goddelijkheid) van al datgene wat naast Allaah aanbeden wordt.
“Behalve Allaah” is een bevestiging dat de aanbidding alléén voor Allaah is toegestaan, zonder in de aanbidding tot Hem enige deelgenoten aan Hem toe te schrijven. Niets of niemand van Zijn Schepping is dus een handlanger van Hem!
De verduidelijking van dit alles ligt in de hieropvolgende uitspraak van de Meest Verhevene: “En toen Ibraahiem tot zijn vader en zijn volk (de godenaanbidders) zei: Voorwaar, ik (haat) wil niets uitstaande hebben met hetgeen wat jullie aanbidden. Behalve met Degene Die mij geschapen heeft. Voorwaar, Hij zal mij leiden.” (Az-Zoechroef: 26-27)
En: “Zeg: O mensen van het Boek (Joden en Christenen) laten we tot een overeenstemming tussen ons en jullie komen (en dat is), dat wij niemand dan (alléén) Allaah aanbidden en dat wij niets met Hem vereenzelvigen (Shirk), en dat géén van ons elkaar als heren (Goden) naast Allaah plaatst. Als zij zich dan afwenden, zeg dan: “Getuig dat wij moslims (overgevenden) zijn.” (Ali ‘Imraan: 64)
De argumentatie voor de getuigenis dat Mohammed de Boodschapper van Allaah is, is deze Uitspraak van de Meest Verhevene: “Voorzeker, er is een boodschapper tot jullie gekomen uit jullie eigen midden. Het doet hem pijn om jullie te zien lijden (in deze wereld en in het Hiernamaals), vurig wenst hij het goede voor jullie, voor de gelovigen is hij liefdevol en barmhartig.” (At-Tauwbah: 128)
De bedoeling van de getuigenis dat Mohammed de Boodschapper van Allaah is, is dat (je) Zijn bevelen gehoorzaamt en in al Zijn informatie en toelichting gelooft, en zorgt dat (je) al wat Hij ons heeft verboden of voor heeft gewaarschuwd vermijdt, en dat je Allaah alléén op die manier aanbidt zoals Hij dat heeft vastgesteld!
De argumentatie voor “de Salaah en de Zakaat en de uitleg van de Tauwhied” is de volgende uitspraak van Meest Verhevene: “Er werd hen niets anders bevolen dan oprecht naar Allaah de aanbidding te verrichten, als Hoenafaa (van alle godsdiensten afkerend naar de Islaam) En (zij werden ook bevolen) de Salaah te onderhouden en de Zakaat te betalen en dat (de Tauwhied) is de rechte godsdienst.” (Al-Bayyinnah: 5)
De argumentatie voor “het vasten” is deze Uitspraak van de Meest Verhevene: “O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor degenen vóór jullie opdat jullie (d.m.v. het vasten Allaah) zullen vrezen.” (Al-Baqarah: 183)
De argumentatie voor “de Hadj” is deze Uitspraak van de Meest Verhevene: “…En Allaah heeft voor de mensen de bedevaart (Hadj) verplicht gesteld (voor diegenen) die instaat zijn (i.e. over de middelen en vervoer beschikken) daarheen op weg te gaan. En wie ongelovig is. Voorwaar, Allaah heeft geen behoefte aan de ‘Aalemien (mensen, djinn en alles wat bestaat).” (Ali ‘Imraan: 97)
De Tweede Categorie
(2) Al-Iemaan (het geloof): Dit heeft meer dan zeventig vertakkingen. De meest waardevolle vertakking is de uitspraak (van): La illaha illa Allaah (niets of niemand heeft het recht om aanbeden te worden behalve Allaah), het minst waardevolle hiervan is het verwijderen van een (hinderend) obstakel van de weg en beschaamdheid is ook een vertakking van Iemaan. (Overgeleverd door moslim)
Iemaan heeft zes zuilen:
- Het geloof in Allaah.
- Zijn Engelen.
- Zijn Boeken.
- Zijn Boodschappers.
- De laatste Dag.
- De Voorbestemming het goede en het slechte ervan. (Al-Qadr)
De argumentatie voor “deze zes pilaren” is deze uitspraak van de Meest Verhevene: “Het is geen Birr (i.e. een alles omvattend woord voor al het goede) dat jullie je gezichten naar het Oosten en het Westen wenden, maar al-Birr is wie gelooft in Allaah en het Hiernamaals en de Engelen en de (neergezonden) Boeken en (al) de Profeten.” (Al-Baqarah: 177)
De Argumentatie voor “de Voorbestemming” is deze Uitspraak van de Meest Verhevene: “Voorwaar, Wij hebben alle zaken (die Wij Geschapen hebben) volgens een bepaalde maatgeving (Qadr) geschapen.” (Al-Qamar: 49)
De Derde Catagorie
(3) Al-Ihsaan bestaat uit maar één zuil. Het houdt in dat je Allaah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet ziet, besef dan dat hij jou wel ziet. (overgeleverd door Moslim).
De argumentatie hiervoor is deze Uitspraak van de Meest Verhevene: “Voorwaar, Allaah is met (met Zijn Hulp, Bijstand etc.) degenen die (Hem) vrezen, en met degene die liefdadig zijn.” (An-Nahl: 128)
En ook deze Uitspraak van de Verhevene: “En vertrouw op de Almachtige, de Genadevolste. Degene Die jou ziet als jij staat (te bidden). En jouw bewegingen (ziet) onder de knielenden. Voorwaar, Hij is de Alhorende de Alwetende.” (Ash-Shoe’araâ: 217-220)
En de Verhevene zegt: “En jij bevindt je niet in een omstandigheid, en niets dragen jullie voor van de Qor’aan, noch verrichten jullie een handeling, of Wij zijn over jullie getuigen wanneer jullie daaraan toegewijdt zijn.” (Joenoes: 61).
De argumentatie vanuit de Soennah is de zo bekende overlevering: “Djiebriel” Waarin ‘Omar Radia Allahou ‘Anhoe heeft gezegd: “Toen wij op een dag bij de boodschapper van Allaah zaten, verscheen er een man voor ons, in stralend witte kleren en met gitzwarte haren, aan wie niet te merken was dat hij een lange reis afgelegd had. Niemand van ons kende hem. Hij ging voor de Profeet zitten, met zijn knieën tegen (die) van de Profeet en met zijn handen op zijn dijen en vroeg: ‘O, Mohammed, vertel me wat de Islaam is.’”
De Profeet antwoordde: ‘De Islaam houdt in dat je getuigt, dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden dan Allaah en dat Mohammed de boodschapper van Allaah is, dat je het gebed verricht, de zakaat betaalt, tijdens de maand Ramadaan vast en de bedevaart naar het Huis verricht, als je daartoe in staat bent’ . Waarop hij zei: ‘U heeft juist gesproken’. Wij waren erg verbaasd dat hij hem eerst iets had gevraagd en daarna het antwoord bevestigde.
Daarna vroeg hij: ‘Vertel mij wat Iemaan is’. Hij antwoordde: ‘Het houdt in dat je gelooft in Allaah, in Zijn Engelen, in Zijn boeken, in Zijn Profeten en in de Laatste Dag en dat je gelooft dat zowel het goede als het slechte voorbeschikt is’. ‘U heeft juist gesproken’ zei hij en daarna, vroeg hij: ‘Vertel mij wat de Ihsaan is’. Hij antwoordde: ’Het houdt in dat je Allaah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet ziet, beseft dat Hij jou wel ziet’.
Toen vroeg hij: ‘Vertel me over het (laatste) Uur. Hij antwoordde: ‘ Daarover weet de ondervraagde niet meer dan de vrager’. Vervolgens vroeg hij: ‘Vertel me dan over de tekenen ervan’. Hij antwoordde: ‘Dat de slavin haar meester zal baren en dat je ziet dat op blote voeten lopende, straat arme en behoeftige schaapherders met elkaar wedijveren in het bouwen van hoge huizen’.
Hierna ging hij (de vreemdeling) weg en ik bleef daar enige tijd zitten, totdat hij (de Profeet) me vroeg: ‘O, ‘Omar, weet jij wie die vragensteller was?’
Ik antwoordde: ‘Allaah en Zijn Boodschapper weten het ‘t beste’. De Profeet zei: ‘Het was Djiebriel’, ‘Hij kwam om jullie de zaken van jullie godsdienst te onderwijzen.”(Overgeleverd door Moslim)
|