Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Alle "problemen" op deze wereld komen voort uit onjuiste en met elkaar niet overeenkomende filosofieën. Met de juiste manier van het bedrijven van filosofie zijn al deze dingen te overkomen (Ang.). Filosofie is hetgeen waaruit al onze overtuigingen voortkomen of in ieder geval voort moeten komen. Wie geen filosofie bedrijft, zal gelukkig zijn, en zal niet weten dat hij het is. Géén filosofie is voor mij het eind van wél filosofie. Leven is het eind van niet-leven. Toch stelt de filosofie ons ook voor morele vraagstukken; waarop beroepen wij ons als we zeggen dat je niet mag doden? Komt zulk soort dingen niet rechtstreeks uit een heilig boek? Waarom denken we dit? Waarom doen we dat? Die problemen zullen zichzelf echter oplossen. Problemen zijn er zonder filosofie ook, alleen zijn ze anders van aard. De filosofie leidt ze in juiste banen totdat de mens uitdooft. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zelfs over God is wetenschappelijk goed een theorie op te stellen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar met Levensbeschouwing heb je toch altijd wel een groot vooroordeel. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is prima om na te denken over dingen die we nog niet weten, maar tevens is het onzin om dingen die we allang weten af te doen als "slechts wetenschap" en ze doodleuk te negeren omdat je je dan beter voelt over de wereld. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik beoefen filosofie in de huis-tuin&keuken-manier. Veelal het-glas-is-half-vol-of-niet, en soms waag ik een uitstapje naar is-er-een-glas? en de definitie van vol en leeg en de relevantie daarvan. Boeken lees ik van tijd maar door gebrek aan juiste begeleiding wordt er meer aangemodderd dan een logische basis gelegd. |
![]() |
||
Citaat:
De geschiedenis tussen hen en ons is een grote Hegeliaanse synthese geweest van hun ideeen met vele anderen, waardoor de hoge filosofie van toen deel uitmaakt van de ´common sense´ van nu, als ik het zo mag uitdrukken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Maar als ik dan pre-aristotelisch mag beantwoorden. Alhoewel niet alles "klopt" wat Ari ons naliet , verraad zijn werklust en een groot gedeelte van zijn werk , dat hij over een gedegen "common sence" beschikte. Ik persoonlijk vind hem een kanjer , aangezien hij verantwoordelijk is voor de basis van 2 "nieuwe" wetenschappen en een flinke basis voor het biologische indentificatie-systeem(ofzoiets?). Ik meende dat hij ongeveer 170 boeken had geschreven. Wat een hoop vrije tijd ![]()
|||
Citaat:
Ghe, wat ik nu weer lees: Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2)Logica (Alhoewel plato de aanzet vormde voor aristoteles interresse voor de dialectiek , is aristoteles wel de uitvinder van het vak formele logica) Even een opmerking , voordat men Ari weer tot de grond toe wil afbranden. Ari word veelal verweten dat hij bij zijn dierkundig onderzoek ten eerste geen gebruikt maakte van meetinstrumenten en dergelijke , en ten tweede dat hij geen voorwaarden schepte voor experimenten. Zijn verslagen zijn voornamelijke berust op waarnemingen. (en daardoor ook niet vrij van kleine en grote fouten). Maar dit soort fouten neemt niet weg , dat hij wel de basis legde voor de biologische wetenschappen. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Maar laten we niet gaan Aribashen, da´s al zo vaak gedaan en hij kan zich ook niet verdedigen. ![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Is het correct als ik Kuhn's paradigma's vergelijk met de axioma's, waar Descartes en Spinoza het al eerder over hadden? Ik zie grote gelijkenissen namelijk...
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|