Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
In het geval van het eerste lijkt het me vrij moeilijk zolang je binnen een maatschappij leeft die wel bepaalde eisen aan je stelt(belasting betalen, niet stelen, geen geweld plegen, dat soort dingen). In het geval van het tweede kun je wel gelijk hebben. Leren leven lijkt me inderdaad moeilijk aangezien je dat pas kunt leren als je leeft. Of er een beste manier is om te leven? Mja, dat weet ik niet, ik ben geneigd om te zeggen van wel, maar ik heb geen idee waaraan we dat leven nou zouden kunnen herkennen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik richt mij hier niet op de vraag of behoeftebevrediging gelukmakend is of niet, maar of het de enige vorm van geluk betreft, zoals Mephostophilis mijns inziens impliceert. Laatst gewijzigd op 15-10-2004 om 19:26. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je zegt onder meer dat geluk uit de beperking van het aantal behoeften voortkomt - volgens mij een boeddhistische inslag. Komt die beperking uit jezelf, dan is dat inderdaad - zoals je zelf stelt - paradoxaal. Want waarom zou ik in mijn zoektocht naar geluk mijn behoefte onderdrukken, als ik weet dat de bevrediging mij geluk zal brengen (uitgaande van jouw premisse)? Een verklaring zou kunnen liggen in de wetenschap (eigenlijk: gok) dat de behoefteonderdrukking mij een groter geluk zal verschaffen, dan de directe bevrediging van mijn behoeften op dit moment. Maar brengt mij dit geluk? Ik denk van niet. Het brengt mij bevrediging en een aangenomen uitzicht op een staat van geluk- wat mij een zeker gelukkig gevoel geeft, maar gelukkig ben ik niet, want dat komt later, weet ik op dat moment. Anderszijds: komt die beperking niet uit jezelf, dan komt die noodzakelijk van buitenaf, bijvoorbeeld onder sociale druk. Dat zou betekenen dat dergelijk conformisme geluk brengt; dat mijn behoeftebeperking, die door anderen is opgelegd, mij geluk brengt in relatie met de situatie waarin ik mij niet zou conformeren. Met andere woorden: het onbevredigd laten van mijn behoefte, bevredigt een grotere behoefte, namelijk acceptatie door anderen. Maar brengt deze behoeftebevrediging mij geluk? Mijns inziens niet. Het bevredigt mijn behoefte, maar het brengt mij niet geluk. Ik zou gelukkig zijn als ik mijn eigen keuze zou kunnen maken, zodat ik mijn geluk kan bevorderen - maar dat is hier niet het geval. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een ander voorbeeld. Iemand zou bijvoorbeeld de behoefte kunnen hebben zo veel mogelijk macht te verwerven. Echter, uit onderzoek blijkt dat dit veel stress met zich meebrengt en mensen hier niet direct gelukkiger van worden; dominante mannen proberen slechts veel macht te vergaren teneinde zo veel mogelijk vrouwen te neuken - zo laat een evolutionaire analyse ons zien. Het bevredigen van deze behoefte leidt dus niet tot meer geluk als de man zonder de macht ook aan zijn trekken komt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het probleem is natuurlijk dat het lastig te bepalen is welke behoeften belangrijk zijn. Misschien is dat het 'leren leven'. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
Nee met betrekking tot het feit ,dat er bij leven in het algemeen geen sprake is van "goed" of "slecht". Alleen wezens met een moraliteit of geweten spreken in deze termen. Ja , omdat de mens een moreel verantwoord dier is met een behoorlijk inlevingsvermogen. Zoals alluman al eerder zei is dit afhankelijk van de maatstaven die je jezelf stelt. Of je "goed" leeft , bepaal je eigenlijk zelf. Je eigen geweten of moraliteit "vertelt" je of je het "goed" doet of niet. Dit kan natuurlijk altijd afwijken van de moraliteit of maatschappelijk geweten van de maatschappij waarin je leeft. uiteindelijk voel jezelf of je "goed" leeft of niet . Als je vind van niet , dan zal je waarschijnlijk verandering brengen in de situatie (of niet , en blijf je in je eigen vicieuze cirkel verder dolen) ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Het onderscheid tussen lijdend en bedrijvend werkwoord is mij niet helemaal duidelijk. Misschien komt dit wel door mijn gebrekkige kennis van Nederlandse grammatica. Het gebruik van de woorden leidend en bedrijvend werkwoord leid voor mij de aandacht af van het punt waar het werkelijk over gaat, wat me in dit geval overigens wel duidelijk is.
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Flora & Fauna |
'Haj zeehondje! Wat heb jij een mooie pels, die wil ik wel hebben!' Dark Psycho | 89 | 18-04-2004 21:05 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Natte zoenen. Ieke | 0 | 16-02-2004 20:46 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De Draak vs God [Openbaring van vragen] Kazanka | 73 | 07-10-2003 11:44 | |
De Kantine |
goeie lollen piepkuiken | 21 | 05-02-2003 15:45 | |
De Kantine |
[gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ??? damaetas | 582 | 27-01-2003 18:11 | |
Verhalen & Gedichten |
op zoek naar onderwerpen! Snippie | 14 | 08-01-2003 17:07 |