Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2004, 15:09
Geranium
Geranium is offline
Na een aantal glazen zoete witte wijn, wat fruit of zure snoepjes of iets dergelijks krijg ik bijna altijd last van mijn tanden. Ze zijn dan altijd heel erg gevoelig.

Mijn vraag:
Is het dan goed om ze dan te poetsen of kan ik beter wachten ivm beschadigingen aan tanden?
En is er ook een manier om dit te voorkomen behalve die dingen niet meer te nuttigen?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 15:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is altijd slecht om je tanden te poetsen direct nadat je iets zuurs heb gegeten of gedronken omdat je dan bij het poetsen ooke en deel van je glazuurlaag mee poetst. Je kan dan beter een half uur wachten om te poetsen of je mond eerst spoelen met water. Verder kan je tegen de pijn poetsen met Sensodyne, daardoor krijg je een soort laagje om je tanden zodat ze neit meer zo gevoelig zijn. Het is dure tandpasta maar het werkt wel goed, ik gebruik het zelf ook omdat ik eerst echt geen koud water kon drinken, dat deed zoveel pijn en dat gaat nu al beter. Om de kosten een beetje te drukken poets ik bijv. 's ochtends met Sensodyne en 's avonds met Sensitive tandpasta van de Hema of het kruidvat ofzo, dat is ook een tip.
Oud 10-10-2004, 15:32
Funky_Soprano_7
Funky_Soprano_7 is offline
Probeer ook eens een elektrische tandenborstel, in geval je er geen een gebrukikt. Poets niet te hard op je tanden, maak masseerende bewegingen, vooral bij het tandvlees!!!

succes
Oud 10-10-2004, 16:17
Verwijderd
Heb ik ook altijd, ik poets nu drie keer per dag mijn tanden en spoel 's avonds met een spoeling met fluor. Nu heb ik er veel minder snel last van. (Maar nog wel af en toe.)

En nooit meteen na iets zoets of zuurs je tanden poetsen dus he, dan wordt het alleen nog maar erger. Laat je glazuur even rusten.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 11:00
Verwijderd
Je hebt denk ik gewoon gevoelige tanden... ik heb ook altijd erg veel pijn aan mijn tanden. Ik poets speciaal met sensodyne, dure tandpaste voor gevoelige tanden, dat maakt je tanden minder gevoelig.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 12:13
M@rco
M@rco is offline
Je hebt last van tanderosie (= het verdwijnen van je glazuur). Je kan het beste z.s.m. naar de tandarts gaan en kijken of hij nog iets kan redden d.m.v. fluorbehandelingen. Verder zure dingen (appels, zuurtjes, maar ook cola, sinas e.d.) zoveel mogelijk verwijderen en het liefst helemaal. Als je ze dan toch eet kun je het beste daarna spoelen met water (en idd niet meteen poetsen). Verder tandpasta en evt. ook mondwater met fluor gebruiken

Je moet er echt mee oppassen, want met tandglazuur geldt: weg is weg, en dan ben je verder van huis.
Oud 11-10-2004, 12:36
Verwijderd
Ik zou dan idd dingen met fluor gebruiken.. er bestaan toch ook van die fluor tabletjes ofzo, die hadden we vroeger altijd iig.
En bij de tandarts iedere keer een fluorbehandeling nemen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 13:08
Verwijderd
Ohja, van die kinder-fluortabletjes
Nu zit er al fluoride in je tandpasta, maar als dat voor jou niet genoeg blijkt te zijn kun je misschien die tabletjes nemen; hoewel je dat beter wel eerst even met je tandarts kunt overleggen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 13:21
Cootje
Cootje is offline
poetsen met elmex voor kinderen, daar zit veel fluor in
Oud 11-10-2004, 13:26
MieX
MieX is offline
Ben ik dan de enige met gevoelige tanden bij wie Sensodyne helemaal niet werkt?
Oud 11-10-2004, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Cootje schreef op 11-10-2004 @ 14:21 :
poetsen met elmex voor kinderen, daar zit veel fluor in
Nee, juist niet. Omdat bij kinderen fluortandpasta nog niet mag, ofzo. Daarom moeten kinderen ook fluortabletjes opsabbelen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 21:00
Cootje
Cootje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 11-10-2004 @ 14:30 :
Nee, juist niet. Omdat bij kinderen fluortandpasta nog niet mag, ofzo. Daarom moeten kinderen ook fluortabletjes opsabbelen.
nah ah ... echt niet en ook weer wel... t werkt nml een beetje vreemd het fluoride gehalte moet laag zijn, maar het aminfluoride moet een hoge concentratie hebben (scheikundig, kweet niet of het je wat zegt) zodat ie erg actief is

kijk maar : http://www.kindertandpasta.nl/produc...tandpasta.html

of je gebruikt deze http://www.kindertandpasta.nl/produc...sensitive.html

maar ook daar zit veel aminfluoride in
Oud 14-10-2004, 11:32
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
ik heb ook last van mijn tanden maar best wel erg namelijk met koud water (zo uit de kraan verdraag ik al niet), heet water, ijs, zoete dingen, soms zuivel, en ook bij poetsen doet het op sommige plekken zeer

maar met een electrische tandenborstel en sensodyne whitening of zo iets dergelijks uit de hema valt t allemaal wel mee
zolang ik maar geen snoep eet
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 16:51
Verwijderd
misschien heb je gewoon gaatjes?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 18:57
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
koekjes schreef op 14-10-2004 @ 17:51 :
misschien heb je gewoon gaatjes?
ik ben er eens speciaal voor naar de tandarts gegaan en die kon niks vinden + ik heb gewoon dun glazuur en gevoelige tandhalzen
Oud 14-10-2004, 20:47
Verwijderd
Citaat:
kaasstaafje schreef op 14-10-2004 @ 19:57 :
ik ben er eens speciaal voor naar de tandarts gegaan en die kon niks vinden + ik heb gewoon dun glazuur en gevoelige tandhalzen
ai das vervelend

vraag m anders of ie er een of ander laagje overheen doet, dat kan ook schelen
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 07:17
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
koekjes schreef op 14-10-2004 @ 21:47 :
ai das vervelend

vraag m anders of ie er een of ander laagje overheen doet, dat kan ook schelen
hoe bedoel je "een of ander laagje"?
Naar mijn weten kunnen ze niks voor me doen verder.
Oud 15-10-2004, 08:24
Jon
Jon is offline
Een tip van mijn tandarts: poetsen met warm water en de zachtste tandenborstel die te koop is. Sensodyne is al een paar keer genoemd, maar goed kijken naar wat je eet is denk ik het allerbelangrijkst. Heel veel voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld zuurder dan je in eerste instantie zou denken. Bepaalde chips bijvoorbeeld (Pringles!). Icetea is ook dodelijk voor je gebit.
Oud 15-10-2004, 17:39
M@rco
M@rco is offline
Yep. Of bijvoorbeeld de bekende breezer (al denk ik niet dat er nog zichzelf respecterende mensen zijn die dat drinken ), daar zit een wagonlading suiker in én het is enorm zuur. Weg gebit

Of gewoon een lekker appeltje... allemaal dingen waar je mee op moet passen met gevoelige tanden. Wat ook wel wordt aangeraden is regelmatig suikervrije kauwgom met xylitol (bijv. Freedent) te kauwen, dat stopt de zuuraanvallen en is goed voor je tanden
Oud 16-10-2004, 08:04
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Najah ik eet toch al een paar jaar geen suiker meer, mede om de pijn aan mijn tandjes dus dat scheelt weer

Regels voor berichten