Tsja, de modellen die je in de economieboekjes krijgt zijn natuurlijk ideaaltypische situaties. Een 'puur' oligopolie of een 'echte' volledige mededinging laat zich makkelijk identificeren, maar in de praktijk zal een bepaalde markt of branche natuurlijk kenmerken van meerdere marktvormen in zich kunnen dragen.
Kijk je naar de vliegreizenbranche, dan zie je dat daar enkele grote spelers zijn (Air France-KLM, Alitalia, British Airways, meestal een of hooguit twee per land) en een handjevol kleintjes (Ryanair, Easyjet etc.), de zogenaamde prijsvechters. Eigenlijk zijn dat twee verschillende markten want ze zijn zowel qua prijs als qua doelgroep vrij gescheiden. Zo zullen zakenmensen nooit met een prijsvechter vliegen, terwijl het doorzon-gezinnetje nooit 1200 euro voor een vliegreis naar Barcelona zal betalen.
Met dat in het achterhoofd kun je gaan kijken naar hoe bijv. de producten eruit zien. Waar concurreren de grote maatschappijen op? Kwaliteit van de diensten, hoogte van de prijs, aanvullende diensten? Waar zit het verschil in? Dat kun je best zelf uitzoeken, ik ga niet alles voorkauwen, dat zou niet leuk meer zijn
Verder kun je natuurlijk ook moeilijk zeggen dat een bepaalde markt een oligopolie of een volledige mededinging 'is'. Er is niet een regel waar staat dat de vliegtuigmarkt een bepaalde vorm heeft. Dat moet je zelf bepalen en waarschijnlijk kun je zowel A als B verdedigen, mits je daar maar argumenten voor hebt (en die zijn er m.i. wel voor beide standpunten).