Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vandaar dat Che het commando (bewust een leger/guerilla-term) overneemt over de erfenis (vnml. de geestelijke erfenis) van Ernesto Guevara. En vandaar dat hij Victoria (van "Hasta la victoria siempre!" - dus zijn gedachtengoed) daar ook dood (een lege huls) terugvindt. En tot slot mag iedereen natuurlijk begrijpen dat het beeld van Che Guevara, dat kik gekozen heb, niet zonder toeval zo'n beetje het enige beeld is dat mensen van deze man kennen. Che is een ikoon van zichzelf geworden en heeft daarbij alles verloren waarvoor hij heeft gestreden: de overwinning. Paradoxaal dus. Zie verder de lijn in de rijm: Ernesto - patroon - commando - icoon - dode. En daar tegenover de lijn: Serna - guerilla - legaat - media - victoria Let wel: dit alles betekent niet dat ik pro-Che ben. Het is een ggedicht, waarin ik inga op hyperrealiteit - niet een politieke mening. [EdiT] Overigens vind ik opmerkingen als "het doet me niet zo veel" altijd een beetje loos, want het is een onderwerp waarvan je a priori weet dat je er iets vanaf moet weten om het te begrijpen. Ik verwacht zeker niet dat iedereen interesse en/of kennis heeft van deze onderwerpen - zonder dat verliest het gedicht ook veel van zijn symboliek en intertekstualiteit. Maar ik verwacht wel dat iedereen begrijpt dat het voor een bepaald publiek bedoeld is (en ja, dat publiek is hier best te vinden). Laatst gewijzigd op 20-10-2004 om 19:57. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-10-2004 om 23:58. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ad (2) Nee, maar dat is niet mijn punt. Mijn punt is dat jongeren zich juist niet identificeren met deze schijnbare iconen. Ten eerste zijn deze iconen leeg, omdat hun betekenis met hyperrealiteit verloren is gegaan. Ten tweede gebruikt de t-shirtgeneratie deze iconen niet vanwege hun inhoud, maar vanwege de vorm. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Che - Onderweg Metal | 0 | 24-09-2007 21:00 | |
Muziek |
[hiphop] Macro, Che & DJ Native (aankomende cd) xDisciplex A.D. | 15 | 27-12-2006 17:12 | |
Muziek |
Che Sudaka & Mala Vita @ GVH Goudvishal | 1 | 20-11-2006 11:45 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De mysterieuze veertig uur van Che en Fidel Verwijderd | 40 | 26-05-2004 12:52 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
che gueverra theone87nl | 6 | 26-03-2003 19:08 |