Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2004, 15:31
miekmuis
miekmuis is offline
Onze kat heeft een tijdje geleden besloten dat hij in huis ook wel zijn behoefte kan doen als dat hem beter uitkomt. Zo nu en dan vinden we bij de muur of op het aanrecht een plasje van onze kat. Volgens mij is dit sinds we een nieuwe vloer hebben gekregen, maar we weten echt niet wat we hiermee aan moeten. We zijn er meestal niet bij als hij in huis plast dus onmiddelijk straffen lukt niet echt. Iemand een idee hoe we hem hier vanaf kunnen krijgen?
Oud 28-11-2004, 15:37
Verwijderd
Probeer er eerst achter te komen waarom hij het doet...misschien heeft ie wel blaasontsteking oid...en dan is het ook niet echt eerlijk om hem te straffen, lijkt me. Maar als het sinds de nieuwe vloer is...misschien vind hij (of zij) hem niet lekker ruiken en wil hij/zij zijn/haar terratorium afzetten... Misschien gewoon zorgen dat de keuken dicht is als dat mogelijk is (of plast hij overal in huis wel eens?)? En het schoonmaken met biotex, dat ruikt neutraal...
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 15:41
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-11-2004 @ 16:37 :
Probeer er eerst achter te komen waarom hij het doet...misschien heeft ie wel blaasontsteking oid...en dan is het ook niet echt eerlijk om hem te straffen, lijkt me. Maar als het sinds de nieuwe vloer is...misschien vind hij (of zij) hem niet lekker ruiken en wil hij/zij zijn/haar terratorium afzetten... Misschien gewoon zorgen dat de keuken dicht is als dat mogelijk is (of plast hij overal in huis wel eens?)? En het schoonmaken met biotex, dat ruikt neutraal...
Onze keuken is een geheel met de kamer. En hij plast in die kamer overal. In de bijkeuken doet hij het geloof ik niet, en ik de gang ook niet, maar die zit dan ook bijna altijd dicht. Opzich leek het mij ook een territorium kwestie, maar aan de andere kant doet hij het dus ook op het aanrecht, en die is niet zo nieuw.
Oud 28-11-2004, 15:44
AlopiA
AlopiA is offline
Volgens mij probeert hij zijn terratorium af te zetten, de vloer ruikt nu niet meer naar hem dus moet hij dat weer even regelen. Is het soms een ongecastreerde kater? Dan kun je even aan je da vragen of het daar aan kan liggen. Ongecastreerde katers willen nog wel eens gaan sproeien. Dan kun je hem eventueel alsnog laten castreren.
Maar zoals Leonoor al zegt, het kan ook altijd nog een blaasontsteking zijn.
Iig zeker niet straffen als het niet direct is, want dat snapt de kat toch niet, dan wordt hij alleen maar bang voor de plaats waar je hem straft.
succes ermee

[edit] je kunt ook een extra kattenbak in de kamer zetten, achter een gordijn bijvoorbeeld. Maar dan zou ik wel een kattenbak met een luikje nemen, anders kan je huiskamer nog wel eens erg gaan stinken.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 15:49
miekmuis
miekmuis is offline
Hmm, nou hij doet het ook in de garage. En het ruikt ook niet echt naar plas. Mijn moeder omschreef de geur een beetje als olie-achtig. Maar het is wel duidelijk een geel plasje, en we hebben het de kat ook al eens echt zien doen, dus het is wel zeker dat hij plast.
Oud 28-11-2004, 16:43
Verwijderd
Misschien eerst even langs de dierenarts om na te kijken of het niet iets lichamelijks is?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 18:24
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-11-2004 @ 17:43 :
Misschien eerst even langs de dierenarts om na te kijken of het niet iets lichamelijks is?
Idd en zo niet dan zou ik bijna denken dat het idd om de nieuwigheid van de vloer gaat...
Oud 28-11-2004, 18:40
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 28-11-2004 @ 19:24 :
Idd en zo niet dan zou ik bijna denken dat het idd om de nieuwigheid van de vloer gaat...
Maar hij doet het dus ook in de garage en op het aanrecht...

Nouja morgen de huisarts maar even bellen
Oud 28-11-2004, 18:42
Verwijderd
Misschien is ie er door van streek oid...? Katten zijn rare dieren.

Maar goed, als je weet of het niks lichamelijks is, dan kun je verder gaan zoeken naar 'psychische' dingen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 21:31
Hely
Hely is offline
Kan de kat altijd naar buiten? Heeft hij een kattenluikje? Het kan namelijk zo zijn dat de kat zijn plas niet kan of wil ophouden.
Ook hebben katten die niet naar buiten kunnen een drang om de muren te besproeien als ze een andere kat in de tuin zien lopen en plassen in hun territorium. Dan plassen ze zo dicht mogelijk bij de indringer in de buurt, dus tegen de muur, het raam of op het aanrecht. Dit is een vorm van controle.
In de dierenspeciaalzaak kan je middelen kopen die ervoor zorgen dat de kat op die plaatsen niet meer wilt plassen, omdat het voor hem onaangenaam is. Zelf ruik je die middelen niet.
Oud 01-12-2004, 09:44
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
Hely schreef op 29-11-2004 @ 22:31 :
Kan de kat altijd naar buiten? Heeft hij een kattenluikje? Het kan namelijk zo zijn dat de kat zijn plas niet kan of wil ophouden.
Ook hebben katten die niet naar buiten kunnen een drang om de muren te besproeien als ze een andere kat in de tuin zien lopen en plassen in hun territorium. Dan plassen ze zo dicht mogelijk bij de indringer in de buurt, dus tegen de muur, het raam of op het aanrecht. Dit is een vorm van controle.
In de dierenspeciaalzaak kan je middelen kopen die ervoor zorgen dat de kat op die plaatsen niet meer wilt plassen, omdat het voor hem onaangenaam is. Zelf ruik je die middelen niet.
De kat kan in principe altijd naar buiten. We hebben geen kattenluikje, maar doen altijd de deur open als hij naar buiten wil. En hij gaat ook 20x per dag naar buiten om vervolgens een minuut later er weer in te willen. Dat is de oorzaak niet. Bovendien doet hij het pas sinds een tijdje en dus niet altijd al.

Mijn moeder heeft de dierenarts gebeld, die zei dat het misschien was omdat hij onze nieuwe vloer inderdaad niet fijn vindt ruiken. Dan moeten we een sproeier in het stopcontact doen die een geurtje verspreidt die katten wel lekker vinden, maar mensen niet ruiken. Kijken of dat helpt.
Oud 01-12-2004, 14:49
alpha
alpha is offline
Onze kat doet het wel eens in de wasbak. Maar als je dan kijkt, blijkt het altijd zo te zijn dat OF de deur naar de bijkeuken klemt of helemaal dicht is OF de kattebak best vol zit (dus te vol volgens haar )
Ik denk dat je eerst naar een reden moet zoeken, maar het kan natuurlijk ook gewoon zijn dan ze echt oud wordt. De kat van onze buren deed de laatste jaren van zn leven (die was ook al 18 ofzo) zn behoefte onder andere in de openhaard..
Oud 01-12-2004, 15:26
miekmuis
miekmuis is offline
Onze kat is 3 of 4 jaar, dus te oud is hij niet

Nouja, eerst maar kijken of het geurverspreidertje werkt
Reageren

Regels voor berichten