Advertentie | |
|
![]() |
|
haha vond ik eigenlijk ook wel met dat laatste zinnetje maar ja ik moest er iets achteraan plakken...
en huppelend dat is dat we uit elkaar gingen zonder dat we boos op elkaar waren of zo, want we gingen allebei blij door het leven maar steeds minder met elkaar samen... snap je?
|
Het neigt af en toe nog wel een beetje naar een typisch schoolgedichtje, maar het is qua originaliteit al stukken beter dan je vorige gedicht. Je taalgebruik is in vlagen nogal simplistisch, waardoor de sfeer minder naar voren komt. Maar het gaat wel vooruit.
|
Ik vind het een mooi gedicht. Ik denk trouwens niet dat je vooruit kan gaan in gedichten schrijven. Het is niet iets wat je vaak doet en dat je het dan steeds beter kan. Ook denk ik dat iedereen eigenlijk wel gedichten kan schrijven maar je moet gewoon de inspiratie hebben en sommige mensen hebben die niet.
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 11-09-2005 om 13:41. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Denk je dat beroemde dichters op hun achtste ook al geweldig schreven en een bundel hadden kunnen uitgeven?
||
Citaat:
![]()
|
Ik vind het eerste deel van je gedicht vrij goed, al mis ik in de eerste stofe, laatste zin een lettergreep voor 'mysterie', maar dat is een detail. Dat stuk leest fijn en het is best leuk.
Dit stuk: een knipoog naar vriendschap deze vriendschap is gedaan maar het gevoel over jou blijft voor altijd bestaan vind ik weer wat minder. Ik vind de herhaling van 'vriendschap' zonde en het is eigenlijk ook een beetje clichématig, dit hoeft niet erg te zijn maar hier vind ik het wat te nietszeggend; het wordt zo'n algemeen beeld en dat is zonde.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Nou, je kan gewoon niet beter worden in gedichten schrijven. Je gaat wel anders gedichten schrijven, je hebt meer woordenschat enz. Maar niet beter. Als je gedichten schrijven gaat vergelijken met veters strikken dan ben je pas een sul. Waarom denk je dat je in alles beter kan worden als je het vaak doet? Je kan ervoor zorgen dat je publiek je gedichten mooier vind door op een voor hun mooie manier te schrijven. Je kan ervoor zorgen dat je gedichten veel diepgang hebben of juist heel oppervlakkig zijn maar je kan er niet voor zorgen dat je gedichten beter zijn. Dat is iemands persoonlijke mening.
|
![]() |
|
Dus oppervlakkige gedichten zullen meer in de smaak vallen afhankelijk van het "soort" publiek? Ik vind het wel aan te nemen dat er in de dichtkunst wel onderscheid is tussen goed en slecht, en dan bedoel ik niet naar smaak maar naar diepgang in de gedichten.
|
Om überhaupt over dingen te kunnen praten hebben wij met zijn allen regeltjes bedacht; conventies, als je wil. Dat we een bepaalde handeling 'veters strikken' of 'gedichten schrijven' noemen, is een conventie. We hebben ook conventies m.b.t. de literatuur, ook datgene wat mooi/goed gevonden wordt is aan die conventies onderhevig. Als je je niet wil houden aan die conventies moet je hier geen gedichten plaatsen. Wie zegt dat een driedubbele knoop beter of slechter is dan een nette strik in de veters? Dat zegt de juffrouw, je moeder, of welke andere voor jou toepasbare instantie dan ook. Wie zegt dat het ene gedicht beter is dan het andere? Dat zegt het publiek, het literaire canon, mensen die met gedichten bezig zijn. Als je je niets van hen wil aantrekken moet je dat zelf weten maar zal je het niet ver brengen in het onderdeel van de maatschappij wat zij beroeren.
|
![]() |
|
Inderdaad, de tegenstelling goed-slecht is, zoals alle tegenstellingen, relatief. En als je eenmaal ergens de lat legt voor "Kunst" of "Literatuur" dan kan je ook verwachten dat het intellect een standaard ontwikkelt voor goed of slecht in de poëzie, niet dan?
||
Citaat:
|
![]() |
|
Je moet ook een gedicht kunnen schrijven als de Goden je geen regeltjes influisteren. Inspiratie is een vaag begrip dat geen enkel nut heeft bij het schrijven van gedichten, noch bij het becommentariëren daarvan.
En wat heb je verder te zeggen over mijn uitleg over conventies? |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik kan geen gedicht schrijven als ik het MOET schrijven. Dus ik denk dat ik toch moet wachten tot de goden mij die regeltjes influisteren. Ik moet iets bepaalds hebben meegemaakt of ergens anders over gaan denken of me iets herinneren voordat ik een gedicht kan schrijven. Het is niet zo dat ik met geen achtergrond een gedicht kan maken.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Oh, ik ben in slaap gevallen, veel te lang zie ik. Mijn excuses voor de up, maar ik werd me een partij misselijk van de oppervlakkige opmerkingen die hier door een 14jarige worden opgesomd.
Inspiratie, een erg handig iets, maar elke dichter die niet kan dichter over eender welk opgelegd onderwerp is geen dichter. Dat is een gelegenheidsschrijver. Heel fijn allemaal als je wacht tot het mooie moment je overvalt, maar je zult geen stap verder komen in de wereld als je je daarop vastpint. Verder lul je jezelf vast in de test van Reynaert. Je bent 14 en denkt dat nog alles rooskleurig in elkaar zit, ik moet je teleurstellen, helaas werkt ook de artistieke wereld met prestatiedrang en gerichtheid (wat overigens ook mijn afwezigheid verklaart, opdrachten gaan nu eenmaal voor). Ik ken bijvoorbeeld genoeg schilders die zich toeleggen op verschrikkelijke stillevens, bloemen en portretten, die dit ook met tegenzin doen, maar dit doen zodat ze wat ze wel graag doen kunnen betalen: hun inspiratie uitwerken. Zweverige dichters die niet verder komen dan af en toe wat schrijven en dan vooral blijven hangen in een stijl, zullen nooit brooddichters worden. En iedereen kan zichzelf verbeteren in schrijven, ook in dichten. Lees je eigen gedichten over 4 jaar nog maar eens over en dan nog eens over 8 jaar en als je dan niet verbeterd bent, heb je stilgestaan, wat een zonde. Maar ik meen uit je laatste opmerking te begrijpen dat je inziet dat je verkeerd zit? Dat is toch al iets. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Hoe onvoorwaardelijk ben je in je liefde / vriendschap? JustTalk | 33 | 14-05-2014 19:13 | |
Psychologie |
vriendschap over ikbener | 3 | 12-07-2009 22:35 | |
Liefde & Relatie |
vriendschap? HelpMePlease | 7 | 07-08-2003 22:09 | |
Liefde & Relatie |
Vriendschap vs relatie apresskier | 14 | 11-07-2002 20:10 | |
Verhalen & Gedichten |
vriendschap? bestaat niet rickert | 6 | 06-09-2001 18:19 | |
Verhalen & Gedichten |
Vriendschap FiXato | 3 | 30-08-2001 19:41 |