Oud 01-06-2002, 10:04
Apomes
Apomes is offline
waarom bestaat er nog geen heksen kekr ofzow in nedrland of in belgie? In Amerika hebben ze dat wel en daar kun je vieringen bijwonen zoals sabbats en volle maan feesten. het zou een pak handiger zijn om nieuwe heksen te leren kenne, gedachten ruilen en je aansluiten e-bij een coven want ik weet toch niet waar ergens in mijn buurt een coven is hoor. ze Gaan dat niet in de krant zetten he

greetzzzz
ruben
http://www.geocities.com/charmed_tvserie
pleaseee sign Gb
Oud 01-06-2002, 13:09
Verwijderd
Citaat:
charmedboy schreef:
waarom bestaat er nog geen heksen kekr ofzow in nedrland of in belgie? In Amerika hebben ze dat wel en daar kun je vieringen bijwonen zoals sabbats en volle maan feesten. het zou een pak handiger zijn om nieuwe heksen te leren kenne, gedachten ruilen en je aansluiten e-bij een coven want ik weet toch niet waar ergens in mijn buurt een coven is hoor. ze Gaan dat niet in de krant zetten he

greetzzzz
ruben
http://www.geocities.com/charmed_tvserie
pleaseee sign Gb
Je mag geen reclame maken -_o
Oud 01-06-2002, 13:39
legatus
legatus is offline
Vermoeiend.

Er bestaan tientallen covens in Nederland en Belgie.

Trouwens, ik ben een beetje in de war omtrent Covens. De één meldt 12 heksen vormen een Coven, de ander 13. Volgens mij twaalf, maar dertien klinkt lekker dramatisch. Ik heb het over schrijvers, niet de gemiddelde individu die er veel van denkt te weten.
Oud 01-06-2002, 13:54
DehlanD
DehlanD is offline
Wat ik over het algemeen lees, is dat Covens uit *maximaal* 13 mensen bestaan. Dit vanwege het maximaal aantal volle manen.

Als het goed is nemen Covens gewoon geen nieuwe leden aan als ze op 13 (of 12) zitten. Maar dat betekend niet dat ze niet kleiner kunnen zijn.
Oud 01-06-2002, 16:50
CryperA
CryperA is offline
In juni is er in Porlock een heksenbijeenkomst van allemaal heksen uit verchillende landen. Dat zei een man anyways, ben er niet heengeweest ofzo (beetje ver) maar lijkt me intressant.

Verder zijn er ook heksencafe's ofzo waar je andere heksen kunt ontmoeten die ze organiseren, toevallig was er eentje in Tilburg als ik dat goed gelezen had. In de laatste paravisie staat er iets over, zal eens opzoeken.
Oud 01-06-2002, 18:04
legatus
legatus is offline
Over de Covens. Een kleine memory lapse, aangezien het gebasseerd is op de 12 discipelen. Daarbij komt nog Jezus, of eigenlijk de hoog-priesteres en dan kom je inderdaad op 13.
Oud 01-06-2002, 19:19
DehlanD
DehlanD is offline
Of de 12 discipelen zijn gebaseerd op de 12/13 manen in een jaar

Dat was allemaal 2000 jaar en verder terug, en helaas zijn daar geen "betrouwbare" bronnen meer over, is dus niet echt over te twisten, en is ook niet de vraag

Een coven bestaat gewoon uit maximaal 12 of 13 leden. Vaak minder, bijna nooit meer.
Oud 02-06-2002, 12:01
Koss
Koss is offline
Citaat:
legatus schreef:
Over de Covens. Een kleine memory lapse, aangezien het gebasseerd is op de 12 discipelen. Daarbij komt nog Jezus, of eigenlijk de hoog-priesteres en dan kom je inderdaad op 13.
??????
niet om het een of ander maar.........
hoe kom je er in vredesnaam bij dat een coven is gebaseert op Jezus en zijn disipelen ??????
Oud 02-06-2002, 12:09
Koss
Koss is offline
Citaat:
charmedboy schreef:
waarom bestaat er nog geen heksen kekr ofzow in nedrland of in belgie? In Amerika hebben ze........
elke coven is autonoom
er is geen overkoepelende persoon of organisatie of iets van dien aard

in amerika zijn er inderdaat wicca kerken
dat heeft te maken met de wetgeving van amerika
een religie word daar pas oficieel erkend als er een "kerk" vorm van is

in nederland/belgie zul je dus geen wicca kerk vinden
de covens zijn niet makelijk te vinden maar het is niet onmogelijk
de zoektocht naar een coven word door velen gezien als een zoort van test van je spiritueele vastberadenheid
maar er zijn wel covens die adverteren
dus het kan ook op de makelijkere manier
Oud 02-06-2002, 13:11
legatus
legatus is offline
Koss,

Aangezien hekserij -- en dan niet Wicca -- parodieeën levert op de hostie, de mis, de doping, en ook het laatste avondmaal, heb ik o.a. gelezen dat het gebasseerd is op de discipelen. Ook de manen kunnen aangehaald worden, en zijn ook een reden, maar er zijn genoeg covens die ook het aantal overschrijden, om wat voor reden dan ook.

Hangt ook van het moment in de geschiedenis af, en de invulling van een 'coven'. De katholieken hebben toch een invloed gehad op deze 'stroming'.

Waarom 13 leden? Wel, eerst en vooral, 13 is een magisch getal. Volgens sommigen een ongeluksgetal, maar dus niet in Wicca. Het is het aantal van de volle manen in een jaar, het is ook een priemgetal. Het getal 13 komt overal in de geschiedenis van de magie voor, en zelfs in de christelijke bijbel; immers, Jezus had 12 apostelen = 13 personen.

bron: http://users.skynet.be/fa032038/coven.html
Oud 02-06-2002, 16:36
Koss
Koss is offline
Citaat:
legatus schreef:
Koss,

Aangezien hekserij -- en dan niet Wicca -- parodieeën levert op de hostie, de mis, de doping, en ook het laatste avondmaal, heb ik o.a. gelezen dat het gebasseerd is op de discipelen. Ook de manen kunnen aangehaald worden, en zijn ook een reden, maar er zijn genoeg covens die ook het aantal overschrijden, om wat voor reden dan ook.
ik weet niet hoe je hier bij komt
ik denk dat je je bron van je info wel eens mag toetsen op juistheid
binnen de wicca en hekserij zijn de ritueelen en fieringen gebaseerd op de terug kerende ritmes van de natuur
en hebben niets met de roomskatolieke feesten te maken
ik weet nieteens wat een "hostie" is
laat staan dat wij daar een "parodie" op hebben !!

Citaat:
Hangt ook van het moment in de geschiedenis af, en de invulling van een 'coven'. De katholieken hebben toch een invloed gehad op deze 'stroming'.
de rooms katholieke kerk heeft door de eeuwen wel haar best gedaan om "invloed" uit te oevenen op de heidense religies waaronder ook de wicca en de hekserij
maar het is de rooms katholieke kerk die zo hier en daar oude heudense gebruiken heeft opgenomen als konsesie voor het volk (schaapjes)
in de 15e eeuw is er door de roomsen zelfs een lijst van meer dan 1200 cristelijke "heiligen" gemaakt
het doel van deze lijst was dat een priester waar dan ook altijd een christelijke fiering op de datum van een heidens volks feest kom plaatsen

ik vraag me erg af vanuit welke bronnen je deze vreemde en onjuiste info hebt
de oude heidense fieringen en ritueelen die zijn verenigt onder wicca stammen van uit een tijd ver voor het christendom

dat je zecht dat wicca een parodie op de roomse kerk is kan ik alleen maar beschrijfen met 1 woord

ONZIN
Oud 02-06-2002, 17:10
Belladonna
Belladonna is offline
ik wil je nu niet gelijk afkraken ofso, maar aangezien je helemaal into charmed bent. moet ik je ff zeggen dat wicca dus niet hetzelfde als charmed is. Sorry als ik ernaast zit dat je dat dus niet denkt!

kus mij
Oud 04-06-2002, 19:32
legatus
legatus is offline
Citaat:
Koss zegt:
dat je zecht dat wicca een parodie op de roomse kerk is kan ik alleen maar beschrijfen met 1 woord
Volgens mij staat er DUIDELIJK ergens bovenaan dat ik wicca UITSLUIT. LEZEN!

WICCA is ook veel later ontstaan, precieze datum herinner ik mij zo niet maar een vooraanstaand boek van de wicca-religie dateert volgens mij uit 1921.

Religious parodies are not a part of MOST forms of neo-Paganism, but they are indeed a marginal part of the neo-Pagan scene. See, for example, Mary Daly's books, which are widely read by feminist Goddess-worshippers. When it comes to inverting and parodying Christian symbolism, Daly's wordplay does it better than a Black Mass.

Verder...

Rather, Wicca and Satanism both draw some of their inspiration from the records of Christian witchhunts......Wiccans and Satanists both took that constellation of terms from accusations against alleged diabolical witches......Regardless of the linguistic origin of the words themselves, the _constellation_ of words "witch"/"coven"/"sabbat" originated with the Church's accusations of diabolical witchcraft.

Veelal zit Wicca zichzelf verdedigen tegenover parodieeën en willen zich niet vergelijken met Satanisme. Wat ook best onzinnig is aangezien elk geloof dat tegen het christendom ingaat satanistisch is. De moderne betekenis en massa-hysterie die rond satanisme zweeft is veel groter dan voor Heksen, zij zouden elkaar beter moeten steunen.

http://www.necronomi.com/magic/satan...d-Satanism.txt

Ik ben nog niet helemaal tevreden met de hier gedane uitspraken en zal eens wat van mijn boeken napluizen. Tenslotte word het woord 'Sabbat' hier ook simpel aangehaald, geen diepere geschiedenis en die heeft nogal wat meer inhoud. De Sabbat van de heksen is dan ook een 'parodie', van oorsprong, in hoeverre die parodie zich nu nog manifesteert ben ik niet zeker van.

Persoonlijk is het ook een aardige puinhoop als iedereen symbolen van elkaar overneemt. Het blijft 'lenen' en 'samenvoegen' om een eigen 'geloof' te creeëren uit persoonlijke meningen en ervaringen. M.a.w. er bestaan zoveel geloven als er mensen zijn.

Laatst gewijzigd op 04-06-2002 om 19:35.
Oud 05-06-2002, 08:14
Kamille39
Kamille39 is offline
Hoi,

Ik weet dat er in Nijmegen een heksencafé is, waar verschillende soorten heksen elkaar ontmoeten.......... Er schijnen meer van dit soort cafés in Nederland te zijn. Op internet zou je het moeten kunnen vinden.

BB
Kamille
Oud 05-06-2002, 20:26
Koss
Koss is offline
Citaat:
legatus schreef:

WICCA is ook veel later ontstaan, precieze datum herinner ik mij zo niet maar een vooraanstaand boek van de wicca-religie dateert volgens mij uit 1921.

ik ben wel nieuwschierig welk boek je nu bedoelt !

Veelal zit Wicca zichzelf verdedigen tegenover parodieeën en willen zich niet vergelijken met Satanisme. Wat ook best onzinnig is aangezien elk geloof dat tegen het christendom ingaat satanistisch is.

kijk deze reaktie zet al je reakties in een heel ander licht

jammer dat je zo bekrompen denkt
maar helaas kom ik wel vaker mensen tegen met die zelfde manier van denken

alles wat buiten jullie eigen boek valt is fout
want dat staat in jullie boek

De moderne betekenis en massa-hysterie die rond satanisme zweeft is veel groter dan voor Heksen, zij zouden elkaar beter moeten steunen.

zo als ik al zovaak heb gezecht heeft de hekserij en wicca niets met elkaar te maken
dat zijn 2 verschillende religies
er zijn op deze aarde meer dan 50'000 geregistreerde religies
maar vanuit jullie oog punt zijn er maar 2
het christendom en alles wat daar buiten valt is satanisme

Ik ben nog niet helemaal tevreden met de hier gedane uitspraken en zal eens wat van mijn boeken napluizen. Tenslotte word het woord 'Sabbat' hier ook simpel aangehaald, geen diepere geschiedenis en die heeft nogal wat meer inhoud. De Sabbat van de heksen is dan ook een 'parodie', van oorsprong, in hoeverre die parodie zich nu nog manifesteert ben ik niet zeker van.

als je intresant lees voer zoekt begin dan eens met de Malleus Maleficarum (1484) van Heinrich Kramer en James Sprenger
ook wel bekend onder de naam de heksenhamer
voor meer dan 300 jaar was dit boek op 1 na het best verkochte boek
het is de handlijding van de heksenjagers en de inquisitie
lees de waanbeelden die men toen had over heksen en het heksenwerk
lees ook wat de "geoorloofde" verhoor tegnieken zijn om een heks te berechten
want niet alleen de waanbeelden van de roomse kerk over wat een heks is en doet staan hier in maar ook de totruur methodes die gebruikt werden
onderandere hoe te martelen met een gloeiende pook
het verwijderen van al het lichaams haar enz enz

het is toch diep diep diep beschaamtelijk dat dit boek nogsteeds door de roomse kerk en pous word bevesticht

wees niet zo kortzichtig en leer ook een anders religie te respekteren
net zoals wij ook jou religie respekteren !!

[/B]
PS:heel leuk dat je allemaal quotes van allemaal sites af plukt
maar.....
wat voor onderzoek heb je er zelf naar gedaan ?
Oud 08-06-2002, 11:12
legatus
legatus is offline
Citaat:
kijk deze reaktie zet al je reakties in een heel ander licht

jammer dat je zo bekrompen denkt
maar helaas kom ik wel vaker mensen tegen met die zelfde manier van denken

alles wat buiten jullie eigen boek valt is fout
Niet bekrompen, achter af slecht gezegd. Wat ik wou zeggen was dat hekserij zelf ook als satanisch word afgeschilderd en dat ze zich daar erg tegen afzetten terwijl ze samen in hetzelfde schuitje zitten.

Het christendom IS namelijk satanisch. Zie het KABALLA, waarin God zowel goed als kwaad is. God IS Satan.

Jullie boek? Wat bedoel je daarmee? Ik geloof niet in het god-concept. Ik vind het zeer interessant.

Citaat:
zo als ik al zovaak heb gezecht heeft de hekserij en wicca niets met elkaar te maken
dat zijn 2 verschillende religies
er zijn op deze aarde meer dan 50'000 geregistreerde religies
maar vanuit jullie oog punt zijn er maar 2
het christendom en alles wat daar buiten valt is satanisme
Weer dat JULLIE boek. Vreemd.

Citaat:
wees niet zo kortzichtig en leer ook een anders religie te respekteren
net zoals wij ook jou religie respekteren !!
HE?!?!?! wat is mijn religie? Geen, ik ben geinteresseerd in de oorsprong van geloven en de mens. De psychologie en de manifestatie.

Citaat:
Malleus Maleficarum
Niet gelezen, maar genoeg over gelezen. Ik ken de ideeën die nog steeds aangehouden worden. Niet alleen over hekserij.

Ik ben niet christelijk, wel gereformeerd opgevoed en door het gevoel van tegenstrijdigheden in de bijbel en de onlogica ben ik gaan lezen over andere zaken. Zarathoestra, Rudolf Steiner, Blavatsky, Crowley, Hekserij, Kaballa, Kannibalisme (het begin van religie en paganisme), etc.

Ik schrijf ook niet dat de gehele hekserij of wicca een parodie is op een ander geloof, absoluut niet. Door de geschiedenis heen zijn er zaken ingekropen en verschillende invalshoeken ontstaan. Er zijn geen heksen die het alleen recht hebben op een religie of diens ideeën, het is allemaal verbasterd over de eeuwen -- mede dankzij de 'bekrompen' ideeën, maar die zijn wel mateloos interessant.

Ik geef trouwens deze quotes van sites omdat ik tot nu toe niet de behoefte heb gehad om hele hoofdstukken uit boeken over te nemen. Online vind ik niet geheel bevredigende antwoorden maar je moet het er maar mee doen.
Oud 09-06-2002, 16:20
CryperA
CryperA is offline
Citaat:
CryperA schreef:
Verder zijn er ook heksencafe's ofzo waar je andere heksen kunt ontmoeten die ze organiseren, toevallig was er eentje in Tilburg als ik dat goed gelezen had. In de laatste paravisie staat er iets over, zal eens opzoeken.
dit zijn de adressen waar je informatie bij kan krijgen hierover:

Merlin: Silver circle, Postbus 473, 3700 AL, zeist

Raven Michaelis, 'De paganten' postbus 8008, 1802 KA, Alkmaar
Oud 09-06-2002, 18:13
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Belladonna schreef:
ik wil je nu niet gelijk afkraken ofso, maar aangezien je helemaal into charmed bent. moet ik je ff zeggen dat wicca dus niet hetzelfde als charmed is. Sorry als ik ernaast zit dat je dat dus niet denkt!

kus mij
lol iedereen denkt dus omdat ik naar charmed kijk dat ik daarom ik wicca zeer geinteresserd ben! NIET dus en ik weet ok wel dat je met wicca geen mensen kunt opblazen, tijd stil zet....
ik vind charmed gewoon cool

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten