Oud 07-12-2005, 15:27
Nebel
Nebel is offline
Kan iemand me uitleggen wat precies het verschil tussen deze tekstsoorten is en waar je op moet letten als je ze schrijft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2005, 17:28
mjk
mjk is offline
uiteenzetting is puur informatief, van een handleiding voor een kast van IKEA, tot een verhaal over olie.

Beschouwing is lastiger. Iig is het de bedoeling dat de schrijver de lezer zelf een mening laat vormen.

Enkele structuren:

vraag-antwoord. Inleiding: vraag, middenstuk antwoord(en), slot: conclusie dan wel samenvatting.

voor- en nadelen. Inl: vraag of stelling, mid.: voor- en nadelen, slot: afweging

probleem-oplossings. inl: probleem, mid: gevolgen(waarom probleem), oorzaken, gevolgen, mogelijke oplossingen. Slot: wat is beste oplossing?

verklarings. inl: noemen bepaald verschijnsel, mid: kenmerken, voorbeelden, eventueel oorzaken/gevolgen, slot: samenvatting
Oud 07-12-2005, 17:31
faan
faan is offline
Bij een uiteenzetting schrijf je over een bepaald onderwerp. Je werkt bijvoorbeeld een probleem uit. Het kan ook over een IKEA-handleiding gaan. Ook is het uitsluitend informatief. Ga voor meer info naar deze site. Er staat ook uitleg over de opbouw.
http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla...enzetting.html

Bij een beschouwing schrijf je verschillende meningen over een bepaald maatschappelijk probleem. Je zegt steeds wat een soort groep over iets denkt. Het gaat nog steeds over feiten, maar het is subjectiever dan een uiteenzetting. Ga voor meer info naar deze site. Ook hier staat uitleg over de opbouw.
http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla...schouwing.html

Ik vind deze sites echt duidelijk.
Oud 08-12-2005, 10:35
Nebel
Nebel is offline
Oke bedankt! Ik heb een tekst geschreven, maar ik twijfel toch nog heel erg of het niet een beschouwing is ipv een uiteenzetting! Kan iemand me helpen?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 15:19
mjk
mjk is offline
zet 'm hier neer?
Oud 08-12-2005, 16:15
Nebel
Nebel is offline
OKe

Het puntenstelsel in de praktijk

Minister Donner en Peijs hebben het voorstel om de wegenverkeerswet te veranderen en voor iedereen een puntenrijbewijs in te voeren vrijdag 29 oktober ingediend. Dit voorstel is met algemene stemmen aangenomen en zal uiterlijk 2007 geëffectueerd worden.

Hoe werkt het puntenrijbewijs?
Puntenstelsels houden strafpunten bij voor verkeersovertreders, waardoor bij het frequent plegen van overtredingen, sancties kunnen volgen, bijvoorbeeld een (tijdelijke) ontzegging van de rijbevoegdheid. Puntenstelsels bevatten meestal drie elementen die de verkeersveiligheid zouden kunnen bevorderen: afschrikking, selectie en correctie.

Wat is het effect van een puntenstelsel in het algemeen?
Hoewel steeds meer landen overgaan tot de invoering van een puntenstelsel, is slechts zeer weinig bekend over het effect ervan. Dit komt omdat effectmetingen complex zijn en de werking van een puntenstelsel als vanzelfsprekend wordt verondersteld.
In Italië en Ierland zijn recentelijk puntenstelsels ingevoerd. In beide landen is direct na invoering het aantal verkeersslachtoffers substantieel gedaald. In Italië zijn gelijktijdig met de invoering van het puntenstelsel ook strengere verkeersregels ingevoerd, zoals een lagere snelheidslimiet onder ongunstige weersomstandigheden. In Ierland bleek in het eerste jaar na invoering het aantal ongevallen met 10% te zijn gedaald, maar dit aantal stijgt inmiddels weer. Ook in Frankrijk was er slechts sprake van een ‘begineffect’.
Hoewel er geen wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken bestaan naar het ‘over-all-effect’ van puntenstelsels, zijn er wel onderzoeken die naar de drie afzonderlijke werkzame elementen (afschrikking, selectie en correctie) kijken.

Afschrikking
In de landen waar een puntensysteem is ingevoerd, blijkt in het eerste jaar hierna het aantal verkeersongevallen substantieel lager te zijn dan in het jaar voor invoering. Vermoedelijk achten bestuurders de kans zo groot hun rijbewijs te verliezen dat zij hun rijstijl aanpassen. Wanneer de automobilisten eenmaal doorhebben dat de pakkans niet zo groot is, dooft het begineffect geleidelijk uit. Aanpassing volgt alleen nog als zij strafpunten hebben opgelopen. In Canada vonden Redelmeier, Tibshirani & Evans (2003) dat bestuurders alleen in de eerste periode (van ruim een maand) na punten te hebben opgelopen de rijstijl zo aanpasten dat daardoor het ongevalrisico duidelijk afnam. Na deze korte periode was er geen verschil in ongevalrisico meer te zien.
Puntenstelsels hebben dus een afschrikkende werking, maar dit effect is slechts tijdelijk. Om het totaaleffect van een puntenstelsel op de verkeersveiligheid te vergroten, is het dus van belang dat de pakkans zeer groot is.

Selectie
Uit onderzoek (Twisk, 1993) blijkt dat vooral zware overtredingen waarbij bestuurders veel strafpunten oplopen, goede voorspeller zijn voor toekomstige ongevallen. Het verband is het sterkst bij jonge, beginnende automobilisten. Een bekeuring bleek al zoveel voorspellende waarde te hebben dat een tweede en derde overtreding daar nauwelijks meer iets aan toevoegden. Het puntensysteem zou als selectiemiddel effectief zijn als ‘brokkenpiloten’ tijdig worden opgespoord en punten een goede voorspeller zijn van toekomstige ongevallen. Veruit de meeste verkeersovertredingen worden niet opgemerkt. Uitsluiting op basis van het puntenstelsel zal dus vaak te laat komen.

Correctie
Automobilisten kunnen vrijwillig, tegen betaling, speciale trainingen volgen om het aantal verworven strafpunten in mindering te brengen. Deze zogeheten driver improvement trainingen proberen verandering in gedrag te bewerkstelligen. Uit studies in onder andere Duitsland (Schützenhöfer & Krainz, 1999) is gebleken dat door trainingen die vooral gericht zijn op het rijden onder invloed, in de eerste drie jaar na het volgen van de cursus, het aantal recidivisten 30 tot 50% lager ligt.
Het is momenteel nog niet duidelijk of driver improvement cursussen, anders dan voor het rijden onder invloed, werken.

Hoe staat de Nederlandse bevolking tegenover het puntenstelsel?
Het draagvlak onder de Nederlandse bevolking voor de invoering van een puntenstelsel is groot. Uit een draagvlakonderzoek dat in 2002 in opdracht van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer door Nipo Consult is uitgevoerd, blijkt dat een overgrote meerderheid van de Nederlanders (85%) voorstander van een puntenstelsel is. Ook bleek dat 33% van de Nederlanders verwacht dat de vernieuwing van het systeem tot een grote verbetering van de verkeersveiligheid zal leiden en 23% denkt dat dit tot een tamelijk grote verbetering zal leiden.

Samenvattend
De verwachting dat een puntenstelsel de verkeersveiligheid sterk bevordert, strookt niet geheel met de feiten. Weliswaar is betrekkelijk weinig onderzoek gedaan naar de effecten van een puntenstelsel op de verkeersveiligheid, maar het lijkt er sterk op dat puntenstelsel slechts een bescheiden bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Vanwege een overschatting van de kans om het rijbewijs te verliezen, zal er waarschijnlijk in de eerste maanden na de introductie van een puntsnetels wel een sterke daling te zien zijn van het aantal verkeersslachtoffers. Het effect van het puntenstelsel kan vergroot worden door het stelsel strenger te maken en/of door vergroting van de pakkans.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 16:42
Iduna
Iduna is offline
Op eerste gezicht (ik heb even gescand) is het puur informatief, dus een uiteenzetting. Ik zie nergens de mening van de schrijver.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 17:19
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 08-12-2005 @ 17:42 :
Op eerste gezicht (ik heb even gescand) is het puur informatief, dus een uiteenzetting. Ik zie nergens de mening van de schrijver.
maar dat is toch alleen bij een betoog, en niet bij een beschouwing?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 17:11
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 08-12-2005 @ 18:19 :
maar dat is toch alleen bij een betoog, en niet bij een beschouwing?
Ja klopt. Ik had niet gereageerd op jouw post met een vraag in het midden, ik reageerde op de tekst zelf. Het is dus een uiteenzetting, omdat het informatief is en geen meningen bevat met argumenten voor en tegen de stelling.

Moet je trouwens niet letten op de lengte of is er geen woordenlimiet?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 19:08
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 09-12-2005 @ 18:11 :
Ja klopt. Ik had niet gereageerd op jouw post met een vraag in het midden, ik reageerde op de tekst zelf. Het is dus een uiteenzetting, omdat het informatief is en geen meningen bevat met argumenten voor en tegen de stelling.

Moet je trouwens niet letten op de lengte of is er geen woordenlimiet?
Ja, maar daar heb ik op gelet. Ik moet er alleen nu ook nog een beschouwing van maken.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 18:59
*naso*
*naso* is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 07-12-2005 @ 16:27 :
Kan iemand me uitleggen wat precies het verschil tussen deze tekstsoorten is en waar je op moet letten als je ze schrijft?
wij zijn ook bezig met schrijven!

uiteenzetting:

- alleen feiten (controleerbaar)
- dus geen mening

Beschouwing:
je geeft de voordelen en de nadelen...en je zet de lezer aan het denken....je zegt bijvoorbeeld niet..nou dit is dus beter dan dat..dat moet je doen...nee...je geeft alleen de voordelen en nadelen en de lezer mag zelf bepalen wat hi jwil..!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 13:00
mjk
mjk is offline
Citaat:
*naso* schreef op 19-12-2005 @ 19:59 :

Beschouwing:
je geeft de voordelen en de nadelen...en je zet de lezer aan het denken....je zegt bijvoorbeeld niet..nou dit is dus beter dan dat..dat moet je doen...nee...je geeft alleen de voordelen en nadelen en de lezer mag zelf bepalen wat hi jwil..!
niet persé enkele voor- en nadelen. Je kan ook een probleemoplossingstructuur hebben ( met een probleem, gevolgen, en iniatieven, in het slot wat jou de beste lijkt), en meerdere structuren.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten