Oud 21-03-2002, 09:46
Marcade
Marcade is offline
Ok, misschien is dit een hele stomme vraag, maar ik wilde gewoon ff zeker weten.

Als ik met DC++ (Direct Connect ++, een open source DC) ga downloaden, via mijn ADSL (128kB down, 32 kB up), is er een hele vreemde verhouding.

Zodra niemand download van mij, word mijn 128kB download volledig gebruikt voor mijn downloads. (lekkere zin ).

Maar zodra mensen van me downloaden en mijn upload van 32 kB dus word gebruikt, gaat mijn download snelheid DRASTISCH naar beneden. niet eens een logisch 32 kB/sec, maar veel meer. Minder dan 64 kB/sec.

Eerste vraag van me is; ik dacht dat de download/upload stream naast elkaar lagen en dat ze elkaar niet beinvloedden bij ADSL? Dus wel? (Misschien domme vraag, maar ja)

En heeft iemand een verklaring waarom het zo drastisch is? Dat als 32kb upload word gebruikt, mijn download van 128 naar <64 gaat?

_Marcade
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2002, 10:09
@pie
@pie is offline
Citaat:
Marcade schreef:
Ok, misschien is dit een hele stomme vraag, maar ik wilde gewoon ff zeker weten.

Als ik met DC++ (Direct Connect ++, een open source DC) ga downloaden, via mijn ADSL (128kB down, 32 kB up), is er een hele vreemde verhouding.

Zodra niemand download van mij, word mijn 128kB download volledig gebruikt voor mijn downloads. (lekkere zin ).

Maar zodra mensen van me downloaden en mijn upload van 32 kB dus word gebruikt, gaat mijn download snelheid DRASTISCH naar beneden. niet eens een logisch 32 kB/sec, maar veel meer. Minder dan 64 kB/sec.

Eerste vraag van me is; ik dacht dat de download/upload stream naast elkaar lagen en dat ze elkaar niet beinvloedden bij ADSL? Dus wel? (Misschien domme vraag, maar ja)

En heeft iemand een verklaring waarom het zo drastisch is? Dat als 32kb upload word gebruikt, mijn download van 128 naar <64 gaat?

_Marcade

de upstream wordt gebruikt voor errorcontrole, en dat kan flink de spuigaten uitlopen. als je dus download, heb je automatisch een upload, en hoe sneller je download, hoe meer je upload (met @home kan ik soms 250 kb/s downloaden, en dan is de 16 kb/s error-controle upload de bottleneck, soms kan ik 500 kb/s downloaden, en dan gebruikt ie ook maar 16 kb/s.. hangt af van het signaalverlies(packetloss) van de kant waarvan je download denk ik)

als je upload kan de errorcontrole niet zo snel verstuurd worden, en omdat de andere kant daarop wacht verstuurt ie minder

[Dit bericht is aangepast door @pie (21-03-2002).]
Oud 21-03-2002, 10:25
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
@pie schreef:
error controle
Het lijkt me bijzonder sterk, dat als ik 32kB/sec upload, ik 64kB/sec download nodig heb als error controle.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 10:36
Verwijderd
Ik ken het fenomeen .. heb ook fast adsl hier op kantoor en als mensen vanaf mijn Apache server gaan downloaden, gaat mijn eigen snelheid hier drastisch achteruit.

Het is inderdaad wel zo dat je bij het downloaden steeds weer ACK's terugstuurt, welke echter moeten wachten, omdat anderen bij jou aan het downloaden zijn .. waardoor je zelf dus moet wachten ..

Ik ga zelf eens kijken naar het nieuwe ADSL4Linux firewall script, het schijnt dat ik daar de mogelijkheid heb mensen te beperken op 24kb/s, waardoor je zelf altijd 8kb/s upstream in reserve hebt
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 10:40
Verwijderd
Uit de adslfirewall.conf over de traffic shaping optie: "Shape outgoing traffic - prevent from overload upload and decreasing download speed" ..

Je bent iig niet de eerste die er last van heeft!

Maar ja, hoe je dat onder Windows oplossen kan zou ik niet weten :/
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 12:32
@pie
@pie is offline
Citaat:
******** schreef:
Uit de adslfirewall.conf over de traffic shaping optie: "Shape outgoing traffic - prevent from overload upload and decreasing download speed" ..

Je bent iig niet de eerste die er last van heeft!

Maar ja, hoe je dat onder Windows oplossen kan zou ik niet weten :/
ligt niet aan windows
ligt aan tcp/ip
Oud 21-03-2002, 12:37
@pie
@pie is offline
Citaat:
Marcade schreef:
Het lijkt me bijzonder sterk, dat als ik 32kB/sec upload, ik 64kB/sec download nodig heb als error controle.
je zegt dat je aan het downloaden bent.. die 64 kb/s gebruik je echt niet als errorcontrole hoor, je kunt m alleen niet halen, omdat je upload vol zit.. als je namelijk geen plek op je upload hebt om die errors door te geven, dan kan de andere kant wel sturen, maar krijg je alleen maar corrupte data.. daarom wacht de andere kant, tot die errorcontrole over je upload heen is.. dat gaat zo langzaam dat ie wel met 64 kb/s kan sturen, en alleen omdat jouw upload dus vol zit..

daarnaast: als jij of de andere partij veel collisions en/of packet loss hebt op je lijn (misschien een drukke buurt?) heb je veel errorcorrectie nodig..
Oud 21-03-2002, 12:48
Verwijderd
Citaat:
@pie schreef:
ligt niet aan windows
ligt aan tcp/ip
Duh .. maar het is het userland van Windows dat mogelijkheden biedt de TCP stack te configureren .. ik weet alleen niet hoe ..

Hij wil een oplossing, zodat hij kan downloaden op normale snelheid en dat toch mensen tegelijkertijd bij hem kunnen downloaden .. oftewel: hoe werkt traffic shaping onder Windows? Of beter: hoe kun je het implementeren?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 12:53
Verwijderd
In principe moet je dus ervoor zorgen dat mensen niet met de volledige 32kb/s bij jou downloaden, maar maximaal met bijvoorbeeld 24kb/s .. zodat je altijd 8kb/s in reserve hebt voor errorcontrole en dergelijke, waardoor je eigen downloadsnelheid hoog blijft ..

De vraag is alleen hoe?

[Dit bericht is aangepast door ******** (21-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 13:43
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
******** schreef:
In principe moet je dus ervoor zorgen dat mensen niet met de volledige 32kb/s bij jou downloaden, maar maximaal met bijvoorbeeld 24kb/s .. zodat je altijd 8kb/s in reserve hebt voor errorcontrole en dergelijke, waardoor je eigen downloadsnelheid hoog blijft ..

De vraag is alleen hoe?

Ja dat snap ik, helaas heeft DC++ geen bandwidth control dingetjes, zoals WinMX die heeft.

Ik heb er trouwens een e-mail over gestuurd naar de helpdesk. (Want sorry hoor, maar dit soort 'flaws' vind ik *uitermate* belachelijk en word ook *nergens* beschreven.

Hun antwoord:

-------------------------------------------------------------
Geachte heer /mevrouw,

Hetgeen u beschrijft is bij ons bekend. Helaas is dit een eigenschap behorende tot het ADSL protocol. De techniek heeft tot nu toe geen mogelijkheden gezien deze eigenschap te verbeteren of te omzeilen.

Met vriendelijke groet,
Andre Callewaert

Customer Services
Planet Internet

-------------------------------------------------------------
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 13:44
Marcade
Marcade is offline
Ik heb gewoon al mijn slots 'vernietigd' in dc++, dan kunnen andere mensen maar niet downloaden van me. Normaal vind ik het best, zolang het mijn download maar niet hevig beinvloed.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef:
Ik heb gewoon al mijn slots 'vernietigd' in dc++, dan kunnen andere mensen maar niet downloaden van me. Normaal vind ik het best, zolang het mijn download maar niet hevig beinvloed.
Het is dus eigenlijk meer een optie die je mist in DC++

Maar goed, ik zal binnenkort ff dat traffic shaping bij mij implementeren op mijn Linux server, want binnenkort krijg ik meer traffic .. en dat zal dan niet zo pleasant zijn
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 15:25
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Marcade schreef:
Nee. Maar het is een bekend probleem. Ze willen hier in nieuwe modum-firmwares wat aan doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten