Oud 30-07-2006, 15:43
piiingpong
Kan iemand mij in fatsoenlijk Nederlands uitleggen hoe hybridisatie nou precies in zijn werk gaat? In mijn boek staat het veel te beknopt uitgelegd om er iets van te kunnen snappen. Ik weet dat het wat met de s- en p-orbitalen te maken heeft en dat van vorm gaan veranderen ofzoiets

Het gaat alleen om eenvoudige moleculen; ik moet de volgende begrijpen:
1) methaan
2) ethaan
3) etheen
4) ethyn
5) benzeen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-07-2006, 16:35
sdekivit
sdekivit is offline
laat eens zien aan de hand van bijvoorbeeld jouw methaan hoe jij dent dat de hybrydisatie van de C-atomen is.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 16:49
piiingpong
Pff.... moeilijk hoor.
Volgens mij is het zoiets dat de orbitalen van het C-atoom een identieke vorm krijgen onder invloed van de H-atomen (die dan weer een andere vorm hebben ofzo??). Maar ik kan me daar zo weinig bij voorstellen, je hebt toch maar twee s-orbitalen bij een C-atoom, dus hoe kunnen die zich dan verdelen over vier bindingen?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 17:53
sdekivit
sdekivit is offline
omdat er ook nog 3 p-orbitalen zijn: de px, py en pz orbitalen.

Koolstof heeft als orbitaalbezetting 1s(2)2s(2)2p(2)

--> er wordt vervolgens in het geval van methaan 1 electron in het 2s orbitaal gepromoveerd naar de pz orbitaal en vindt er een soort van megeling plaats, zodat alle orbitalen eenzelfde energieniveau hebben (hybridisatie).

--> nu heeft methaan 4 vrije elektronen waar dus 4 H-atomen via een sigmabinding tussen de vrije elektronen van het koolstof en het elektron in het 1s orbitaal van waterstof.

Omdat nu hybridisatie tussen 2s-orbitaal met 3 p-orbitalewn heeft plaats gevond, noemen we dit een sp3-hybridisatie.

In het algemeen geldt:

4-omringing = sp3-gehybridiseert = tetraeder
3-omringing = sp2-gehybridiseert = vlak
2-omringing = sp-gehybridiseert = lineair
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 19:35
piiingpong
Ha dat van methaan snap ik na drie keer herlezen bedankt.

Klopt het dan dat er bij etheen de 2s en twee 2p-orbitalen hetzelfde energieniveau krijgen oid? Van beide C-atomen worden dan twee van die orbitalen gebruikt voor een binding met de H-atomen, en de overige twee orbitalen voor een dubbele binding (sigma en pi toch?) tussen de twee C-atomen. Zoiets?
En dat heet dan sp2-hybridisatie zou ik zeggen.

Bij ethyn zou ik dan denken dat je op de een of andere manier twee identieke orbitalen krijgt met een drievoudige binding, maar er staat een heel vaag plaatje in mijn boek met nog allemaal extra orbitalen ofzo hoe zit dat dan?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 22:04
sdekivit
sdekivit is offline
je hebt het helemaal door voor etheen (en idd is dit een sp2-hybridisatie) en hetzelfde geldt voor ethyn, alleen vindt er nu hybridisatie plaats van het 2s en 1 p-orbitaal, waardoor je 1 sigmabinding krijgt en 2 pi-bindingen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 17:57
piiingpong
Oke zo hardstikke bedankt! Das alweer een stukje dichter bij de voldoende voor m'n hertentamen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten